Wszystko
o samochodach

Aktualności / Informacje

Prototyp Syreny 607 odnaleziony w przydomowym garażu

Data publikacji: Autor: Karol Nowakiewicz

Fot. Archwium właściciela pojazdu W czasach Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej, polscy inżynierowie konstruowali samochody, które znacznie wyprzedzały swoją epokę. Niestety, wiele z nich nie doczekało się seryjnej produkcji. Prototypy były najczęściej niszczone komisyjnie, lub znikały w niewyjaśnionych okolicznościach. Syrenę 607 spotkał jednak inny los.
W czasach Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej, polscy inżynierowie konstruowali samochody, które znacznie wyprzedzały swoją epokę. Niestety, wiele z nich nie doczekało się seryjnej produkcji. Prototypy były najczęściej niszczone komisyjnie, lub znikały w niewyjaśnionych okolicznościach. Syrenę 607 spotkał jednak inny los.

Fot. Archwium właściciela pojazdu Na przełomie roku 1970 i 1971 powstały plany zmodernizowania Syreny przy pomocy podzespołów licencyjnych. Została opracowana konstrukcja i zbudowano prototyp na bazie Syreny 105, oznaczony roboczo jako 607. Główna zmiana dotyczyła części nadwozia co znacznie poprawiło sylwetkę całego samochodu. Wykorzystano części pochodzące z Polskich Fiatów 125p i 126p oraz z Zastawy 1100p. Próba zmodernizowania Syreny wiązała się z wydłużeniem rozstawu osi oraz całkowitym przebudowaniem tylnej części nadwozia, czego efektem było stworzenie bryły przypominającej współczesne hatchbacki.

CZYTAJ TAKŻE

Syrena - królowa polskich szos

To mogła być zupełnie inna Syrena


Był to ostatni projekt związany z rozwojem konstrukcji Syreny. Model nigdy nie wszedł do seryjnej produkcji. Taka decyzja mogła wynikać z faktu przestarzałej już konstrukcji pamiętającej lata 50.

Wydawałoby się, że Syrena o nadwoziu hatchback już nigdy nie ujrzy światła dziennego. Jednak kilka dni temu, na forum miłośników tych samochodów, pojawiła się informacja, że auto zostało odnalezione w okolicach Bielska-Białej i zostanie odrestaurowane. Obecny właściciel mówi, że trudno w tym przypadku mówić o odnalezieniu, gdyż stała ona od 1974 w garażu przy rodzinnym domu. Została wtedy kupiona jako „złom użytkowy”. W chwili, gdy została ona przekazana w nowe ręce, zapadła decyzja o jej odbudowie.

Właściciel zwraca się z prośbą do wszystkich, którzy mogliby przyczynić się do pomocy w jej odbudowie, poprzez np. pomoc w zebraniu informacji, dokumentacji. Cenne także będą informacje o częściach, które mogą przyspieszyć czas odbudowy oraz kontakt z ówczesnymi projektantami plastycznymi: Zbigniewem Wattsonem i Zygmuntem Głowackim oraz konstruktorem auta, Stanisławem Łukaszewiczem.

Skontaktować się z właścicielem można poprzez e-mail: marsyr@o2.pl.

Fot. Archwium właściciela pojazdu Fot. Archwium właściciela pojazdu Fot. Archwium właściciela pojazdu Fot. Archwium właściciela pojazdu Fot. Archwium właściciela pojazdu Fot. Archwium właściciela pojazdu

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Komentarze

  • REBELLO

    Hmmmm....jezdzilem 104ka od 1981 do 1989...8 lat gehenny ale w koncu jak z trupa zrobilem ladna 105ke to ja sprzedalem za 200000zl /grudzien/ bo to juz byly czsy Mazowieckiego te 8 lat to by mozna na wolowej skorze opisac...welll TO BYLY CZASY...mlodzi tego by nie zrozumieli adam

  • karolbmwe30 (gość)

    hmm ciekawe czy ktos ją wutemontuje przeciez ta SYRENA 607 JEST BEZCENNA KURDDE

  • Komentarz usunięty.
  • Max (gość)

    Wyczytałem to na forum oldtimersclub i się zainteresowałem.

  • polka na wygnaniu (gość)

    nie moge tego przetrawic jak madrzy ludzie robia cos a polska cholota wszystko niszczy. ten samochod mogl zrobic furrore i nie tylko ten. syrena sport byla przepiekna i pewnie na tej podstawie powstalo porsche ale po co nam polakom cos dobrego? polacy tylko tyle potrafia zamiast dbac i rozwijac to wszystko niszcza jak dzis KGHM, najlepsza firma w polsce i ciach skrzydelka podciete. mam nadzieje ze uda sie odzyskac utracone polskie dobro

  • polka na wygnaniu (gość)

    moj ojciec jak jezdzil 105 to robil przegluby z maszyny gorniczej bo nie daja rady

  • kamal (gość)

    widzialem taka druga wiec musza byc 2 sztuki ale wlasciciel ma 80 lat i mimo to nie chce jej sprzedac ale nadejdzie pen dzien pozdrawiam

  • Comprar Bragas Calvin Klein (gość)

    Heya i'm for the first time here. I found this board and I in finding It really useful & it helped me out much. I hope to give something again and help others like you aided me. Comprar Bragas Calvin Klein http://www.rcnt.es/revista/calvinklein/comprarbragascalvinklein.cfm

  • Eliot (gość)

    Projektanci antycypowali. Na przełomie 70/71 powstał projekt z wykorzystaniem elementów Fiata 126p, który dopiero za ponad rok pojawił się we Włoszech i za 2,5 roku w Polsce.

  • Eliot (gość)

    Cytat z 5. komentarza powyżej tez dobry: "Syrena sport byla przepiekna i pewnie na tej podstawie powstało Porsche". Ach ten Ferdynand Porsche i jego syn. Nic sami nie potrafią wymyślić, tylko papugują wszystko po Polakach. Tak, tak a Volvo powstało na bazie Mikrusa.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości