Przechowywanie opon. Co trzeba wiedzieć, o czym trzeba pamiętać?

Czesław Wachnik
Przechowywanie opon zimowych. Poradnik
Przechowywanie opon zimowych. Poradnik
Większość zmotoryzowanych przechowuje opony letnie i zimowe w garażach, na strychach czy w innych pomieszczeniach. Tylko nieliczni decydują się na pozostawienie ich w specjalistycznych warsztatach oponiarskich.

Kosztuje to średnio około 100 zł za komplet ogumienia. Po kilku sezonach robi się z tego kwota, pozwalająca na zakup opon średniej klasy. Stąd często zadawane pytanie, jak przechowywać opony, by po zmianie sezonu z letniego na zimowy lub odwrotnie nie straciły swoich właściwości, nie uległy odkształceniu bądź innym uszkodzeniom.

– Zajechałem do jednego z serwisów, by wymienić opony. Po wymianie mechanik zabrał ogumienie, by je umieścić w pomieszczeniu. Udałem się za nim. Jakie było moje zdziwienie, kiedy zauważyłem, że opony, zaznaczam bez felg, są układane jedna na drugiej. Na moją sugestię, że tak nie powinno być, usłyszałem, że nie mają miejsca, a chętnych do pozostawienia opon jest wielu. Ja swoje zabrałem do domu – wspomina jeden z kierowców.

Decyzja była słuszna. Opony mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo zmotoryzowanych. Dzięki nim samochody są w stanie skutecznie przyspieszać, hamować, skręcać i omijać przeszkody. Po sezonie oponom należy się więc godny odpoczynek. Przed ich schowaniem trzeba je koniecznie oczyścić z piasku i innych niepotrzebnych rzeczy - zaklinowanych między kostkami bieżnika kamieni czy osadów, smarów lub innych substancji szkodliwych dla gumy. Następnie opony należy umyć i wysuszyć.

Zobacz także: Jak zadbać o akumulator?

Jak konserwować i przechowywać opony?
 
1. Po wyschnięciu wskazane jest pokrycie ogumienia specjalnym preparatem konserwującym (w spray'u lub żelu). Można kupić je np. na stacjach paliw. Środek nie tylko nabłyszczy oponę, ale stworzy na jej zewnętrznej części warstwę bardziej odporną na utlenianie czy osadzanie się zanieczyszczeń. Często chroni też oponę przed utratą elastyczności - w efekcie ograniczając podatność ścian bocznych na powstawanie pęknięć.

2. Koła, czyli opony wraz z felgami, najlepiej przechowywać płasko (na boku; ułożone jedno na drugim). Wcześniej trzeba jednak z opon wypuścić około połowy powietrza (jedną atmosferę), a ponadto pod pierwszą podłożyć np. gruby karton czy deskę. Koła trzeba koniecznie (raz na 2-3 miesiące) zamieniać miejscami, przemieszczając dolne na samą górę. Innym sposobem przechowywania jest ustawienie kół obok siebie i oparcie ich o ścianę. Wtedy też trzeba je obracać.

3. Opony bez felg nie mogą być przechowywane w stosie (jedna na drugiej), bo te ze spodu zostaną odkształcone. Dlatego powinny one stać na bieżniku, jedna obok drugiej. Tak pozostawione ogumienie wymaga (minimum raz w miesiącu) przekręcenia np. o pół obrotu. Wtedy opona nie ulegnie deformacji. Innym rozwiązaniem jest zapakowanie gum do szczelnych foliowych woków z uchwytem i powieszenie ich na ścianie.

4. Pomieszczenie, w którym przechowywane są opony powinno być suche, niezbyt ciepłe i zacienione. Działanie promieni słonecznych na ogumienie nie jest wskazane w czasie przechowywania.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty