Wszystko
o samochodach

Wiadomości / Raporty

Przegląd vanów. TOP 10 modeli na polskim rynku

Data publikacji: Autor: Konrad Grobel

Fot. Kia Planując podróż marzeń po Starym Kontynencie, która będzie typową „objazdówką” musimy pamiętać o zabraniu wielu rzeczy - w końcu nigdy nie wiadomo, co może nam się przydać. W ten sposób powstaje góra pakunków, w tym karimat, turystycznych butli gazowych, koców i tym podobnego ekwipunku. Dokładając do tego bagaże naszych pociech, które zajmują większą część bagażnika, może się okazać, że zwykłe auto będzie niewystarczające, aby pomieścić całą rodzinę. I co dalej?

W ofercie polskich salonów znajdziemy auta typu kombi, ale pytanie brzmi: „Czy można podróżować wygodniej niż w kombi? Może podróż SUV-em?”. Gabarytowo większe od kombi, jednak pod kątem pojemności nie różnią się zbytnio od zwykłych „osobówek”. I tak odkrywamy VAN-y. Na wstępie warto zauważyć, że prawo jazdy kategorii B upoważnia kierującego do prowadzenia pojazdu z maksymalnie 8 miejscami siedzącymi. W przypadku VAN-ów standard to zazwyczaj 7 miejsc. Na które VAN-y obecne na rynku warto zwrócić uwagę? W naszym – subiektywnym - zestawieniu uwzględniliśmy takie cechy jak: wielkość auta, średnie spalanie podane przez producenta i oczywiście cenę. Żeby ranking był bardziej przejrzysty, wszystkie samochody z zestawienia posiadają automatyczną skrzynię biegów (na liście jest tylko jednej wyjątek) i silnik wysokoprężny o podobnej pojemności (1.6 l - 2.0 l). Pod uwagę wzięliśmy również szacowany zasięg auta przy średniej prędkości 90-100 km/h wyliczony na podstawie pojemności zbiornika paliwa i średniego spalania, który zamieszczony jest w katalogach danego modelu. Zacznijmy od końca, czyli od miejsca 10-tego.

Fot. Fiat 10. Fiat Doblo, czyli najmniejszy VAN z zestawienia. Nie jest dostępny z automatyczną skrzynią biegów. W testach Euro NCAP otrzymał 3 gwiazdki, jego osiągi nie spowodują, że serce szybciej zacznie nam bić, ale… jego podstawowa wersja jest najtańszym VAN-em naszej listy. Na jednym baku o pojemności 60 l przejedziemy około 1090 km. Doblo po złożeniu siedzeń ma jedną z większych powierzchni załadunkowych. Design nie jest powalający i być może nie  współgra z wizją przejazdu przez malownicze Alpy, ale jego ogólnodostępność i powszechność sprawiają, że warto brać go pod uwagę. Po nabyciu pakietu „Family Plus” dochodzą nam dodatkowe miejsca siedzące (w sumie 7), ale tym samym zmniejszamy przestrzeń ładunkową. Podsumowując: jest to dobra, budżetowa propozycja.

Fot. Kia 9. KIA Carens – auto, które posiada jedno z niższych wyników średniego spalania. W cenie około 113 tys. zł dostajemy wersję z automatyczną skrzynią biegów. Zaletą tego samochodu jest wysoka prędkość maksymalna wynosząca 189 km/h. Pełny bak, czyli 58 litrów, powinien pozwolić nam na przejechanie około 1115 km. W porównaniu do aut konkurencji ma mniejsze gabaryty, co może okazać się zaletą podczas wchodzenia w zakręty lub przy poszukiwaniu miejsca parkingowego, na przykład w ciasnych i zatłoczonych włoskich miastach.

Fot. Opel 8. Opel Zafira to kolejna pozycja na liście. Pojazd, w zależności od rodzaju konfiguracji, może posiadać od 5 do 7 miejsc. W porównaniu do konkurencji z tego zestawienia posiada jedną z najwyższych prędkości maksymalnych  - 205 km/h. Zafira jest również bardzo pojemna – przestrzeń bagażowa wynosi 1860 litrów. Minusem Opla jest mniejsza w stosunku do konkurencji przestrzeń wewnątrz auta, co może obniżyć komfort przy dłuższych podróżach. Pojemność baku to 58 litrów. Przy zatankowaniu do pełna auto powinno przejechać około 1180 km. Musimy jednak pamiętać, że w rzeczywistości ta wartość może różnić się od wyliczeń. 

Fot. Ford 7. Ford Galaxy – dla wielu bardziej miejski niż na długie podróże. Jako VAN ma swoje zalety: 180 KM mocy, 400 Nm momentu obrotowego, prędkość maksymalna powyżej 200 km/h, a wszystko to z automatyczną skrzynią biegów i za około 123 tys. zł. Emisja CO2 wynosząca 149 g/km może trochę przeszkadzać, zakładając, że kupujący jest proekologiczny.  Zasięg powinien wynosić mniej więcej 1100 km. Pojemność zbiornika paliwa to 64 l. Niemniej, warto wziąć go pod uwagę planując zakup nowego VAN-a.

Fot. Citroen 6. Citroen Grand C4 Tourer, czyli przedłużana wersja zwykłego C4 Tourer. Niska emisja spalin, średnia pojemność baku (57 litrów) i 1560 litrów pojemności bagażnika sprawiają, że to ciekawa, rodzinna propozycja. Trzeba podkreślić, że zasięg Citroena przy średniej prędkości 100 km/h to około 1500 km. Wielkość imponująca! Cena za auto z automatyczną skrzynią biegów wynosi 110 tys. zł. W podanej kwocie otrzymujemy tylko 5 miejsc, co w przypadku VAN-a wydaje się być niewystarczające… Według konfiguratora dostępnego na stronie producenta, za 2000 zł można doposażyć auto w dodatkowy rząd siedzeń. Istnieje również możliwość dokupienia gniazdka 230V. Jest to koszt 400 zł.

Fot. Seat 5. Seat Alhambra – jedno z droższych aut w  zestawieniu. Cena? 171 tys. zł. Za tę kwotę otrzymujemy napęd na 4 koła, od 5-7 miejsc, 184 KM mocy i aż 211 km/h prędkości maksymalnej. 1190 km to orientacyjny zasięg Alhambry przy pojemność baku wynoszącej 70 litrów. Ponieważ auto należy do grupy Volkswagena, a jego bliźniakiem jest VW Sharan, to w razie ewentualnej awarii łatwiej będzie nabyć części zamienne.

Fot. Peugeot 4. Peugeot Expert. Dlaczego właśnie on? Posiada aż 8 miejsc i jest to jeden z większych VAN-ów w zestawieniu. Cena tego modelu to około 133 tys. zł. Może nie jest demonem prędkości, ale spośród wszystkich prezentowanych tutaj samochodów najszybciej rozpędza się od 0 do 100 km/h (8,8 s.). Maksymalna ładowność Experta to ponad 2000 litrów. Przy średniej prędkości 100 km/h auto powinno przejechać nawet 1150 km. Czemu Peugeot nie znalazł się w pierwszej trójce naszej listy? Gdyż bardziej przypomina auto dostawcze niż typowego VAN-a.

Fot. Renault 3. Renault Espace Initiale Paris, czyli jedno z elegantszych samochodów w naszym zestawieniu. Francuzi wyposażyli go w cztery skrętne koła (nie mylić z napędem na 4 koła), dużą nawigację, podgrzewane fotele przednie, skrajne tylne i opcję masażu w przednich fotelach. Duża przednia szyba znacznie poprawia widoczność. Istnieje też możliwość zamówienia wersji z dachem panoramicznym. Zasięg auta wynosi około 1260 km, a jego bak może zmieścić maksymalnie 69 litrów. Minusem jest niewielka pojemność bagażnika, jednak inne zalety mogą zrekompensować tę niedogodność. Jeżeli planujemy podróż z dziećmi, warto wziąć go pod uwagę. Niestety. cena 171 tys. zł może być dla większości zaporowa.

Fot. Mercedes-Benz  2. Mercedes Marco Polo  to najdroższe auto w naszym zestawieniu - kosztuje ponad 250 tys. zł, a z całą pewnością na tym się nie skończy. Mercedes Marco Polo jest najdłuższy i najszerszy spośród prezentowanych tutaj VAN-ów. Mimo, iż na tle konkurencji pojemność bagażnika nie jest największa, to można nim wjechać prawie wszędzie, gdyż ma napęd na wszystkie koła. Niewątpliwą zaletą jest również namiot wychodzący z dachu pojazdu i możliwość rozłożenia siedzeń, tak by stworzyć łóżko. Minusem jest waga auta - to ponad 2 tony (dokładniej 2490 kg), a także niezbyt duży bak paliwa (57 litrów). Jego zasięg to około 850 km, czyli niezbyt dużo i jest to najniższa wartość z całego rankingu. No cóż, częściej będziemy musieli się zatrzymywać, przynajmniej na stacjach benzynowych. Jeśli nie potrzebujemy tak rozbudowanej wersji auta, można pomyśleć o zwykłej klasie V, ewentualnie o Vito. Jednak dwa ostatnie modele nie znalazłyby się tak wysoko w zestawieniu.

Fot. Volkswagen  1. Volkswagen California  - ani najdroższy, ani najpiękniejszy, ani tym bardziej najszybszy, a jednak na podium. Podobnie jak Mercedes posiada napęd na cztery koła, ma rozkładany dach, a z siedzeń po złożeniu można zrobić łóżko. Prawie jak kamper, tyle że bez własnej toalety i bez problemów z wjazdem do centrum miast. Wygrywa z Marco Polo wagą (2150 kg), pojemnością baku (80 litrów) oraz ilością siedzeń. Ponieważ to Volkswagen i budowany jest na bazie Transportera, to o części zamienne też nie powinno być trudno. Jeśli zdecydowalibyśmy się na bardziej „cywilną” wersję, to naszym wymaganiom sprosta Caravelle. Zasięg auta przy średniej prędkości 100 km/h to około 1110 km. California to auto, które wygrywa ten ranking ze względu na wszechstronność, dobrą cenę wyjściową (166.857 zł) i tradycję, którą ze sobą niesie.

 

 

Przegląd vanów - wybrane dane techniczne:

Marka/model Volkswagen California Beach Mercedes-BenzMarco Polo Renault Espace Initiale Paris Opel Zafira Peugeot Expert
Cena (zł) Od 166.857 Od 250.920 Od 171.000 Od 113.600 Od 133.000
Typ nadwozia/liczba drzwi VAN VAN VAN VAN VAN
Liczba miejsc 4-7 6 5-7 5-7 8
Wymiary i masy          
Długość/szerokość/wysokość (mm) 4904/1904/1990 5140/1928/1980 4857/1630/1677 4666/1928/1685 4956/1920/1895
Rozstaw kół: przód/tył (mm) b.d. 1928/1928 1630/1621 1577/1577 1627/1600
Rozstaw osi (mm) 3000 3200 2884 2760 3275
Masa własna (kg) 2150 2490 1734 1767 1660
Pojemność bagażnika (l) b.d. 670 247-680 650-1860 1700-2381
Pojemność zbiornika paliwa (l) 80 57 58 58 69
Układ napędowy          
Rodzaj paliwa diesel diesel diesel diesel diesel
Pojemność (cm3) 1968 2143 1598 1956 1997
Liczba cylindrów 4 4 4 4 4
Skrzynia biegów: typ/liczba przełożeń Automatyczna, 7 Automatyczna, 7 Automatyczna, 6 Automatyczna, 6 Automatyczna, 6
Napęd Na wszystkie koła Na wszystkie koła Przód Przód Przód
Osiągi          
Moc (KM) @ obr./min. 150 @ 3250-3750 163 @ 3800 160 @ 4000 170 @ 3750 180 @ 3750
Moment obrotowy (Nm) @ obr./min. 340 @ 1500-3000 380 @ 1400-2400 380 @ 1750 400 @ 1750-2500 400 @ 2000
Przyspieszenie 0-100 km/h (s.) 11,2 14,4 9,9 10,1 8,8
Prędkość maksymalna (kmh/h) 175 178 202 205 185
Średnie spalanie (l/100 km) 7,2 6,7 4,6 4,9 6
Emisja CO2 (g/km) 188 177 120 129 159
Ilość gwiazdek w rankingu Euro NCAP b.d. 5 5 5 5


Marka/model Citroen Grancd C4 Spacetourer Ford Galaxy Fiat Doblo KIA Carens Seat Alhambra Style Advanced
Cena (zł) Od 110.513 Od 123.730 Od 90.500 Od 113.490 Od 171.300
Typ nadwozia/liczba drzwi VAN VAN VAN VAN VAN
Liczba miejsc 5 5 5 5-7 5-7
Wymiary i masy          
Długość/szerokość/wysokość (mm) 4597/1826/1638 4848/1916/1747 4406/1832/1895 4525/1805/1610 4854/1904/1720
Rozstaw kół: przód/tył (mm) 1573/1576 1606/1606 1510/1530 1573/1586 1569/1617
Rozstaw osi (mm) 2840 2850 2755 2750 2919
Masa własna (kg) 1359 1841 1500 1649 1800
Pojemność bagażnika (l) 643-1560 300-1301 790-3200 492 267-1167
Pojemność zbiornika paliwa (l) 57 64 60 58 70
Układ napędowy          
Rodzaj paliwa diesel diesel diesel diesel diesel
Pojemność (cm3) 1560 1997 1598 1685 1968
Liczba cylindrów 4 4 4 4 4
Skrzynia biegów: typ/liczba przełożeń Automatyczna, 6 Automatyczna, 6 Manualna, 6 Automatyczna, 7 Automatyczna, 7
Napęd Przód Przód Przód Przód Na wszystkie koła
Osiągi          
Moc (KM) @ obr./min. 120 @ 3500 180 @ 3750 120 @ 3750 141 @ 4000 184 @ 3500
Moment obrotowy (Nm) @ obr./min. 300 @ 1750 400 @ 2000-3250 320 @ 1750 340 @ 1750-2500 380 @ 1750-3000
Przyspieszenie 0-100 km/h (s.) 11,2 10,6 12,1 11,3 8,9
Prędkość maksymalna (kmh/h) 188 203 172 189 211
Średnie spalanie (l/100 km) 3,8 5,8 5,5 5,2 5,9
Emisja CO2 (g/km) 100 149 137 135 154
Ilość gwiazdek w rankingu Euro NCAP 5 5 3 5 5


Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Adam (gość)

    Dla mnie Zafira w tym rankingu jest nr 1

  • Klient (gość)

    Prawko kat B pozwala jeździć autem do 9 osób, a nie 8. Poza tym auta klasy MPV to nie Vany, autor miesza obie kategorie. Skoro jest Vito i Caravelle, to brakuje Forda Tourneo Custom i np. Connecta. Artykuł słaby merytorycznie o niejasnych zasadach rankingu

  • patryk43 (gość)

    Niektórych modeli z artykułu to bym nie zaliczył nawet do minivanów, za to brakuje mi tu proace verso, który ma 9 miejsc albo większy bagażnik po złożeniu foteli. Jechaliśmy takim na wakacje do Włoch w 5 osób, bo mam go w leasingu to się bez problemu zapakowaliśmy, a jeszcze było ful przestrzeni dla pasażerów

  • Karol (gość)

    Witam. Posiadam nowego szmecwagena multivana. Prowadzi się jak auto dostawcze w dodatku zawiedzenie nawala prawie od początku. Plastiki w środku twarde i trzeszczące. Dużo akcji serwisowych. Wadliwy rozrząd. Serwis jest bardzo bardzo drogi. Realny zasięg to 800 km jeśli się posiada powiększony bak do 80 l. Wiec nie wiem dlaczego zawsze szmelc wygrywa w każdym zestawieniu. Ja już nigdy vw nie kupię to był mój pierwszy i ostatni. Mercedes w podobnej konfiguracji na ta chwile kosztuje prawie tyle samo co vw.

  • spiderek (gość)

    Mam sharana, po zakupie zmieniłem klocki i tarcze na delfi w jakości oe i już trase do Chorwacji nim zrobiliśmy. Dzieciaki z tyłu miały wygodnie, wszystkie walizki sie zmieściły w bagażniku, że już dachowego nie musiałem zakładać.

  • gośc (gość)

    groch z kapustą, gdzie 5008???

  • Szymon Dra (gość)

    Też jestem fanem Zafiry. Dla mnie top wśród vanów i podobnych do tego pojazdów. Odpowiednia moc, w środku mega wygodny i jak na takiego kolosa całkiem ładny. Chyba na http://mojeauto.pl/ widziałem kiedyś też pochlebne opinie o tym modelu. Kawał dobrego samochodu i tyle.

  • Ja (gość)

    Tylko t4

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości