Wszystko
o samochodach

Porady / Warto wiedzieć

Przeglądy

Data publikacji: Autor: (gw)

 Opracowany przez producenta program obsługi technicznej jest zależny od wielu czynników konstrukcyjnych auta.

Eksperci Techniczno-Motoryzacyjni wyjaśniają:

Opracowany przez producenta program obsługi technicznej jest zależny od wielu czynników konstrukcyjnych, w tym od rodzaju użytego zespołu napędowego, wyposażenia i parametrów technicznych.

W największym uproszczeniu, program ten składa się z kombinacji dwóch poziomów przeglądów: podstawowego i rozszerzonego oraz dodatkowych wizyt między przeglądami, podczas których wykonuje się czynności specyficzne dla danego typu pojazdu i jego wyposażenia.

Wydłużenie okresów
W ciągu ostatnich dwudziestu lat technika motoryzacyjna poczyniła ogromne postępy, których świadectwem jest m.in. wydłużenie okresów międzyprzeglądowych z 10 do 30 tysięcy km przebiegu pojazdu oraz zmniejszenie częstotliwości wymian napędów pasowych i regulacji zespołów.

Nowocześniejsze silniki
Przykładem postępu, jaki się dokonał w ostatnich latach, może być jeden z najnowocześniejszych silników wysokoprężnych opracowany przez koncern PSA. Silnik z bezpośrednim wtryskiem paliwa o pojemności 1,4 litra, który rozwija wysoką moc 70 KM, posłuży do napędu wielu nowoczsnych samochodów. Wymaga on oleju napędowego o najniższej zawartości siarki i olejów silnikowych o najwyższych parametrach jakościowych, lecz rewanżuje się bardzo wysokimi osiągami, niskim zużyciem paliwa i małym zapotrzebowaniem na czynności obsługowe. Relatywnie droga wymiana napędu rozrządu jest w nim przewidziana po przebiegu 240 tysięcy kilometrów.

Mniej czynności
Wydłużenie przebiegów między przeglądami, zmniejszenie ich pracochłonności z ponad 30 czynności wykonywanych obowiązkowo przez mechanika do około 17, powoduje obniżenie wartości rachunków płaconych przez użytkownika, co w połączeniu ze zmniejszonym zużyciem paliwa deklarowanym przez wytwórnie na poziomie 4-5 procent, skutkuje obniżeniem kosztów eksploatacji nowych samochodów.

Normalne warunki
Jednak należy podkreślić, że istotne wydłużenie przebiegów pomiędzy obowiązkowymi przeglądami technicznymi nowoczesnych jednostek napędowych, dotyczy zakładanego przez producentów sposobu eksploatacji pojazdu. Występuje on wtedy, gdy samochód nie jest przeciążany, kiedy dość często pokonuje długie trasy i jest eksploatowany na olejach i paliwie rekomendowanych przez producenta pojazdu firm.

Warunki szczególne
W myśl zaleceń zawartych w instrukcjach obsługi, jeśli sposób eksploatacji samochodu odbiega od wzorcowego, warunki użytkowania należy traktowac jako szczególne, a wtedy okresy wymiany niektórych elementów ulegną skróceniu. Do szczególnych warunków należy zaliczyć: częste pokonywanie krótkich odcinków trasy z niedogrzanym silnikiem, użytkowanie samochodu jako taksówki osobowej, użytkowanie pojazdu w temperaturze poniżej minus 15 stopni lub powyżej plus 30, użytkowanie pojazdu w atmosferze o dużym zapyleniu, gdy stosowane są paliwa i smary o niskiej jakości, gdy występują długie przerwy w użytkowaniu pojazdu.

Do początku artykułu

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości