Wszystko
o samochodach

Porady / Eksploatacja

Przeguby napędowe

Data publikacji: Autor: Grzegorz Burda

Fot. Mercedes Metaliczne stuki podczas ruszania lub drgania całego samochodu świadczą o uszkodzeniu przegubów napędowych. Naprawa usterki jest kosztowna.

Metaliczne stuki podczas ruszania lub drgania całego samochodu świadczą o uszkodzeniu przegubów napędowych. Naprawa usterki jest kosztowna, bo zazwyczaj polega na wymianie przegubu na nowy.

 

Przeguby napędowe są w każdym samochodzie z niezależnym zawieszeniem. Większość aut ma przedni napęd, co oznacza, że przeguby pracują w trudnych warunkach, gdyż muszą przenosić obciążenia pod dużymi kątami. Niestety ich wytrzymałość przy maksymalnym wychyleniu jest Fot. Mercedes znacznie mniejsza niż przy jeździe na wprost. Trwałość przegubów jest jednak wysoka, ale pod warunkiem właściwej eksploatacji.

 

Przeguby napędowe nie lubią dwóch rzeczy – dużego obciążenia przy skręconych kołach oraz brudu, który dostaje się przez uszkodzoną osłonę. W przypadku uszkodzenia osłony przegub można zniszczyć w ciągu kilku dni. Uszkadza się on również szybko, jeśli kierowca często rusza z piskiem opon i dodatkowo na skręconych kołach.

 

Najszybciej zużywają się przeguby zewnętrzne, czyli te przy kołach. Jednak zdarzają się również uszkodzenia przegubów wewnętrznych. Objawy zużycia jednych jak i drugich są zupełnie inne.

 

Usterka przegubu zewnętrznego objawia się efektami dźwiękowymi. W pierwszej fazie metaliczne stuki słychać tylko przy pełnym skręcie i dużym obciążeniu. W miarę postępowania uszkodzenia hałas nasila się, jest coraz wyraźniejszy i słychać go przy coraz mniejszym skręcie i obciążeniu. W skrajnym przypadku przegub może się rozpaść, co uniemożliwi dalszą jazdę.

 

W większości przypadków zużycie przegubów wewnętrznych objawia się mocnymi drganiami przenoszonymi na cały pojazd. Drgania nasilają się podczas przyspieszania i praktycznie całkowicie zanikają podczas jazdy na „luzie”. Niekiedy powodem tych drgań jest zbyt mała ilość Fot. Grzegorz Burda smaru w przegubie, więc naprawę można rozpocząć od uzupełnienia smaru, nawet jeśli nie widać wycieków. Gdy to nie pomoże nie pozostaje nic innego jak wymiana przegubu na nowy.

 

Wymiana przegubu nie jest skomplikowaną czynnością i w większości samochodów osobowych trwa nie dłużej niż 1 do 2 godzin. W niektórych autach nie trzeba nawet wyciągać półosi. Wystarczy tylko wyjąć przegub z piasty, rozchylić specjalny pierścień i bez najmniejszych oporów można ściągnąć go z półosi.

 

Jednak w kilkuletnich samochodach mogą pojawić się problemy z odkręceniem śrub lub wyjęciem przegubu z piasty, gdyż wielowypust „zapieka się” w piaście. Koszty wymiany przegubu w samochodach osobowych wahają się od 30 do 100 zł w zależności od konstrukcji zawieszenia oraz warsztatu.  

 

Ile kosztuje przegub?

 

Przeguby nie należą do tanich części. W większości przypadków ceny w ASO sięgają 1500 czy nawet 2000 zł za przegub. Na szczęście z powodzeniem można posiłkować się zamiennikami, których jest sporo i są dostępne do większości samochodów. Mają zróżnicowaną cenę, co ma również odzwierciedlenie w jakości.

 

Kiedy wymieniać?

 

Ze stukającym przegubem można jeździć pewien czas. Trudno go określić, gdyż trzeba obserwować postępowanie zużycia. Jeśli następuje ono bardzo szybko nie warto zwlekać z naprawą. Gdy stuki pojawiają się tylko przy maksymalnym skręcie, są niewielkie i słychać je tylko przy dużym obciążeniu z naprawą można poczekać.

 

Przykładowe ceny przegubów zewnętrznych

 

Marka i model

samochodu

Cena przegubu

w ASO (zł)

Cena

zamiennika (zł)

Audi A4 1.8T

750

145 (4Max)

195 (Spidan)

Peugeot Partner 2.0 HDi

800

240 (4Max)

360 (Spidan)

Ford Focus I 1.6

1280

150 (4Max)

190 (GLO)

Toyota Avensis I 2.0i

1600

160 (4Max)

240 (Spidan)

Opel Corsa B 1.2i

1200

105 (4Max)

190 (Spidan)

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Komentarze

  • specialist

    Polecam 4max, czyli 4 dni maxymalnie wytrzymują, potem trzeba kupić kolejnego oryginalnego chińskiego 4maxa.

  • Wieryg

    uzywam tylko chinskich zamiennikow!I dopoki guma oslony nie jest uszkodzona - wytrzymuja conajmniej 8 lat!One sa tansze niz sama oslona (2szt) i mniej klopotow z zakladaniem!Prawdopodobnie do WRX i EVO musza byc orginalne bo tam sa przeciazenia ogromne!Ale jesli nie jezdzi sie niszczaco dla samochodu...? kazda guma wytrzymuje wiele lat exploatacji( trzeba je jak wszystkie inne gumy i plastiki smarowac=myc silikonem i utrzymywac czyste!@ "Ciekawe co spowodowalo,u mej znajomej w nowym 3l audiA6 rozwalenie wszystkich 4 polosi ( wszystkie gumy- takze z tylu"??Moze to ta lepsza jakosc?he!he!

  • AK-105

    Wieryg: widzę już któryś twój komentarz w tym serwisie i za którymś razem nie wytrzymałem i specjalnie się zalogowałem żeby to napisać. Według ciebie Subaru są najlepsze a Audi najgorsze? Dlaczego? Bo subaru są z Japonii a Audi z Niemiec? Lecz się z kompleksów człowieku, bo szkoda czasu czytać głupoty jakie wypisujesz. Proponuję włączyć sobie radio maryja i trzymać się z dala od komputera.

  • nabaam

    Najlepsze to niemieckie Lobro.

  • nabaam

    Lobro sa montowane jako fabryczne, jakość na pewno lepsza od chińszczyzny, jednak trzeba za to zapłacić.

  • kacey

    Co wy tak z tym niemieckim szajsem ciągle wyskakujecie, że jest najlepszy? Gdyby przykładowo Chińczycy byli naszymi sąsiadami (niskie koszty transportu) i należeli do UE (brak cła), to byliby w stanie zapewnić o wiele lepsze jakościowo rzeczy w dużo niższej cenie od Szwabów. Ale niestety muszą rywalizować bardziej ceną, dzięki cłom i kosztom transportu. Zresztą podobnie sytuacja wygląda z USA, też niestety są daleko do nas i nie należą do UE, ale produkują naprawdę dobre jakościowo rzeczy i taniej od Szwabów!

  • monika (gość)

    witam, szukam oslony do przegubu do trabanta. 500szt. gdzie mogla bym zamowic ta czesc? monika

  • ORP GROM (gość)

    A na cholerę Ci 500sztuk osłon do trabanta?

  • demo (gość)

    widocznie rusza produkcja trabantów w fso warszawa

  • Artur (gość)

    DO fiata Cinquecento 1.1 nowe dwa przeguby kosztują 100zł, a nawet taniej gdy kupimy na internecie a nie w salonie fiata :-)

  • Artur (gość)

    Jak ktoś nie ma rozumu, a lubi szpanować, to za swoją głupotę słono płaci :-)

  • Gienek (gość)

    z tymi cenami to chyba kogoś zdrowo pogieło...

  • Rajmi (gość)

    te ceny przegubów w ASO nie są adekwatne bo na przykład w Fordzie cena dotyczy całej półosi. Z niewiadomych przyczyn nie można kupić tylko przegubu.

  • Qba (gość)

    Ceny ceny, żona ma civica hybrydę przegub wewnętrzny tłucze sie jak Żyd po pustym sklepie, zamiennika brak a oryginał w ASO kosztuje 1400 to jest trochę przegięcie.

  • leewy (gość)

    Czy przegub prawy i lewy do t4vjest taki sam

  • Malecki (gość)

    przeguby trzeba smarować i najlepiej jest to robić smarem grafitowym od K2 bit. ly/3947_smar_grafitowy

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości