W Warszawie jest blisko 800 sygnalizacji świetlnych. Ponad 500 z nich (oprócz najstarszych instalacji) to tzw. sygnalizacje adaptacyjne, dostosowujące długość sygnału zielonego do natężenia ruchu. Jest to możliwe dzięki detektorom, które wykrywają ruch samochodów, rowerów i pieszych.
Jak podaje stołeczny Zarząd Dróg Miejskich, detekcja pojazdów odbywa się zazwyczaj za pomocą pętli indukcyjnych, zatopionych w nawierzchni jezdni. Od kilku lat automatyczna detekcja obejmuje również rowerzystów i pieszych. Aby lepiej poinformować użytkowników, wszystkie takie skrzyżowania zostały oznaczone za pomocą specjalnych naklejek informacyjnych.
Jak działa **automatyczna detekcja pieszych i rowerzystów?**
Jeżeli na przejściu dla pieszych sygnalizacja jest wzbudzana za pomocą detekcji, wykrywanie pieszego może się odbywać na dwa sposoby:
1) ręcznie – przez dotknięcie przycisku umieszczonego na maszcie sygnalizatora. Po dotknięciu przycisk zapala się na czerwono (podświetla się napis „czekaj”, w starszych urządzeniach jest to czerwona kontrolka).
2) automatycznie – wystarczy podejść w pobliże przejścia dla pieszych. Czujnik (wideo, termowizyjny lub radarowy) wykrywa pojawienie się pieszego w strefie oczekiwania i przekazuje taki komunikat do sterownika sygnalizacji. System potwierdza wykrycie pieszego wyświetlając na przycisku taki sam komunikat jak w przypadku jego naciśnięcia.
Automatyczna detekcja pieszych nigdy nie występuje jako jedyna metoda. Zawsze instalowany jest również przycisk umożliwiający ręczne zgłoszenie potrzeby zapalenia zielonego światła. Takie podejście z jednej strony zapewnia skuteczną detekcję pieszego nawet w przypadku awarii czujnika, a z drugiej strony umożliwia „przyzwyczajenie się” pieszego do sytuacji, że nie musi nacisnąć przycisku aby otrzymać sygnał zezwalający.
W taki sam sposób działa automatyczna detekcja rowerzystów. Jest ona szerzej rozpowszechniona, ponieważ jej stosowanie jest od kilkunastu lat obowiązkowe. W sumie automatyczne detektory działają na ponad 140 skrzyżowaniach.
Do czego służą żółte przyciski?
Ręczna detekcja pieszych za pomocą przycisków była dominującą metodą stosowaną w Warszawie w pierwszej dekadzie XXI w. Obecnie wszystkie nowe i remontowane sygnalizacje są wyposażone w czujniki wykrywające pieszych automatycznie. Nadal jednak jest wiele skrzyżowań gdzie są tylko przyciski. Takie miejsca są sukcesywnie modernizowane i wyposażane w automatyczne detektory. Przyciski są też stosowane na wszystkich skrzyżowaniach wyposażonych w automatyczne czujniki.
Zobacz także: To musisz wiedzieć o akumulatorze
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?