Wszystko
o samochodach

Przepisy / Aktualności

Przejście na czerwonym świetle. Poseł chce zmian dla pieszych

Data publikacji: Autor: Mariusz Michalak

Fot. Michał Pawlik Poseł Paweł Szramka z Kukiz'15 proponuje odejście od karania za przejście na czerwonym świetle. Obecnie można dostać za to 100 zł mandatu.

Poseł wskazuje, że w wielu krajach Europy przechodzenie na czerwonym świetle nie jest zabronione. Podkreśla, że przechodzący we własnym zakresie ma upewnić się, iż przechodząc, nie spowoduje niebezpieczeństwa dla siebie ani innych uczestników ruchu drogowego. Sygnał czerwony jest jedynie ostrzeżeniem dla pieszego, wskazówką, że trzeba uważać na nadjeżdżające samochody, a nie nakazem bezwzględnego zatrzymania się i czekania na zielone. "Obywatel ma prawo decydować o wkroczeniu na jezdnię. Nasze prawo należy do jednego z nastawionych najbardziej restrykcyjnie do zachowań pieszych w całej Europie. W skrajnych przypadkach doprowadza to do karania pieszych za przejście przez jedną jezdnię ulicy jednokierunkowej lub przez pustą ulicę w godzinach wieczornych lub nocnych" - czytamy w interpelacji.

Zobacz także: Wyprzedzanie na podwójnej ciągłej. Propozycja zmian przepisów

Poseł podkreśla, że nasze społeczeństwo w niczym nie odbiega od społeczności krajów europejskich, jeśli chodzi o kulturę ruchu drogowego. Jego zdaniem nie ma zatem uzasadnienia do stosowania jednego z najbardziej restrykcyjnych kodeksów na kontynencie.

Jak twierdzi Marek Chodkiewicz, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, "dopuszczenie możliwości przekraczania przejścia dla pieszych podczas wyświetlania sygnału czerwonego może przynieść jedynie korzyść w postaci zminimalizowania strat czasu pieszego oczekującego na zmianę światła, kosztem jego bezpieczeństwa".

"Biorąc pod uwagę ilość zdarzeń drogowych, w tym ze skutkiem śmiertelnym, z udziałem pieszych do których dochodzi corocznie na polskich drogach, wydaje się, że proponowane w interpelacji rozwiązanie prawne nie wpłynie w żaden sposób na poprawę stanu bezpieczeństwa użytkowników ruchu drogowego, wręcz przeciwnie – mając na uwadze, że zastosowanie takiego rozwiązania wymaga bardzo wysokiej kultury w relacjach kierowca-pieszy – może skutkować zwiększeniem liczby wypadków i kolizji z udziałem pieszych"- podkreślono w odpowiedzi na interpelację.

Zobacz także: Testujemy Mazdę 6 z silnikiem benzynowym SKyActiv-G 2.0 165 KM

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Tylko dla tych , którzy byli na spowiedzi do 24h wcześniej (gość)

    Aby budżet nie stracił antyszepionkowcy zapłacą podwójnie.

  • liko (gość)

    Może przestańmy całkowicie reagować na czerwone światło. Niech każdy wymyśla swoje zasady ruchu drogowego. Czerwone idź zielone biegnij żółte pełzaj.

  • Duyz (gość)

    Wielu krajach :) ... w tych krajach .. mamy sieć autostrad, obwodnic, ulice oświetlona .. same przejścia dla pieszych w szczególności, wszystko "świeci" odblaskami, komunikacje publiczną .. itd.... Ba z wioch do wiochy masz osobną ścieżkę rowerową i chodnik !!! TO TE INNE KRAJE EUROPY i proszę w tyj materii im na początków DOWRÓWNAĆ !!! A to co Pan żąda teraz .. to do kryminału pana posłać za planowanie zbiorowego mordu.

  • gość (gość)

    zgoda, ale w pierwszej kolejności dla posłów, potem dla tych co się zdecydują odejść oraz zapis że wszystkie wypadki są winą pieszych i mają oni OC

  • ToM (gość)

    Tylko poseł nie wziął pod uwagę, że w wielu krajach europejskich jest znacznie większa kultura na drodze. U nas wyprzedzanie na pasach, przejeżdżanie na wczesnoczerwonym to po prostu norma. Zamiast umożliwiać pieszym przechodzenie na czerwonym świetle, co na pewno spowoduje większa liczbę wypadków, lepiej ustawić krótsze cykle świetlenie, aby pieszy nie musiał czekać czasem po kilka minut. Jeśli będzie wiedział, że "za chwilę" włączy się zielone to jest znacznie mniejsza szansa, że przejdzie na czerwonym.

  • oopserfer (gość)

    "Poseł podkreśla, że nasze społeczeństwo w niczym nie odbiega od społeczności krajów europejskich, jeśli chodzi o kulturę ruchu drogowego".... cytując klasyka: "w d... byłeś i g... widziałeś!' Niech się Pan, Panie Pośle przejedzie dowolną niemiecką czy francuską autostradą a potem dla porównania A4 między Krakowem i Katowicami lub S8 koło W-wy. Myślę, że zrozumie Pan wtedy, ze my się nie tylko kulturą ruchu drogowego bardzo od zachodnich krajów różnimy ale wręcz jej w ogóle nie mamy !!

  • Komentarz usunięty.
  • ... (gość)

    "W skrajnych przypadkach doprowadza to do karania pieszych za przejście przez jedną jezdnię ulicy jednokierunkowej lub przez pustą ulicę w godzinach wieczornych lub nocnych" Ja się tylko pytam. W takim razie kto im te mandaty wypisuje jak ulica jest pusta?? ps. A może kierowcą też znieść czerwone światła (bo to tylko sugestia żeby się zatrzymali) nie raz stałem na pustym skrzyrzowaniu bo miałem czerwone i chociaż przez te 5 minut nic kompletnie nie przejechało to jednak stałem - dlaczego? no ch... jeden wie:P ale takie mamy prawo i już. PS. Jako pieszy też nie raz stałem na czerwonym, no chyba że było naprawdę pusto i NIEMIAŁ kto mi wypisać mandatu :) Trochę pomyśleć to nie boli:)

  • Komentarz usunięty.
  • i takich osłów (gość)

    mamy za posłów

  • Janusz (gość)

    No tak. Przypominam sobie 2 sytuacje, kiedy piesza wtargnęła na jezdnię o mało nie powodując wypadku. Spieszyły się na tramwaj. Może jeszcze rowerem na pełnym gazie przez czerwone? Niestety taki przepis pogorszy bezpieczeństwo. Pieszy oceni, że zdąży, a kierowca się wystraszy i głupio zareaguje... Ludzie potrzebują konkretnych zasad, a nie szarych, rozmytych. Sami sobie i tak te zasady będą rozmywać, a jak brakuje zasad to dopiero robi się bałagan

  • papa (gość)

    nic nie pogorszy wrecz przeciwnie moze poprawic czujnosc pieszych bylem w wielu krajach europy i zawsze przechodzilem jak mialem pusta droge i nawet przy policjantach i nigdy nie dostalem za to mandatu a u nas w polsce jest balagan bo kierowcy zawsze sie spieszy i zapominaja ze w miescie jest 50 na godzine bo w europie to kierowca zwraca uwage na pieszego i rowerzyste i nie ma pretensji ze pieszy mu wszedl na droge

  • Zezem na wprost (gość)

    Panie pOŚLE, pies jak nie ma co robić to wie Pan co robi ? Mało nieszczęść ? A co będzie z dziećmi które nie potrafią właściwie ocenić sytuacji a z wielką ochotą korzystają z przywilejów dorosłych . Weźmiesz odpowiedzialność za tragedie które będą wynikiem pańskiego pomysłu ?

  • Zygi (gość)

    Takich to powinni klonowac. Masakra

  • scand (gość)

    Szczególnie ciekawe będzie wygladało przechodzenie na czerwonym , przy sygnalizatorze kierunkowym, kiedy to np. przy lewoskręcie pieszy spotka sie z samochodem, którego kierowca nie powinien mieć pieszego czy innego pojazdu na kursie kolizyjnym. Juz teraz mozna jadąc samochodem na zielonym kierunkowym nadziac się na bezmózgiego pieszego czy pedałowca przechodzacego/ przejeżdżajacego na czerwonym .

  • scand (gość)

    Gwoli uzupełnienia poprzedniej wypowiedzi - przy sygnalizacji kierunkowej majac zielone pieszego czy rowerzyste na czerwonym mozna trafić nie tylko na jezdni poprzecznej, ale tez w sytuacji,gdy na prawym i srodkowym pasie samochody stoją na czerwonym i zza nich wyłazi pieszy gdy dla lewoskretu jest zielone.

  • Kolo (gość)

    Ten poseł ma robić to co się jemu każe. A co się jemu chce, to już tylko jego sprawa i o tym może pogadać sobie ze swoją mamusią.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości