Wszystko
o samochodach

Porady / Warto wiedzieć

Przekładnia DSG

Data publikacji: Autor: Ryszard Polit

Fot. VW: Przekładnia DSG występuje wyłącznie w markach koncernu Volkswagen. To zautomatyzowana, 6-biegowa przekładnia mechaniczna o dwóch sprzęgłach. Dzięki nim zmiana biegów jest bardzo szybka. W modelach Skody, Audi, Seata i Volkswagena dostępna jest za dopłatą skrzynia biegów określana skrótem DSG. Jak działa to urządzenie i czy warto je kupić?

Przekładnia DSG (Direct Shift Gear – z biegami zmienianymi bezpośrednio) składa się z dwóch mechanicznych skrzyń biegów, każda o 3 przełożeniach i dwóch sprzęgieł ciernych. Dzięki takiej konstrukcji możliwa jest automatyczna, ale błyskawiczna zmiana przełożeń. W dotychczas Fot. VW: Przekładnia DSG występuje wyłącznie w markach koncernu Volkswagen. To zautomatyzowana, 6-biegowa przekładnia mechaniczna o dwóch sprzęgłach. Dzięki nim zmiana biegów jest bardzo szybka. stosowanych przekładniach automatycznych czy mechanicznych zautomatyzowanych biegi przełączają się z wyraźną zwłoką i szarpnięciem. Zjawiska te zostały całkowicie wyeliminowane w przekładni DSG.

Działa ona w ten sposób, że gdy jeden bieg, np. pierwszy, jest załączony, bieg drugi czeka w pogotowiu. Zmiana biegów następuje przez przełączanie sprzęgieł. Jedno sprzęgło „obsługuje” biegi 1-3-5, a drugie sprzęgło 2-4-6. W momencie przełączania biegów, co trwa ułamek sekundy, oba sprzęgła pracują w poślizgu, co eliminuje szarpnięcia. W przeciwieństwie do typowego rozwiązania, w przekładni DSG zastosowano sprzęgła wielotarczowe tzw. mokre, pracujące w kąpieli olejowej. Oczywiście włączaniem właściwych Fot. VW: Schemat działania skrzyni DSG. Sprzęgło K1 „obsługuje” biegi – 1-3-5 i wsteczny, a drugie sprzęgło K2 – biegi – 2-4-6. Gdy jeden z biegów jest włączony, następny „czeka” w pogotowiu. biegów zajmuje się komputer uruchamiający siłowniki hydrauliczne. Bez rozwoju nowoczesnych technologii przekładnia DSG nie mogłaby funkcjonować, chociaż już w latach 70. została próbnie testowana w firmie Porsche. Ponieważ przekładnia DSG jest w gruncie rzeczy przekładnią mechaniczną, nie powoduje zwiększenia zużycia paliwa, co jest charakterystyczne np. dla przekładni automatycznych.

Jak się z tym jeździ

Ostatnio mieliśmy możliwość jeździć kilkoma różnymi autami z przekładnią DSG. Najłatwiej możemy zauważyć działanie tej skrzyni biegów, gdy ruszając z miejsca mocno wciśniemy pedał „gazu”. Biegi zmieniają się płynnie i co najważniejsze – szybko. Dźwignia zmiany biegów przekładni DSG wygląda jak z przekładni automatycznej. Kierowca Fot. VW: Dźwignia zmiany biegów przypomina tę z przekładni automatycznej. może uruchomić tryb samoczynnego przełączania biegów lub zmieniać je osobiście, przesuwając dźwignię w górę lub w dół. W zasadzie ręczne przełączanie biegów jest zbędne. Ponieważ nie ma pedału sprzęgła, przekładnia DSG jest szczególnie przydatna podczas jazdy w mieście. Istnieją dwa tryby pracy automatycznej – „normalny” (D) i sportowy (S) różniące się oprogramowaniem, a więc wielkością obrotów, przy których następuje zmiana biegu. Trybu sportowego używaliśmy podczas wyprzedzania wolniejszych pojazdów na trasie, gdyż manewr ten trwa wtedy krócej.

Za przekładnię DSG trzeba dopłacić ok. 7 – 9 tys. zł w zależności od modelu. To spora suma i wielu nabywców zastanawia się, czy warto dopłacać. Wydaje się, że przekładnia ta jest przydatna w samochodach użytkowanych szczególnie w mieście i w autach firmowych. Zapobiega bowiem przeciążeniom w układzie korbowo-tłokowym silnika i w układzie przeniesienia napędu, wydłużając czas ich eksploatacji. Przeciążenia te powstają podczas nieumiejętnej zmiany biegów w ręcznej przekładni mechanicznej.

Poniżej prezentujemy film przedstawiający działanie przekładni DSG:

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • wes (gość)

    Jeździłem Octavią 1.9 TD z DSGe. To coś niesamowitego. W przeciweństwie do "klasycznych" automatów - DSG działa szybciej, niż reaguje kierowca. Przy ostrzejszej jeździe i ustawieniu "sport" - zanim sięgniesz do dźwigni - bieg, kóry chciałbyś wrzucic - już jest. Prawdziwa rewelacja. Miałem okazję przesiąść się z Octavii DSG do nowego Volvo s40, też z automatem - różnica dramatyczna. Zdecydowanie na korzyść DSG. Niestety- cena odstrasza.

  • czt (gość)

    Tego typu skrzynie są dla baranów nie umiejących jeździć z manualną skrzynią biegów.

  • szyderca (gość)

    fachowcy sie znaleźli :-]

  • rob (gość)

    Te skrzynie są do dupy i mogą je docenić tylko ci, którzy nie umią zmieniać biegów. Spróbujcie z taką skrzynią zaparkować, nie ma sprzęgła więc trzeba dodać gazu żeby automat wrzucił bieg, a gdy go wrzuci auto momentalnie rusza i można rozjechać ludzi na chodniku. W trybie manualnym jest tak samo z tym że sami wrzucamy bieg. Te skrzynie są dobre na tor wyścigowy, a nie w mieście gdzie trzeba przecież parkować.

  • rob (gość)

    Większość skrzyń DSG ma jeszcze jedną wadę. Załużmy że mamy ustawiony tryb manualny i włożony 4 bieg, a obroty silnika wynoszą 3500obr/min. Skrzynia zakłada że wrzucimy bieg 5 i ten właśnie przygotowało drugie sprzęgło, ale my chcemy wyprzedzić samochód jadący przed nami i wrzucamy bieg 3 i co? Nasz manewr wyprzedzania spali na panewce ponieważ drugie sprzęgło przygotowało bieg 5, a my wrzucami 3 i trochę to potrwa zanim się połapie i wrzuci odpowiedni bieg.

  • hcv (gość)

    Do: "rob" Fora internetowe są dla tych, którzy UMIEJĄ pisać.

  • AdamS do roba (gość)

    Coś ty sie człowieku tak uparł na manualną skrzynie! I co ma umejętność zmiany biegów do chęci posiadania "automata". Zaliczam się do umiejących zmieniać biegi, ale następne moje auto będzie "automatem. Ruch w mieście coraz większy i mam już dosyć ciągłego deptania nogami i wahlowania ręką ślimacząc się w korkach.Wolę pogłaskać kolano pasażerki lub pokręcić sobie przy radyjku. A tak poza tym rob to auto generalnie słóży do jeżdżenia a nie do parkowania.

  • LeeJones (gość)

    rob jeździłeś kiedyś automatem? a)Jeżeli nie to się nie wypowiadaj b)Jeżeli tak to jesteś sierota nie kierowca

  • axkot (gość)

    jeździłem Mercedesem z automatem (chyba zwykłym) .... taki stary wrak ;) nie narzekam na skrzynię ... jeśli chciało się zmienić na niższy bieg to był tryb 3 i 2 do wymuszenia obniżenia albo tzw kickdown który działał nieco ze zwłoką ale wystaraczał .... 4-biegi i 180 koni .... taka miła zabawka ...

  • co koleś... (gość)

    rob: przejedź się z DSG i sprawdź jak łatwo można wyprzedzić. Dobrym jesteś teoretykiem, ale skrzynia DSG nie działa tylko tak jak myslisz.

  • Do CZT (gość)

    Kierwoce Formuły 1 też powinien jeździc manualem ,bo narazie jeżdżą półautomatami ze zmianą przy kierownicy . Wyścigi formuły jeden są dla pedałów ,bo tam nie ma manuali hehehe .

  • newtone (gość)

    rob i wszyscy... ta skrzynia jest genialna pisze ponieważ trudno mi uwierzyć w to co rob pisze automat generalnie redukuje bieg błyskawicznie każdy ale dsg potrafi też wrzucić następny bieg błyskawicznie i to jest właśnie przewaga nad rywalami ;) jadąc z dsg czuje sie jak kierowca wyścigówki

  • The Don (gość)

    od miesiąca jezdze passatem 2.0 tdi 170 km z dsg. z tym parkowaniem co tu jeden napisał ze jest problem bo mozna kogos potracic to poprostu smieszne. czlowiek chyba nigdy nie jezdził automatem! z wyprzedzniem tez nie mam problemów :) fakt jesli jade na 4 i przyspieszam to w gotowosci jest 5 ale gdy nacisne do dechy samochod od razu redukuje i nie ma zadnego problemu, dzieje sie to tak szybko ze nie warto wogole o tym mowic i robic z tego problem. pozdrawiam

  • fun rob-a (gość)

    Rob he he :) goscie testowali ta skrzynie od 36 lat a ty 'geniuszu' rozwaliles ich w jeden wieczor :) szacuneczek debilu

  • xeo (gość)

    Jeżdżę teraz passatem b5 w manualu, przedtem miałem bmw 320 d automat i nie wyglada to różowo, ale przejechałem się golfem z dsg i to jest dopiero automat brak zacięć i zero problemów przy redukcji. Ps. kolo jest śmieszny z tym parkowaniem chyba jeszcze kurs robi na prawko i nie wie o czym mówi.

  • xeo (gość)

    @rob Aha od kiedy to sie robi redukcje przy wyprzedzaniu ?? Jak zwolnisz to nie wyprzedzisz !!

  • xeo (gość)

    @axkot O ile mi wiadomo to tryby 2 i 3 w automacie są do ciągnięcia przyczepy a nie wymuszania redukcji biegu, może i to działa ale skrzynia może się posypać .

  • fcmic

    automaty wiecej palą ! i sie klimat ociepla [np.]

  • fcmic

    Od zawsze jeżdziłem autem z manualną skrzynią i byłem przeciwny automatom lecz przy zakupie Passata na jazdę próbną dostałem auto z przekładią DSG.REWELACJA!!!! Dziś jestem szczęśliwym właścicielem Passata 170KM z DSG.Ktoś kto twierdzi że tym autem trudno zaparkować jest niezorientowany ipo prostu bredzi.Jak ktoś nie umie parkować autem z DSG to niech przesiądzie się do taczki.Pozdrawiam!!!

  • tapip

    posiadanie automatu nie oznacza nie umiejetnosci zmiany biegow manualnie ! Kto wpadl na tak kretynski pomysl ! Automat to komfort, nizsze zuzycie silnika kosztem odrobine zwiekszonego zuzycia paliwa, wielka wygoda i odrobina ekstrawagancji ;) Jeesli ktos uwaza ze osoba jezdzaca automatem nie umie zmieniac biegow to ZAZDROSC ;)

  • tapip

    xeo: ma troche racji - odradzam wymuszanie redukcji w automacie wlaczajac 2 lub 3 ! To nie do tego sluzy, raczej naprzyklad kiedy nie mozemy wyjechac pod stroma gorke czy ciagniemy cos .

  • tapip

    moze takie wymuszanie redukcji uszkodzic automat i wtedy cuz... pozostaje tylko siasci plakac ;)

  • doktor Bart

    Witam Jeżdżę nową Octavią z DSG, z silnikiem 1,8 TSI i 160KM. Pięknie przyspiesza, tzn. trudno szybciej, po prostu wciska w fotel w ułamakch sekundy. Nie jestem tak szybko w stanie przełaczyć biegów manualnie, dodatkowo robi to płynnie,cicho i oszczedza paliwo. Ktoś pisał o parkowaniu i kłopotach z nim. To jakaś pomyłka. Parkuje sie prościej niz normalnie, po prostu wystarczy nie dodawać gazu lub robić to minimalnie. Oczywiście, jesli ktoś nie umie parkować to i z DSG bedzie miał kłopot, ale mniejszy, zapewniam. Właczanie trybu manual w DSG, można, tylko po co?

  • doktor Bart

    Do kolesia "czt". Polecam pojeździć manualem i DSG i wtedy się wypowiadać. Mam 2 auta, mam porównanie. Do baranów się nie zaliczam. Jesli jest admin tego czatu, proszę o upomnienie dla "czt".

  • lichwin

    Witam! Chciałem zapytać wszystkich właścicieli DSG jakie są realne koszty serwisu tej skrzyni i czy mieli lub mają jakieś problemy ewentualnie po jakim przebiegu się pojawiły? Jakby ktoś posiadał Passata 1.8 TSI DSG i podzieliłby się opinią to będę wdzięczny. Pytam o takie szczegóły ponieważ bardzo by mi odpowiadała taka skrzynia i jestem ciekaw jak to jest w praniu jeśli chodzi o koszty bo o wygodzie jazdy nie ma co dyskutowac. pozdrawiam i z góry dzięki za sensowne odpowiedzi jeszcze dwa słowa do krytyków- każdy może mieć swoje zdanie ale powinien je wypowiadać w cywilizowany sposób

  • e-n

    Od pół roku jeżdżę Turanem 2.0 DSG. 20 lat jeździłem samochodami ze skrzyną manualną, potem ze zwykłą automatyczną przez 8 lat. Tera nie zamienił bym się na żadną inną skrzynkę. Nie jestem również baranem, parkować potrafię i uważam, że parkowanie automatem to bajka. Wszytko to co piszecie dobrego o tej skrzyni to prawda, więc nie będę się powtarzał. Nie wiem tylko jakie są koszty użytkowania takiego cacka ale to sie okaże.

  • RAFI80

    Człowieku ty nie masz pojęcia o tym co mówisz jak znam życie to nawet nie miałeś okazji jeździć ze skrzynią DSG a jak chcesz wiedzieć to żeby ruszyć nie trzeba dodawać gazu wystarczy popuścić hamulec nożny...

  • dsg golf r32 (gość)

    w przypadku auta o mocy 105 koni w TDI taka skrzynia jest średnio potrzebna , bo słuzy jedynie jako umilacz i bajer , ale w r32 lub malych 170 konnych TSI skrzynia DSG sprawia że auto to demon , ale na tor bezsens , bo nieraz pasuje pomieszać biegami , natomiast miasto czy trasa dsg żądzi , a po puszczeniu nożnego auto sie delikatnie wytacza więc parkowanie nie jest specjalna sztuka , nie widze problemu

  • joo (gość)

    Do dupy to jest papier!!! A automaty maja zwolenników i przeciwników wiec o gustach sie nie dyskutuje!

  • Lech (gość)

    Zamierzam nabyć tourana 1.9 tdi z DSG (2.0 tdi się obawiam), pytanko: czy są różne typy skrzyń DSG czy do wszystkich aut są produkowane takie same (benzyna/diesel)? A może różnią się jedynie sterownikiem? Proszę o odpowiedź lub link gdzie takiej odpowiedzi mógłbym się doszukać.

  • buniek75 (gość)

    mam golfa v variant 1.9tdi dsg7 nigdy więcej manuala

  • piotr lubi dsg (gość)

    dsg to komfort i przyjemnosc jazdy. zwłaszcza w miescie. Kto pojezdzi dluzej z dsg bedzie tesknił za tą skrzynia. Jazda troche przypomina jazde elektrykiem. Wybralbym gorsze auto z dsg, od lepszego (lepiej wyposazonego) z manualem. Co do osiagow, nie sa az tak istotne. Np moje tdi z dsg nie jest autem sportowym i nie mam potrzeby byc demonem zakretów, ani szybkosci. Ma byc praktycznie wygodnie i komfortowo. Porownywalnie fajna szkrzynia biegow w normalnym aucie (nie sportowym jak np gtr) jest w nowej alfie guliett *tct. moze nawet nowoczesniesza, bo sucha i przenosi duze momenty. dsg6 jest mokra, konieczny serwis olejowy co 60tkm. vw dsg7 jest sucha, ale nie nadaje sie do silnikow o duzym momomencie np tdi140km. Audi ma s-tronic , ale to inna pólka cenowa.

  • piotr (gość)

    jeżdżę tirem który ma 16 biegów i dwie skrzynie (manual) i a4 z DSG uważam że nie jestem "baranem nie umiejącym jeździć" jak to czt powiedział, system jest ok poza tym że ma wolny start (wepchnąć się szybko jest problem) natomiast zmiana biegów nieodczuwalna, namielę się w pracy tyle lewarkiem że w osobowym już mi się nie chce,

  • jacek (gość)

    Mam passata 3,2 dsg , jezdzilem manualem ,automatem i co jeszcze sobie wymyslicie, skrzynia jest rewelacja jazda z takim silnikiem to jak ktos wczesniej pisal wyscigowka max polecam

  • Jarek (gość)

    Posiadam Tourana w manualu a w firmie jeżdzę nowym VW t6 z DSG jazda t6 to bajka .Prywatne auto najchetniej bym tez zmienił na DSG . Moze sie starzeje ale nie chce mi sie wachlować ręką a w korku gas ,sprzęgło , hamulec masakra automat to jest to .

  • Fan (gość)

    chcę zamówić transportera T6 w DSG 150koni w Tdi, czy ktoś ma takiego transportera i jak to działa w tak dużym aucie?

  • DSG RS 230 (gość)

    Skrzynia DSG rewelka i nic więcej nie napisze jestem posiadaczem Skody RS 230 ze skrzynią DSG kur.a jest ogień

  • Janek (gość)

    U mnie ostatnio coś wydawało dziwne dzwięki jak wrzucałem piątkę. Już byłem przerażony co to może być bo było coraz gorzej. Pojechałem do asbim.pl i oni zdiagnozowali że to łożysko. Teraz bez problemów już.

  • zs_czakers (gość)

    Mam 36 lat przez ostatnie 19 lat kupowałem tylko auta z manualną skrzynią "ja to muszę sam zmieniać biegi" - moje słowa - zapalonego motocyklisty zresztą, . Oczywiście w ciągu tych lat zdarzało się użytkować samochody z automatem. Jakiś czas temu zdecydowałem się na zakup Passata B8 z DSG. Lubię manualne skrzynie biegów, ale automat DSG to coś lepszego. Nie trzeba kupować zmywarki można myć w zlewozmywaku - oczywiście jak ktoś lubi. Jeżeli korzystasz ze smartfona, zmywarki, pralki, i innych udogodnień stworzonych dla Ciebie żeby było łatwiej, przyjemniej, bardziej komfortowo - to nie żałuj sobie auta z automatyczną skrzynią bieg

  • Piotr (gość)

    ci co piszą, że DSG to lipa to poprostu są zwykłe ćwoki oderwane od pługa granatem

  • Jarek (gość)

    To jakaś bezsensowna dyskusja, a paru kolesi świetnie się bawi prowokując i obrażając innych. Powiem tak - są wady i zalety każdej z obcji, automat to zwiększone ryzyko awarii, a także problem przy sprzedaży auta w przyszłości, manual natomiast to duży dyskomfort jazdy po mieście (w korkach) . Przy jazdach w trasach to już nie ma takiego znaczenia. Każdy z Panów podejmie decyzję słuszną dla siebie jakąkolwiek obcję wybierze. Nie dajmy się sprowokować bezrobotnym burakom czerpiącym przyjemność z obrażania innych

  • Krzysztof (gość)

    Miałem okazję jeździć autem zastepczym po Polsce Audi A6, 2.0 , 190 KM z tą właśnie skrzynią. Przejeździłem tym autem około 1600 km w tym jazda około 300km po Słowackich górach. Powiem tak....ta skrzynia pracuje rewelacyjnie i sam byłem zaskoczony jaka jest sprawna. Różne tryby jazdy od eko, comfort, sport, indywidual, z jazda na tiptronik i zmiana biegów reczna....cóż można powiedzieć...działa to wybitnie sprawnie. Spalanie silników z ta skrzynia jest takie same jak w manualu ,albo lepsze. Inteligencja skrzynii czasem zadziwia, bo jest tak dobra. Na co dzien jeżdze automatem Chryslerem 3.5 V6,który pięknie zmienia biegi,ale skrzynia DSG-7 stopniowa, to jest rewelacja. Autami jeżdzę od już dawna...będzie tak od 1985 rZjeżdziłem już prawie 2 mln km w różnych autach swoich i wynajetych i teraz wiem,że jak kupię nowe auto, to będe szukał silnika 2.0,190 km z skrzynią DSG. To tyle. Manualnie też biegi umiem zmieniać, bo jeździłem w sporcie,ale ten automat jest po prostu Świetny ! :)

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości