Wszystko
o samochodach

Porady / Warto wiedzieć

Przekładnia DSG

Data publikacji: Autor: Ryszard Polit

Fot. VW: Kierowca może wybrać sportową lub ekonomiczną zmianę przełożeń w trybie automatycznym, ma też możliwość ręcznej zmiany biegów w trybie sekwencyjnym. Volkswagen lansuje skrzynię biegów typu DSG. Jest to 6-stopniowa zautomatyzowana przekładnia mechaniczna z podwójnym sprzęgłem.

Volkswagen lansuje skrzynię biegów typu DSG. Jest to zautomatyzowana 6-stopniowa przekładnia mechaniczna mająca jednak podwójne sprzęgło. Zmiana przełożeń odbywa się automatycznie lub ręcznie.

 Fot. VW: Opracowana przez Volkswagena skrzynia biegów DSG to zautomatyzowana 6-stopniowa przek³adnia mechaniczna z podwójnym sprzêg³em. Mimo zmiany biegu, napêd na ko³a jezdne przenoszony jest niemal bez przerwy – to du¿a zaleta tej przek³adni.

Klasyczne, automatyczne skrzynie przekładniowe nie zyskały w Europie tak dużego powodzenia jak w Ameryce. Bezduszny automat nie miewa humorów ani stresów tak jak człowiek, może więc z należytą precyzją i delikatnością zmienić przełożenie. Dlatego wyeliminowanie ręcznej zmiany biegów jest korzystne dla silnika i układu przeniesienia napędu. Do niedogodności wynikającej z obsługi trzech pedałów dwiema nogami, Europejczycy jakoś się przyzwyczaili. Przekładnia automatyczna jest duża i ciężka i nie zawsze daje się zamontować w małych autach. Europejscy producenci samochodów zaczęli więc stosować lżejsze i mniejsze przekładnie bezstopniowe lub automatyzować manualne skrzynie przekładniowe. Rękę kierowcy przesuwającą dźwignię zmiany biegów oraz nogę naciskającą na pedał sprzęgła zastąpili siłownikami, sterowanymi przez układ elektroniczny. Konstruktorzy z Volkswagena poszli jednak jeszcze dalej i opracowali przekładnię z podwójnym sprzęgłem, którą nazwali DSG (Direct Shift Gearbox).

 Fot. VW: Oryginalnym pomys³em jest zastosowanie podwójnego sprzêg³a, w którym jedna tarcza sprzêg³owa „obs³uguje” biegi nieparzyste wraz ze wstecznym, a druga tarcza sprzêg³owa – biegi parzyste. W³±czanie lub wy³±czanie z pracy poszczegó

Przekładnia DSG to zautomatyzowana 6-biegowa skrzynia mechaniczna mogąca przenosić do 350 Nm momentu obrotowego. Oryginalnym pomysłem jest zastosowanie podwójnego sprzęgła, w którym jedna tarcza sprzęgłowa „obsługuje” biegi nieparzyste wraz ze wstecznym, a druga tarcza sprzęgłowa – biegi parzyste. Włączanie lub wyłączanie z pracy poszczególnych tarcz sprzęgłowych sterowane jest hydraulicznie. Oczywiście nie ma pedału sprzęgła.

 

Cechą charakterystyczną pracy tej przekładni jest to, że stale włączone są dwa biegi – jeden, który aktualnie przenosi napęd, a drugi – czeka „w pogotowiu”. Gdy jedziemy na 3. biegu układ elektroniczny przewiduje, w zależności od prędkości jazdy czy obrotów silnika, włącznie następnego biegu np. 4. Przełączenie biegów odbywa się przez rozłączenie jednej i załączenie drugiej tarczy sprzęgłowej, co trwa 3 lub 4 setne sekundy. Mimo zmiany biegu napęd przenoszony jest więc niemal bez przerwy, czego nie można uzyskać w tradycyjnej skrzyni manualnej – włączenie pedału sprzęgła podczas zmiany biegów powoduje przerwanie napędu na koła jezdne.  Fot. VW: Kierowca mo¿e wybraæ sportow± lub ekonomiczn± zmianê prze³o¿eñ w trybie automatycznym, ma te¿ mo¿liwo¶æ rêcznej zmiany biegów w trybie sekwencyjnym.


Zaletą przekładni DSG jest także duża szybkość przełączania biegów, bez szarpnięć i we właściwym momencie określonym przez układ sterujący. Dźwignia zmiany przełożeń w kabinie pasażerskiej wygląda i działa jak w typowym „automacie”: mamy więc położenie postój, jazda do tyłu, itd. Istnieje możliwość jazdy z ekonomiczną lub automatyczną zmianą przełożeń. Biegi w trybie sportowym zmieniane są przy wyższych obrotach silnika. Kierowca może także sam zmieniać biegi w trybie sekwencyjnym, przesuwając dźwignię do przodu (bieg wyższy) lub do tyłu (redukcja).

 

Volkswagen zainwestował 150 mln euro w przekładnię DSG i jest ona stosowana od 2002 r. w niektórych modelach tego producenta. Ostatnio cieszy się coraz większym powodzeniem wśród nabywców Golfa V, Tourana i nowej Skody Octavii.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • SISI (gość)

    posiadam golfa 5 1,9 tdi ze skrzynia DSG to jest ..............bajka ! nigdy wiecej manualu! kto nie jezdzil mobilem ze skrzynia DSG niech nie zabiera glosu !

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości