Przekładnia manualna czy automatyczna DSG? Którą wybrać?

Wojciech Frelichowski; Cykl powstał we współpracy z marką Skoda
Wybierając auto nabywca zwraca głównie uwagę na silnik. Ale również ważną kwestą jest skrzynia biegów, bo to ona decyduje, jak zostanie spożytkowana moc jednostki napędowej, w tym również ile wyniesie zużycie paliwa.Fot. Skoda
Wybierając auto nabywca zwraca głównie uwagę na silnik. Ale również ważną kwestą jest skrzynia biegów, bo to ona decyduje, jak zostanie spożytkowana moc jednostki napędowej, w tym również ile wyniesie zużycie paliwa.Fot. Skoda
Wybierając auto nabywca zwraca głównie uwagę na silnik. Ale również ważną kwestą jest skrzynia biegów, bo to ona decyduje, jak zostanie spożytkowana moc jednostki napędowej, w tym również ile wyniesie zużycie paliwa.

Generalnie występują dwa rodzaje skrzyń biegów: manualne i automatyczne. Te pierwsze są najbardziej rozpowszechnione i powszechnie znane kierowcom. Te ostatnie występują w kilku typach, w zależności od zastosowanej konstrukcji. Są zatem przekładnie hydrauliczne, bezstopniowe oraz dwusprzęgłowe, które od kilku lat robią szczególną karierę. Taka skrzynia biegów, jako pierwsza na rynku pojawiła się na początku tego wieku w samochodach koncernu Volkswagen. Chodzi o przekładnię DSG (Direct Shift Gearbox - z ang. skrzynia z bezpośrednim przełożeniem). Obecnie takie skrzynie występują już we wszystkich autach marek tego koncernu, w tym także w Skodach.

Wybierając auto nabywca zwraca głównie uwagę na silnik. Ale również ważną kwestą jest skrzynia biegów, bo to ona decyduje, jak zostanie spożytkowana
Wybierając auto nabywca zwraca głównie uwagę na silnik. Ale również ważną kwestą jest skrzynia biegów, bo to ona decyduje, jak zostanie spożytkowana moc jednostki napędowej, w tym również ile wyniesie zużycie paliwa.

Fot. Skoda

Skrzynia dwusprzęgłowa jest połączeniem skrzyni mechanicznej i automatycznej. Przekładnia może działać w pełnym trybie automatycznym, jak i z funkcją umożliwiającą manualne przełączanie biegów. Jej najważniejszą cechą konstrukcyjną są dwa sprzęgła, czyli tarcze sprzęgłowe, które mogą być w wersji suchej (słabsze silniki) lub mokrej, pracujące w kąpieli olejowej (mocniejsze silniki). Jedno sprzęgło obsługuje biegi nieparzyste oraz bieg wsteczny, drugie sprzęgło - biegi parzyste.

Są jeszcze dwa wałki sprzęgłowe i dwa wałki główne. W ten sposób kolejny, wyższy bieg cały czas jest gotowy do natychmiastowego uaktywnienia. Np. auto jedzie na trzecim biegu, ale bieg czwarty jest już wybrany, lecz jeszcze nieaktywny. Po osiągnięciu właściwego momentu obrotowego otwiera się sprzęgło nieparzyste odpowiedzialne za włączenie trzeciego biegu, podczas gdy sprzęgło parzyste zamyka się w celu uaktywnienia biegu czwartego. Dzięki temu koła na osi napędowej cały czas odbierają moment obrotowy z silnika. I dlatego samochód ma bardzo dobre przyspieszenie. Poza tym silnik pracuje w optymalnym zakresie momentu obrotowego. Do tego dochodzi jeszcze jeden atut - zużycie paliwa jest w wielu przypadkach mniejsze niż w przypadku skrzyni manualnej.

Sprawdźmy na przykładzie Skody Octavii z popularnym benzynowym silnikiem 1.4 o mocy 150 KM. W przypadku konfiguracji tej jednostki napędowej z manualną, sześciobiegową przekładnią średnie spalanie wynosi 5,3 litra benzyny na 100 km. Z siedmiostopniową skrzynią DSG średnie spalanie wynosi 5 litrów. Co ważniejsze, silnik z tą przekładnią zużywa także mniej paliwa w mieście. W przypadku Octavii 1.4 150 KM jest to 6,1 litra na 100 km, wobec 6,7 litra przy skrzyni manualnej.

Podobne różnice występują również w silnikach wysokoprężnych. Np. Skoda Karoq 1.6 TDI 115 KM z sześciobiegową skrzynią manualną spala średnio 4,6 litra oleju napędowego na 100 KM (w mieście 5 litrów), zaś z siedmiostopniową przekładnią DSG średnie spalanie jest niższe o 0,2 litra (w mieście o 0,4 l).

Niewątpliwą zaletą skrzyń DSG jest komfort dla kierowcy, który nie musi zmieniać ręcznie biegów. Atutem tych przekładni są również dodatkowe tryby pracy, w tym m.in. tryb sport, który sprawia, że podczas przyspieszania z silnika można szybciej wykrzesać maksymalny moment obrotowy.

Zatem wydaje się, że auto ze skrzynią DSG powinien wybrać ten kierowca, który przemierza sporo kilometrów w ruchu miejskim. Taka przekładnia nie przyczynia się do wzrostu zużycia paliwa, a przy tym jest wygodna w podczas jazdy w korkach.

 

 

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Parada Motocyklistów w Łodzi

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty