Przekroczenie prędkości. Niemal nikt nie przestrzega ograniczeń

Mariusz Michalak
Fot. Bartek Syta
Fot. Bartek Syta
Puławska i Marsa oraz al. Zieleniecka to przykłady warszawskich ulic, na których w 2020 r. kierowcy najbardziej przekraczali dozwoloną prędkość. Na tej pierwszej podczas pomiaru aż 98,5 proc. samochodów w łamało przepisy.

- W 2020 r. wzorem kilku poprzednich lat dokonaliśmy pomiarów prędkości chwilowej samochodów. Ponieważ prowadziliśmy je w warunkach pandemii, nie rozpoczęły się wiosną, a jesienią i trwały krócej – od 22 września do 19 listopada. Łączny czas badań, które wykonaliśmy w 65 lokalizacjach na terenie 17 dzielnic Warszawy, wyniósł 65 dni pomiarowych. Zmierzyliśmy prędkość 1,37 mln pojazdów na 207 analizowanych pasach ruchu - informuje stołeczny Zarząd Dróg Miejskich.

1,5 proc. kierowców dostosowało prędkość

„Najszybszym” punktem okazała się ul. Puławska między węzłem Wyścigi a skrzyżowaniem z ulicami Pileckiego i Poleczki. Średnia prędkość pojazdów w tym miejscu wyniosła 76,6 km/h. Pomiar wykazał, że tylko garstka kierowców jechała zgodnie z przepisami. Aż 98,5 proc. zarejestrowanych w trakcie badania samochodów poruszało się z prędkością większą niż dopuszczalna! 91,1 proc. aut przekroczyło tam prędkość o ponad 10 km/h, a niemal 15 proc. jechało ponad 90 km/h. Takie dane są zatrważające – pokazują, że tylko 1,5 proc. kierowców przestrzegało przepisów.

Ul. Puławska na tym odcinku może zachęcać do rozpędzania. Między ul. Pileckiego a ul. Wałbrzyską kierowców nie ograniczają światła. Nie jest to jednak odcinek w pełni bezkolizyjny – po drodze jest skrzyżowanie bez sygnalizacji z ul. Romera i węzeł z ul. Rzymowskiego, na którym wielu kierowców zmienia pas ruchu. Efekt? W ciągu 6 lat odnotowano tam 12 wypadków i co najmniej kilkanaście kolizji (większość kolizji nie jest rejestrowana w bazie ZDM).

Drugim „najszybszym” punktem okazała się ul. Płochocińska w pobliżu wjazdu pod kompleks handlowy „Marywilska 44” (76,2 km/h średniej prędkości pojazdów), a trzecim – ul. Jagiellońska między przystankami „Dyrekcja FSO” i „Budzińskiej-Tylickiej” (75,5 km/h przy dopuszczalnej prędkości „60”). W 10 spośród 65 punktów pomiarowych ponad dwie trzecie kierowców przekraczało prędkość o ponad 10 km/h. W tej statystyce, poza Puławską, najgorzej wypadły ulice Marsa (83,8 proc.) i Sobieskiego (81,3 proc.) oraz al. Zieleniecka (80,4 proc.).

Mniej wypadków, więcej zabitych

 - Wyniki zeszłorocznych pomiarów prędkości w zestawieniu z danymi z lat 2017-2019 pokazują, że kierowcy przyśpieszyli za kierownicą. W 2017 r. nasze urządzenia podczas badań zmierzyły prędkość ponad 3,3 mln samochodów. Szybciej niż powinno poruszało się 1 mln 858 tys. 218 aut, co dało 56 proc. wszystkich pojazdów. Rok później było ich 61 proc. (3,5 mln skontrolowanych pojazdów), a dwa lata temu – 57 proc. (2,4 mln). W 2020 r. liczba przekraczających prędkość wzrosła do 62 proc. i stała się najwyższą od czterech lat. Na 1 mln 378 tys. 663 „sprawdzone” samochody aż 857 tys. 231 jechało zbyt szybko. 529 tys. 822 auta (38 proc.) przekroczyły prędkość o ponad 10 km/h - wylicza ZDM.

Co gorsza, przybywa kierowców, którzy za zbyt szybką jazdę powinni stracić prawo jazdy. W 2017 r. więcej o co najmniej o 50 km/h poruszało się ich 12 tys. 109 (0,36 proc. wszystkich), w 2018 r. – 28 tys. 498 (0,81 proc.), w 2019 r. – 11 tys. 503 (0,47 proc.), a w zeszłym roku – 8 tys. 135 (0,59 proc.). Wskaźnik za rok ubiegły był o jedną czwartą wyższy niż za rok wcześniejszy.

Takie dane mogą tłumaczyć, dlaczego wypadki w zeszłym roku, choć wydarzyło się ich mniej niż w latach poprzednich, były tragiczniejsze w skutkach. Jak podaje stołeczna policja, w 2020 r. w Warszawie doszło do 664 wypadków, w których zginęły 44 osoby, a 732 zostały ranne. Rok wcześniej odnotowano 905 wypadków, 35 ofiar śmiertelnych i 1031 rannych. Można więc wnioskować, że mniej samochodów przełożyło się na niższą liczbę zdarzeń drogowych, jednak większa prędkość kierowców przyczyniła się do wzrostu zabitych.

[b]Standardowe limity prędkości odnoszące się do motocykli i samochodów o masie dopuszczalnej całkowitej do 3,5 tony wynoszą w Polsce:[/b]

- na autostradzie – 140 km/h,
- na drodze ekspresowej dwujezdniowej – 120 km/h,
- na drodze ekspresowej jednojezdniowej – 100 km/h,
- na drodze dwujezdniowej dwukierunkowej, o dwóch pasach ruchu – 100 km/h,
- na drodze jednojezdniowej dwukierunkowej – 90 km/h.

Wymienione limity to nie wszystkie ograniczenia. Poruszając się po terenie zabudowanym, musimy przestrzegać limitu prędkości 50 km/h, chyba że znaki stanowią inaczej. Ustawodawca dodatkowo podniósł dopuszczalną prędkość do 60 km/h, jeśli poruszamy się po terenie zabudowanym nocą, między godzinami 23.00 a 5.00.    

Opisane wyżej limity prędkości są podniesione w odniesieniu do innych kategorii pojazdów. I tak, pojazdy ciężarowe i autobusy na terenie zabudowanym mogą poruszać się z takimi samymi prędkościami, jak auta osobowe. Na autostradach, drogach ekspresowych i na drogach dwujezdniowych o co najmniej dwóch pasach przeznaczonych dla każdego kierunku dopuszczalna prędkość to 80 km/h. Na autostradach, autobusy ze specjalnym wyposażeniem technicznym mogą jechać z prędkością 100 km/h. W terenie niezabudowanym limit prędkości dla pojazdów ciężarowych i autobusów został ustalony na 70 km/h. Podobne limity dotyczą samochodów osobowych i dostawczych z przyczepami - 50 i 60 km/h w terenie zabudowanym, 70 km/h w terenie niezabudowanym oraz 80 km/h na autostradach i drogach ekspresowych.

Wysokość mandatów i liczba punktów karnych za przekroczenie prędkości w Polsce:

  • Przekroczenie dopuszczalnej prędkości do 10 km/h - mandat w wysokości 50 zł
  • Od 11–20 km/h – mandat od 50 do 100 zł i 2 pkt karne
  • Od 21–30 km/h – mandat od 100 do 200 zł i 4 pkt karne
  • Od 31–40 km/h – mandat od 200 do 300 zł i 6 pkt karnych
  • Od 41–50 km/h – mandat od 300 do 400 zł i 8 pkt karnych
  • Od 51 km/h – mandat od 400 do 500 zł i 10 pkt karnych (Prawo jazdy zostanie zatrzymane na trzy miesiące kierowcom, którzy przekroczą dopuszczalną prędkość o ponad 50 km/h w ternie zabudowanym)

Zobacz także: Testujemy Fiata 124 Spider

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty