Wszystko
o samochodach

Aktualności / Informacje

Przełom nastąpił

Data publikacji: Autor: Michał Kij

Fot. Adam Warżawa: Do 2003 roku sprzedaż autobusów spadała, teraz powoli rośnie. Jest duża szansa, że wkrótce pasażerowie będą podróżować nowoczesnymi autobusami. Nieustanne remontowanie starego taboru przestaje być opłacalne.

Strumyk nowych autobusów sączy się zbyt powoli, by pasażerowie mogli być z tego zadowoleni. Lecz dobrze, że płynie.

 

Biorąc pod uwagę wiek jeżdżących po polskich drogach autobusów, należy przyjąć, że co roku blisko 4 tysiące z nich powinno być zastąpione nowymi. Taką opinię wyraża Franciszek Gaik, prezes zarządu spółki Polskie Autobusy, do której należą fabryki w Jelczu i Sanoku. Tymczasem rok 2004 zamknął się liczbą 1083 sprzedanych nowych autobusów.

 Fot. Adam War¿awa: Do 2003 roku sprzeda¿ autobusów spada³a, teraz powoli ro¶nie. Jest du¿a szansa, ¿e wkrótce pasa¿erowie bêd± podró¿owaæ nowoczesnymi autobusami. Nieustanne remontowanie starego taboru przestaje byæ op³acalne.

Paradoksalnie, należy to uznać za sukces. Rynek powoli wychodzi z zapaści. Do 2003 roku sprzedaż autobusów spadała. Teraz znów rośnie, a dalsze prognozy są optymistyczne.

 

Do niedawna najwięcej nowych autobusów kupowały przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej. W ubiegłym roku lokomotywą sprzedaży były PKS-y. Coraz ostrzejsza walka o klienta zmusiła je wreszcie do wymiany taboru na nowszy. Nie bez znaczenia jest, że zwiększyła się oferta autobusów międzymiastowych. Dominującą pozycję Autosana próbuje podważyć słupska Kapena do spółki z Solbusem z Solca Kujawskiego. Obie firmy produkują autobusy od niedawna. Kapena współpracuje z włoskim koncernem Irizar, należącym do Iveco, a Solbus buduje autobusy na licencji czeskiej firmy SOR.

 

Do normy wrócił rynek autobusów turystycznych. Pomogło oczywiście wstąpienie naszego kraju do Unii Europejskiej i idące za tym częstsze wyjazdy naszych rodaków za granicę.

 

We wszystkich segmentach rynku daje się zaobserwować rosnące od kilku lat zainteresowanie autobusami małymi, często budowanymi na bazie dużych samochodów dostawczych. Są ekonomiczne i na mniej obciążonych liniach miejskich czy podmiejskich w zupełności wystarczające. Ich główni dostawcy to Kapena i AMZ Kutno, ale w ofercie ma je również spółka Polskie Autobusy.

 

Najwięcej nowych autobusów sprzedał, jak co roku, Autosan. Za nim uplasowała się Kapena, a na trzeciej pozycji znalazł się Solaris ex aequo z Solbusem. Czwarty był Jelcz. Odwrotnie niż w przypadku ciężarówek, zagraniczne firmy ustępują miejsca polskim.

 

W związku z dostępnością funduszy unijnych można się spodziewać, że coraz więcej nowych autobusów będzie pojawiać się w miastach i poza nimi. Niemniej nadal największym konkurentem autobusu nowego pozostaje używany, sprowadzony z Zachodu.

 

Sprzedaż nowych autobusów w Polsce w 2004 roku w sztukach

 

Autosan

325

Kapena

125

Solaris

123

Solbus

123

Jelcz

120

AMZ Kutno

79

Volvo

42

Mercedes-Benz

41

MAN

40

Scania

28

Bova

18

Setra

16

Neoplan

2

Żródło: JMK

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości