Przestronne wnętrze w małym nadwoziu

Robert Tomaszewski
Fot. Rober Tomaszewski
Fot. Rober Tomaszewski
Postanowiliśmy przetestować Toyotę Yaris II z 2007 r., która posiada nieco ponad 40 tys. km przebiegu.

Postanowiliśmy przetestować Toyotę Yaris II z 2007 r., która posiada nieco ponad 40 tys. km przebiegu.

Fot. Toyota
Fot. Toyota

Samochód zadebiutował na polskim rynku w 2006 r. i był produkowany w niezmienionej formie aż do początku 2009 r., kiedy to Toyota postanowiła nieco go zmodernizować.

Trudno nazwać Toyotę Yaris samochodem rodzinnym ze względu na jej dość małe wymiary, ale na pewno jest samochodem funkcjonalnym, który w łatwy sposób można dopasować do swoich potrzeb. Najlepszym tego przykładem jest podzielona w układzie 60/40 tylna kanapa z regulacją oparć oraz możliwością przesuwania jej do przodu i do tyłu powiększając tym samym bagażnik.

Przy maksymalnym przysunięciu tylniej kanapy do przednich foteli pojemność bagażnika zwiększa się z 272 do 363 l, co skutkuje dużą ładownością, ale kosztem komfortu podróżowania. Po całkowitym złożeniu tylniej kanapy uzyskujemy niemalże płaską podłogę i pojemność 1086 l.

Fot. Rober Tomaszewski
Fot. Rober Tomaszewski

Proste wnętrze i niezliczona ilość schowków sprawiają, że samochód zdaje się od wewnątrz przestronny a wszystko w nim znajduje swoje miejsce. Warto zaznaczyć, że nawet wysocy pasażerowie nie mają powodów do narzekania ani na brak miejsca na nogi ani na głowę i tu ukłony dla konstruktorów, którzy dołożyli w tym kierunku wszelkich starań, aby było w nim wygodnie.

Wiele do życzenia pozostawia, jakość użytych tworzyw sztucznych, które przypominają kruchą wydmuszkę niezbyt przyjemną w dotyku. Trzeba jednak przyznać, że spasowanie elementów wnętrza stoi bardzo wysokim poziomie. Nic w aucie nie zgrzyta, ani nie piszczy. Pozostałe elementy tapicerki nie budzą zastrzeżeń i sprawiają bardzo przyjemne i estetyczne wrażenie.

Konserwatywnych kierowców może na początku nieco irytować elektroniczny wyświetlacz wskaźników, który znajduje się na środku deski rozdzielczej. Dość dziwnym pomysłem jest umieszczenie lewarka pod fotelem kierowcy.

Fot. Archiwum
Fot. Archiwum

W testowanym przez nas samochodzie pracował silnik benzynowy 1.3 l o zmiennych fazach rozrządu VVT-i osiągający moc 87 KM przy 6000 obr./min. jednostka ta bardzo dobrze radzi sobie z ważącym nieco ponad jedną tonę autkiem, spalając przy tym w cyklu mieszanym ok. 6 l/100 km (w mieście ciężko przekroczyć nim spalanie 7,2 l/100 km). Motor ten w połączeniu z 5-stopniową manualną skrzynią biegów i dość sztywnym, ale wygodnym zawieszeniem jest dynamiczny i bardzo dobrze trzyma się drogi nawet na ostrych górskich zakrętach.

Mały promień skrętu (9,4 m) ułatwia parkowanie i manewrowanie samochodem w zatłoczonych aglomeracjach. Problem dynamiki pojawia się dopiero w momencie, gdy auto zostanie obciążone kompletem pasażerów wraz z ich bagażem. Należy znacznie ostrożniej planować wyprzedzanie, ponieważ mały silnik znacznie traci na swojej dynamice.

Fot. Archiwum
Fot. Archiwum

Samochód na pewno nie może powstydzić się bezpieczeństwa. Uzyskujący maksymalne pięć gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP Yaris posiada cztery poduszki powietrzne (dwie przednie dla kierowcy i pasażera oraz dwie boczne), ABS , system elektronicznego rozkładu sił hamowania EBD, asystenta hamowania BA oraz hamulce, które mile zaskakują swoją skutecznością.

Niewątpliwą zaletą tego samochodu jest mały spadek wartości rynkowej. Auto to podczas zakupu w 2007 r. kosztowało 45,4 tys. zł. Obecnie ten rocznik można sprzedać na rynku wtórnym za ok. 35 tys. zł.:

Dane techniczne Toyota Yaris  II 1,3 VVT-i z 5- stopniową manualną skrzynią biegów:

 

Silnik
Liczba i układ cylindrów 4, rzędowy
Pojemność skokowa (cm3) 1296
Mechanizm zaworów 16- zaworowy DOHC
Maksymalna moc (kW/obr./min) 64 (87 KM)/ 6000

Zużycie paliwa
Średnio (litrów/100 km): 6,0
Miasto (litrów/ 100 km): 7,2
Poza miastem (litrów/ 100 km): 5,3
Zalecane paliwo 95 bezołowiowa
Pojemność zbiornika paliwa (litry): 42

Osiągi
Prędkość maksymalna (km/h): 170
0-100 km/h (sek.): 11,5

Zawieszenie
Przód:  Kolumny MacPhersona, stabilizator, amortyzatory gazowe.
Tył: Belka skrętna pełniąca także funkcję stabilizatora, amortyzatory gazowe.

Masy i wymiary
Dł/szer/wys (mm) 3750/ 1695/ 1530
Masa własna min./ max. 1010/ 1055

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty