Przyciemniane szyb

(w)
Niektórym właścicielom aut nowa moda tak bardzo przypadła do gustu, że w swoich pojazdach niezaciemnioną pozostawili tylko przednią szybę, co nie jest zgodne z przepisami.

Przyciemnianie szyb w samochodzie staje się ostatnio coraz modniejsze. Zaciemnione szyby na ogół w niewielkim stopniu ograniczają widoczność z wnętrza, natomiast niemal zupełnie uniemożliwiają zaglądanie przez szybę do środka. Niektórym właścicielom aut nowa moda tak bardzo przypadła do
gustu, że w swoich pojazdach niezaciemnioną pozostawili tylko przednią szybę, co nie jest zgodne z przepisami.


Przyciemniane szyb

Przyciemniająca folia samoprzylepna musi
mieć atest Instytutu Szkła i Ceramiki
Fot. Krzysztof Szymczak

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, wolno przyciemnić tylko tylne boczne
szyby oraz szybę tylną. Szyb w drzwiach przednich, jak również szyby przedniej,
nie wolno przyciemniać. Chodzi m. in. o to, aby zapewnić kierowcy dobre
warunki widzenia w zakresie 180 stopni. Inną przyczyną takiego ograniczenia,
jest konieczność zapewnienia bezpieczeństwa osobom kontrolującym pojazd
na drodze (przede wszystkim policji). Kontrolujący musi widzieć, co kierowca
robi z rękami. Mało kto już pamięta, że po serii bandyckich napadów na
policjantów, wprowadzono przepis, który nakazuje, aby kierowca zatrzymanego
do kontroli pojazdu pozostawał w kabinie z rękami na kierownicy do czasu
aż kontrolujący wyda inne polecenie.
Do zaciemniania szyb najczęściej używa się specjalnej folii samoprzylepnej.
Aby można ją było zastosować w zgodzie z przepisami, musi mieć atest ISiC
(Instytut Szkła i Ceramiki). Naklejka z numerem takiego atestu powinna
być umieszczona na oklejonej szybie w widocznym miejscu i być czytelna
z zewnątrz.

W żadnym wypadku nie wolno stosować folii "lustrzanej", gdyż odbite
w niej promienie słoneczne mogą oślepiać innych kierowców.
Folią, ale nie przyciemniającą, można okleić także szyby przednich drzwi.
Taką folię stosuje się przez wzgląd na bezpieczeństwo. Jej zadaniem jest
ochrona kierowcy i pasażera przedniego fotela przed odpryskami szkła w
razie wypadku.
Folia utrudnia również "pracę" ulicznym złodziejom, którzy w czasie
postoju samochodu na światłach na skrzyżowaniu, rozbijają szybę, żeby ukraść
przedmioty leżące na siedzeniu obok kierowcy. Folia zabezpieczająca również
musi mieć atest ISiC.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty