Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Przyciemnianie szyb w samochodzie. Legalne czy nie?

Mariusz Michalak
Fot. Newspress
Fot. Newspress
Wiele aut posiada przyciemniane szyby w standardzie. Kierowcy mogą je także przyciemnić samodzielnie lub zlecić to profesjonalistom. Nie jest to nielegalne. Aby samochód z przyciemnionymi szybami mógł jednak poruszać się po drogach, musi spełniać określone warunki.

Zwolennicy przyciemniania szyb wskazują, że w trakcie lata i wysokich temperatur samochód wolniej się nagrzewa, natomiast zimą znacznie wolniej traci ciepło. Dodatkowo przyciemniana szyba sprawia, że nie widać rzeczy pozostawionych w pojeździe. Folia jest najpopularniejszym sposobem przyciemniania szyb, ale proces ten jest również możliwy za pomocą piecowej metalizacji szkła tlenkami tytanu.

Art. 66, ust. 1 pkt 5 ustawy Prawo o ruchu drogowym wskazuje, że pojazd uczestniczący w ruchu drogowym ma być tak zbudowany, wyposażony i utrzymany, aby zapewniał dostateczne pole widzenia kierowcy oraz łatwe, wygodne i pewne posługiwanie się urządzeniami do kierowania, hamowania, sygnalizacji i oświetlenia drogi przy równoczesnym jej obserwowaniu.

Dodatkowo Przepisy rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia w § 8 ust. 5 wskazują m.in., że szyba czołowa musi mieć minimalną przepuszczalność światła na poziomie 75 proc., a przednie boczne 70 proc. Należy przy tym pamiętać, że w wielu przypadkach szyby pojazdów są już częściowo przyciemnione i naklejenie folii, choćby o parametrach dopuszczalnych, może spowodować wzrost ograniczenia przepuszczalności do wartości przekraczającej określone wskaźniki. W przypadku pozostałych okien nie obowiązują żadne normy, pod warunkiem że samochód jest wyposażony w dwa lusterka boczne.

Zobacz także: Seat Ibiza 1.0 TSI w naszym teście

Nałożenie folii należy również rozpatrywać z punktu widzenia bezpieczeństwa oraz zgodności w zakresie homologacji. § 10 tego rozporządzenia określa m.in., że przedmioty wyposażenia i części pojazdów związane z bezpieczeństwem ich użytkowania i ochroną środowiska mogą być stosowane w pojazdach, jeżeli spełniają odpowiednie wymogi homologacyjne. Folia została poddana zapewne odpowiednim badaniom i przeszła pozytywnie odpowiednie testy lecz jako wyrób samoistny, podobnie jak szyba. Po oklejeniu szyby jej pierwotne parametry, które pozytywnie przeszły proces homologacji, ulegną jednak zmianie.

Podczas kontroli drogowej, kierowca musi przedstawić atest. W przypadku kiedy szyby są przyciemnione w nieodpowiedni sposób, kierowca naraża się na mandat karny w wysokości od 20 do nawet 500 zł. Ponadto policja odbierze kierowcy dowód rejestracyjny. Jego zwrot nastąpi nastąpi po doprowadzeniu szyb do stanu zgodnego z przepisami.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty