Wszystko
o samochodach

Przepisy / Aktualności

Przyczepa na hol

Data publikacji: Autor: Maciej Krzywoszyński

Fot. archiwum Przed wypożyczeniem, a tym bardziej zakupem przyczepy warto sprawdzić, czy będziemy mogli ją holować swoim autem.

W sezonie urlopowym na drogach gwałtownie wzrasta liczba samochodów ciągnących przyczepy - nie tylko kempingowe, ale i towarowe, do przewozu bagażu czy np. łódek.

 

 Fot. archiwum

Przepisy dotyczące holowania przyczep są w miarę czytelne. Wymagają jednak kilku wyjaśnień. Na początek warto rozszyfrować przewijające się w kodeksie drogowym dwa pojęcia: DMC - dopuszczalna masa całkowita oraz MW - masa własna. Dopuszczalna masa całkowita to określony przez producenta maksymalny próg, do którego możemy załadować np. samochód czy przyczepę. To zarówno masa pasażerów, jak i bagażu. Nie ma tu mowy o żadnej dowolności - DMC jest określona w homologacji oraz dowodzie rejestracyjnym pojazdu. Z kolei masa własna to masa samochodu czy Fot. VW przyczepy bez ładunku. Te dane także zostały z góry określone przez producenta w dokumentach.

 

Posiadacze prawa jazdy najpopularniejszej kategorii B mogą holować autem osobowym przyczepę o dopuszczalnej masie całkowitej (czyli z bagażem) nieprzekraczającej masy własnej pojazdu (pustego). Jeśli więc nasze auto bez pasażerów i bagażu waży np. 1,5 tony, to maksymalnie załadowana przyczepa nie może ważyć więcej. Dodatkowo masa całkowita całego zestawu nie może przekraczać 3,5 tony.

Jeśli mamy cięższe auto (np. terenowe lub vana) i chcemy pojechać na wakacje z równie ciężką Fot. Opel przyczepą kempingową, a DMC tego zestawu przekracza 3,5 tony, to trzeba postarać się o dodatkowe uprawnienia i rozszerzyć prawo jazdy o kategorię E.

 

Holowanie przyczep obwarowano też przepisami dotyczącymi danych technicznych - zarówno samochodów, jak i przyczep. Otóż zgodnie z kodeksem drogowym niezależnie od kategorii posiadanego przez kierowcę prawa jazdy masa całkowita przyczepy nie może być większa od masy całkowitej pojazdu. Mało tego, w homologacji i dowodzie rejestracyjnym każdego auta producent określa maksymalną masę holowanej Fot. VW przyczepy. Może się zdarzyć, że będzie ona mniejsza od dozwolonej przez przepisy ruchu drogowego. To, jak ciężką przyczepę możemy holować, zależy też od rodzaju zamontowanego w samochodzie haka.

 

Z kolei jeśli mamy zamiar holować tzw. lekką przyczepkę towarową bez hamulców, to jej masa całkowita nie może przekraczać połowy masy pojazdu. Jeżeli samochód waży np. tonę, to taka przyczepka może ważyć maksymalnie pół tony. Niezależnie od masy pojazdu przyczepa niewyposażona w hamulce nie może ważyć więcej niż 750 kg.

 

Dodatkowo kodeks drogowy wymaga, by między przyczepą a holującym ją pojazdem istniało dodatkowe połączenie (np. łańcuch czy linka), które w razie zerwania haka uniemożliwi oderwanie się przyczepy.

 

Jeśli holowana przyczepa jest szersza od ciągnącego ją samochodu, to na aucie należy zamontować dodatkowe lusterka boczne, tak by kierowca miał zapewnioną widoczność z tyłu.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Komentarze

  • Jaro (gość)

    Nic nie napisano o różnicy między jedno- a dwuosiowymi przyczepami. Dwuosiowe można ciągnąć tylko z kategorią E niezależnie od masy całkowitej.

  • Michał (gość)

    Bardzo trafny komentarz Jaro, dobrze byłoby wyjaśnić także tę kwestię. Z jakiego przepisu ustawy Prawo o ruchu drogowym wynika iż kierowca posiadający kategorię B nie może ciągnąć 2 osiówki jesli normy masowe są zachowane??? W art. 88 ust 2 pkt 3) - dotyczy kategorii B, nie ma otym mowy!!

  • jan (gość)

    W kodeksie ruchu drogowego nie ma mowy o przyczepach 1 i 2 osiowych. Przyczepka lekka do 750 kg. również produkowana jest jako dwuosiowa.Często ciągne za osobówką przyczepe dwuosiową o DMC 1200 kg. a posiadam tylko prawko kat.B, nie raz byłem kontrolowany i musze stwierdzić że nasi policjanci nie znają Kodeksu Ruchu Drogoweg. Kilka razy dopiero po wyciągnięciu kodeksu z schowka i pokazaniu panu policjantowi art,. 88 choć z uporem twierdzili że w ostateczności mogę tą przyczepe ciągnąć.

  • karol (gość)

    czy majac kat.b moge cholowac przyczepke jachtem(ok.1500kg)mam omege kombi b.ok1600kg

  • tom3700

    Przyczepa jest traktowana jako dwuosiowa jeżeli odległość między osiami przekracza 1m, nie pamiętam dokładnie nr art. ale na pewno to było w kodeksie

  • Fred (gość)

    Nie ma znaczenia czy przyczepa jest jedno czy dwuosiowa. Jeżeli skład - holownik + przyczepa nie przekracza 3.5 tony masy dopuszczalnej i przyczepa nie przekracza swoją masą masy holownika to nie ma problemu. Wystarczy prawo jazdy kat B.

  • krasnopiura (gość)

    Pan Maciej bardzo ładnie wyjasnił wszystko co powinnismy wiedziec odnosnie holowania przyczepy.Reszta to zależy od kultury jazdyi doswiadczenia kierowcy.Zrobic przegląd pojazdów i w ,,Szczęsliwą drogę".

  • mkw (gość)

    a

  • mkw (gość)

    linka ma się zerwać w razie odczepienia się haka zaciągając hamulec w przyczepie o czym autor zapomniał.co do przepisów sprawa jest jasna: kat. B - DMC pojazdu + DMC przyczepy < 3500kg. przyczym MW pojazdu > DMC przyczepy kat. B+E RMC (rzeczywista masa całkowita) > DMC przyczepy, przyczym DMC zespołu pojazdów nie wiecej niż 7,5t tutaj mowa jest o hamulcach bezwładnościowych -

  • mkw (gość)

    najazdowych. Często jest tak że auta mają wbite więcej na haku niż DMC samego pojazdu i jest to prawidołowe ale ustawodawca dopuszcza taką sytuację w momencie kiedy przyczepa jest wyposażona w hamulec uruchamiany z miejsca kierowcy. (np. hydrauliczny - w polsce w osobowych autach takiego nie widzialem) oczywiscie zestaw nie może przekraczać 7,5t. Kiedyś był zapis w ustawie o samochodach terenowych 4x4 ze takie mogą ciągnąc zestaw przewyższający ich MW czy DMC x 1,33 ale ta ustawa jest juz archiwalna i przepis juz nie obowiązuje. *) RMC - masa wlasna + masa gratów wrzuconych do auta, paliwa pasazerów etc.

  • Rutan (gość)

    Jeżeli w przyczepie dwuosiowej odległość pomiędzy osiami nie przekracza 1200 mm ( 1,2 m ) to taka przyczepa wg obowiązujących przepisów jest zaliczana do grupy przyczep jednoosiowych i wystarczają uprawnienia kat B

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości