Wszystko
o samochodach

Porady / Samochód latem

Przyczepy i campery - jakie, skąd, za ile?

Data publikacji: Autor: Krzysztof Franek

Kupować, pożyczać, zbudować samemu?

Kto posiada przyczepę kempingową, już ją zapewne w tym sezonie uruchomił. A kto nie ma, a planuje "luzackie" wakacje, teraz pewnie zastanawia się: kupić czy pożyczyć? Jeśli kupić, to co, gdzie i za ile?

U producenta
Jedynym krajowym producentem jest Fabryka Przyczep w Niewiadowie. W swojej stałej ofercie ma tylko mniejsze przyczepy typu N126 w cenach od 11 do 19 tys. zł. Najprościej wyposażone - 126d oraz e, ważące 650 kg i z ładownością 100 lub 120 kg, kosztują trochę ponad 11 tys. zł (z chłodziarką - ponad 12.500 zł). Modele 126n ważą 750 kg, są lepiej wyposażone i droższe. Najtańszy z 2003 r., o ładowności 140 kg, kosztuje blisko 15 tys. zł, a z chłodziarką o 1,5 tys. więcej, tyle że jego ładowność jest już o 20 kg mniejsza, zaś wyposażony w chłodziarkę i ogrzewanie ma ładowność 110 kg - prawie 18 tys. zł. Modele nt 2003 są od 16 tys. zł, z chłodziarką o 1,5 tys. droższe, a te za ponad 19 tys. zł wyposażono w chłodziarkę i ogrzewanie.

Produkowane są z laminatu, ocieplane warstwą pianki, mają płytę kuchenną, nierdzewny zlewozmywak i łazienkę z toaletą oraz hamulec najazdowy i podwieszenie zapasowego koła. Niewiadów wytwarza też na zamówienie bardziej luksusowe modele, jednak dużo droższe. Konkurencję tworzą dla tych wyrobów przyczepy zagranicznych marek.

Z importu
Można też kupić słoweńskie przyczepy i campery Adria. Przyczepy wersji A są w cenie od 10.200 do 11.600 euro, a najbogatszy model Family kosztuje 12 tys. euro. Bogatsza wersja B mieści się między 11.600 a 16.300. Nieco droższe od B Exclusive są przyczepy ADIVA, a wersja C to już koszt od 16.900 do 20.600 euro. W wersji A jest m.in. łazienka z zabudowaną toaletą oraz brodzikiem prysznicowym, otwierane wszystkie okna (wyposażone w 2 moskitiery), ogrzewanie gazowe, 20-litrowy zbiornik wody, kuchnia 3-palnikowa, 70-litrowa lodówka. W następnych poziomach wzbogaca się ono pod względem komfortu, wyposażenia technicznego wnętrza (np. instalacja TV, radio CD, wyciąg kuchenny) i zewnętrznego przyczepy.

Na giełdzie
Na giełdach i w komisach samochodowych można spotkać sporo przyczep różnych marek. Są one często dobrze wyposażone i utrzymane, także pod względem technicznym, nierzadko po przeglądzie. I tak np. z dużych i luksusowych można kupić kilkuletnią Adrię 520 za około 35 tys. zł i za tyle samo 10-letnią, 7-metrową i dwuosiową przyczepę LMC. Za połowę tej ceny dostaniemy kilkunastoletnią Hobby Prestige 545 lub LMC Munsterland. 20-letni Efeland to już tylko 9 tys. zł, a 15-letnie Hobby lub Hymer Eriba - poniżej 15 tys. zł. 10-letnia 126nt jest tańsza o 60 proc. niż nowy model.

Cena na campera
Oczywiście znacznie lepsze w użyciu są auta kempingowe, zwane camperami. Niestety takie auto jest wielokrotnie droższe. 10-letnie lub ze znacznym przebiegiem, kosztują średnio między 35 a 80 tys. zł, a ceny nowych lub prawie nowych, w zależności od wielkości i wyposażenia, mogą sięgać nawet wysokości 300 tys. zł. Słoweński Adriatik z serii 70 na podwoziu Fiata Ducato z silnikiem 2,0 JTD kosztuje 36.700 euro, 2,8 JTD z serii Koral - 54.200, a z serii Stargo 2,7 CDI - 63.800 euro.

Sam zbuduj
Kto chce taniej, a ma smykałkę, może sobie sam zbudować przyczepę, byleby odpowiadała normom i mogła pomyślnie przejść przegląd techniczny, a także zabudować dostawczego blaszaka na potrzeby kempingowe. Istnieje sporo firm i sklepów posiadających elementy niezbędne do zabudowy, a niektóre z nich same zajmują się na zlecenie przeróbkami i naprawą takich pojazdów oraz sprzedażą własnych adaptacji.

Sposób to wypożyczenie
Gdy przyczepa lub camper są potrzebne do jednorazowego użycia, to taniej wyjdzie ich wypożyczenie. Luksusowe pojazdy wypożyczane są w Polsce zazwyczaj dla artystów na koncerty czy dni zdjęciowe. Za dobę płaci się od 200 zł w górę. Pożyczenie wakacyjnej przyczepki niewiadowskiej to średnio 50 zł za dobę, w zależności od wyposażenia i wypożyczalni. Bardzo rozpowszechnione jest wypożyczanie w Niemczech, gdzie dostaje się przyczepy o dobrym stanie i wyposażeniu, ubezpieczone, ale drożej.

Jadąc na wakacje z przyczepą musimy pamiętać, że miejsca na polach kempingowych też kosztują. Oddzielnie płaci się za przyczepę (zwykle nie taniej niż 5 zł na dobę, ale też i 3 razy tyle), przynajmniej połowę tej kwoty za samochód, od około 5 zł w górę za każdą osobę (dzieci mogą mieć zniżki) oraz do 10 zł za podłączenie się do prądu. Wysokość cen zależy od położenia kempingu, jego wyposażenia i pory roku. Trzeba liczyć, że 4-osobowa rodzina za dobę na kempingu zapłaci nie mniej niż 30 zł. Zawsze to taniej niż w pensjonacie.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Komentarze

  • mariusz (gość)

    witam, szukam informacji n.t. firm sprzedających elementy do zbudowania kampera na bazie dostawczego furgonu, a także kontaktu z ludźmi, którzy coś takiego już zbudowali pozdrawiam - mariusz marika-c@wp.pl

  • Andrzej (gość)

    Witam . Kupilem Renault Master L1 H1 i zabudowalem w srotku na keping. Z zewnatrz wyglada na zwykly furgon. Wszystko wykonalem sam . Moge przeslac zdjecia. andrzej.radwanowski@metoo.com.pl

  • Komentarz usunięty.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości