Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Przygotowanie motocykla do zimowego snu

(boro)
Już tylko wytrwali kontynuują sezon motocyklowy. Przeanalizujmy więc, jak prawidłowo zabezpieczyć motocykl przed nadchodzącą zimą.

Już tylko wytrwali kontynuują sezon motocyklowy. Są co prawda tacy, dla których rozpoczyna się on 1 stycznia, a kończy 31 grudnia, jednak zdecydowana większość, która bardziej niż "przyjemność" z jazdy w jesiennej aurze ceni sobie zdrowie i stroni od reumatyzmu, odstawiła już swój sprzęt do garażu.


Przygotowanie motocykla do zimowego snu

Marcin Tołdowski, mechanik serwisu
Bałtyk Racing Team, radzi,
jak przygotować motocykl przed
nadchodzącą zimą.
Fot. Anna Arent

Przeanalizujmy więc, jak prawidłowo zabezpieczyć motocykl przed nadchodzącą zimą. Pomoże nam w tym Marcin Tołdowski, mechanik motocyklowy serwisu Bałtyk Racing Team w Gdyni.
- Zacznijmy od początku. Najpierw trzeba dokładnie umyć i wysuszyć motocykl tak, aby w żadnym miejscu nie pozostała woda, która na wiosnę może się okazać przyczyną rdzy - mówi mechanik. - Następną czynnością będzie wypuszczenie z gaźników paliwa. Z tym powinien poradzić sobie każdy. Śruba do spustu widoczna jest w dolnej części gaźnika. Choć bez paliwa w gaźnikach nie wybierzemy się w długą trasę, to jednak zbiornik należy nim zalać do pełna. Zapobiegnie to osadzaniu się wilgoci i rdzy. Następnie uzupełnijmy wszystkie płyny: w układzie hamulcowym i w chłodnicy. Kolejna sprawa to akumulator. Najlepiej go wymontować i zabrać do domu. Jeżeli natomiast pozostanie w motocyklu, to dobrze byłoby, gdyby jego właściciel pamiętał o regularnym ładowaniu. Wystarczy raz w miesiącu.
Nie odpalać
- W chłodnym garażu nie jest natomiast wskazane odpalanie silnika. Lepiej poczekać z tym do wiosny. Rozgrzewanie i pozostawianie go w niskiej temperaturze daje odwrotny efekt. Ciepła para skrapla się i z oleju tworzy niezdrową dla silnika emulsję - ostrzega mechanik. - Warto też nasmarować różne podzespoły. Do zabezpieczenia powierzchni aluminiowych, np. bloku silnika dobry będzie smar WD - 40. Również przed zimą powinniśmy przesmarować linki.
Motocykl najlepiej przechowywać w suchym i ciepłym miejscu. Można go okryć, aby uchronić przed kurzem. Nie jest jednak do tego celu wskazana plandeka czy pokrowiec przeciwdeszczowy. Takie tworzywo da odwrotny efekt, bo nieprzewiewność spowoduje skraplanie się pary. Najlepsze będzie przewiewne płótno lub inny podobny materiał.
Na stopkę
- Tak przygotowany motocykl należy postawić na stopce centralnej, a wcześniej spuścić z opon trochę powietrza. Dobrze gdyby żadna z nich nie dotykała podłoża - radzi Marcin Tołdowski. - Natomiast ciężki motocykl, nieposiadający stopki centralnej należy zimą co jakiś czas przepchać, aby na oponę nie było cały czas ucisku w tym samym miejscu. Przygotujmy motocykl do zimowania, ale nie zapominajmy o remontach, czy drobnych naprawach do wiosny. Lepiej już teraz wstawić motocykl na warsztat lub powoli przygotowywać się do tego finansowo. Dobrze uprzedzić innych motocyklistów, którzy o remontach przypomną sobie dopiero w marcu.
Naj, naj, naj...

  • Umycie i wysuszenie motocykla
  • Spuszczenie paliwa z gaźników
  • Napełnienie zbiornika paliwa
  • Demontaż akumulatora
  • Przesmarowanie smarem WD - 40 aluminiowych elementów
  • Upuszczenie powietrza z opon
  • Ustawienie motocykla na centralnej stopce
  • Nakrycie motocykla przewiewnym materiałem
  • od 12 lat
    Wideo

    Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

    Dołącz do nas na Facebooku!

    Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

    Polub nas na Facebooku!

    Kontakt z redakcją

    Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

    Napisz do nas!

    Polecane oferty

    Materiały promocyjne partnera
    Wróć na motofakty.pl Motofakty