Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36376 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Przyrodni brat Audi A4

Data publikacji: Autor: Tomasz Szmandra

Fot. Seat Seat znalazł receptę na ciężkie czasy, opierając konstrukcję Exeo na Audi A4 poprzedniej generacji.

Fot. Seat

Kryzys gospodarczy coraz silniej daje się we znaki producentom samochodów. Wielu z nich ogranicza produkcję, przy okazji rezygnując z wprowadzania nowych modeli. Hiszpanie znaleźli jednak proste rozwiązanie. Wystarczy wykorzystać starszy, ale za to udany samochód firmy należącej do tego samego koncernu.

Już na pierwszy rzut oka widać, że nowy model do złudzenia przypomina Audi A4. Nadwozie jest wspólne dla obu pojazdów, podobnie jak kokpit i wiele innych elementów wyposażenia Fot. Seat wnętrza.

O jego hiszpańskim pochodzeniu przypominają jedynie charakterystyczne dla tej firmy: wlot powietrza do silnika oraz kształt reflektorów i tylnych świateł.

Pokrewieństwo z Audi sprawiło jednak, że wnętrze zaskakuje wysoką jakością większości materiałów wykończeniowych oraz ergonomicznym rozplanowaniem wskaźników i elementów sterowania. Bagażnik Seata ma pojemność 460 l. Konkurencja pod tym względem prezentuje się lepiej: Volkswagen Passat posiada kufer mieszczący 565 l, Toyota Avensis – 520 l, a Ford Mondeo – 493 l. Kiepsko jest także z miejscem na nogi pasażerów z tyłu. Jeżeli fotele z przodu auta zostaną przesunięte do tyłu, to pasażerowie siedzący na kanapie mogą mieć z tym spore problemy.

Exeo będzie oferowane w sześciu wersjach silnikowych: trzech Fot. Seat benzynowych i z trzema dieslami. Wszystkie spełniają wymagania normy Euro 5. Benzynowe jednostki to 1.6/102 KM, 1.8 Turbo/150 KM oraz 2.0 TSI/200 KM. Silniki diesla mają pojemność 2,0 l i osiągają moc 170 lub 143 KM. Odmiana 120-konna pojawi się na rynku we wrześniu. Samochody z jednostkami wysokoprężnymi wyposażone są w filtr cząstek stałych, a wszystkie silniki współpracują z 6-stopniową ręczną skrzynią biegów. Już niedługo ofertę poszerzy automat wyposażony w system Multitronic, który będzie dostępny jedynie w modelach z silnikiem 2.0 TSI.

Podczas pierwszych jazd testowych nadarzyła się okazja sprawdzenia zarówno wersji z benzynowym silnikiem 1,8 l o mocy 150 KM, jak i diesla 2,0 l rozwijającego 170 KM. Oba silniki okazały się dość dynamiczne (9,3 s do 100 km/h w przypadku „benzyniaka” i 8,4 s z silnikiem diesla).

Fot. Seat Na uwagę zasługują precyzyjny układ kierowniczy i niezłe zawieszenie, które zostało zestrojone komfortowo. Wyjątek stanowi tutaj wersja Sport. Na dłuższych trasach auto prowadzi się zarówno wygodnie, jak i stabilnie. Niestety, hiszpański pojazd okazuje się podatny na boczne podmuchy wiatru. Duży plus należy przyznać Exeo za skuteczne wyciszenie wnętrza. Nawet z silnikiem diesla, hałas słyszany przez kierowcę i pasażerów jest minimalny, co jest zasługą m.in. grubszych, dwuwarstwowych szyb bocznych.

W podstawowej wersji Reference auto oferuje m.in. siedem poduszek powietrznych, dwustrefową klimatyzację, ABS, ESP z układem wspomagania hamowania awaryjnego, 16-calowe stalowe felgi, komputer pokładowy, elektrycznie sterowanie szyb bocznych z przodu i z tyłu, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka boczne, lampy przeciwmgłowe, zdalnie sterowany centralny zamek oraz radioodtwarzacz CD/MP3.

Nowy model produkowany jest w fabryce Martorell, położonej niedaleko Barcelony. Jeszcze w tym roku zadebiutuje na rynku Exeo w wersji kombi, które również oparto na Audi A4, tyle że w wersji Avant.

Auto trafi do Polski na początku czerwca i dopiero wtedy poznamy jego cenę. Jeżeli nowy model ma mieć szanse na sukces, to cena podstawowej wersji nie powinna przekroczyć 70 tys. zł. W przeciwnym wypadku trudno będzie pokonać takich tuzów jak Passat (od 75 190 zł), Avensis (73 700 zł) czy Mondeo (72 800 zł).

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Komentarze

  • acent

    Widzę Seat zrównał się poziomem ze Skodą. A miało być tak dobrze - sportowy odłam VW. Współczuję Hiszpanom jak przełykali tą gorzką pigułkę.

  • Chevy Suburban

    Chyba bazowanie na Audi nie powinno być dla Seata ujmą... Dla mnie jest to najciekawszy model tego producenta-klasyczny sedan, a nie jakieś bańki mydlane...

  • Roger2

    szkoda ze seat tak nisko upadl:( do tej pory krecilo mnie w seatach to ze byly tworzone z polotem i fantazja, a teraz bestialsko okielznano te marke:( mam nadzieje ze mnie jeszcze zaskocza:)

  • Jarpoz

    Przód banalny, ani eleganci, ani nowoczesny, tył znowu "taki cukierkowy" i nijaki, pasowałby do sedana segmentu B z dużym kufrem. Wnętrze z lekka nie nadąża za trendami w designie, bagażnik jak na auto segm. D trudny do zaakceptowania ( gdyby chociaż wynikał z finezyjnej stylistyki ?!?! ). Nie spodziewałem się czegoś takiego po seacie ?!?! Może cena będzie przynajmniej świetna, to wówczas trochę inaczej zaczyna się patrzeć.

  • Roger

    ja tez się w sumie trochę zawiodłem. seat to bowinno być coś z jajem.. coś wprost skierowane dla cwaniaczków. gdzie tutaj mamy 'hiszpański temperament' ?

  • Roger

    heh platformę podłogową się pożyczało od sąsiada, to czemu nie posunąć się dalej? :)

  • Bart3kk

    Najlepszy przykład przepłacania za samą markę. Skoro to Audi a4 w przebraniu seata ,to już jest tańsze o prawie połowę od a4 ;]

  • Jarpoz

    Jeszcze nie wiemy ile kosztuje, a być może że jako stary model Audi ( wycofany z produkcji ), po face-liftingu, wcale nie będzie taki atrakcyjny cenowo. Poczekamy zobaczymy.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

SEAT Exeo zdjęcia

SEAT Exeo dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl

SEAT Exeo Cena

Części dla marki SEAT

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

477 zł