Raczej nie w teren

Agnieszka Theron
Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha
Małe SUV-y cieszą się powodzeniem, dlaczego więc nie mielibyśmy takiego sprzedawać – pomyśleli szefowie Forda. W ten sposób powstała Kuga.
Małe SUV-y cieszą się powodzeniem, dlaczego więc nie mielibyśmy takiego sprzedawać - pomyśleli szefowie Forda. W ten sposób powstała Kuga - auto rekreacyjno-terenowe na bazie Focusa.
Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

 

Z Focusa Kuga przejęła m.in. płytę podłogową (z większym o 5 cm rozstawem osi) silniki i skrzynie biegów. Ma bagażnik o pojemności 410 l, z czego 50 l w schowkach pod podłogą.

 

Objętość przestrzeni bagażowej można zwiększać do 1355 l składając dzieloną w stosunku 60:40 tylną kanapę. Klapa bagażnika jest dzielona. Można otworzyć tylko jej górną część z

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

szybą i włożyć mniejsze przedmioty. Pakując większe walizki otwiera się całą pokrywę. 

 

Silnik uruchamia się i wyłącza przyciskiem. Auto ma również system zapobiegający nalaniu do pojazdu niewłaściwego

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

paliwa. Otwór wlewu jest zaprojektowany tak, by pasował do kształtu i średnicy końcówki dystrybutora tylko jednego rodzaju paliwa i umożliwiał włożenie wyłącznie końcówki dystrybutora z paliwem właściwym dla danego pojazdu.

 

W zależności od wersji napęd trafia na przednie koła lub na obie osie. W tym drugim przypadku przeniesienie napędu odbywa się automatycznie, bez udziału kierowcy. Nie może on wybrać, czy napęd trafi tylko na przód, czy na przód i tył. Standardowo, na suchej nawierzchni, moc przekazywana jest na przednie koła, dzięki czemu mniejsze jest zużycie paliwa.

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

 

Jeśli system wykryje poślizg, dołącza napęd tylnej osi, na którą trafia od 10 do 50 proc. mocy. Takie rozwiązanie sprawdza się na mokrej nawierzchni i w łatwym terenie. W głębszym, kopnym piasku czy sporym błocie Kuga raczej sobie nie poradzi. Samochodem daje się wjeżdżać w wodę o głębokości do 45 cm. Podwozie z przodu i z tyłu ma plastikowe osłony, chroniące przed błotem, uderzeniami kamieni i obtarciem.

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

 

Pod maską testowanej przez nas Kugi pracował wysokoprężny silnik 2,0 l/136 KM. To jedyna jednostka, z jaką SUV Forda oferowany jest w Polsce. Diesla świetnie wyciszono - hałasuje dopiero przy 3300 obr./min.

 

Sprężyste zawieszenie dobrze tłumi nierówności drogi. Przeszkadza natomiast dobiegający z niego hałas, zwłaszcza podczas pokonywania większych dziur. Kuga prowadzi się pewnie dzięki precyzyjnemu układowi kierowniczemu. Napęd tylnej osi dołącza się niezauważalnie dla kierowcy i wspomaga jazdę, kiedy koła stracą przyczepność. 

 

Jakość niektórych elementów we wnętrzu pozostawia sporo do życzenia. Niezbyt dokładnie zamontowano przyciski na kierownicy sterujące radiem i tempomatem. Nie są też one podświetlane, co utrudnia obsługę urządzeń pokładowych w nocy. Z tyłu hałasuje roleta bagażnika, a wskazówki zegarów i wejście na płyty CD są tandetne.

 

Zajęcie wygodnej pozycji za kierownicą nie sprawia problemów. Na tylnej kanapie miejsca jest sporo, co okupione jest stosunkowo małą pojemnością bagażnika.

 

Wybrane dane techniczne

 

Ford Kuga TDCi Trend

Typ silnika

diesel

Pojemność skokowa (cm3)

1997

Moc maksymalna (KM przy obr./min)

136/4000

Maksymalny moment obrotowy (Nm przy obr./min)

320/2000

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

10,7

Prędkość maksymalna (km/h)

180

Zużycie paliwa trasa/miasto (l/100 km)

5,4/8,1

Długość x szerokość x wysokość (cm)

444,3 x 184,2 x 167,7

Pojemność bagażnika (l)

410/1405

Cena (zł)

101 900

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty