Ogier/Ingrassia wygrali pięć z dziesięciu odcinków specjalnych – wszystkie podczas pierwszego dnia rajdu. Dzięki czwartemu zwycięstwu w sezonie, a w sumie 40. jakie odniosło Polo R WRC w ciągu 49 rajdów, zawodnicy ci zwiększyli swoją przewagę do 68 punktów w klasyfikacji kierowców i pilotów w Rajdowych Mistrzostwach Świata. Jedynymi kandydatami pretendującymi jeszcze do tytułu mistrzowskiego pozostali tylko Mikkelsen/Jaeger i Neuville/Gilsoul. Trzecia załoga Volkswagena, Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), ukończyła Rajd Francji na czwartym miejscu – nie ma już jednak szans na zdobycie tytułu mistrza w tym sezonie.
Aby cieszyć się tym tytułem po raz czwarty z rzędu wystarczy, że zajmą na Rajdzie Hiszpanii trzecie miejsce i zdobędą jeden punkt na Power Stage’u. Ich rywalami pozostają Andreas Mikkelsen/Anders Jaeger oraz Neuville/Gilsoul – ze startą 68 i 83 punktów.
Na początku dominacja, potem taktyka
Wygrali wszystkie pięć oesów pierwszego dnia rajdu – nikt oprócz Ogiera i Ingrassi nie dokonał tego od czasu kiedy Volkswagen włączył się w rywalizację
Mistrzostw Świata, poczynając od Rajdu Monte Carlo w 2013 roku. Był to jednocześnie klucz do sukcesu, bo zdobytą w ten sposób przewagę trzykrotni mistrzowie świata, stosując przemyślaną taktykę, dowieźli niemal co do sekundy do mety. Ważną rolę odegrała też pogoda panująca na trasie w sobotę i w niedzielę – deszcz i raz suchy, a raz mokry asfalt sprawiały, że właściwy dobór opon stał się wyzwaniem. Ogierowi/Ingrassi oraz ich kolegom z zespołu Mikkelsenowi/Jaegerowi i Latvali/Anttili zawsze udawało się jednak wybrać właściwe Micheliny.
66 punktów przewagi
Również Volkswagen będzie miał podczas najbliższego rajdu, w Hiszpanii, pierwszą okazję do zdobycia tytułu przed końcem sezonu. Aby się to udało marka z Wolfsburga musiałaby zakończyć Rajd Katalonii z przewagą 20 punktów nad najgroźniejszym konkurentem – Hyundaiem. Wtedy Volkswagen po raz czwarty z rzędu zdobyłby tytuł mistrza świata w najważniejszych obok Formuły 1 mistrzostwach w sporcie samochodowym. Dwóch kierowców nominowanych na ten rajd przez Volkswagena – Sebastien Ogier i Jari-Matti Latvala – może łącznie zdobyć maksymalnie 43 punkty.
19 raz na podium
Bardzo udany występ podczas Rajdu Francji miał również Andreas Mikkelsen. Norweg startujący w barwach Volkswagena stanął na podium 19. raz w karierze, za każdym razem startując w Polo R WRC. Wraz ze swoim pilotem Andersem Jaegerem jechał w kontrolowany sposób i do samej mety wytrzymał nacisk, jaki wywierał na niego zdobywca drugiego miejsca – Thierry Neuville. Neuville jest jednocześnie konkurentem Mikkelsena w walce o drugie miejsce w klasyfikacji kierowców. W tym roku Mikkelsen/Jaeger na podium stanęli po raz piąty.
Dwa razy dodatkowe punkty
Zajmując drugie miejsce na Powerstage’u Mikkelsen/Jaeger zebrali punkty potrzebne do walki o drugą pozycję w mistrzostwach świata, a jednocześnie sprawili, że walka o miejsce pierwsze wciąż nie została rozstrzygnięta. Oprócz dwóch dodatkowych punktów, jakie powędrowały na konto Norwegów, jeden dodatkowy zasilił pulę zwycięzców rajdu – Ogiera/Ingrassi, którzy na Powerstage’u zajęli trzecią pozycję. Załogi Volkswagena zdobywały w sumie 88 razy dodatkowe punkty na Powerstage’u, z tego tytułu Volkswagen zebrał ich aż 187. Odpowiada to zwycięstwu w siedmiu rajdach.
Z 40. zwycięstwami na koncie Polo R WRC zmierza na swój 50. rajd
Kolejny runda sezonu, Rajd Hiszpanii, będzie dla Polo R WRC pięćdziesiątym startem w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA (WRC). Zespół Volkswagena wyrusza do Katalonii wzmocniony 40 zwycięstwami, jakie dotąd odniósł World Rally Car z Wolfsburga. Załogi Volkswagena stawały w sumie na podium 83 razy. Polo jest czwartym modelem, który wstąpił do klubu „czterdziestek”: Lancia Delta i Subaru Impreza (każde po 46 razy) oraz Ford Focus (44 razy) to jedyne modele, które również odniosły w RMŚ 40 i więcej zwycięstw.
Odkąd Polo R WRC wystartowało w rajdach po raz pierwszy, spośród 894 odcinków specjalnych na 600 najlepszy czas zdobyły załogi z Wolfsburga.
[page_break]
Wypowiedzi po Rajdzie Francji
Sebastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC nr 1
„Bardzo chcieliśmy wygrać rajd w naszej ojczyźnie. To pierwsze zwycięstwo Juliena i moje podczas rundy mistrzostw świata na Korsyce i naprawdę czujemy się z nim wspaniale. Ten rajd ma swoją ugruntowaną sławę. Dobrze wystartowaliśmy w piątek i mogliśmy sobie pozwolić na taktyczne zarządzanie tą przewagą w sobotę i w niedzielę. I bardzo dobrze nam to wyszło, naprawdę nie mógłbym być szczęśliwszy! Szanse, żeby już tutaj świętować tytuł mistrza świata tegorocznego sezonu były raczej tylko teoretyczne, ale w Hiszpanii mamy już znacznie większe możliwości, żeby załatwić sprawę. Jesteśmy blisko zdobycia czwartego tytułu. To naprawdę fantastyczne i właśnie na tym będziemy się teraz koncentrować. Rozpęd jakiego nabraliśmy na Korsyce weźmiemy oczywiście ze sobą do Hiszpanii. Na pewno nie będziemy jednak jechali wyłącznie taktycznie – również tam chcemy walczyć o wygraną”.
Jari-Matti latvala, Volkswagen Polo R WRC nr 2
„Niestety, nie udało nam się w końcu zdobyć punktów na Powerstage’u, bo jechałem nieco za ostrożnie. W sumie nie jesteśmy zbyt zadowoleni z naszych dokonań – ale to wyłącznie moja wina. Pod względem set-up’u poszliśmy w kierunku, który – niestety – nie okazał się dobry. Teraz oczywiście patrzymy na to, co przed nami, bo na Rajdzie Hiszpanii chcemy wypaść znacznie lepiej i przynajmniej załapać się na podium. W zeszłym roku stoczyliśmy tam pasjonującą walkę o drugie miejsce z naszym kolegą z zespołu Andreasem Mikkelsenem. Tym razem jednak taki pojedynek zamierzamy rozstrzygnąć na naszą korzyść”.
Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC nr 9
„Udany Rajd, jestem bardzo zadowolony z wyniku. I w końcu znowu stanęliśmy na podium, od ostatniego razu w Polsce upłynęła chyba wieczność! Zdobyliśmy dużo punktów, także dzięki drugiemu miejscu na Powerstage’u, a przez to nie straciliśmy zbyt wiele w walce z Thierry Neuvillem w zmaganiach o drugie miejsce w MŚ – to był nasz cel. Teraz cieszę się na Rajd Hiszpanii, o którym oczywiście zachowuję jak najlepsze wspomnienia. W ubiegłym roku wygrałem tam mój pierwszy rajd w mistrzostwach świata”.
Sven Smeets, dyrektor Volkswagen Motorsport
„40 zwycięstw dla Polo R WRC to świetny bilans naszego zespołu. Dzięki niemu do Hiszpanii na 50. rajd z udziałem Polo R WRC wyruszamy ufni we własne siły. Rajd Francji na Korsyce pod wieloma względami jest ogromnym wyzwaniem – mnóstwo tam zakrętów, a pogoda kapryśna i trudno ją przewidzieć. Tym lepiej więc, gdy można polegać na doskonale zgranym zespole. Jestem z tego dumny, bo Rajd Francji był jednocześnie moim pierwszym w roli dyrektora Volkswagen Motorsport. Lepszego startu nie mógłbym sobie wymarzyć. Gratulacje dla Sebastiena Ogiera i Juliena Ingrassi – prowadzili już od pierwszego dnia i nie rozmienili tego prowadzenia na drobne”.
A oprócz tego…
… piąty odcinek specjalny podczas Rajdu Francji na Korsyce. Opis najbardziej krętej drogi w całym sezonie 2016, jakim dysponowali zwycięzcy rajdu Sebastien Ogier i Julien Ingrassia zawierał 659 „prawdziwych” zakrętów, nie licząc lekkich zmian kierunku jazdy. Cały Rajd Francji na Korsyce, zwany również „Rajdem 10.000 zakrętów” miał w tym roku na trasie liczącej 390,92 km około 4.800 zakrętów. Przydomek tej imprezy ma historyczne uzasadnienie. Najdłuższa edycja „Tour de Corse” w 1982 roku miała 1.176,10 kilometrów odcinków specjalnych. W tamtym czasie rajd na Korsyce był najdłuższy w kalendarzu Mistrzostw Świata po Rajdzie Safari. Tak samo jest w roku 2016 – tylko oesy na Rajdzie Meksyku miały więcej kilometrów – dokładnie o 8,79 km.
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?