Wszystko
o samochodach

Motosport / Rajdy

Rajd Nowej Zelandii

Data publikacji: Autor: Maciej Rzońca

 Marcus Gronholm (peugeot 206 WRC) po raz drugi w tym sezonie zdobył 10 punktów wygrywając Rajd Nowej Zelandii, czwartą rundę MŚ 2003.

Januszowi Kuligowi nie udało się dojechać do mety .

Pozwoliło mu to objąć pozycję wicelidera klasyfikacji, gdzie liderem jest (drugi w Nowej Zelandii) partner z zespołu Peugeota Richard Burns (26 pkt). Komplet punktów w klasyfikacji producentów pozwolił objąć prowadzenie i w tej tabeli (była to 22 wygrana peugeota 206 WRC w MŚ). Obrońcy tytułów mistrzowskich w obu klasyfikacjach (kierowców i producentów) nie mają więc zamiaru łatwo oddać pola w sezonie 2003.

Zdobyli punkty
Kolejne lokaty wywalczyli - Petter Solberg (Subaru), Sebastian Loeb (Citroen), Toni Gardemeister (Skoda), Alister McRae (Mitsubishi), Tommi Makinen (Subaru) oraz Didier Auriol (Skoda). Nieco poniżej oczekiwań pokazał się zespół Forda, chociaż dziewiąte miejsce w generalce Francois Duvala pozwoliło Fordowi na utrzymanie dobrej passy, bo focusy WRC nieprzerwanie od 18 rund MŚ zdobywają punkty w klasyfikacji producentów. Nadzieje zespołu były dużo większe, bo drugi kierowca Forda Markko Martin wygrał cztery oesy i przez ponad połowę rajdu utrzymywał się na mocnej drugiej pozycji. Niestety w połowie drugiego etapu odmówił posłuszeństwa silnik i Estończyk musiał wycofać się z dalszej rywalizacji. Trzeci kierowca zespołu FordRallyeSport Mikko Hirvonen startując focusem poprzedniej specyfikacji zajął 10 miejsce, co jest najlepszym dotychczasowym rezultatem w krótkiej karierze młodego Fina.

Wielkim przegranym rajdu okazał się Carlos Sainz (Citroen), który podczas wyprzedzania na oesie Auriola wypadł z trasy i stracił co najmniej 13 minut oraz jakiekolwiek szanse na punktowane miejsce. Ostatecznie skończył rajd na 12 miejscu ze stratą prawie 18,5 minut do Gronholma.

Fiasko Polaków
Żadna z czterech polskich załóg nie osiągnęła mety. Pechową serię rozpoczął Łukasz Sztuka, którego mitsubishi lancer zgasł i nie dał się już uruchomić na trasie do... pierwszego serwisu. Łzy bezradności i bezsilnej wściekłości wiślańskiego kierowcy były tam jak najbardziej na miejscu...

Po OS-9 z rajdu wycofał się Janusz Kulig po awarii pompy paliwowej w jego lancerze evo VII. Zanim to się stało załoga Mobil 1 Team Poland, którą wsparły firmy Trade System, Ferro, Action i krakowski Oknoplast, zajmowała punktowane czwarte miejsce w klasyfikacji Production Cars ze stratą 44 sek do prowadzącego Toshi Arai...

Koziołki Kuchara
Niedługo później z trasy wypadł Krzysztof Hołowczyc i lancer nie nadawał się do dalszej jazdy. Najdłużej podtrzymywał nadzieje polskich kibiców Tomek Kuchar, ale jego szczęście zakończyło się na OS-14, kiedy to również wypadł z trasy i koziołkując zdemolował swego forda focusa WRC. Wrocławianin zbyt szybko wszedł w ciasny prawy zakręt, w poślizgu tylne lewe koło znalazło się na poboczu, uderzyło w drewniany pień, auto kilkakrotnie przekoziołkowało i wylądowało kilkanaście metrów poniżej drogi. Focus właściwie nadawał się do dalszej jazdy, ale nie było możliwości powrotu na trasę.

W Mistrzostwach Świata nie chodzi tylko o to by dojechać do mety. Ja nie chcę mieć opinii kierowcy, który wozi się po rajdach w różnych częściach świata, czy coś takiego. Bardzo chcę do czegoś dojść w tym sporcie, chcę robić dobre czasy, a to wymaga ciągłej jazdy na maksimum możliwości, absolutnie na maksimum... - powiedział potem Tomek Kuchar.

Kuchar i jego pilot Maciej Szczepaniak nie odnieśli w wypadku żadnych obrażeń.

Produkcyjni
Rajd Nowej Zelandii był drugą eliminacją mistrzostw świata w klasyfikacji Production Car. Wygrał Japończyk Toshi Arai przed Argentyńczykiem Marcosem Ligato i Hamenem Al Wahaibi z Omanu. Bardzo surowo potraktowani zostali kierowcy, którzy złamali przepisy ruchu drogowego (przekroczenie prędkości, nie zatrzymanie się na wezwanie policji) podczas zapoznawania się z trasą czy podczas dojazdu do odcinków specjalnych. Sędziowie sportowi nałożyli na nich wysokie grzywny - Tommi Makinen (9800 USD), Carlos Sainz (11200 USD), Daniel Sola (250 USD), Kristian Sohlberg (5000 USD oraz utrata na pół roku licencji), a dodatkowo staną oni przed miejscowymi sądami.

Klasyfikacja MŚ kierowców po Rajdzie Nowej Zelandii:
1) Burns 26 pkt,
2) Gronholm 20 pkt,
3) Loeb i C. McRae po 17 pkt,
5) Sainz 16 pkt,
6) Martin 13 pkt.

MŚ producentów:
1) Peugeot 49 pkt,
2) Citroen 44 pkt,
3) Ford 26 pkt,
4) Subaru 22 pkt,
5) Skoda 12 pkt,
6) Hyundai 3 pkt.

Do początku artykułu

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości