Wszystko
o samochodach

Motosport / Rajdy

Rajd Portugalii. Na starcie załoga Ptaszek i Szczepaniak

Data publikacji: Autor: (ip)

Fot. materiały prasowe Po długiej przerwie najszybsi rajdowi kierowcy na świecie wracają na szutrowe odcinki specjalne Rajdu Portugalii. W zeszłym roku organizatorzy imprezy zdecydowali się wrócić na północ kraju, co okazało się dużym sukcesem. Dla młodego Huberta Ptaszka będzie to debiut na trasach zlokalizowanych w okolicach Porto.

Fot. materiały prasowe W swoim kolejnym starciu w WRC 2 Hubert Ptaszek zmierzy się ze ścisłą światową czołówką. Na liście zgłoszeń znalazło się aż 80 załóg, w tym 26 zgłoszonych do WRC 2. Faworytami do zwycięstwa będą Elfyn Evans, Teemu Suninen, Pontus Tidemand, Abdulaziz Al-Kuwari, Quentin Gilbert, czy Jan Kopecky.

Na starcie piątej rundy Rajdowych Mistrzostw Świata pojawią się także dwie inne polskie załogi. W WRC 3 za kierownicą Citroena DS3 R3T Max zadebiutuje Łukasz Pieniążek, natomiast w Drive DMACK Fiesta Trophy biało-czerwonych barw bronić będzie Jakub Brzeziński.

Ceremonia startu zaplanowana jest na czwartkowy wieczór. Tego samego dnia załoga  The Ptock Team przejedzie pierwszy odcinek specjalny na rallycrossowym torze Lousada.

Redakcja poleca:

- Fiat Tipo. Test oszczędnej wersji 1.6 MultiJet
- Ergonomia wnętrza. Od niego zależy bezpieczeństwo!

- Spektakularny sukces nowego modelu. Kolejki w salonach!

Po dwóch występach za kierownicą Peugeota 208 T16 w Meksyku i Argentynie, Hubert Ptaszek wspólnie z Maćkiem Szczepaniakiem wrócą w Portugalii do Skody Fabii R5.

W harmonogramie 50. Rajdu Portugalii znalazło się 19 odcinków specjalnych, w tym słynne Fafe, które stanowić będzie także kończący rywalizację Power Stage. Łączna długość rajdu wynosi 1683,9 km, z czego 368 km zawodnicy przejadą konkurencyjnym tempem.

Pierwszego dnia najszybsi kierowcy świata będą jeździli po oesach wytyczonych w okolicy Ponte de Lima, tuż przy granicy z Hiszpanią. W sobotę cyrk Rajdowych Mistrzostw Świata przeniesie się w okolice Amarante, aby zmierzyć się z najdłuższym odcinkiem specjalnym na trasie rajdu - 38-kilometrowym OS 12/15 Amarante. Jednym z większych wyzwań będzie ponownie właściwy dobór opon. Kierowcy będą mogli wybrać między miękką, a twardą mieszanką, znajdując idealny balans pomiędzy przyczepnością na piaszczystych trasach, a odpowiednim zużyciem danej mieszanki.

Fot. materiały prasowe Hubert Ptaszek: - Wracamy do Europy, stawka będzie dość pokaźna. Ponad 20 aut WRC 2, więc jest się z kim ścigać. Bardzo fajnie, bo będziemy mieć więcej odnośników do naszego tempa i miejsca, w jakim się znajdujemy. Plan jest cały czas niezmienny - chcemy dojechać do mety i spisać się w samochodzie. Myślę, że jeśli wykonamy swoją pracę tak, jak potrafimy to robić, to powinno się urodzić z tego coś dobrego.

Maciek Szczepaniak: - To mój trzeci start na północy na Portugalii - wszystkie odcinki pokrywają się z ubiegłym sezonem, co dla mnie jest bardzo korzystne. Rajd będzie jednak zupełnie inny od poprzednich pozaeuropejskich rund. 26 aut w klasie WRC 2 pokazuje, jak bardzo konkurencyjna jest to klasa, która jednocześnie stanowi teraźniejszość i przyszłość mistrzostw świata dla zespołów prywatnych. Cel jest taki sam jak na każdym rajdzie - zapoznanie będzie kluczowe i chcemy pojechać czysty weekend. Dużo bardziej niż końcowy wynik interesuje mnie rezultat naszej współpracy z Hubertem, który w przeciągu ostatnich trzech rajdów zrobił duży krok naprzód. Fajnie, jeśli będziecie trzymać za nas kciuki!

Klasyfikacja WRC 2 po Rajdzie Argentyny

Poz Kierowca  
1 Elfyn Evans 62
2 Hubert Ptaszek 42
3 Nicolas Fuchs 37
4 Armin Kremer 28
5 Teemu Suninen 25
6 Pontus Tidemand 18
7 Abdulaziz Al-Kuwari 15
8 Quentin Gilbert 15
9 Esapekka Lappi 15
10 Max Rendina 15


Harmonogram 50. Rajdu Portugalii
 
Czwartek, 19 maja
OS 1       SSS Lousada           3,36 km            20:01

Piątek, 20 maja

OS 2       Ponte de Lima 1      27,44 km           10:30
OS 3       Caminha 1              18,03 km            11:14
OS 4       Viana do Castelo 1   18,70 km           12:03
OS 5       Ponte de Lima 2      27,44 km            16:39
OS 6       Caminha 2              18,03 km             17:23
OS 7       Viana do Castelo 2   18,70 km           18:12
OS 8       Porto Street Stage 1   1,85 km          20:03
OS 9       Porto Street Stage 2   1,85 km          21:00

Sobota, 21 maja
OS 10      Baiao 1                    18,66 km          10:42
OS 11      Marao 1                    26,31 km         11:24
OS 12      Amarante 1               37,67 km         12:52
OS 13      Baiao 2                     18,66 km         16:32
OS 14      Marao 2                     26,31 km        17:14
OS 15      Amarante 2                37,67 km        18:42
 
Niedziela, 22 maja
OS 16 Vieira do Minho 1              22,47 km       08:04
OS 17 Fafe 1                              11,19 km         10:08
OS 18 Vieira do Minho 2               22,47 km      11:04
OS 19 Fafe 2 (Power Stage)         11,19 km        13:08
 
Ciekawostki Rajdu Portugalii

  • Pierwsza edycja rajdu odbyła się w roku 1967, natomiast w kalendarzu mistrzostw świata portugalska runda zawitała dokładnie 6 lat później podczas inauguracji tego cyklu
  • Rajd Portugalii stracił swoje miejsce w kalendarzu po sezonie 2001, gdy katastrofalna pogoda całkowicie zepsuła widowisko
  • W harmonogramie jubileuszowej 50. edycji rajdu znalazł się nowy, niemalże 2-kilometrowy odcinek uliczny w centrum Porto, który kierowcy pokonają dwukrotnie na koniec piątkowej pętli
  • Kamienie i głębokie koleiny wprowadzą element hazardu w drugich przejazdach danego oesu - zespoły będą musiały rozważyć podniesienie zawieszenie, celem uniknięcia uszkodzeń mechanicznych
  • W roku 2009 na trasie Rajdu Portugalii doszło do spektakularnego wypadku Jari-Matti Latvali. Fin rolował swoim Focusem RS WRC 17 razy!
  • Sebastien Ogier stanie przed szansą wyrównania rekordu liczby zwycięstw (pięć) należącego do Markku Alena

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości