Wszystko
o samochodach

Motosport / Pozostałe sporty

Rajdowa stajnia Citroena

Data publikacji: Autor: LOOS MAREK, Głos Wielkopolski

Od ponad 70 lat Citroen jest reprezentowany w międzynarodowym sporcie samochodowym na najwyższym poziomie. Model C6F, który w roku 1931 nazywany był „Rozalią”, i Xsarę WRC, która w tym sezonie wzięła udział we wszystkich eliminacjach Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Świata, dzielą 72 lata. Mieszczący się w Versailles-Satory zespół

Od ponad 70 lat Citroen jest reprezentowany w międzynarodowym sporcie samochodowym na najwyższym poziomie. Model C6F, który w roku 1931 nazywany był „Rozalią”, i Xsarę WRC, która w tym sezonie wzięła udział we wszystkich eliminacjach Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Świata, dzielą 72 lata.


Mieszczący się w Versailles-Satory zespół Citroen Sport Team pod kierownictwem Guy Fréquelin, w zeszłym roku skoncentrował swe wysiłki na przygotowaniach do udziału w 14 eliminacjach WRC (World Rally Cup). Aby sprostać temu wyzwaniu, Citroen zatrudnił najlepszych kierowców: obiecujące młode talenty – Sébastien Loeb i Guy Fréquelin oraz dwóch sławnych weteranów rajdowych: Szkota Colina McRae i Hiszpana Carlosa Sainza, którzy razem wygrali 50 rajdów i zdobyli 3 tytuły mistrza świata.


Citroen postanowił skonstruować swój całkowicie nowy samochód na potrzeby światowej rywalizacji rajdowej. Kompletnie wszystko w nim jest nowe, wraz z układem jezdnym i silnikiem. W toku intensywnych przygotowań (testy i rajdy), które od roku 2001 coraz bardziej rozwijano, Citroen Sport Team wprowadził do rajdowej rywalizacji model Xsara WRC. Samochód szybko zaczął odnosić sportowe sukcesy w: Rajdzie Korsyki (2001 rok – Jesús Puras-Marc Marti), ADAC Rajd Niemiec (2002 rok – Sébastien Loeb-Daniel Elena), Rajd Monte Carlo (2003 rok – Sébastien Loeb-Daniel Elena) i Rajd Turcji (2003 rok – Carlos Sainz-Marc Marti).


Aby móc w pełni sprostać wciąż rozrastającemu się programowi rajdowemu, Citroen Sport opuścił w grudniu 2000 roku warsztaty w Vélizy i przeniósł się do nowoczesnej centrali w Versailles-Satory. Aktualnie centrum Citroen Sport obejmuje wszystkie niezbędne urządzenia i warunki do projektowania, konstruowania i wytwarzania samochodów rajdowych i podzespołów na potrzeby Citroen Sport lub na sprzedaż. Działy techniczne (stanowiska testowe układów napędowych, jezdnych, silnika, tworzyw sztucznych itp.) ustawiono w wielkiej hali montażowej. Nowa centrala ma także swój salon, w którym wystawia się samochody rajdowe marki.
By skutecznie rywalizować na rajdowych trasach, pod koniec 2002, centrum sportowe roku rozbudowano, a na początku roku 2003 wybudowano nową halę.


Centrum Versailles-Satory ma aktualnie powierzchnię całkowitą 40.000 metrów kwadratowych, powierzchnię budynków – 10.150 metrów, powierzchnię użytkową – 15.040, biura – 2 250, warsztaty i laboratoria – 5 500, magazyn – 3 700 oraz sale wielofunkcyjne o powierzchni 300 metrów kwadratowych.


W 2003 roku Citroen Sport Team zdobył: cztery zwycięstwa, siedem drugich miejsc i trzykrotnie zdobyta trzecia lokata w klasyfikacji generalnej.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości