Zaprezentowane wyniki to efekt ankiet przeprowadzonych wśród ponad 18 tys. czytelników. Ocenie poddano 159 modeli 31 marek - najstarsze auta były czteroletnie, najmłodsze miały rok.
Warto zwrócić uwagę, że tylko 52 proc. usterek wymienionych przez biorących w badaniu zmotoryzowanych zostało naprawionych na gwarancji.
Procentowy wynik wskazuje prawdopodobieństwo usterki, skalę kosztów, które trzeba ponieść na naprawy i czas, jaki auto jest serwisowane. Im wskaźnik procentowy wyższy, tym lepiej.
Na co zwrócić uwagę kupując auto używane?
1. Dokumenty pojazdu – czy auto posiada niezbędny komplet potrzebny do jego rejestracji;
2. Zgodność numerów identyfikacyjnych pojazdu z dokumentami, numer VIN, marka, rok produkcji i model;
3. Ubezpieczenie i możliwość poruszania się po drogach publicznych danym pojazdem;
4. Stan lakieru i jego odcień – przecięcia na krawędziach elementów wskazują na ich malowanie; kontrola grubości powłoki za pomocą czujnika; ewentualne purchle i ogniska korozji;
5 Spasowanie elementów – wszystkie odstępy między elementami nadwozia muszą być takie same, wszelkie różnice wskazują zawsze na naprawy blacharskie; obdarty lakier z lakierowanych śrub mocujących drzwi, maskę, błotniki, również powinien wzbudzić niepewność;
6. Komora silnika – wypolerowana może wskazywać na wycieki i celowe wyczyszczenie wszelkich śladów;
7. Zużycie elementów wnętrza: gałka zmiany biegów, kierownica i gumki pedałów, widoczne ślady zużycia to przebieg na pewno większy niż do 100 tys. km;
8. Przetarte fotele, skórzana tapicerka z przetarciami to też znak kilkuset tys. km przebiegu;
9. Szyby – rok produkcji wszystkich szyb pojazdu musi być zgodny z rokiem produkcji auta;
10. Opony – w samochodzie z przebiegiem kilkudziesięciu tysięcy kilometrów opony również powinny być z jednego roku produkcji, chyba że wiek auta wymusił ich zmianę;
11. Podwozie – stan układu wydechowego i jego kompletność: wielu użytkowników zastępuje oryginalny katalizator zwykłym kawałkiem przelotowej rury, co nie pozwoli nam na przejście badań technicznych;
12. Zawieszenie – stan wszystkich elementów ruchomych, gumowo-metalowych i tłumiących;
13. Parametry silnika – sprężanie, wtrysk paliwa;
14. Elektronika pojazdu – wskazania czujników, kompletność wyposażenia (brak poduszki powietrznej można ukryć, wyłączając kontrolkę odpowiadającą za sprawdzenie jej obecności);
15. Parametry turbiny – w przypadku silników doładowanych bardzo ważnym elementem jest sprawdzenie sprawności turbiny – ten element układu dolotowego nie jest tani;
16. Układ hamulcowy – stan elementów ciernych, tarcz, klocków (niestety przy hamulcach bębnowych nie ma możliwości oceny wizualnej bez demontażu bębnów);
17. Działanie wszystkich elementów wyposażenia – klimatyzacja, elektryczne szyby, wspomaganie kierownicy, systemy audio itd.
Ranking niezawodności "What Car?" - najmniej awaryjne auta
Samochody miejskie
1. Toyota Yaris (wersje benzynowe; od 2011 r.): 100,0 proc.
2. Honda Jazz (od 2015 r.): 99,5 proc.
3. Honda Jazz (2008-2015): 99,2 proc.
4. Suzuki Celerio (od 2015 r.): 98,0 proc.
5. Hyundai i10 (od 2014 r.): 97,8 proc.
Samochody kompaktowe
1. Hyundai i30 (2012-2017): 98,9 proc.
2. Audi A3 (diesel; od 2013 r.): 98,4 proc.
3. Skoda Octavia (diesel; od 2013 r.): 97,3 proc.
4. Seat Leon (wersje benzynowe; od 2013 r.): 97,2 proc.
5. Mazda 3 (wersje benzynowe; od 2014 r.): 97,2 proc.
Samochody segmentu D
1. Volvo V60 (2010-2018): 99,3 proc.
2. Vauxhall Insignia (2008-2017): 97,5 proc.
3. Alfa Romeo Giulia (od 2016 r.): 96,9 proc.
4. BMW serii 3 (od 2012 r.): 96,6 proc.
5. Mazda 6 (od 2013 r.): 95,9 proc.
Auta luksusowe
1. Mercedes-Benz E-Class (2009-2016): 92.4 proc
2. BMW 5 Series (2010-2017): 91.6 proc
3. Jaguar XF (2007-2015): 91.6 proc
4. Audi A6 (2011-2018): 86.8 proc
5. BMW 5 Series (2017-2018): 85.3 proc
Małe SUV-y
1. Suzuki SX4 S-Cross (od 2013 r.): 100,0 proc.
2. Peugeot 2008 (od 2013 r.): 99,4 proc.
3. Opel Mokka (wersje benzynowe; od 2012 r.): 97,7 proc.
4. Suzuki Vitara (od 2015 r.): 97,2 proc.
5. Nissan Juke (od 2010 r.): 96,8 proc.
SUV rodzinny
1. Kia Sportage (od 2016 r.): 97,8 proc.
2. Audi Q3 petrol (od 2011 r.): 97,3 proc.
3. Peugeot 3008 (od 2017 r.): 96,9 proc.
4. Seat Ateca (od 2016 r.): 96,7 proc.
5. Kia Sportage (2010-2016): 95,5 proc.
Duże SUV-y
1. Toyota RAV4 (2013-2018): 99,6 proc.
2. BMW X5 (od 2013 r.): 98,3 proc.
3. Audi Q5 (od 2017 r.): 96,3 proc.
4. Volkswagen Touareg (2010-2018): 95,8 proc.
5. Hyundai Santa Fe (2013-2018): 94,6 proc.
Minivany
1. Mercedes-Benz Klasy B (2012-2018): 95,9 proc.
2. Volkswagen Golf SV (2014-2018): 95,8 proc.
3. Ford C-Max (2010-2018): 94,9 proc
4. BMW Serii 2 Active Tourer (2014-2018) 94,5 proc.
5. Peugeot 3008 (2009-2016): 91,9%
Samochody hybrydowe i elektryczne
1. Nissan Leaf (2011-2017): 99.7 proc
2. Toyota Yaris Hybrid (2011-2018): 98.2 proc.
3. Mitsubishi Outlander PHEV (2014-2018): 97.7 proc.
4. Lexus IS (2013-2018): 97.6 proc.
5. Toyota Auris Hybrid (2013-2018): 96.7 proc.
Samochody sportowe
1. BMW 2 Series coupe / convertible (2014-2018): 97.0 proc
2. Mazda MX-5 (2015-2018): 95.2 proc
3. Porsche 911 (2012-2018): 94.5 proc
4. BMW M4 coupe (2014-2018): 94.1 proc.
5. BMW 4 Series coupe / convertible (2014-2018): 93.5 proc
Zobacz także: Seat Ibiza 1.0 TSI w naszym teście
Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?