Wszystko
o samochodach

Wiadomości / Raporty

Ranking awaryjności według polskich mechaników. Te auta do 10 tys. zł nie zawodzą?

Data publikacji: Autor: Mariusz Michalak

Fot. Marcin Oliva Soto Pod lupę wzięto 50 najpopularniejszych samochodów w Polsce. Auta jeżdżące po polskich drogach najczęściej mają problem z korozją i elektroniką.

Polscy kierowcy planując zakup auta korzystają najczęściej z dwóch źródeł informacji o awaryjności potencjalnych modeli. Są to zagraniczne rankingi (głównie niemieckie i anglosaskie) oraz opinie użytkowników i mechaników znalezione w Internecie. Nabywcy sięgają również często po zbiorcze analizy w prasie motoryzacyjnej, które najczęściej zawierają wnioski z powyższych źródeł. Często kwestionowana bywa także przystawalność danych, zebranych z niemieckich czy amerykańskich dróg, do polskich realiów. Brakuje również statystycznego potwierdzenia obiegowych opinii. MarkaProfiAuto przeprowadziła niezależne badanie wśród polskich mechaników.

– Nasze opracowanie nie służy polemice czy krytyce innych zestawień i rankingów. Ma być dodatkowym źródłem informacji dla kierowców planujących zakup auta. Zebraliśmy opinie 1,3 tys. mechaników naprawiających codziennie samochody jeżdżące po polskich drogach. Z dostępnych dla nas danych wynika, że to największa tego typu ankieta w historii naszego kraju – mówi Michał Tochowicz, dyrektor ds. strategii i rozwoju ProfiAuto. – W pierwszej kolejności poprosiliśmy o ocenę 50 najpopularniejszych modeli o wartości do ok. 10 tys., 20 tys. i 30 tys. zł – dodaje.

Zobacz także: Sprzedaż auta - to trzeba zgłosić w urzędzie

Liderzy i przegrani klasyfikacji ogólnej

Ankietowani mechanicy odpowiadali między innymi na pytania dotyczące najczęściej serwisowanych przez nich modeli aut. Okazało się, że samochody jeżdżące po polskich drogach najczęściej borykają się z korozją oraz z problemami z układem elektronicznym. Ankietowanych poproszono także o ocenę (w szkolnej skali 1-6) awaryjności różnych elementów samochodów. Najlepsze średnie oceny uzyskały: Honda Civic VIII i Toyota Yaris II – przyznano im notę 4,9, najgorsze natomiast okazały się Renault Scénic III i Renault Mégane III z ogólną średnią ocen 3,5.

Zobacz także: Volkswagen up! w naszym teście

Pierwsza grupa cenowa – do około 10 tysięcy złotych

Trzecie w ogólnym zestawieniu Audi A4 B5 (średnia ocena 4,8), okazało się jednocześnie liderem w pierwszym przedziale cenowym, obejmującym modele o wartości do około 10 tys. zł. Wszyscy badani mechanicy przyznali, że poleciliby ten samochód lubianemu członkowi swojej rodziny. Uczestnicy ankiety wysoko (nota 5,2) ocenili karoserię tego modelu, choć wśród najczęstszych jego awarii wymieniali m.in. korodujące przednie błotniki. Wśród najmniej awaryjnych modeli samochodów do 10 tysięcy znalazło się również Audi A3 8L ze średnią oceną 4,5 i BMW Seria 3 E46 (nota 4,4). Najgorzej ocenionym pojazdem o wartości do około 10 tys. zł okazał się Ford Mondeo MK3. Otrzymał średnią notę 3,6, a najniżej (na 3,2) oceniono jego karoserię, wymieniając wśród najczęstszych awarii korozję nadwozia i podwozia. W trójce najbardziej awaryjnych modeli do ok. 10 tys. zł znalazły się także Renault Mégane II i Laguna II (oba ze średnią oceną 3,7 i najniższą notą dla elektryki – 2,7).

To dopiero początek

– W wynikach ankiety możemy znaleźć wiele ciekawostek, które zaskoczą niejednego doświadczonego kierowcę. Zwróćmy uwagę na to, że w przedziale cenowym do ok. 10 tysięcy mamy do czynienia w większości z modelami, na temat których opinie zostały wypracowane na przestrzeni lat. Jeśli weźmiemy pod uwagę wyższy przedział cenowy – do ok. 30 tysięcy – sytuacja ulega zmianie. Nie każdy Ford jest już postrzegany jako najbardziej awaryjny, a Volkswagen nie oznacza bezawaryjności tylko dlatego, że to Volkswagen. Obalamy jeszcze więcej miejskich legend, a to dopiero początek wielkiego rankingu awaryjności samochodów według polskich mechaników – wyjaśnia Tochowicz.

Metodologia badania:

Badanie przeprowadzono wśród 1300 polskich mechaników w okresie lipiec-sierpień 2017 r. metodą CATI. Mechanikom zadano 4 pytania dotyczące trzech wybranych modeli spośród 50 najpopularniejszych (wybranych na bazie analizy popularności z Google Trends). Ankietowani na podstawie swojego doświadczenia wskazywali pięć najczęściej pojawiających się typów usterek danego modelu. Oceniali niezawodność auta w skali 1-6 w kategoriach: karoseria, układ elektryczny, napęd, zawieszenie. Wskazywali najlepszą (najmniej zawodną) wersję silnika wybranego modelu, a także odpowiadali na pytanie: „Czy poleciłby Pan ten samochód lubianemu członkowi rodziny?”.

Ranking awaryjności samochodów według polskich mechaników (badanie ProfiAuto)

Najmniej zawodne pojazdy o wartości do około 10 tys. zł

Miejsce Model  Lata produkcji Średnia ocena 
1 Audi A4 B5 1994-2001 4,8
2 Audi A3 8L 1996-2003 4,5
3 BMW Seria 3 E46 1998-2007 4,4
4 Audi A6 II (C5) 1997-2004 4,3
5 BMW Seria 5 E39 1995-2004 4,2
5 Volkswagen Golf IV 1997-2006 4,2
7 Opel Corsa C 2000-2006 4,1
7 Skoda Fabia I  1999-2008 4,1
7 Volkswagen Passat B5 1996-2005 4,1
10 Opel Astra II (G) 1998-2005 4
11 Ford Focus I 1998-2006 3,8
11 Renault Scenic II 2003-2009 3,8
13 Renault Laguna II 2001-2007 3,7
13 Renault Megane II  2002-2009 3,7
15 Ford Mondeo MK3 2000-2007 3,6

Kolejna część raportu - najmniej awaryjne auta do 20 tys. zostanie opublikowana w połowie lipca.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • qq (gość)

    Artykuł sponsorowany bez żadnego przełożenia na rzeczywistość. Ludzie nie są aż tak głupi aby uwierzyć w te brednie. Niemiecka motoryzacja się zwija co widać na ulicach.

  • ftz (gość)

    Dokładnie! Głupoty tu takie wypisane, że szkoda na to czasu.

  • Szpeku (gość)

    A japonczyki sa takie awaryjne?

  • Laguna 2 (gość)

    O Lagunę 2 jak się dba , tak się ma . Świetna sylwetka ponadczasowa, wysoki komfort jazdy , technicznie nie tak kapryśna jak oceniają te osoby które nigdy Laguny 2 nie miały . Auto nie idealne , ale też nie jest złe . Ogólnie mechanicy nie lubią francuzów .

  • Bogdan (gość)

    Wlasnie sie dziwie. Posiadam Yaris III od 2016 roku i do dzisiaj jezdzi bez zarzutu. Zadnej awaryjnosci. Mam rowniez znajomych, ktorych rodziny rowniez jezdza Toyota i nie slyszalem by ktos narzekal. Moze warto rzetelniej zbierac informacje?

  • zulugula (gość)

    hahaha A Japonce gdzie ? NIe piszecie o nich a Japan sa najbardziej bezawaryjne

  • Dav (gość)

    Mechanicy od zawsze promują tylko niemieckie auta. Może dlatego że często się psują i mechanicy mają wtedy pracę.

  • Dav (gość)

    Stare niemieckie auta były jednymi z najlepszych na rynku. Od dłuższego czasu jednak Niemcy dbają o to,żeby po zakupie ich auta klient często odwiedzał swój zaprzyjaźniony serwis i zostawiał tam małe co nieco. Jest kilka niemieckich silników które są dobre, ale większość z nich jest chyba celowo źle skonstruowana. Poza tym zdarza się że sypia się na drodze.

  • Demos (gość)

    Kompletne bzdury

  • kierowca (gość)

    "Ogólnie mechanicy nie lubią francuzów" Dlaczego nie lubią? To proste, bo do nich jeszcze nie dorośli. Kiedyś (20 i więcej lat temu) jeździłem mercedesami, a od 12 lat nie siadam za sterami niemieckich "czołgów".

  • kacperzasty (gość)

    czy autor chociaż raz przeczytał, to co napisał? Kolejna część raportu - najmniej awaryjne auta do 20 tys. zostanie opublikowana w połowie lipca, a najmniej awaryjne samochody do 20 tys. poznamy najpóźniej na początku sierpnia.

  • Mechanik (gość)

    Ja tam jezdzę fiatami sam je serwisuje juz od 25 lat. Zobaczcie na parkingach przed marketami , pod ktorymi autami sa najwieksze plamy oleju...popatrzcie sobie...sami nie uwierzycie.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości