Wszystko
o samochodach

Wiadomości / Raporty

Ranking awaryjności według polskich mechaników. Te auta od 10 do 20 tys. zł nie zawodzą?

Data publikacji: Autor: Mariusz Michalak

Fot. Janusz Wójtowicz Decyzja o zakupie samochodu w przypadku wielu świadomych kierowców poprzedzona bywa przeszukiwaniem raportów, opinii internetowych i zestawień. Teraz do grona źródeł dołącza „Ranking awaryjności samochodów według polskich mechaników”.

Przygotowane przez sieć ProfiAuto niezależne zestawienie zawiera dane zebrane „u podstaw” – od 1300 polskich mechaników, do których do warsztatów na co dzień trafia większość modeli. To jedyna w kraju klasyfikacja tego typu.

– Specyfiką naszego rankingu jest to, że dotyczy samochodów poruszających się po polskich drogach, a autorami są doświadczeni mechanicy. Dlatego w wynikach znajdziemy zarówno informacje burzące utarte mity, jak i potwierdzenie powszechnie znanych faktów. Jest też sporo branżowych ciekawostek skłaniających do dyskusji – mówi Michał Tochowicz, dyrektor ds. strategii i rozwoju ProfiAuto. – Materiał bazuje na dużej próbie badawczej i odnosi się do typowych polskich realiów bardziej, niż zagraniczne rankingi – uzasadnia Tochowicz.

Pierwsza odsłona zestawienia miała swoją premierę pod koniec czerwca i dotyczyła modeli o wartości do ok. 10 tys. zł. Druga część to ocena pojazdów wartych około 10-20 tysięcy. Kolejna – zawierać będzie ostatnią grupę cenową (ok. 20-30 tys.) i zostanie opublikowana za kilka tygodni. 

Zobacz także: Ranking awaryjności według polskich mechaników. Te auta do 10 tys. zł nie zawodzą?

Silna konkurencja w drugiej grupie cenowej

W pierwszej piątce najmniej awaryjnych modeli o wartości około 10-20 tys. zł konkurencja była dość wyrównana. Na czołowych pozycjach znalazły się kolejno: Toyota Yaris II (średnia ocen 4,9) oraz Audi A4 (B6 i B7), Toyota Avensis II, Volkswagen Polo IV 9N i Volkswagen Touran I (wszystkie z notą 4,6). Najniżej ocenione modele to Peugeot 307 (ogólna ocena 3,7), Mazda 6 I (nota 3,8) oraz Peugeot 407 (3,9). W autach z tego przedziału cenowego, według mechaników, najczęściej psują się elektryka oraz zawieszenie.

Najsłabsi w poszczególnych klasyfikacjach

Pod względem elektryki najbardziej awaryjny okazał się Peugeot 307 z niską notą 2,7. Właściciele tego modelu często borykają się, zdaniem badanych, z problemami takimi, jak wilgoć w elektronice czy awarie cewki zapłonowej oraz z ogólnymi awariami elektroniki. Najsłabszymi modelami w klasyfikacjach dotyczących poszczególnych układów okazały się też Mazda 6 I (2,7 za karoserię, ze wskazaniem na częste szybkie rdzewienie nadkoli i korozję podwozia oraz dołu drzwi) oraz po raz kolejny Peugeot 307 (3,8 za napęd – tu ankietowani jako najczęstsze awarie wymieniali problemy z wtryskiwaczami i turbosprężarką w silnikach Diesla). Z kolei najwięcej problemów z zawieszeniem (nota 3,7) ma Audi A4 (B6 i B7), które otrzymało jednak dobrą średnią ocenę m.in. dzięki najwyższej w tej grupie cenowej ocenie cząstkowej (5,3 za karoserię).

Klasyfikacja ogólna – czy jest źle?

Badani mechanicy oceniali awaryjność różnych elementów samochodów aut w szkolnej skali 1-6. W ogólnej klasyfikacji, uwzględniającej wszystkie trzy grupy cenowe, najlepsze średnie oceny uzyskały: Honda Civic VIII i Toyota Yaris II – przyznano im notę 4,9, najgorsze natomiast okazały się Renault Scénic III i Renault Mégane III z ogólną średnią ocen 3,5.

– Opracowując raport posłużyliśmy się szkolną skalą ocen i odnosząc się do tej terminologii można powiedzieć, że wszystkie uwzględnione w rankingu modele z lepszym lub gorszym wynikiem zdały egzamin. Diabeł jak zwykle tkwi w szczegółach i niektóre elementy poszczególnych modeli pozostawiają wiele do życzenia. Dlatego przed zakupem samochodu warto przeanalizować wiarygodne źródła i podjąć decyzję świadomie, żeby nasz nabytek nie okazał się skarbonką bez dna – uzupełnia Michał Tochowicz.

Ranking awaryjności samochodów według polskich mechaników (badanie ProfiAuto)

Najmniej zawodne pojazdy o wartości około 10 - 20 tys. zł

Miejsce  Model Lata produkcji  Średnia ocena 
1 Toyota Yaris II 2005-2011 4,9
2 Audi A4 (B6 i B7) 2000-2008 4,6
2 Toyota Avensis II 2003-2009 4,6
2 Volkswagen Polo IV 2001-2009 4,6
2 Volkswagen Touran I 2003-2015 4,6
6 Volkswagen Golf V 2003-2009 4,4
7 Skoda Fabia II 2007-2014 4,3
8 Ford Focus II 2004-2011 4,1
8 Opel Corsa D 2006-2014 4,1
8 Peugeot 207 2006-2012 4,1
11 Opel Astra III (H) 2004-2014 4
11 Opel Vectra C 2002-2008 4
11 Opel Zafira B 2005-2014 4
14 Peugeot 407 2004-2011 3,9
15 Mazda 6 I  2002-2007 3,8
16 Peugeot 307 2001-2011 3,7

Metodologia badania:

Badanie przeprowadzono wśród 1300 polskich mechaników w okresie lipiec-sierpień 2017 r. metodą CATI. Mechanikom zadano 4 pytania dotyczące trzech wybranych modeli spośród 50 najpopularniejszych (wybranych na bazie analizy popularności z Google Trends). Ankietowani na podstawie swojego doświadczenia wskazywali pięć najczęściej pojawiających się typów usterek danego modelu. Oceniali niezawodność auta w skali 1-6 w kategoriach: karoseria, układ elektryczny, napęd, zawieszenie. Wskazywali najlepszą (najmniej zawodną) wersję silnika wybranego modelu, a także odpowiadali na pytanie: „Czy poleciłby Pan ten samochód lubianemu członkowi rodziny?”.


Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Zocha (gość)

    Żeby wszystkie chodziły tak jak moja Primera,mechanicy byliby prawie zbędni-pozdrawiam.

  • Zocha (gość)

    Żeby wszystkie chodziły tak jak moja Primera,mechanicy byliby prawie zbędni-pozdrawiam.

  • Marek (gość)

    610 000 tyś. Km. Ford Focus 1,6 rocznik 1999. Wszystko zależy od tego jak jeździ kierowca, a nie od samochodu. Pozdrawiam wszystkich kierowców.

  • Jaco (gość)

    Co tam twoja primera zeby tak jezdzily jak moja lagoona

  • Niezależny (gość)

    I znowu katują mazdę sprzed 15 lat tak, jakby młodsze o połowę Octavie i Passaty nie rdzewiały w jeszcze ciekawszych miejscach niż rant nadkola. Al to jest niewidoczne dla internautów.

  • Damian (gość)

    A gdzie najmniej awaryjne auto świata:hyundai sonata 2005-2009. To auto jest niezniszczalne!!

  • lakiernik (gość)

    "I znowu katują mazdę sprzed 15 lat tak, jakby młodsze o połowę Octavie i Passaty nie rdzewiały w jeszcze ciekawszych miejscach niż rant nadkola. Al to jest niewidoczne dla internautów." 2018 rok - Mazda 6 - bez zmian

  • Miłosmik (gość)

    Heh. Ranking jak ranking. To sa auta, ktore pojawiają sie u mechanikow. Czyli te, ktorych tu nie ma sa bezawaryjnbe.... Osobiscie mam Fiata Punto. 485 tys kilometrow przebiegu. Za 8 lat 1 raz u mechanika. Węzyk od wspomagania ze starosci pekl. Mkzna zrobic trwale auto? Mozna......

  • marti80 (gość)

    Dwie toyoty na podium. Właśnie nad avensisem się zastanawiałem tylko zdziwiłem się dlaczego aż tak trzyma cene, ale jak widać za jakość warto dopłłacić

  • Pan Samochodzik (gość)

    "Mechanikom zadano 4 pytania dotyczące trzech wybranych modeli (...)" - Nie w taki sposób się przeprowadza badania awaryjności.

  • edi (gość)

    to chyba ranking najbardziej awaryjnych aut bo sa znane naprawiajacym

  • katt (gość)

    Edi, nie zgodzę się z Tobą. Każde auto, które jest użytkowane prędzej czy później trafi do mechanika. Ale jest różnica między wymianą płynów, filtrów i klocków a ciągłymi naprawami silnika. Toyoty prowadzą w tym rankingu i nie ma w tym nic niezwykłego, bo są naprawdę niezawodne. Tylko eksploatacja i jedziesz dalej

  • Tadeusz (gość)

    Mam Škoda Octavia II 1.9tdi 2007r. Pierwszy właściciel i jest ok. Polecam.

  • Damian (gość)

    Ja to nigdy nie wierzyłem w taki rankingi. Obojętnie jaki to model, ważne aby był odpowiednio serwisowany w trakcie użytkowania. Wystarczy chociażby spojrzeć na samochody oferowane przez Master1.pl. To są pokontraktowe fury z przebiegami ok. 150 tyś, ale były regularnie serwisowane przez specjalistów, więc trudno się w nich do czegokolwiek przyczepić.

  • ali (gość)

    Samochód może być awaryjny, mnie tam taki nie przeszkadza bo wiadomo że każdy ma w końcu jakąś awarię. Ważne tylko żeby przez pierdółkę typu wariująca elektryka nie było możliwości uziemienia auta oraz żeby najdroższą naprawą była wymiana sprzęgła i rozrządu a sumaryczny koszt wymiany jednego i drugiego był nie większy niż miesięczna pensja właściciela i aby sprzegło starczyło na te 200k, rozrząd łańcuchowy 300 a paskowy 100k km :)

  • Dar (gość)

    Nie zgadzam się z oceną mechaników dot Renault Scenic jak i dwa Peugeot 307 w obu przypadkach (diesel jak i benzyna) ) samochody jeżdżące cały czas od kilku lat,i wogóle nie sprawiają kłopotów Oczywiście że potrzebna jest wymiana wyeksploatowanych części czy podzespołów ale i dbałość właściciela A znając naszych mechaników samochodowych (z TVN turbo chociażby) nie jest to ocena miarodajna Ja sobiście jeżdżę od dwóch lat Suzuki Swift i to na gaz I wielu mech. Mi nie polecało tego samochodu A sprawuje się świetnie ,pozdrawiam

  • Ludwik (gość)

    Wcale mnie nie dziwi że flagowce w czołówce, toyota, audi, vw, do takich samochosó nie ma problemów ze znalezieniem części zamiennych, chociażby z delph. A nikt nie szuka samochodu żeby myśleć przy pierwszej lepszej awarii jak się go pozbyć.

  • ANIEL (gość)

    No o tej Yarisce to prawda, sam jeżdżę rocznik 2007 i tylko dwa razy trzeba było na dłużej zostawić w serwisie a że serwisuję toyotkę moja w RINGU w Gdańsku to i długie naprawy to nie były bo oni już tam wiedzą jak zrobić, żeby było dobrze.

  • masakra (gość)

    jezdze od nowosci [od 2002] jednym z najbardziej awaryjnych wg rankingow aut...xsara 1.4 benzyna. przez 16 lat i 300 000 km [210 kkm na gazie] wymienilem klocki hamulcowe+ opornice od nawiewu!

  • Jaro (gość)

    Subaru?

  • Konrad (gość)

    Nie do końca wierzę mechanikom. Ich też należało by przetestować na wiarygodność. Mam Volvo od 11 lat i dwie awarie ( czujnik na alternatorze, chłodnica klimatyzacji ) To jakie miejsce zajmie w rankingu ?

  • Papaj (gość)

    Matiz to jest moc

  • Krzysiek (gość)

    A gdzie jest tojota Auris 2.0 D4D 126 koni ponoc bardzo awaryjne auto a tu niema

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości