Raport Dekra 2016. Lista najbardziej awaryjnych samochodów
Data publikacji: Autor: Wojciech Frelichowski

Jak informuje Dekra, w trakcie przygotowywania raportu eksperci tej organizacji poddają ocenie wyniki około 15 milionów przeglądów okresowych pojazdów przeprowadzonych w ciągu dwóch lat. W statystyce ujęte są tylko te usterki, które rzeczywiście mają wpływ na ocenę modeli. Nie są uwzględniane typowe usterki eksploatacyjne, których wystąpienie związane jest z postępowaniem właściciela pojazdu, a nie z funkcjonowaniem danego modelu.
W najnowszym raporcie ujęto ocenie 474 modeli. Uwzględniane są jedynie dane dotyczące modeli, w przypadku których dla określonych zakresów przebiegu w czasie przeprowadzania analizy przebadano co najmniej tysiąc pojazdów. Wykryte usterki są analizowane według trzech zakresów przebiegu, a nie według okresów przeglądów głównych, ponieważ stan techniczny pojazdu znacznie bardziej zależy od ilości przejechanych kilometrów, niż od wieku. Dekra rozróżnia trzy zakresy przebiegu - od 0 do 50 tys. km, od 50 tys. do 100 tys. km i od 100 tys. do 150 tys. km.
Ocena specjalna służąca za podstawę dla raportu uwzględnia przede wszystkim usterki związane z jakością pojazdu. Analizy wykonywano dla następujących podzespołów: podwozie/układ kierowniczy, silnik/spaliny, karoseria/rama/wnętrze, układ hamulcowy, instalacja elektryczna/elektronika/oświetlenie.
Redakcja poleca:
- Kompaktowy sedan. Rozsądny wybór
- Kierowcy-seniorowi przypadnie do gustu...
Do ogólnej oceny służy wskaźnik usterkowości Dekra (DMI). Uwzględnia on, oprócz pojazdów bez istotnych usterek, także te z poważnymi defektami. Wskaźnik DMI oblicza się odejmując od wartości procentowej pojazdów „bez poważnych usterek” wartość „poważnych usterek”.
W tabelach prezentujemy wyniki modeli najbardziej popularnych klas samochodów. W ocenie poszczególnych badanych podzespołów Dekra podaje, jak dużo usterek stwierdzono na sto sprawdzonych samochodów (w procentach). W nawiasach przy nazwie modelu oznacza rok początku produkcji danego pojazdu.
NAJBARDZIEJ AWARYJNE SAMOCHODY – DEKRA
Przebieg 0 do 50 000 km
Samochody małe
Model |
podwozie (%) |
silnik (%) |
karoseria (%) |
Układ hamulcowy (%) |
Instalacja elektryczna/ |
DMI |
Citroen C2 (2003) |
3,9 |
17,5 |
1,4 |
10,3 |
14,6 |
55,3 |
Seat Ibiza/Cordoba (2002) |
6,7 |
7,8 |
0,9 |
7,7 |
17,7 |
59,9 |
Skoda Fabia (1999) |
7,3 |
7,6 |
0,8 |
9,7 |
14,9 |
61 |
Samochody kompaktowe
Model |
podwozie (%) |
silnik (%) |
karoseria (%) |
Układ hamulcowy (%) |
Instalacja elektryczna/ |
DMI |
Nissan Almera (2000) |
1,4 |
5,8 |
1,4 |
18,3 |
18,1 |
62,8 |
Peugeot 307 (2001) |
4,5 |
8,8 |
1,0 |
11,7 |
12,2 |
64,1 |
Renault Megane (2002) |
5,7 |
4,5 |
0,9 |
12,3 |
15,0 |
64,7 |
Samochody klasy średniej
Model |
podwozie (%) |
silnik (%) |
karoseria (%) |
Układ hamulcowy (%) |
Instalacja elektryczna/ |
DMI |
Ford Mondeo (2000) |
3,3 |
9,5 |
1,5 |
12,0 |
15,0 |
65,2 |
Opel Vectra (2002) |
7,2 |
7,4 |
0,9 |
5,9 |
9,4 |
68,3 |
Mercedes C (2000) |
5,4 |
4,6 |
0,8 |
3,0 |
9,8 |
73,1 |
Samochody klasy wyższej/luksusowe
Model |
podwozie (%) |
silnik (%) |
karoseria (%) |
układ hamulcowy (%) |
Instalacja elektryczna/ |
DMI |
Mercedes E (2002) |
6,0 |
4,1 |
0,3 |
2,4 |
7,6 |
77,3 |
BMW serii 5 (2003) |
1,3 |
2,8 |
0,4 |
2,3 |
7,4 |
82,3 |
Audi A6 (2004) |
0,8 |
1,2 |
0,5 |
1,6 |
5,3 |
89,3 |
Samochody sportowe/coupe
Model |
podwozie (%) |
silnik (%) |
karoseria (%) |
układ hamulcowy (%) |
Instalacja elektryczna/ |
DMI |
Opel Tigra (2004) |
3,0 |
8,0 |
0,4 |
3,7 |
10,7 |
70,3 |
BMW Z4 (2002) |
3,5 |
2,0 |
0,3 |
1,9 |
12,0 |
76,9 |
Mercedes CLK (2002) |
2,2 |
2,2 |
0,4 |
1,5 |
7,8 |
83,2 |
Samochody terenowe/SUV
Model |
podwozie (%) |
silnik (%) |
karoseria (%) |
układ hamulcowy (%) |
Instalacja elektryczna/ |
DMI |
Hyundai Tucson (2004) |
3,4 |
1,7 |
0,4 |
7,9 |
12,7 |
73,3 |
BMW X3 (2003) |
8,0 |
1,8 |
0,4 |
2,3 |
5,1 |
75,1 |
Fiat Sedici (2006) |
1,7 |
1,8 |
0,4 |
4,9 |
10,4 |
77,2 |
Samochody typu van
Model |
podwozie (%) |
silnik (%) |
karoseria (%) |
układ hamulcowy (%) |
Instalacja elektryczna/ |
DMI |
Renault Scenic (2003) |
8,5 |
4,7 |
1,1 |
12,5 |
18,7 |
61,4 |
Opel Agila (2000) |
3,1 |
5,3 |
1,1 |
10,6 |
14,3 |
64,6 |
Citroen Xsara Picasso (1999) |
1,5 |
7,7 |
1,0 |
8,6 |
14,8 |
66,8 |
Samochody osobowo-dostawcze
Model |
podwozie (%) |
silnik (%) |
karoseria (%) |
układ hamulcowy (%) |
Instalacja elektryczna/ |
DMI |
Fiat Doblo (2000) |
8,4 |
9,5 |
2,9 |
9,4 |
23,6 |
53,3 |
Ford Tourneo Connect (2002) |
3,0 |
10,7 |
2,1 |
7,2 |
18,9 |
62,2 |
Opel Combo (2001) |
5,5 |
6,2 |
1,4 |
5,9 |
13,8 |
67,2 |
Przebieg 50 000 do 100 000 km
Samochody małe
Model |
podwozie (%) |
silnik (%) |
karoseria (%) |
układ hamulcowy (%) |
Instalacja elektryczna/ |
DMI |
Lancia Ypsilon (2003) |
8,1 |
24,6 |
2,6 |
17,7 |
24,5 |
33,8 |
Chevrolet Kalos/Aveo (2002) |
15,2 |
14,3 |
2,4 |
21,0 |
32,1 |
34,9 |
Skoda Fabia (1999) |
13,4 |
14,1 |
1,7 |
24,6 |
26 |
38,3 |
Samochody kompaktowe
Model |
podwozie (%) |
silnik (%) |
karoseria (%) |
układ hamulcowy (%) |
Instalacja elektryczna/ |
DMI |
Nissan Almera (2000) |
4,0 |
12,1 |
3,0 |
30,2 |
30,0 |
40,8 |
Peugeot 307 (2001) |
11,5 |
14,1 |
1,9 |
20,3 |
27,7 |
41,1 |
Renault Megane (2002) |
15,0 |
9,2 |
1,8 |
16,7 |
28,9 |
42,3 |
Samochody klasy średniej
Model |
podwozie (%) |
silnik (%) |
karoseria (%) |
układ hamulcowy (%) |
Instalacja elektryczna/ |
DMI |
Opel Vectra (2002) |
14,1 |
17,2 |
1,1 |
10,1 |
17,0 |
48,4 |
Citroen C5 (2001) |
9,8 |
11,6 |
1,2 |
17,4 |
23,6 |
49,4 |
Mercedes C (2000) |
15,2 |
8,0 |
1,3 |
7,6 |
14,7 |
52,1 |
Samochody klasy wyższej/luksusowe
Model |
podwozie (%) |
silnik (%) |
karoseria (%) |
układ hamulcowy (%) |
Instalacja elektryczna/ |
DMI |
Mercedes E (2002) |
14,1 |
7,6 |
0,7 |
5,8 |
9,2 |
61,5 |
Mercedes CLS (2004) |
8,3 |
5,9 |
0,8 |
3,8 |
7,4 |
71,6 |
BMW serii 5 (2003) |
2,9 |
6,2 |
1,1 |
4,6 |
10,4 |
72,2 |
Samochody sportowe/coupe
Model |
podwozie (%) |
silnik (%) |
karoseria (%) |
układ hamulcowy (%) |
Instalacja elektryczna/ |
DMI |
Opel Tigra (2004) |
9,4 |
13,9 |
1,3 |
8,3 |
23,1 |
49,9 |
BMW Z4 (2002) |
9,8 |
5,6 |
0,9 |
7,2 |
17,6 |
58,2 |
Mercedes CLC (2008) |
10,7 |
5,9 |
1,0 |
5,3 |
14,1 |
62 |
Samochody terenowe/SUV
Model |
podwozie (%) |
silnik (%) |
karoseria (%) |
układ hamulcowy (%) |
Instalacja elektryczna/ |
DMI |
Nissan X-Trail (2001) |
9,5 |
14,5 |
1,4 |
18,2 |
20,6 |
47,1 |
Kia Sorento (2003) |
6,5 |
12,0 |
1,3 |
13,5 |
31,2 |
49,3 |
Hyundai Tucson (2004) |
7,9 |
6,3 |
0,9 |
16,2 |
24,8 |
52 |
Samochody typu van
Model |
podwozie (%) |
silnik (%) |
karoseria (%) |
układ hamulcowy (%) |
Instalacja elektryczna/ |
DMI |
Opel Agila (2000) |
9,1 |
15,4 |
2,2 |
19,9 |
29,6 |
38 |
Fiat Idea (2003) |
8,7 |
21,7 |
1,1 |
14,2 |
19,1 |
44,1 |
Renault Modus (2004) |
13,9 |
5,3 |
1,2 |
15,3 |
31,7 |
44,9 |
Samochody osobowo-dostawcze
Model |
podwozie (%) |
silnik (%) |
karoseria (%) |
układ hamulcowy (%) |
Instalacja elektryczna/ |
DMI |
Fiat Doblo (2000) |
15,6 |
21,3 |
3,9 |
12,8 |
38,8 |
29,5 |
Mercedes Vaneo (2001) |
7,5 |
11,9 |
2,9 |
32,7 |
39,7 |
30,3 |
Opel Vivaro (2001) |
21,4 |
7,5 |
4,3 |
19,2 |
25,7 |
38,6 |
Przebieg 100 000 do 150 000 km
Samochody małe
Model |
podwozie (%) |
silnik (%) |
karoseria (%) |
układ hamulcowy (%) |
Instalacja elektryczna/ |
DMI |
Chevrolet Kalos/Aveo (2002) |
26,9 |
27,7 |
4,9 |
34,1 |
49,3 |
10,7 |
Nissan Micra (2002) |
20,4 |
20,7 |
4,2 |
9,9 |
61,8 |
15,4 |
Citroen C2 (2003) |
13,9 |
32,1 |
3,6 |
28,2 |
51,1 |
15,6 |
Samochody kompaktowe
Model |
podwozie (%) |
silnik (%) |
karoseria (%) |
układ hamulcowy (%) |
Instalacja elektryczna/ |
DMI |
Nissan Almera (2000) |
7,2 |
20,6 |
7,5 |
40,9 |
50,0 |
19,9 |
Peugeot 307 (2001) |
19,8 |
21.9 |
3,4 |
26,1 |
44,8 |
21 |
Dacia Sandero (2008) |
14,0 |
23,0 |
3,4 |
13,0 |
45,3 |
23,5 |
Samochody klasy średniej
Model |
podwozie (%) |
silnik (%) |
karoseria (%) |
układ hamulcowy (%) |
Instalacja elektryczna/ |
DMI |
Ford Mondeo (2000) |
10,2 |
21,3 |
2,4 |
34,6 |
34,7 |
28,3 |
Citroen C5 (2000) |
17,7 |
22,0 |
2,6 |
20,9 |
37,4 |
28,8 |
Opel Vectra (2002) |
21,7 |
28,1 |
1,9 |
15.0 |
25,7 |
30,8 |
Samochody klasy wyższej/luksusowe
Model |
podwozie (%) |
silnik (%) |
karoseria (%) |
układ hamulcowy (%) |
Instalacja elektryczna/ |
DMI |
Mercedes E (2002) |
22,1 |
12,1 |
1,5 |
9,4 |
13,7 |
45,9 |
BMW serii 7 (2001) |
10,1 |
24,3 |
1,6 |
6,5 |
16,4 |
48,5 |
Mercedes CLS (2004) |
16,2 |
13,2 |
1,8 |
5,7 |
13,8 |
52,7 |
Samochody sportowe/coupe
Model |
podwozie (%) |
silnik (%) |
karoseria (%) |
układ hamulcowy (%) |
Instalacja elektryczna/ |
DMI |
Opel Tigra (2004) |
16,6 |
22,2 |
2,2 |
15,1 |
36,8 |
28,8 |
Mercedes (2008) |
23,8 |
13,1 |
2,1 |
15,3 |
23,9 |
33,6 |
BMW Z4 (2002) |
17,1 |
12,9 |
1,8 |
14,7 |
30,4 |
35,9 |
Samochody terenowe/SUV
Model |
podwozie (%) |
silnik (%) |
karoseria (%) |
układ hamulcowy (%) |
Instalacja elektryczna/ |
DMI |
Kia Sorento (2003) |
15,8 |
19,4 |
3,3 |
26,3 |
46,0 |
24,5 |
Chevrolet Captiva (2006) |
14,6 |
31,9 |
3,0 |
25,7 |
29,6 |
26,5 |
Nissan X-Trail (2001) |
18,0 |
23,1 |
2,2 |
20,9 |
33,5 |
29,4 |
Samochody typu van
Model |
podwozie (%) |
silnik (%) |
karoseria (%) |
układ hamulcowy (%) |
Instalacja elektryczna/ |
DMI |
Hyundai Matrix (2001) |
18,9 |
23,9 |
4,3 |
30,1 |
45,0 |
17 |
Opel Agila (2000) |
16,1 |
26,0 |
3,6 |
33,8 |
41,1 |
19,2 |
Mazda Premacy (1999) |
19,8 |
9,8 |
23,4 |
25,9 |
48,9 |
22,2 |
Samochody osobowo-dostawcze
Model |
podwozie (%) |
silnik (%) |
karoseria (%) |
układ hamulcowy (%) |
Instalacja elektryczna/ |
DMI |
Ford Tourneo Connect (2002) |
11,5 |
40,9 |
8,1 |
24,5 |
55,9 |
11,9 |
Mercedes Vaneo (2001) |
15,9 |
22,9 |
4,1 |
46,3 |
50,2 |
12,1 |
Fiat Doblo (2000) |
20,6 |
37,5 |
6,1 |
18,5 |
56,5 |
12,7 |

- Poprzednie zdjęcie
- 1 / 25
- Następne zdjęcie
Jak informuje Dekra, w trakcie przygotowywania raportu eksperci tej organizacji poddają ocenie wyniki około 15 milionów przeglądów okresowych pojazdów przeprowadzonych w ciągu dwóch lat. W statystyce ujęte są tylko te usterki, które rzeczywiście mają wpływ na ocenę modeli. Nie są uwzględniane typowe usterki eksploatacyjne, których wystąpienie związane jest z postępowaniem właściciela pojazdu, a nie z funkcjonowaniem danego modelu.
Fot. Archiwum