Wszystko
o samochodach

Wiadomości / Raporty

Raport TÜV 2014 - najsolidniejsze auta z Niemiec i Japonii

Data publikacji: Autor: Dariusz Dobosz

Fot: Archiwum Nowy raport Niemieckiego Urzędu Dozoru Technicznego znowu uszeregował samochody według ich usterkowości. W tym roku nie ma niespodzianek.

Ranking aut, tworzony rokrocznie przez niemiecki TÜV nie jest może w pełni obiektywnym źródłem informacji o awaryjności i Fot: Archiwumtrwałości pojazdów, ale z pewnością daje sporą wiedzę na temat jakości poszczególnych modeli. Ponieważ podstawą do jego tworzenia są niedomagania stwierdzone jedynie podczas obowiązkowych, okresowych badań technicznych samochodów w Niemczech, to siłą rzeczy nie można mówić o pełnym obrazie kondycji każdego z aut. Trudno jednak zaprzeczyć, że liczba usterek stwierdzonych na stanowisku diagnostycznym, zwłaszcza tych poważnych, określa w pewien sposób podejście producenta do kwestii jakości. Na tej podstawie każdy z użytkowników albo potencjalnych nabywców aut z rynku wtórnego może wyrobić sobie opinię o konkretnym modelu. Rozumowanie jest proste – jeśli elementy i podzespoły badane podczas kontroli diagnostycznych są mało usterkowe, to również te pozostałe nie powinny sprawiać kłopotów. I odwrotnie. Praktyka pokazuje, że taki scenariusz rzeczywiście sprawdza się. Dlatego mimo pewnych ograniczeń raporty tego typu co zestawienie TÜV są bardzo cenione wśród osób poważnie podchodzących do zakupu samochodu używanego.

W raporcie TÜV 2014 nie ma wielkich niespodzianek. Wśród aut o najmniejszej usterkowości wciąż brylują samochody niemieckie i japońskie. W pierwszych dziesiątkach poszczególnych kategorii wiekowych na 51 sklasyfikowanych modeli tych pierwszych jest 26, tych drugich 25. Ale wystarczy rzut oka na zeszłoroczne zestawienie by zobaczyć, że motoryzacja niemiecka odnotowała znaczący postęp, zaś japońska wyraźnie się pogorszyła. Niemieckie firmy mają na najlepszych pozycjach o 5 aut więcej niż przed rokiem, japońskie o 6 mniej. Trzeba jednak zauważyć, że w najgorszych dziesiątkach poszczególnych kategorii nie ma samochodów japońskich, za to niemieckich jest aż 8. Ale i tutaj Niemcy poprawili się, bo przed rokiem wśród najgorszych modeli mieli 9 aut, a dwa lata wcześniej aż 14.

Największe słowa uznania należą się Toyocie. Aż 15 samochodów tej marki znalazło się w czołowych dziesiątkach poszczególnych kategorii. Te miejsca wywalczyło w sumie osiem różnych modeli Toyoty. Żaden inny producent nie może pochwalić się takim wynikiem. Volkswagen zajął 6 czołowych lokat czterema modelami, a Mazda trzema modelami wywalczyła siedem miejsc w pierwszych dziesiątkach. Sześć czołowych lokat zyskało też Porsche, ale wywalczyły je tylko dwa modele tej firmy.

Raport 2014 – ostrzejsze kryteria
Fot: ArchiwumNajnowszy raport Niemieckiego Urzędu Dozoru Technicznego powstał na podstawie danych pozyskanych z 8 000 000 inspekcji diagnostycznych, przeprowadzonych w ramach okresowych badań technicznych aut jeżdżących po niemieckich drogach. Zestawienie obejmuje aż 217 modeli samochodów i jest największą bazą informacji na temat kondycji używanych samochodów. Średni wskaźnik udziału pojazdów z istotnymi usterkami wyniósł tym razem 24,9 %, a zatem o blisko 5 % więcej niż przed rokiem. Nie znaczy to jednak, że wzrósł poziom usterkowości samochodów. Wyższy wskaźnik jest po części efektem zaostrzonych kryteriów oceny, bowiem obecnie większa liczba wad traktowana jest jako poważne usterki. Około 60 % pojazdów była tym razem wolna od wad. Auta, które musiały być natychmiast wycofane z ruchu stanowiły jedynie 0,1 %.

O czym mówią badania techniczne ?
Raport TÜV powstaje na podstawie danych zebranych podczas okresowych przeglądów technicznych samochodów osobowych w stacjach kontroli pojazdów na terenie Niemiec. Niemieckie Stowarzyszenie Dozoru Technicznego ma największy udział w takich przeglądach. Drugą pod względem liczby przeprowadzonych badań technicznych instytucją w Niemczech jest DEKRA, czyli Niemieckie Stowarzyszenie Rzeczoznawców Technicznych, a rzecią GTÜ czyli Towarzystwo Nadzoru Technicznego. Przeglądy są prowadzone również przez inne podmioty z sektora nadzoru technicznego, ale mają one niewielki udział w rynku tych usług. Badania techniczne aut wyglądają podobnie jak w Polsce, są jednak bardziej wnikliwe i obejmują większą liczbę punktów kontrolnych. Sprawdza się sprawność hamulców, amortyzatorów, oświetlenia, podwozia, ogumienia, układu wydechowego, zwracając jednocześnie uwagę na zaawansowanie procesów korozyjnych w elementach ważnych z punktu widzenia bezpieczeństwa. Istotne jest, że każde badanie przebiega tak samo i obejmuje ten sam zestaw czynności kontrolnych. W ten sposób można obiektywnie i w pełni porównywalnie z innymi ocenić każdy samochód opuszczający Fot: Archiwumstanowisko diagnostyczne. Do statystyki pobiera się jedynie dane o istotnych usterkach  a końcowy wynik określa się udziałem aut z poważnymi usterkami w całkowitej liczbie zbadanych egzemplarzy danego modelu. Jako reprezentatywną przyjmuje się liczbę przynajmniej 10 000 zbadanych samochodów konkretnego modelu.

Popularność warunkiem klasyfikacji
Nie wszyscy właściciele samochodów znajdą swoje auta w tabelach raportu TÜV. Zaskoczeni brakiem konkretnego modelu mogą być również ci, którzy planują zakup używanego samochodu i chcieli by sprawdzić jego pozycję w rankingu awaryjności. Twórcy zestawienia biorą bowiem pod uwagę tylko te modele, które przyjechały na kontrolne badania techniczne w liczbie przynajmniej 10 000 egzemplarzy. Jeśli ten warunek nie został spełniony auto po prostu nie jest klasyfikowane w raporcie TÜV. Chodzi nie tylko o te pojazdy, które z racji swej elitarności obecne są na rynku w niewielkiej liczbie egzemplarzy. Problem dotyczy również samochodów popularnych na innych rynkach europejskich, ale nie oferowanych oficjalnie w Niemczech albo cieszących się na tamtym rynku mizerną popularnością.

Raport TÜV 2014 – wygrani i przegrani

Kategoria wiekowa 2-3 lata (średni udział aut z poważnymi usterkami 9,1 %)

Najlepsi

Lokata

Model

Udział aut z poważnymi usterkami (%)

Średni przebieg (km)

 

 

 

 

1

Opel Meriva

4,2

29 000

2

Mazda 2

4,6

32 000

3

Toyota IQ

4,8

30 000

4

Porsche 911

5,2

31 000

5

BMW Z4

5,5

32 000

6

Audi Q5

5,5

63 000

7

Audi A3

5,6

47 000

8

Mercedes GLK

5,6

52 000

9

Toyota Avensis

5,7

52 000

10

Mazda 3

5,7

36 000

Najgorsi

Lokata

Model

Udział aut z poważnymi usterkami (%)

Średni przebieg (km)

120

Fiat Punto

14,5

37 000

121

Chevrolet Aveo

14,5

33 000

122

VW Sharan

14,7

61 000

123

Citroën C4 Pic

15,2

49 000

124

Alfa Romeo 159

15,4

56 000

125

Fiat Bravo

15,7

42 000

126

Chevrolet Matiz

16,1

29 000

127

Citroën C4

16,6

41 000

128

Fiat Panda

17,1

31 000

129

Dacia Logan

19,4

46 000

Kategoria wiekowa 4-5 lat (średni udział aut z poważnymi usterkami 14,8 %)

Najlepsi

Lokata

Model

Udział aut z poważnymi usterkami (%)

Średni przebieg (km)

1

Toyota Prius

7,3

63 000

2

Ford Kuga

7,8

68 000

3

Porsche Cayenne

8,1

78 000

4

VW Golf Plus

8,1

61 000

5

VW Passat CC

8,4

73 000

6

Audi A4

8,7

85 000

7

VW Tiguan

8,8

73 000

8

Toyota Auris

9,1

58 000

9

Porsche 911

9,2

45 000

10

Mazda 2

9,3

51 000


Najgorsi

Lokata

Model

Udział aut z poważnymi usterkami (%)

Średni przebieg (km)

113

Chevrolet Captiva

22,1

77 000

114

Ford Ka

22,8

52 000

115

Fiat Panda

23,3

51 000

116

Renault Kangoo

23,8

69 000

117

Citroën Berlingo

24,2

77 000

118

Seat Ibiza/Cordoba

24,2

63 000

119

Chevrolet Matiz

24,7

48 000

120

Fiat Doblo

25,3

79 000

121

Citroën C4

25,5

70 000

122

Dacia Logan

28,9

79 000

Kategoria wiekowa 6-7 lat (średni udział aut z poważnymi usterkami 21,2 %)

Najlepsi

Lokata

Model

Udział aut z poważnymi usterkami (%)

Średni przebieg (km)

1

Toyota Prius

9,9

89 000

2

Porsche 911

11,1

58 000

3

Mazda 2

12,1

63 000

4

VW Golf Plus

12,4

80 000

5

Mazda MX-5

12,8

57 000

6

Toyota Corolla Verso

13,4

92 000

7

Toyota RAV4

13,6

86 000

8

Honda Civic

13,8

86 000

9

Toyota Yaris

13,9

66 000

10

Mercedes SLK

14,3

62 000


Najgorsi

Lokata

Model

Udział aut z poważnymi usterkami (%)

Średni przebieg (km)

104

Alfa Romeo 147

29,7

87 000

105

Renault Mégane

29,9

95 000

106

Fiat Punto

30,4

79 000

107

Peugeot 307

30,6

91 000

108

Renault Laguna

32,6

107 000

109

Fiat Stilo

32,6

96 000

110

Renault Kangoo

33,2

92 000

111

Dacia Logan

33,8

83 000

112

Fiat Doblo

33,9

103 000

113

Chrysler PT Cruiser

37,7

83 001

Kategoria wiekowa 8-9 lat (średni udział aut z poważnymi usterkami 28,8 %)

Najlepsi

Lokata

Model

Udział aut z poważnymi usterkami (%)

Średni przebieg (km)

1

Porsche 911

10,3

76 000

2

Toyota Corolla Verso

14,5

104 000

3

Toyota RAV4

16,2

99 000

4

VW Golf Plus

17,5

90 000

5

Toyota Avensis

17,9

113 000

6

Honda Jazz

18,2

92 000

7

Mazda 2

19

86 000

8

Toyota Corolla

19,4

99 000

9

Mercedes SLK

19,5

72 000

10

Ford Focus C-Max

19,6

95 000

Najgorsi

Lokata

Model

Udział aut z poważnymi usterkami (%)

Średni przebieg (km)

86

Renault Kangoo

36,8

113 000

87

Chevrolet Matiz

37

73 000

88

VW Sharan

37,3

147 000

89

Ford Galaxy

37,5

142 000

90

Alfa Romeo 147

37,9

107 000

91

Alfa Romeo 156

38,2

126 000

92

Renault Laguna

38,9

124 000

93

Chrysler PT Cruiser

40,3

113 000

94

Fiat Stilo

41,2

112 000

95

Mercedes M-Klasse

42,7

139 001

Kategoria wiekowa 10-11 lat (średni udział aut z poważnymi usterkami 33,3 %)

Najlepsi

Lokata

Model

Udział aut z poważnymi usterkami (%)

Średni przebieg (km)

1

Porsche 911

12,8

85 000

2

Toyota RAV4

18,5

117 000

3

Toyota Corolla

21,5

115 000

4

Toyota Yaris

22,4

105 000

5

Honda Jazz

23,1

107 000

6

Mazda MX-5

23,4

88 000

7

Mercedes SLK

24,4

94 000

8

VW Golf IV

25,4

133 000

9

Ford Fusion

27,5

104 000

10

Audi TT

27,8

110 000

10

Ford Fiesta

27,8

103 000

       

Najgorsi

Lokata

Model

Udział aut z poważnymi usterkami (%)

Średni przebieg (km)

69

Alfa Romeo 147

41,9

122 000

70

Renault Kangoo

42,1

136 000

71

Renault Laguna

42,2

131 000

72

Alfa Romeo 156

42,5

145 000

73

Mini

42,6

107 000

74

VW Sharan

42,9

165 000

75

Ford Ka

43,3

59 000

76

Fiat Stilo

43,8

115 000

77

Ford Galaxy

44,2

161 000

78

Chrysler PT Cruiser

45,1

121 000

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • lordofchaos (gość)

    nudy-na-pudy, napiszcie cos odkryvczego, chyba u fajfoklolov jest jakis ranking srednich kosztov naprav i to ma sens, co mi z tego ze meriva sie nie psuje ale jak juz to zrobi to strace majatek a dacia logan jest ciagle popsuta ale na vszystko razem vydalem np.100zl - viem viem przesadzadm a bym zapomnial VESOLYCH SVIAT

  • bryan (gość)

    Przedmówcy przyznaję rację po części.A w ogóle wzorem ubiegłych lat powtarza się jedno;tenPorsher911i nie powinien być w rankingu bo to auto mało jezdzące jako"ozdoba"do szklanego garażu,"wypacza"realizm w rzeczywistości normalnego częstszego użytkowania aut na tle i tak nie oddającego w przekonaniu co do usterkowości w proporcji wieku,przejechanych kilometrów,intensywności i obciążeniowa praca oraz jacy kierowcy prowadzili(nie chodzi mi o to jak"ciężką nogę"mieli).Nie bardzo w to wierzę w tymDoblo iPandą,ale ,zgadzam się zLaguną,WV,Alfa-Romeo,Chrysler,Dacia i dalej nie będę dołował.ŻYCZĘ REDAKCJI MOTOFAKTÓW, FORUMOWICZÓW WESOŁYCH ŚWIĄT I SZCZĘŚLIWEGO NOWEGO ROKU I ŻYCZĘ WSZYSTKIM BEZPIECZNEJ DROGI ORAZ PIEPRZENIA FOTORADARÓW!(p.s.Tak jak zapowiedziałem,że zakończę me dalsze wpisy na tym forum,może wrócę,aMOTOFAKTOMprzydałaby się zmiana wyglądu,formy treści strony,zwiększenie pojemności do wpisów forumowiczom oraz"kącik"felietonów np.dla internautów na równi np.z Sz.P..Iwaszkiewiczem).

  • zyggi (gość)

    @bryan - brylujesz tu panie wszystkowiedzacy i twierdzisz ze w niemczech, skad pochodzi raport, 911 jest autem sluzacym do ozdoby? zenua herr bryan ;]

  • bryan (gość)

    Do zyggi - wyjątkowo odpisuję: z słowem"ozdoba" to przenośnia bo chodzi o to iż 911 jest na tyle specyficznym pojazdem, którego powinno się znaleźć w oddzielonej tabeli usterkowości pojazdów "szybkich i wściekłych" na równi obok Lamboghini czy Ferrari itp i wielu kierowców na całym świecie jak i kiedyś w MOTOFAKTACH coś pisało by powstało oraz nawet ponoc red. MOTOR chcieli od lat by powstało odrębne oficjalne zestawienie ściśle do grupy tych aut.Pewnie zapytasz co z Cayene będzie w grupie i od razu z góry powiem, że nie, a zresztą mnie nie rusza Twoje ironiczne podsteksty na moją osobę i życzę wszystkiego dobrego od doświadczoonego od 40 laty może nie aż tak wszystkowiedzącego tematu...

  • zyggi (gość)

    uwaga CYTAT: "Raport powstaje corocznie na podstawie okresowych badań technicznych. Jego rzetelność i wiarygodność już od 1973 roku gwarantują niezależni niemieccy specjaliści. Zestawienie obejmuje szerokie spektrum badanych aut, pomija jedynie rzadkie modele, których sprzedaż na rynku jest marginalna. TUV prezentuje nie tylko lokatę pojazdu, wynikającą z przypisanego mu poziomu awaryjności, ale również jego wynik w stosunku do średniej awaryjności, wyliczonej dla każdej grupy wiekowej." odnoszac sie do tego juz wiemy ze w DE Porsche 911 nie jest marginalnym modelem, wystepuje on w zestawieniu od wielu wielu lat i moze dla nowobogackich proletariuszy z polszy jest ozdoba ale dla niemcow jest po prostu srodkiem transportu jak i inne samochody

  • Napalm (gość)

    Panda na 115 miejscu? A nasz najdroższy redaktor Jeży co wejście to śpiewał: -składana w Polsce i w ogóle się nie psuje.

  • Komentarz usunięty.
  • metro (gość)

    No rzeczywiście niemcy i japońcy tylko w najlepszych :) tak dosyć przewidywalnie, toyota IQ mnie nie zdziwiła-zawsze pojawia się w tuuvie, za to avensis się pojawiła, zaczeli sie bardziej starać ???

  • Komentarz usunięty.
  • Komentarz usunięty.
  • Komentarz usunięty.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości