Raport TÜV 2022. Najbardziej awaryjne auta

Mariusz Michalak
Fot. Archiwum PPG
Fot. Archiwum PPG
W tegorocznej edycji raport awaryjności TÜV 2022 obejmuje 222 modele aut. Sprawdziliśmy które modele okazały się najbardziej awaryjne.

UWAGA! Zachęcamy także do lektury materiału o najmniej awaryjnych autach według raportu TÜV 2022. Wystarczy kliknąć tutaj

Ponieważ podstawą do jego tworzenia są niedomagania stwierdzone jedynie podczas obowiązkowych, okresowych badań technicznych samochodów w Niemczech, to siłą rzeczy nie można mówić o pełnym obrazie kondycji każdego z aut.

Trudno jednak zaprzeczyć, że liczba usterek stwierdzonych na stanowisku diagnostycznym, zwłaszcza tych poważnych, określa w pewien sposób podejście producenta do kwestii jakości. Na tej podstawie każdy z użytkowników albo potencjalnych nabywców aut z rynku wtórnego może wyrobić sobie opinię o konkretnym modelu. Rozumowanie jest proste – jeśli elementy i podzespoły badane podczas kontroli diagnostycznych są mało usterkowe, to również te pozostałe nie powinny sprawiać kłopotów. I odwrotnie. Praktyka pokazuje, że taki scenariusz rzeczywiście sprawdza się. Dlatego mimo pewnych ograniczeń raporty tego typu co zestawienie TÜV są bardzo cenione wśród osób poważnie podchodzących do zakupu samochodu używanego.

TÜV grupuje auta według wieku i określa odsetek egzemplarzy usterkowych z ogólnej liczby samochodów danego modelu i rocznika. Im niższy, tym model bardziej niezawodny. Instytucja bierze pod uwagę wykryte podczas przeglądów usterki, które stanowią poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu. Samochody dzieli na następujące grupy: dwu- i trzyletnie, cztero- i pięcioletnie, sześcio- i siedmioletnie, ośmio- i dziewięcioletnie oraz dziesięcio- i jedenastoletnie.

Raport TÜV 2022. Co pokazuje?

Raport TÜV powstaje na podstawie danych zebranych podczas okresowych przeglądów technicznych samochodów osobowych w stacjach kontroli pojazdów na terenie Niemiec. Niemieckie Stowarzyszenie Dozoru Technicznego ma największy udział w takich przeglądach. Drugą pod względem liczby przeprowadzonych badań technicznych instytucją w Niemczech jest DEKRA,czyli Niemieckie Stowarzyszenie Rzeczoznawców Technicznych, a trzecią GTÜ czyli Towarzystwo Nadzoru Technicznego. Przeglądy są prowadzone również przez inne podmioty z sektora nadzoru technicznego, ale mają one niewielki udział w rynku tych usług. Badania techniczne aut wyglądają podobnie jak w Polsce, są jednak bardziej wnikliwe i obejmują większą liczbę punktów kontrolnych. Sprawdza się sprawność hamulców, amortyzatorów, oświetlenia, podwozia, ogumienia, układu wydechowego, zwracając jednocześnie uwagę na zaawansowanie procesów korozyjnych w elementach ważnych z punktu widzenia bezpieczeństwa. Istotne jest, że każde badanie przebiega tak samo i obejmuje ten sam zestaw czynności kontrolnych. W ten sposób można obiektywnie i w pełni porównywalnie z innymi ocenić każdy samochód opuszczający stanowisko diagnostyczne. Do statystyki pobiera się jedynie dane o istotnych usterkach  a końcowy wynik określa się udziałem aut z poważnymi usterkami w całkowitej liczbie zbadanych egzemplarzy danego modelu.

Raport TÜV 2022.  Tak powstaje zestawienie

Nie wszyscy właściciele samochodów znajdą swoje auta w tabelach raportu TÜV. Zaskoczeni brakiem konkretnego modelu mogą być również ci, którzy planują zakup używanego samochodu i chcieli by sprawdzić jego pozycję w rankingu awaryjności. Twórcy zestawienia biorą bowiem pod uwagę tylko te modele, które przyjechały na kontrolne badania techniczne w liczbie przynajmniej 10 000 egzemplarzy. Jeśli ten warunek nie został spełniony auto po prostu nie jest klasyfikowane w raporcie TÜV. Chodzi nie tylko o te pojazdy, które z racji swej elitarności obecne są na rynku w niewielkiej liczbie egzemplarzy. Problem dotyczy również samochodów popularnych na innych rynkach europejskich, ale nie oferowanych oficjalnie w Niemczech, albo cieszących się na tamtym rynku mizerną popularnością.

Raport

Auta 2-3 letnie oraz 4-5 letnie

Auta 2-3 letnie

 Auta 4-5 letnie

 
Model

Usterki

Model

Usterki

128. Dacia Logan 11,6 % 126. BMW 5er/6er16,8 % 
127. Dacia Duster 11,4 % 125. VW Sharan 16,4 % 
126. Renault Kangoo 9,2 % 124. Dacia Dokker16,0 % 
124. Fiat Tipo 8,2 %122. Seat Alhambra  15,9 % 
124. Dacia Dokker 8,2 % 122. Dacia Duster15,9 % 
123. Citroen Berlingo 8,1 % 121. Ford Ka 14,7 % 
121. Ford Galaxy 7,5 %120. Dacia Logan 13,9 % 
121. Dacia Sandero 7,5 % 119. Dacia Sandero 13,3 % 
120. VW Sharan 7,3 %118. Fiat Punto 13,0 % 
119. Nissan X-Trail 7,2 % 117. Renault Kangoo12,8 % 

[b]Auta 6-7 letnie oraz 8-9 letnie[/b]

Auta 6-7 letnie Auta 8-9 letnie

 
Model

Usterki

Model

Usterki
116. Fiat Punto23,3 % 109. Renault Kangoo 31,8 % 
115. Renault Kangoo 22,1 % 108. Fiat Panda 29,6 % 
114. Dacia Dokker 21,7 % 107. Dacia Logan 29,4 % 
113. Ford Galaxy 20,0 % 106. Renault Twingo 27,4 % 
112. Dacia Duster 19,8 % 104. Renault Clio 27,3 % 
111. VW Sharan 19,7 % 104. Fiat Punto 27,3 % 
110. BMW 5er/6er 19,1 % 103. Dacia Sandero

26,4 % 
109. Seat Alhambra 19,0 % 102. Ford Galaxy 25,6 % 
108. Ford Mondeo 18,9 % 101. Dacia Duster 24,9 % 
107. Dacia Sandero 18,1 % 100. Renault Megane24,0 % 

[b]Auta 10-11 letnie[/b]

Auta 10-11 letnie

 
Model

Usterki

95. Dacia Logan 36,8 % 
94. Fiat Panda 34,0 % 
93. Kia Picanto 33,7 % 
92. Dacia Sandero 33,5 % 
91. Renault Kangoo33,1 % 
90. Renault Twingo 32,7 % 
89. Fiat Punto 32,4 % 
88. Peugeot 207 31,4 % 
87. Renault Clio 31,3 % 
86. Suzuki Swift 30,7 % 

Zobacz także: Peugeot 308 w odmianie kombi

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty