Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Raport TÜV 2022. Najmniej awaryjne auta

Mariusz Michalak
Fot. Piotr Krzyżanowski
Fot. Piotr Krzyżanowski
W tegorocznej edycji raport awaryjności TÜV 2022 obejmuje 222 modele aut. Sprawdzamy które z samochodów okazały się najmniej awaryjne.

UWAGA! Zachęcamy także do lektury materiału o najbardziej awaryjnych autach według raportu TÜV 2022. Wystarczy kliknąć  tutaj

Ponieważ podstawą do jego tworzenia są niedomagania stwierdzone jedynie podczas obowiązkowych, okresowych badań technicznych samochodów w Niemczech, to siłą rzeczy nie można mówić o pełnym obrazie kondycji każdego z aut.

Trudno jednak zaprzeczyć, że liczba usterek stwierdzonych na stanowisku diagnostycznym, zwłaszcza tych poważnych, określa w pewien sposób podejście producenta do kwestii jakości. Na tej podstawie każdy z użytkowników albo potencjalnych nabywców aut z rynku wtórnego może wyrobić sobie opinię o konkretnym modelu. Rozumowanie jest proste – jeśli elementy i podzespoły badane podczas kontroli diagnostycznych są mało usterkowe, to również te pozostałe nie powinny sprawiać kłopotów. I odwrotnie. Praktyka pokazuje, że taki scenariusz rzeczywiście sprawdza się. Dlatego mimo pewnych ograniczeń raporty tego typu co zestawienie TÜV są bardzo cenione wśród osób poważnie podchodzących do zakupu samochodu używanego.

TÜV grupuje auta według wieku i określa odsetek egzemplarzy usterkowych z ogólnej liczby samochodów danego modelu i rocznika. Im niższy, tym model bardziej niezawodny. Instytucja bierze pod uwagę wykryte podczas przeglądów usterki, które stanowią poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu. Samochody dzieli na następujące grupy: dwu- i trzyletnie, cztero- i pięcioletnie, sześcio- i siedmioletnie, ośmio- i dziewięcioletnie oraz dziesięcio- i jedenastoletnie.

Raport TÜV 2022. Co pokazuje?

Raport TÜV powstaje na podstawie danych zebranych podczas okresowych przeglądów technicznych samochodów osobowych w stacjach kontroli pojazdów na terenie Niemiec. Niemieckie Stowarzyszenie Dozoru Technicznego ma największy udział w takich przeglądach. Drugą pod względem liczby przeprowadzonych badań technicznych instytucją w Niemczech jest DEKRA,czyli Niemieckie Stowarzyszenie Rzeczoznawców Technicznych, a trzecią GTÜ czyli Towarzystwo Nadzoru Technicznego. Przeglądy są prowadzone również przez inne podmioty z sektora nadzoru technicznego, ale mają one niewielki udział w rynku tych usług. Badania techniczne aut wyglądają podobnie jak w Polsce, są jednak bardziej wnikliwe i obejmują większą liczbę punktów kontrolnych. Sprawdza się sprawność hamulców, amortyzatorów, oświetlenia, podwozia, ogumienia, układu wydechowego, zwracając jednocześnie uwagę na zaawansowanie procesów korozyjnych w elementach ważnych z punktu widzenia bezpieczeństwa. Istotne jest, że każde badanie przebiega tak samo i obejmuje ten sam zestaw czynności kontrolnych. W ten sposób można obiektywnie i w pełni porównywalnie z innymi ocenić każdy samochód opuszczający stanowisko diagnostyczne. Do statystyki pobiera się jedynie dane o istotnych usterkach  a końcowy wynik określa się udziałem aut z poważnymi usterkami w całkowitej liczbie zbadanych egzemplarzy danego modelu.

Raport TÜV 2022.  Tak powstaje zestawienie

Nie wszyscy właściciele samochodów znajdą swoje auta w tabelach raportu TÜV. Zaskoczeni brakiem konkretnego modelu mogą być również ci, którzy planują zakup używanego samochodu i chcieli by sprawdzić jego pozycję w rankingu awaryjności. Twórcy zestawienia biorą bowiem pod uwagę tylko te modele, które przyjechały na kontrolne badania techniczne w liczbie przynajmniej 10 000 egzemplarzy. Jeśli ten warunek nie został spełniony auto po prostu nie jest klasyfikowane w raporcie TÜV. Chodzi nie tylko o te pojazdy, które z racji swej elitarności obecne są na rynku w niewielkiej liczbie egzemplarzy. Problem dotyczy również samochodów popularnych na innych rynkach europejskich, ale nie oferowanych oficjalnie w Niemczech, albo cieszących się na tamtym rynku mizerną popularnością.

Raport

Auta 2-3 letnie oraz 4-5 letnie

Auta 2-3 letnie Auta 4-5 letnie 
Model

UsterkiModelUsterki
1. Mercedes GLC1,5 %1. Audi Q22,1 % 
2. Mercedes B-Klasse1,9 % 2. Porsche 9112,9 % 
3. VW T-Roc 2,0 %3. Mazda CX-33,5 % 
4. Mercedes SLC 2,1 % 4. Seat Ateca 3,8 % 
4. Porsche 911 2,1 % 5. VW Sportsvan 4,1 % 
6. Audi Q2 2,3 % 6. VW Tiguan 4,2 % 
6. Mercedes E-Klasse Coupe2,3 % 7. Mercedes B-Klasse 4,3 % 
8. Audi Q3 2,5 % 7. Mercedes SLC 4,3 % 
8. Mercedes A-Klasse 2,5 % 9. Porsche Macan 4,5 % 
8. Mercedes C-Klasse 2,5 % 10. Mercedes GLC 4,6 % 

 

Auta 6-7 letnie Auta 8-9 letnia 
ModelUsterkiModelUsterki
1. Porsche 911 3,3 % 1. Audi TT7,7 % 
2. VW Golf Sportsvan 5,5 % 2. Mercedes B-Klasse  8,1 % 
3. Suzuki SX4 6,1 % 3. Mercedes SLK 8,6 % 
4. Toyota RAV4 6,5 % 4. Mazda CX-5 10,7 % 
5. Mercedes B-Klasse 6,8 % 5. Mercedes GLE 11,2 % 
6. Audi Q5 7,4 % 6. Audi Q5 11,3 % 
6. Mazda 2 7,4 %7. Mazda 311,4 % 
8. Mercedes A-Klasse 7,5 % 8. Mitsubishi ASX 11,6 % 
9. Mercedes SLK 8,1 % 9. Audi Q3 11,9 % 
9. Opel Mokka 8,1 % 9. Opel Mokka11,9 % 

[b]Auta 10-11 letnie[/b]

Auta 10-11 letnie 
ModelUsterki
1. Audi TT 12,5 % 
2. BMW X1

15,0 % 
3. Audi A1 16,1 % 
4. Honda Jazz 16,2 % 
4. VW Golf Plus 16,2 % 
6. Toyota RAV4 16,4 % 
7. Opel Meriva 16,7 % 
8. Volvo XC60 16,8 % 
9. Mazda 3 16,9 % 
10. Mercedes E-Klasse Coupe 17,1 %

Zobacz także: Peugeot 308 w odmianie kombi

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty