Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Regeneracja części samochodowych - kiedy się opłaca? Poradnik

Wojciech Frelichowski
Regeneracja części
Regeneracja części
Na rynku części zamiennych, obok częsci oryginalnych i zamienników, są także dostępne części regenerowane. Czy do takich podzespołów można mieć zaufanie i opłaca się je kupować?
Regeneracja części
Regeneracja części

Historia regeneracji części samochodowych jest niemal tak stara, jak dzieje samochodu. W okresie pionierskim dla motoryzacji regeneracja części była w zasadzie jedynym sposobem naprawy auta.

Przed laty regeneracją części samochodowych zajmowali się głównie rzemieślnicy i niewielkie fabryki. Z czasem zajęły się tym także wielkie koncerny, z producentami samochodów i podzespołów do aut na czele.

Obecnie regeneracja części zamiennych uwzględnia dwa cele: ekonomiczne (regenerowany podzespół jest tańszy od nowego) i ekologiczne (nie zaśmiecamy środowiska zepsutymi częściami).

Programy wymiany

Powód zainteresowania się regeneracją części samochodowych przez koncerny motoryzacyjne wynikał głównie z chęci zysku. Ale np. Volkswagen, który regeneruje części zamienne już od 1947 roku, rozpoczął ten proces z przyczyn praktycznych. Po prostu w kraju zniszczonym wojną brakowało części zamiennych.

Obecnie wielu producentów samochodów, a także renomowanych firm dostarczających części zamienne, prowadzi tzw. programy wymiany, czyli po prostu sprzedaż tańszych podzespołów po regeneracji pod warunkiem zwrotu zużytego elementu.

Regeneracja części to także sposób, dzięki któremu producenci samochodów konkurują z wytwórcami tzw. zamienników. Koncerny podkreślają, że ich produkt jest taki sam, jak nowy element fabryczny, ma taką samą gwarancję, a przy tym jest tańszy od części nowej. W ten sposób producenci samochodów chcą zatrzymać klientów, którzy coraz częściej wybierają niezależne warsztaty.

Gwarancja jest także zachętą wobec klientów innych firm, które zajmują się regeneracją. Niektóre z nich prowadzą nawet specjalne programy zachęcające użytkowników do wymiany zużytej części na zregenerowaną lub skupują wyeksploatowane i poddają je odnowieniu.

Jednak jest kilka warunków, które musi spełnić osoba chcąca kupić regenerowaną część w programie wymiany. Części zwracane muszą być zamiennikami dla produktu regenerowanego (czyli części używane muszą być zgodne z fabryczną specyfikacją samochodu). Muszą też być kompletne i nie mieć uszkodzeń powstałych w wyniku niewłaściwego montażu.

Niedopuszczalne są także uszkodzenia mechaniczne, które nie wynikają z normalnej eksploatacji pojazdu, np. uszkodzenia powypadkowe, niezgodna z technologią producenta naprawa itp.

Co można zregenerować?

Procesowi regeneracji poddawanych jest szereg używanych części samochodowych. Są też takie, które do regeneracji się nie nadają, bo w są np. do jednorazowego użytku (świecie zapłonowe). Innych nie regeneruje się ze względu na konieczność zachowania reżimu bezpieczeństwa (np. niektóre elementy układu hamulcowego).

Najczęściej regenerowane są części silnika i jego osprzętu, np. cylindry, tłoki, wtryskiwacze, pompy wtryskowe, aparaty zapłonowe, rozruszniki, alternatory, turbosprężarki. Drugą grupę stanowią elementu zawieszenia i układu napędowego. To m.in. wahacze, amortyzatory, sprężyny, sworznie, końcówki drążków kierowniczych, półosie, skrzynie biegów.

Podstawowym warunkiem funkcjonowania programu jest to, że części zwracane muszą nadawać się do ponownej naprawy. Do regeneracji trafiają zespoły nie tylko z uszkodzeniami spowodowanymi zużyciem się części eksploatacyjnych, ale również i części uszkodzone dynamicznie na skutek działania różnorodnych przeciążeń, odkształceń, zmian strukturalnych zaistniałych w związku ze zmianą środowiska pracy.

Ile to kosztuje?

Części po regeneracji są tańsze od fabrycznie nowych o 30-60 procent. Wszystko zależy od danego elementu (im bardziej skomplikowany, tym cena rośnie) oraz od firmy regenerującej. Zwykle droższe są podzespoły zregenerowane przez producentów samochodów.

Zakup regenerowanych podzespołów są szczególnie atrakcyjne dla użytkowników samochodów z silnikami Diesla z bezpośrednim wtryskiem paliwa typu common rail lub pompowtryskiwaczami. Skomplikowana technologia tych układów praktycznie uniemożliwia ich naprawę w warunkach warsztatowych. Natomiast nowe części są bardzo drogie, co sprawia, że części regenerowane do silników Diesla cieszą się dużym zainteresowaniem.

Przykładowe ceny wybranych części regenerowanych

alternatory: 350 - 700 zł
przekładnie kierownicze: 150 - 200 zł (bez wspomagania), 400 - 700 zł (ze wspomaganiem)
rozruszniki: 300 - 800 zł
turbosprężarki: 2000 - 3000 zł
wały korbowe: 200 - 300 zł
sworznie wahaczy: 50 - 100 zł
tylna belka zawieszenia: 1000 - 1500 zł

Ireneusz Kilinowski, Auto Centrum Service w Słupsku:
- Części regenerowane to opłacalna inwestycja dla użytkownika samochodu. Tego typu podzespoły są tańsze nawet o połowę od nowych. Na części zamienne regenerowane udzielana jest gwarancja, często w takim samym wymiarze, jak na nowe. Pamiętać jednak należy, że większość producentów respektuje gwarancję tylko w przypadku montażu regenerowanej części w autoryzowanych zakładach naprawczych. Chodzi o to, że producent części chce mieć pewność, że ten element został zamontowany zgodnie z procedurą. Regenerowane podzespoły są odnawiane zgodnie z fabryczną technologią, ale na rynku są także części regenerowane niższej jakości, pochodzące z firm, które nie stosują reżimów fabrycznych. Ostatnio pojawiło sie wielu dostawców z Dalekiego Wschodu.

Wojciech Frelichowski 

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty