Regulowane smarowanie

Maciej Fabijański
Smarowanie. Fot. Volkswagen
Smarowanie. Fot. Volkswagen
Rosnąca wraz ze wzrostem prędkości obrotowej wydajność pompy olejowej powoduje, że układ smarowania nie jest w stanie zużyć całej ilości oleju. Konieczne jest ograniczenie ciśnienia oleju.
Smarowanie. Fot. Volkswagen
Smarowanie. Fot. Volkswagen

W klasycznym układzie smarowania do tego celu służy mechaniczny zawór regulacyjny, który otwiera się po przekroczeniu określonego poziomu ciśnienia. Wadą takiego rozwiązania jest to, że pomimo zmniejszonego ciśnienia pompa olejowa cały czas pracuje z pełną wydajnością. Poza tym tłoczenie oleju przez zawór regulacyjny okupione jest porcją energii, która zamienia się w niepotrzebne ciepło.

Rozwiązaniem problemów wynikających z takiego sposobu regulacji ciśnienia w układzie smarowania jest pompa zdolna do wytwarzania dwóch, różnych poziomów ciśnienia. Pierwszy, niższy panuje w układzie do pewnej prędkości obrotowej, po przekroczeniu której pompa przełączana jest na wyższy zakres. W ten sposób układ smarowania otrzymuje dokładnie tyle oleju ile jest potrzebne do utrzymania w nim prawidłowego ciśnienia oleju.

Regulacja ciśnienia oleju dokonuje się przez zmianę wydajności pompy. Polega ona na osiowym przesuwaniu zewnętrznie zazębionych kół zębatych pompy. W momencie gdy znajdują się one dokładnie naprzeciw siebie wydajność pompy jest największa. Osiowe przesunięcie kół powoduje spadek wydajności pompy, ponieważ ilość tłoczonego oleju zależy od wielkości powierzchni roboczej współpracujących części kół.

W silniku z tak regulowaną pompa oleju stosuje dodatkowy drugi czujnik rejestrujący poziom niższego ciśnienia, która jednocześnie sprawdza, czy w układzie smarowania w ogóle jest ciśnienie. Przykładem takich jednostek napędowych są zmodernizowane wersje czterocylindrowych silników o pojemności 1,8 l i 2,0 l typu TFSI z łańcuchowym napędem rozrządu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty