Wszystko
o samochodach

Wiadomości / Raporty

Rejestracja nowych samochodów osobowych. Jakie spadki? Te modele kupujemy najczęściej

Data publikacji: Autor: Mariusz Michalak

Fot. Pixabay.com W październiku 2020r. rejestracje samochodów osobowych i dostawczych, po chwilowym jednorazowym wzroście we wrześniu, zmniejszyły się o 13,7% (-7 218 szt.) w porównaniu z tym samym miesiącem poprzedniego roku. Spadek jest nieco mniejszy (-9,8%) w przeliczeniu na jeden dzień roboczy, których przed rokiem było o jeden dzień więcej.

W grupie samochodów osobowych w październiku 2020 r. zarejestrowano 40 064 szt. czyli mniej o 6 831 szt. (-14,6%) niż rok wcześniej i więcej o 1 917 szt. (+5%) niż we wrześniu br.

W grupie samochodów dostawczych do 3,5t w październiku 2020 r. według analiz PZPM przygotowanych na podstawie wstępnych danych CEP, przybyło 5 440 nowo zarejestrowanych pojazdów, ze spadkiem o 6,6% r/r. W porównaniu z rezultatem z września br. rynek samochodów dostawczych był wyższy o 7,2% wyższy (+365 szt.).

Od początku 2020 roku zarejestrowano 45 800 nowych samochodów dostawczych do 3,5t, co jest wynikiem niższym niż w okresie styczeń – październik 2019 roku o -19,5%.

Rejestracje nowego auta na firmę i przez klientów indywidualnych

Nabywcy indywidualni zarejestrowali w ostatnim miesiącu 10,3 tys. szt. tj. mniej o 18% r/r i więcej o +15,3% niż we wrześniu br. (+1 365 szt.). Udział tej grupy klientów wyniósł 25,7% i był wyższy o 1 pkt. proc. niż rok wcześniej i większy o 2,3 pkt. proc. niż miesiąc wcześniej.

Nabywcy instytucjonalni zarejestrowali w październiku 2020 r. 29,8 tys. samochodów. Wynik ten był niższy niż przed rokiem (-4,6 tys. szt. i -13,3 %) i wyższy od uzyskanego miesiąc wcześniej o 552 szt. +1,9%. Wśród klientów instytucjonalnych najważniejszą grupę klientów stanowiły niezmiennie firmy leasingowe/CFM i firmy wynajmu. W październiku br. ich udział w całym rynku był wyższy od osiągniętego przed rokiem o 1,4 pkt. proc i wyniósł 50,4% wobec 50,5% rok wcześniej. Był też nieznacznie niższy o 2,1 pkt. proc. od osiągniętego we wrześniu br. W kanale dealer lub inny sprzedawca udział wyniósł 15,1% wobec 15,7% we wrześniu. Przed rokiem w październiku notowaliśmy dla tej grupy udział 16,6% a we wrześniu i sierpniu odpowiednio 18% i 24,3%., kiedy wejście nowych wymagań czy finalizacja KPP wymusiła wtedy zwiększone rejestracje w ostatnim wakacyjnym miesiącu. Teraz poziom rejestracji w grupie dealer/sprzedawca był niższy niż rok wcześniej i wyniósł 6 tys. szt. w ostatnim miesiącu jak i miesiąc wcześniej wobec odpowiednio 7,8 tys. i 6,4 tys. szt. przed rokiem.

Rejestracja marek premium

Marki popularne zakończyły ostatni miesiąc z rezultatem 32,6 tys. nowych rejestracji (-17,9%) i osiągnęły 81,3% udział w rynku wobec 84,7% rok wcześniej i 82,1% przed miesiącem. Wzrost w ich grupie w porównaniu do poprzedniego miesiąca wyniósł +4% (+1,3 tys. szt.). W porównaniu do października ub.r. marek popularnych ubyło o 17,9%.

Liczba zarejestrowanych samochodów marek premium wyniosła 7,5 tys. szt. i była wyższa niż rok wcześniej o 4 % (+285 szt.) i wyższa niż rejestracje we wrześniu br. o 9,6% (+658 szt.).

Rejestracje według rodzaju paliwa

Rejestracje według rodzaju paliwa - w całej grupie samochodów osobowych zarejestrowano w październiku br. 7,1 tys. hybryd (+53,1% r/r) oraz 996 szt. z napędem elektrycznym (+263,5%). Wśród nich znalazło się 387 szt. (+355,3%) samochodów w pełni elektrycznych i z rozszerzonym zasięgiem oraz 609 (+222,2%) hybryd plug-in. Samochody z napędem benzynowym (23,4 tys. szt.) zajęły 58,3% rynku ze stratą udziału r/r o 11,5 pkt. proc. Diesle stanowiły 18,3% (7,3 tys. szt.) podczas, gdy rok wcześniej miały udział 19,4%.

Rejestracje nowych aut osobowych w październiku

W październiku 2020r. leaderem była Toyota, po rejestracji 5 998 szt.; o 2,1% więcej niż rok wcześniej (+25 szt.). Skoda i tym razem była druga z rezultatem 5 767 szt. (-13%). Na trzeciej pozycji ostatni miesiąc zakończył Volkswagen (3 782 szt. -16,4%). Za nim na czwartym miejscu z dużą stratą do podium - Kia (2 099 szt. -16,7%). Pierwszą piątkę zamknęła Dacia (1 935 szt. +3,3%), która zyskała 7 pozycji w rankingu zarówno w stosunku do sytuacji sprzed roku jak i sprzed miesiąca. Drugą piątkę otworzył Mercedes-Benz (1 890 szt. -17,3%). Kolejne miejsca przypadły markom: Audi (1 865 szt.+85,9%), , Ford (1 837 szt.-29,3%). Hyundai (1 795 szt.-15,6%), Pierwszą dziesiątkę zamknął Renault (1 687 szt. -16 %). Warte podkreślenia jest, że w grupie TOP10 tylko dwie marki odnotowały wzrost. Ilościowo najwięcej zyskało Audi (862 szt.) i śladowo leader Toyota (+25 szt.).

Klienci indywidualni wśród marek najczęściej wybrali Toyotę, Skodę i Volkswagena, a wśród modeli Toyotę Yaris, Dacię Duster, oraz Toyotę RAV4. Wśród firm dominowała Skoda, Toyota I Volkswagen. Instytucje wśród modeli postawili najczęściej na Skodę Octavię, Toyotę Corollę oraz Skodę Fabię.

Zobacz także: Sprzedaż auta - to trzeba zgłosić w urzędzie

W ogólnym rankingu modeli, w październiku 2020 r. na pierwszym miejscu Skoda Octavia (2 059 szt.). Trzy kolejne modele należą do marki Toyota: drugi Yaris 1 623 szt., trzecia Corolla 1 374 szt. a czwarty RAV4 ( 1 167 szt.). Pierwszą piątkę zamyka Dacia Duster (1 127 szt.). Drugą piątkę otworzyła Skoda Fabia 1 125 szt.

Rejestracje nowych samochodów osobowych na KLIENTÓW INDYWIDUALNYCH, ranking modeli - Październik 2020
 










 
Pozycja Model Październik Wrzesień
   
2020 2019 Zmiana % r/r Zmiana poz r/r 2020 Paź/Wrz
Zmiana %
Paź/Wrz
Zmiana poz
No. Model
Ogółem Udział % Ogółem Udział %     Ogółem    
         
1 Toyota Yaris 794 7,7% 611 4,9% 30,0% 0 677 17,3% 0
2 Dacia Duster 577 5,6% 548 4,4% 5,3% 0 331 74,3% 0
3 Toyota RAV4 363 3,5% 193 1,5% 88,1% 11 216 68,1% 5
4 Hyundai Tucson 312 3,0% 398 3,2% -21,6% 1 262 19,1% 0
5 Skoda Octavia 298 2,9% 388 3,1% -23,2% 1 318 -6,3% -2
6 Fiat Tipo 292 2,8% 354 2,8% -17,5% 1 258 13,2% -1
7 Skoda Fabia 291 2,8% 492 3,9% -40,9% -4 223 30,5% 0
8 Dacia Sandero 267 2,6% 183 1,5% 45,9% 9 121 120,7% 11
9 Volkswagen T-Roc 265 2,6% 119 0,9% 122,7% 21 49 440,8% 42
10 Skoda Kamiq 235 2,3% 113 0,9% 108,0% 22 210 11,9% -1
11 Volkswagen Golf 219 2,1% 132 1,1% 65,9% 15 160 36,9% 5
12 Skoda Karoq 212 2,1% 211 1,7% 0,5% 0 108 96,3% 11
13 Volkswagen Tiguan 210 2,0% 190 1,5% 10,5% 2 209 0,5% -3
14 Toyota Aygo 204 2,0% 229 1,8% -10,9% -3 237 -13,9% -8
15 Suzuki Vitara 191 1,9% 88 0,7% 117,0% 30 162 17,9% -1
16 Toyota C-HR 184 1,8% 265 2,1% -30,6% -8 193 -4,7% -4
17 Toyota Corolla 170 1,7% 489 3,9% -65,2% -13 161 5,6% -2
18 Hyundai I20 153 1,5% 160 1,3% -4,4% 3 185 -17,3% -5
19 Kia Sportage 144 1,4% 184 1,5% -21,7% -3 202 -28,7% -8
20 Volkswagen T-Cross 143 1,4% 141 1,1% 1,4% 5 67 113,4% 18
RAZEM 1-20 5 524 53,70% 5 488 43,75% 0,7%
4 349 27,0%
Pozostałe
4 762 46,30% 7 056 56,25% -32,5%
4 572 4,2%
RAZEM
10 286 100% 12 544 100% -18,0%
8 921 15,3%
* PZPM na podstawie CEP (MC)









Rejestracje nowych aut osobowych od początku roku

Od początku roku w grupie nabywców indywidualnych przybyło 95 488 auta. tj. mniej niż w tym samym okresie rok wcześniej o -29,5% (-39 969 szt.).

Pozycję leadera utrzymuje Toyota (17 249 szt. ; -9,1%) i powiększa przewagę nad drugą Skodą (11 401 szt.
-26,7%). Dzieli je 6 pkt. proc. udziału. Trzecia jest KIA z wynikiem 8 250 szt. -19,9%. Czwarta pozycja należy do marki Hyundai (7 323 szt. -21,9%). Na piątej pozycji Dacia (7 054 szt. -46,1 %) z najgłębszym spadkiem wśród wymienionych. Drugą piątkę otworzył Volkswagen (6 157 szt. -28%).

Najczęściej wybieranym modelem przez klientów indywidualnych od początku roku jest Toyota Yaris
(6 523 szt.; +20,6%) , następna to Dacia Duster (4 057 szt. -50%). Trzecia pozycja należy do Toyoty Corolli (3 346; -23,6%). Czwarta Skoda Fabia (2 771 szt.-39,6%), Piąta Skoda Octavia (2 665 szt. -17%). Drugą piątkę otwiera Toyota RAV4 (2 653 szt. +50,7%), którego dzielą tylko 2 szt. od piątej Octavii.

Do firm rejestrujących na regon dostarczono od początku roku 239 677 szt. (-25,6%; -82 590 szt.).

Klienci instytucjonalni wybierali najczęściej markę Skoda (34 622 szt.; -15%). Druga, z coraz mniejszym dystansem do pierwszego miejsca na podium, w tej części rynku, była Toyota z wynikiem 30 833 szt. i spadkiem -4,8%. Trzeci Volkswagen (22 232 szt. -38,9%). Czwarta pozycja należała do marki Mercedes-Benz (14 313 szt. -5%), który zyskał 4 pozycje wobec sytuacji sprzed roku. Piąte miejsce zajmuje druga marka premium - BMW (13 053 szt.-16,3%), który zyskał dwie pozycje. Drugą piątkę otwiera Ford (12 262 szt.
-36,8%).

Zobacz także: Testujemy Fiata 124 Spider

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Kamil (gość)

    Głównie małe auta miejskie, teraz ludzie podchodzą do zakupu rozsądnie

  • wotowski (gość)

    Rankingi w czasie pandemii pokazały, że hybrydy toyoty dość dobrze schodziły. Właśnie na takie czasy jakie były i jakie nadchodzą to dość rozsądne podejście

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości