Rejestracje aut. Nowy rok rozpoczęty spadkami

Stanisław Rochowicz/ SAMAR
Z danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK) wynika, że liczba zarejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t spadła w styczniu 2021 roku w porównaniu do analogicznego miesiąca roku poprzedniego, była też niższa w stosunku do poprzedniego miesiąca (grudnia 2020 roku).Fot. 123RF
Z danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK) wynika, że liczba zarejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t spadła w styczniu 2021 roku w porównaniu do analogicznego miesiąca roku poprzedniego, była też niższa w stosunku do poprzedniego miesiąca (grudnia 2020 roku).Fot. 123RF
Z danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK) wynika, że liczba zarejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t spadła w styczniu 2021 roku w porównaniu do analogicznego miesiąca roku poprzedniego, była też niższa w stosunku do poprzedniego miesiąca (grudnia 2020 roku).

Jak podaje w swoim raporcie Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, liczba rejestrowanych aut o DMC do 3,5 t była w styczniu niższa niż w poprzednim miesiącu. Nie ma w tym jednak nic nadzwyczajnego.

Tradycyjnie styczniowy popyt na samochody jest stosunkowo niewielki, szczególnie w porównaniu z miesiącami ostatniego kwartału poprzedniego roku. Wiąże się to z mniejszą na początku roku aktywnością klientów instytucjonalnych. Dodatkowo, poprzedni miesiąc (grudzień) był pod względem liczby zarejestrowanych pojazdów najlepszym miesiącem w całym ubiegłym roku i tylko nieznacznie ustąpił rekordowemu grudniowi 2019.

Słabszy rezultat osiągnięty w styczniu br. jest również pochodną wejścia w życie z początkiem 2021 roku nowej normy Euro 6d FCM, zobowiązującej producentów do wyposażania pojazdów w urządzenia monitorujące zużycie paliwa lub energii elektrycznej.
Auta, które nie są w nie wyposażone, nie mogą być, co do zasady, rejestrowane. Grudzień był zatem ostatnim miesiącem na sprzedaż aut niesprzedawalnych w 2021 roku, co napędziło wówczas rejestracje, w tym również samorejestracje dealerów, a jednocześnie niekorzystnie odbiło się na styczniowej sprzedaży.

Prognoza IBRM Samar na 2021 rok to: dla nowych samochodów osobowych - 467 tys. szt. (wzrost o 9,9%), dla nowych samochodów dostawczych - 63 tys. szt. (wzrost o 5,7%).

Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, w styczniu 2021 roku zarejestrowano w Polsce 36 887 samochodów osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t, czyli o 15,95% (-7 002 szt.) mniej niż rok wcześniej oraz o 37,93% (-22 543 szt.) mniej niż w grudniu 2020 roku.

Osiem marek z pierwszych dziesięciu zanotowało mniej zarejestrowanych aut, licząc rok do roku. Największy spadek zanotowało Renault - o 28,06%.

Około 8,13% aut (3 000 szt.) spośród zarejestrowanych w Polsce w styczniu 2021 roku zostało najprawdopodobniej wywiezionych z kraju zaraz po rejestracji w ramach tzw. reeksportu. Pod względem udziału reeksportu w rynku jest to wzrost wobec poprzedniego miesiąca.

Poziom reeksportu w porównaniu do stycznia 2020 spadł o 8,09%. Wynik ten może jeszcze ulec zmianie, gdyż część firm zajmujących się tego rodzaju działalnością notowana jest w grupie klientów indywidualnych (tak jest w przypadku osób prowadzących działalność gospodarczą i spółek cywilnych), co powoduje, że dane dotyczące wywozu aut za granicę pojawiają się w statystykach z opóźnieniem.

Uwzględnienie reeksportu wpływa na finalną wielkość polskiego rynku, który w styczniu 2021 roku wchłonął niecałe 33,9 tys. aut. Wynik ten również może jeszcze ulec zmianie, gdyż w momencie przygotowania niniejszej informacji prasowej nie wszystkie dane były dostępne.

Rejestracje aut. Rynek samochodów osobowych

Dane Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wskazują, że w styczniu 2021 r. zarejestrowano w Polsce 32 266 samochodów osobowych, o 18,26% (-7 206 szt.) mniej niż rok wcześniej i o 37,36% (-19 246 szt.) mniej niż w grudniu 2020 r.
W styczniu 2021 roku udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 32,28%. Udział firm osiągnął poziom 67,72%.

W liczbach bezwzględnych oznacza to, że klienci instytucjonalni kupili 21 849 aut. Statystyka ta jednak nie uwzględnia osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz spółek cywilnych, które w CEPiK klasyfikowane są w grupie „osób fizycznych”. Ponieważ w grupie osób fizycznych mogą również znaleźć się firmy, rzeczywisty rozkład rejestracji pomiędzy obiema grupami klientów może się jeszcze bardziej zwiększyć.

Uwzględnienie reeksportu dodatkowo komplikuje obraz, gdyż jak już wspomniano, część z samochodów (ok. 3 000 szt.) wykazywanych jako kupione i zarejestrowane w kraju przez klientów instytucjonalnych oraz część klientów indywidualnych, w rzeczywistości krótko po rejestracji została lub zostanie wywieziona za granicę.

Rejestracje aut. Kto zyskuje?

Trzy z pierwszych piętnastu marek klasyfikowanych na liście rankingowej (r/r) zanotowały wzrost liczby aut zarejestrowanych w styczniu 2021 roku w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku, w tym największy - Suzuki o 133,60%, pozostałe marki zanotowały spadek w tym największy - Hyundai o 43,68%.

Tytuł lidera rynku uzyskała Toyota. W styczniu 2021 roku klienci kupili i zarejestrowali 5 857 aut tej marki, o 12,58% mniej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Udział Toyoty w rynku wyniósł 18,15%.

Na pozycji wicelidera znalazła się Skoda, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 4 120 szt., o 26,83% mniej niż w styczniu 2020 roku. Udział marki wyniósł 12,77%.

Na trzecim miejscu uplasował się Volkswagen. Klienci niemieckiego producenta zarejestrowali 3 327 samochodów, o 15,88% mniej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 10,31%.

Na czwartej pozycji była KIA, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 1 970 szt., o 10,54% mniej niż w styczniu 2020 roku. Udział marki w polskim rynku wyniósł 6,11%.

Na piątej pozycji znalazło się BMW. W styczniu 2021 r. zarejestrowano 1 809 aut tej marki, o 30,61% więcej niż w styczniu 2020 roku. Udział marki w rynku wyniósł 5,61%.

Rejestracje aut. Najpopularniejsze modele

Najczęściej kupowanym modelem w styczniu 2021 roku była Toyota Corolla (1 628 szt.; -20,70% r/r), za którą uplasowała się Toyota Yaris (1 544 szt.; -23,41% r/r) oraz Skoda Octavia (1 194 szt. -29,35% r/r), następnie VW T-Roc (1 013 szt.;+124,61/r), a za nią Toyota RAV4 (929 szt.; -9,89% r/r).

Najpopularniejszym modelem wśród klientów indywidualnych jest Toyota Yaris (803 szt.; -35,29%), na drugim miejscu – VW T-Roc (511 szt.; +209,70%), na trzecim Toyota Corolla – (475 szt.; -27,48%), na czwartym – Dacia Duster (470 szt.;+21,13%), a na piątym – KIA Sportage (463 szt.; +57,48%).

Wśród klientów firmowych najczęściej rejestrowanym modelem jest Toyota Corolla (1 153 szt.; -17,53%). Na drugim miejscu jest Skoda Octavia (963 szt.; -22,96%), na trzecim Toyota Yaris (741 szt.; -4,39%), czwartym – Toyota RAV4 (610 szt.; -0,16%), piątym – Skoda Fabia (505 szt.; -25,30%).

Rejestracje aut. Rynek aut dostawczych

Według danych zawartych w Centralnej Ewidencji Pojazdów w styczniu 2021 roku zarejestrowano w Polsce 4 621 samochodów dostawczych, o 4,62% (+204 szt.) więcej niż rok wcześniej i o 41,64% (-3 297 szt.) mniej niż w grudniu 2020 roku.

Wśród 15 pierwszych marek na liście rankingowej, 5 zanotowało spadek liczby aut zarejestrowanych w 2021 roku w porównaniu do 2020 roku, w tym najwyższy spadek zanotował Mercedes - o 55,18%. Wynik 10 marek wzrósł, w tym najbardziej Roller Teamu o 250,00%.

Tytuł lidera rynku w styczniu 2021 roku uzyskał Ford. Klienci kupili i zarejestrowali dotychczas 783 auta tej marki, o 36,89% więcej niż w styczniu 2020 roku. Udział Forda w polskim rynku aut dostawczych wyniósł 16,94%.

Na pozycji wicelidera znalazł się Fiat, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 688 szt., o 37,88% więcej niż w 2020r. Udział marki w rynku wyniósł 14,89%.

Na trzecim miejscu jest Renault. W styczniu 2021r. klienci tego producenta zarejestrowali 677 pojazdów dostawczych, o 5,78% więcej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 14,65%.

Na czwartej pozycji znalazł się Volkswagen, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 521 szt., o 52,34% więcej niż w 2020r. Udział marki w polskim rynku wyniósł 11,27%.

Na piątej pozycji uplasowało się IVECO. W styczniu 2021r. zarejestrowano 408 aut dostawczych tej marki, o 57,53% więcej niż w analogicznym okresie 2020r. Udział marki wyniósł 8,83%.

Najczęściej kupowanym modelem auta dostawczego w 2020 r. jest Renault Master (571 szt.; +5,35% r/r). Na drugiej pozycji uplasował się Fiat Ducato (467 szt.;+18,83%), na trzeciej Iveco Daily (408 szt.; +57,53% r/r), a na czwartej Ford Transit (258 szt.;+15,18%). Pierwszą piątkę zamyka Mercedes Sprinter (215 szt.; -59,89%).

Zobacz także: Nie pamiętasz o tej zasadzie? Możesz zapłacić 500 zł

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty