Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rejestracje aut premium. Luksus sprzedaje się lepiej?

Stanisław Rochowicz/SAMAR
Liczba rejestracji samochodów segmentu premium była niższa niż w marcu br., ale wyższa w stosunku do kwietnia 2020 r. Na koniec czwartego miesiąca dealerzy mogli mieć powody do zadowolenia, choć obserwowane wzrosty to w dużej mierze efekt niskiej bazy porównawczej.Fot. Daimler
Liczba rejestracji samochodów segmentu premium była niższa niż w marcu br., ale wyższa w stosunku do kwietnia 2020 r. Na koniec czwartego miesiąca dealerzy mogli mieć powody do zadowolenia, choć obserwowane wzrosty to w dużej mierze efekt niskiej bazy porównawczej.Fot. Daimler
Liczba rejestracji samochodów segmentu premium była niższa niż w marcu br., ale wyższa w stosunku do kwietnia 2020 r. Na koniec czwartego miesiąca dealerzy mogli mieć powody do zadowolenia, choć obserwowane wzrosty to w dużej mierze efekt niskiej bazy porównawczej.

Jak podaje w swoim raporcie Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR w kwietniu 2021 roku w Polsce zarejestrowanych zostało 7 986 nowych samochodów klasy premium, o 21,18 proc. mniej niż w marcu tego roku oraz o 135,85 proc. więcej w zestawieniu z kwietniem roku 2020. Od stycznia do kwietnia krajowe wydziały komunikacji wpisały do swoich baz danych 31 869 samochodów z wyższej półki, o 42,75 proc. (9 544 sztuki) więcej w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego. Dla porównania, w kwietniu 2021 r. zarejestrowano w Polsce łącznie 40 151 nowych samochodów osobowych, o 163,46 proc. więcej niż rok wcześniej i o 16,10 proc. mniej niż w marcu 2021 r. Do końca kwietnia br. do baz CEPiK trafiło 158 025 samochodów osobowych, o 28,60 proc. więcej (r/r).

Obserwowane na rynku wzrosty liczby rejestracji w przeważającej mierze wynikają z niskiej bazy porównawczej, co ma związek z gwałtownym załamaniem rynku motoryzacyjnego podczas pierwszej fali pandemii koronawirusa. W czwartym miesiącu 2020 roku Polacy kupili i zarejestrowali 3 386 nowych samochodów klasy premium, o 50,78 proc. mniej w zestawieniu z kwietniem 2019 roku. W tym samym miesiącu ubiegłego roku cały rynek samochodów osobowych był mniejszy rok do roku o ponad 67 proc.

Rejestracje aut premium. Najpopularniejsze marki

Pierwsze miejsce w rankingu najpopularniejszych marek na koniec kwietnia 2021 roku zajęło BMW. Koncern z Monachium może pochwalić się 8 207 zarejestrowanymi autami, co jest wynikiem o 58,62 proc. większym niż w takim samym okresie roku 2020. Najczęściej rejestrowane w okresie styczeń-kwiecień modele w gamie bawarskiego koncernu to: „trójka" (1 495 szt.), „jedynka” (963 szt.) oraz X5 (949 egzemplarzy).

Wiceliderem po czterech miesiącach 2021 roku został Mercedes. W krajowych wydziałach komunikacji zostało zarejestrowanych 7 279 samochodów tej marki, o 34,30 proc. więcej (r/r). Co warte podkreślenia, podany rezultat nie obejmuje osobowych wersji vanów Mercedesa (Citan, Vito, Marco Polo, Sprinter), uwzględnia natomiast klasę V. W gamie Mercedesa zwycięska okazała się klasa E (857 szt.), przed klasą A (826 egz.) oraz GLA (731 sztuk).

Brąz wśród marek klasy premium przypadł Audi. Producent z Ingolstadt zarejestrował w omawianym okresie 6 631 aut osobowych. To rezultat o 51,81 proc. lepszy w porównaniu z sytuacją na koniec kwietnia 2020 roku. Spośród modeli z czterema pierścieniami na grillu, w okresie styczeń-kwiecień 2021 roku najlepiej sprzedawał się model Q3 (1 118 sztuk). Na drugiej pozycji był model Q5 (1 007 sztuk), a trzecie miejsce przypadło w udziale modelowi Audi A6 (875 egz.).

W czołowej czwórce, do której należało na koniec kwietnia blisko 85 proc. rejestracji w klasie premium, znalazło się jeszcze Volvo. Do końca kwietnia br. Polacy kupili i zarejestrowali 4 936 aut tej marki, o 26,82 proc. więcej niż w takim samym okresie ubiegłego roku. Liderem w gamie szwedzkiego producenta był model XC60 (1 931 egzemplarzy), wiceliderem – XC40 (1 264 szt.), które wyprzedziło model XC90 (595 egz.).

Warto też zwrócić uwagę na dobre wyniki Lexusa, zajmującego piątą pozycję w zestawieniu. Japońska marka zarejestrowała do końca kwietnia br. 2 078 samochodów, o 54,15 proc. więcej (r/r). Była to ostatnia marka, która na koniec kwietnia tego roku przekroczyła próg dwóch tysięcy zarejestrowanych samochodów.

W pierwszej dziesiątce zestawienia aut klasy premium stratę po czterech miesiącach zanotował tylko Jaguar (132 samochody, mniej o 51,65 proc. r/r). Ten spory spadek jest głównie skutkiem zmiany w grudniu ubiegłego roku importera z British Automotive Polska na Inchcape JLR Poland, co spowodowało przejściowe problemy z dystrybucją tych aut. Warto jednak zwrócić uwagę, że Land Rover, druga obok Jaguara marka przejęta przez nowego importera, po wielu miesiącach spadków odzyskuje wigor. Od stycznia do kwietnia br. w Polsce zarejestrowanych zostało 586 samochodów tej brytyjskiej marki, o 7,52 więcej (r/r). W TOP 10 nadal największymi wzrostami może pochwalić się natomiast Tesla. Od stycznia do kwietnia br. krajowe wydziały komunikacji zapisały w swoich bazach danych 273 amerykańskie elektryki, o 340,3 proc. więcej (r/r).

Rejestracje aut premium. Najpopularniejsze modele

Po czterech miesiącach 2021 roku liderem wśród najpopularniejszych modeli segmentu premium było nadal Volvo XC60 (1 931 egz.), przed BMW serii 3 (1 495 sztuk) oraz Volvo XC40 (1 264 egzemplarze).

Zobacz także: Skoda Kodiaq po kosmetycznych zmianach na 2021 rok

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty