Rejestracje aut. Są wzrosty sprzedaży, ale nadal brak stabilności

Stanisław Rochowicz/ SAMAR
Z danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wynika, że liczba zarejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t wzrosła w kwietniu 2021 roku w porównaniu do analogicznego miesiąca roku poprzedniego, była natomiast niższa w stosunku do poprzedniego miesiąca (marca 2021 roku). Skumulowana liczba rejestracji po czterech miesiącach 2021 r. jest wyższa od tej zanotowanej w 2020 roku.Fot. 123RF
Z danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wynika, że liczba zarejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t wzrosła w kwietniu 2021 roku w porównaniu do analogicznego miesiąca roku poprzedniego, była natomiast niższa w stosunku do poprzedniego miesiąca (marca 2021 roku). Skumulowana liczba rejestracji po czterech miesiącach 2021 r. jest wyższa od tej zanotowanej w 2020 roku.Fot. 123RF
Z danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wynika, że liczba zarejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t wzrosła w kwietniu 2021 roku w porównaniu do analogicznego miesiąca roku poprzedniego, była natomiast niższa w stosunku do poprzedniego miesiąca (marca 2021 roku). Skumulowana liczba rejestracji po czterech miesiącach 2021 r. jest wyższa od tej zanotowanej w 2020 roku.

Jak podaje w swoim raporcie Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, w czwartym miesiącu 2021 roku rynek nowych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t zanotował wzrost w porównaniu do analogicznego miesiąca 2020 roku, spadł jednak wobec poprzedniego miesiąca. To trzeci z rzędu, liczony rok do roku, wzrost od września ubiegłego roku.

Skokowy wzrost sprzedaży samochodów w kwietniu br. wobec analogicznego miesiąca roku ubiegłego to przede wszystkim efekt tzw. niskiej bazy, która wiąże się z pierwszym uderzeniem pandemii koronawirusa w Polsce. W kwietniu 2020 roku niski poziom sprzedaży był spowodowany zamknięciem lub ograniczeniem działalności wielu punktów sprzedaży, zawieszeniem produkcji fabryk samochodów, a także strachem klientów przed odwiedzaniem salonów. Wiele firm, od lat stanowiących siłę napędową rejestracji nowych samochodów osobowych na polskim rynku, borykało się z poważnymi problemami, zmuszającymi je do ograniczenia działalności lub wręcz do jej zawieszenia. Wszystko to spowodowało wówczas zastój na rynku.

Prognoza IBRM Samar na 2021 rok to: dla nowych samochodów osobowych - 467 tys. szt. (wzrost o 9,9%), dla nowych samochodów dostawczych - 66 tys. szt. (wzrost o 10,7%).

Rejestracje aut. Więcej rejestrujemy, ale...

Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, w kwietniu 2021 roku zarejestrowano w Polsce 47 060 samochodów osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t, czyli o 163,42% (+29 195 szt.) więcej niż rok wcześniej oraz o 15,26% (-8 472 szt.) mniej niż w marcu 2021 roku. Dane skumulowane (183 007 szt.) wykazują wzrost sprzedaży w 2021 roku o 31,76% (+44 111 szt.).

Wszystkie marki z pierwszych dziesięciu zanotowały więcej zarejestrowanych aut, licząc rok do roku. Największy wzrost odnotował Ford – o 61,50%.

Około 7,65% aut (3 600 szt.) spośród zarejestrowanych w Polsce w kwietniu 2021 roku zostało najprawdopodobniej wywiezionych z kraju zaraz po rejestracji w ramach tzw. reeksportu. Pod względem udziału reeksportu w rynku jest to wzrost wobec poprzedniego miesiąca.

Rejestracje aut. Rynek samochodow osobowych

Dane Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wskazują, że w kwietniu 2021 r. zarejestrowano w Polsce 40 151 samochodów osobowych, o 163,46% (+24 911 szt.) więcej niż rok wcześniej i o 16,10% (-7 702 szt.) mniej niż w marcu 2021 r. Dotychczas w 2021 roku zarejestrowano w Polsce 158 025 samochodów osobowych, o 28,60% więcej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego (+35 143 szt.).

Biorąc pod uwagę jedynie bieżącą dynamikę sprzedaży wykazywaną przez Centralną Ewidencję Pojazdów i Kierowców (bez uwzględnienia reeksportu), sytuacja w Polsce w porównaniu z innymi krajami Europy wydaje się być niezła. Według ACEA (która w swych statystykach dot. polskiego rynku uwzględnia samochody osobowe oraz minibusy) Polska zakończyła marzec 2021 rok na 7. pozycji wśród 30 rynków Europy (ostatnie dostępne dane). Cieniem na rezultatach kładzie się pozycja naszego kraju w rankingu opracowanym na bazie tzw. wskaźnika chłonności rynku.

Spojrzenie na rynek z tej perspektywy znacząco zmienia ocenę sytuacji na rynku. Wartość wskaźnika na poziomie 31 szt., plasuje Polskę dopiero na 22. pozycji pośród 30 krajów notowanych w rankingu. To zdecydowanie słaby rezultat. Przed Polską klasyfikowane są m.in.: Estonia (41 samochodów na 10 000 mieszkańców), Czechy (48 szt. na 10 000 mieszkańców) oraz Słowenia (82 szt. na 10 000 mieszkańców). Średni wskaźnik chłonności dla krajów UE wyniósł w lutym 2021 roku (ostatnie dostępne dane) 62 zarejestrowane samochody na 10 000 mieszkańców.

Po uwzględnieniu dotychczasowych szacunków dotyczących tzw. reeksportu (w kwietniu 2021r. ok. 3 600 sztuk) sytuacja na rynku aut osobowych wygląda inaczej. Liczba zarejestrowanych w tym miesiącu aut osobowych, które pozostały w kraju to około 36,5 tys. szt. Udział reeksportu w sprzedaży samochodów osobowych w tym miesiącu wyniósł ok. 8,96%, ale jego rzeczywisty udział po uwzględnieniu czynników wymienionych wcześniej będzie wyższy.

Rejestracje aut. Indywidualnie i firmowo

W kwietniu 2021 roku udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 24,02%. Udział firm osiągnął poziom 75,98%.

W liczbach bezwzględnych oznacza to, że klienci instytucjonalni kupili 30 507 aut. Udział klientów firmowych w 2021 roku wyniósł 72,62%. Statystyka ta jednak nie uwzględnia osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz spółek cywilnych, które w CEPiK klasyfikowane są w grupie „osób fizycznych”. Ponieważ w grupie osób fizycznych mogą również znaleźć się firmy, rzeczywisty rozkład rejestracji pomiędzy obiema grupami klientów może się jeszcze bardziej zwiększyć.

Uwzględnienie reeksportu dodatkowo komplikuje obraz, gdyż jak już wspomniano, część z samochodów (ok. 3 600 szt.) wykazywanych jako kupione i zarejestrowane w kraju przez klientów instytucjonalnych oraz część klientów indywidualnych, w rzeczywistości krótko po rejestracji została lub zostanie wywieziona za granicę.

Rejestracje aut. Która marka liderem?

Czternaście z pierwszych piętnastu marek klasyfikowanych na liście rankingowej (r/r) zanotowało wzrost liczby aut zarejestrowanych w 2021 roku w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku, w tym największy - Suzuki o 184,32%, spadek zanotowało Renault, o 16,65%.

Tytuł lidera rynku uzyskała Toyota. W 2021 roku klienci kupili i zarejestrowali dotychczas 27 447 aut tej marki, o 46,20% więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Udział Toyoty w rynku wyniósł 17,37%.

Na pozycji wicelidera znalazła się Skoda, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 19 873 szt., o 16,56% więcej niż w 2020 roku. Udział marki wyniósł 12,58%.

Na trzecim miejscu uplasował się Volkswagen. Klienci niemieckiego producenta zarejestrowali 13 741 samochodów, o 30,90% więcej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 8,70%.

Na czwartej pozycji była KIA, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 9 576 szt., o 27,17% więcej niż w 2020 roku. Udział marki w polskim rynku wyniósł 6,06%.

Na piątej pozycji znalazło się BMW. W 2021 r. zarejestrowano dotychczas 8 207 aut tej marki, o 58,62% więcej niż w analogicznym okresie 2020 roku. Udział marki w rynku wyniósł 5,19%.

Rejestracje aut. Najchętniej wybierane modele

Najczęściej kupowanym dotychczas modelem osobowym w 2021 roku jest Toyota Corolla (8 835 szt.; +44,86% r/r), za którą uplasowała się Toyota Yaris (6 808 szt.; +47,33% r/r) oraz Skoda Octavia (5 969 szt. +15,97% r/r), następnie Dacia Duster (4 579 szt.;+68,35/r), a za nią Skoda Fabia (3 870 szt.; -1,10% r/r).

Najpopularniejszym modelem wśród klientów indywidualnych jest Toyota Yaris (3 502 szt.; +32,20%), na drugim miejscu – Toyota Corolla (2 196 szt.; +23,03%), na trzecim – Dacia Duster (2 162 szt.; +56,67%), na czwartym – Hyundai Tucson (1 571 szt.;+49,76%), a na piątym – Kia Sportage (1 461 szt.; +79,26%).

Wśród klientów firmowych najczęściej rejestrowanym modelem jest Toyota Corolla (6 639 szt.; +53,89%). Na drugim miejscu jest Skoda Octavia (5 103 szt.; +23,26%), na trzecim Toyota Yaris (3 306 szt.; +67,65%), czwartym – Skoda Fabia (2 755 szt.; +0,84%), piątym – Dacia Duster (2 417 szt.; +80,37%).

Rejestracje aut. Rynek samochodów dostawczych

Według danych zawartych w Centralnej Ewidencji Pojazdów w kwietniu 2021 roku zarejestrowano w Polsce 6 909 samochodów dostawczych, o 163,20% (+4 284 szt.) więcej niż rok wcześniej i o 10,03% (-770 szt.) mniej niż w marcu 2021 roku. W 2021 roku dotychczas zarejestrowano w Polsce 24 982 samochody dostawcze, o 56,00% więcej w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku.

Wśród 15 pierwszych marek na liście rankingowej, jedna zanotowała spadek liczby aut zarejestrowanych w 2021 roku w porównaniu do 2020 roku, Mercedes – o 8,08%. Wynik 14 marek wzrósł, w tym najbardziej Roller Teamu, o 392,31%.

Tytuł lidera rynku w 2021 roku uzyskało Renault. Klienci kupili i zarejestrowali dotychczas 4 089 aut tej marki, o 81,49% więcej niż w 2020 roku. Udział Renault w polskim rynku aut dostawczych wyniósł 16,37%.

Na pozycji wicelidera znalazł się Ford, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 3 434 szt., o 61,83% więcej niż w 2020r. Udział marki w rynku wyniósł 13,75%.

Na trzecim miejscu jest Fiat. W 2021r. klienci tego producenta zarejestrowali 3 409 pojazdów dostawczych, o 77,92% więcej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 13,65%.

Na czwartej pozycji znalazło się IVECO, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 2 222 szt., o 79,05% więcej niż w 2020r. Udział marki w polskim rynku wyniósł 8,89%.

Na piątej pozycji uplasował się Volkswagen. W 2021r. zarejestrowano 2 142 auta dostawcze tej marki, o 49,37% więcej niż w analogicznym okresie 2020r. Udział marki wyniósł 8,57%.

Najczęściej kupowanym modelem auta dostawczego w 2021 r. jest Renault Master (3 388 szt.; +78,32% r/r). Na drugiej pozycji uplasował się Fiat Ducato (2 228 szt.;+54,08%), na trzeciej Iveco Daily (2 222 szt.; +79,05% r/r), a na czwartej Mercedes Sprinter (1 436 szt.; -13,39%). Pierwszą piątkę zamyka Ford Transit (1 324 szt.;+54,13%).

Zobacz także: Peugeot 308 w nowej odsłonie

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty