Rejestracje aut. Sprzedaż samochodów wzrasta, choć rynek skurczył się prawie o 1/4

Stanisław Rochowicz/ SAMAR
Jak podaje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, z danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wynika, że liczba zarejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t spadła w grudniu 2020 roku w porównaniu do analogicznego miesiąca roku poprzedniego, była zaś wyższa w stosunku do poprzedniego miesiąca (listopada 2020 roku). Skumulowana liczba rejestracji w 2020 r. jest niższa od zanotowanej w 2019 roku.Fot. Mariusz Kapała
Jak podaje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, z danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wynika, że liczba zarejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t spadła w grudniu 2020 roku w porównaniu do analogicznego miesiąca roku poprzedniego, była zaś wyższa w stosunku do poprzedniego miesiąca (listopada 2020 roku). Skumulowana liczba rejestracji w 2020 r. jest niższa od zanotowanej w 2019 roku.Fot. Mariusz Kapała
Jak podaje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, z danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wynika, że liczba zarejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t spadła w grudniu 2020 roku w porównaniu do analogicznego miesiąca roku poprzedniego, była zaś wyższa w stosunku do poprzedniego miesiąca (listopada 2020 roku). Skumulowana liczba rejestracji w 2020 r. jest niższa od zanotowanej w 2019 roku.

W grudniu liczba zarejestrowanych pojazdów była niższa wobec rezultatów osiągniętych w analogicznym miesiącu roku ubiegłego. Spadek grudniowych rejestracji, liczonych rok do roku, to z jednej strony efekt wysokiej bazy (czyli rezultatu osiągniętego w grudniu 2019 roku, który pod względem liczby zarejestrowanych pojazdów był najlepszym grudniem od 2000 roku, a jednocześnie jedynym miesiącem od sierpnia 2018 roku, w którym liczba rejestracji przekroczyła 60 tys. sztuk.), z drugiej – nadal odczuwanego wpływu pandemii koronawirusa na rynek sprzedaży nowych samochodów. 

Warto zwrócić uwagę, że grudzień 2020 roku był pod względem liczby rejestracji najlepszym miesiącem w całym ubiegłym roku i tylko nieznacznie ustąpił grudniowi 2019. Przełom roku to okres tradycyjnych wyprzedaży, ale wysoki rezultat grudnia 2020 roku jest również pochodną wejścia w życie z początkiem 2021 roku nowej normy Euro 6d FCM, zobowiązującej producentów do wyposażania pojazdów w urządzenia monitorujące zużycie paliwa lub energii elektrycznej. Auta, które nie są w nie wyposażone, nie mogą być już rejestrowane. Grudzień był zatem ostatnim miesiącem na sprzedaż aut niesprzedawalnych w 2021 roku.
Prognoza IBRM Samar na 2021 rok to: dla nowych samochodów osobowych - 467 tys. szt. (wzrost o 9,9%), dla nowych samochodów dostawczych - 63 tys. szt. (wzrost o 8,6%).

Rejestracje aut osobowych

Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, w grudniu 2020 roku zarejestrowano w Polsce 59 430 samochodów osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t, czyli o 1,09% (-652 szt.) mniej niż rok wcześniej oraz o 24,86% (+11 832 szt.) więcej niż w listopadzie 2020 roku. Dane skumulowane (488 002 szt.) wykazują spadek sprzedaży w 2020 roku o 21,98% (-137 469 szt.).

Wszystkie marki z pierwszych dziesięciu zanotowały mniej zarejestrowanych aut, licząc rok do roku. Największy spadek zanotowała Dacia - o 31,97%.

Około 7,90% aut (4 700 szt.) spośród zarejestrowanych w Polsce w grudniu 2020 roku zostało najprawdopodobniej wywiezionych z kraju zaraz po rejestracji w ramach tzw. reeksportu. Pod względem udziału reeksportu w rynku jest to spadek wobec poprzedniego miesiąca.

Poziom reeksportu w porównaniu do grudnia 2019 wzrósł o 34,09%. Wynik ten może jeszcze ulec zmianie, gdyż część firm zajmujących się tego rodzaju działalnością notowana jest w grupie klientów indywidualnych (tak jest w przypadku osób prowadzących działalność gospodarczą i spółek cywilnych), co powoduje, że dane dotyczące wywozu aut za granicę pojawiają się w statystykach z opóźnieniem.

Uwzględnienie reeksportu wpływa na finalną wielkość polskiego rynku, który w grudniu 2020 roku wchłonął niecałe 55 tys. aut. Wynik ten również może jeszcze ulec zmianie, gdyż w momencie przygotowania niniejszej informacji prasowej nie wszystkie dane były dostępne.

Dynamika sprzedaży

Dane Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wskazują, że w grudniu 2020 r. zarejestrowano w Polsce 51 513 samochodów osobowych, o 1,88% (-989 szt.) mniej niż rok wcześniej i o 23,60% (+9 836 szt.) więcej niż w listopadzie 2020 r. Dane skumulowane wykazują spadek sprzedaży. W 2020 roku zarejestrowano w Polsce 428 377 samochodów osobowych, o 22,90% mniej w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego (-127 231 szt.).

Biorąc pod uwagę jedynie bieżącą dynamikę sprzedaży wykazywaną przez Centralną Ewidencję Pojazdów i Kierowców (bez uwzględnienia reeksportu), sytuacja w Polsce w porównaniu z innymi krajami Europy wydaje się być niezła. Według ACEA (która w swych statystykach dot. polskiego rynku uwzględnia samochody osobowe oraz minibusy) Polska zakończyła listopad 2020 rok na 7. pozycji wśród 30 rynków Europy (ostatnie dostępne dane). Cieniem na rezultatach kładzie się pozycja naszego kraju w rankingu opracowanym na bazie tzw. wskaźnika chłonności rynku.

Spojrzenie na rynek z tej perspektywy znacząco zmienia ocenę sytuacji na rynku. Wartość wskaźnika na poziomie 99 szt., plasuje Polskę dopiero na 24. pozycji pośród 30 krajów notowanych w rankingu. To zdecydowanie słaby rezultat. Przed Polską klasyfikowane są m.in.: Estonia (124 samochody na 1000 mieszkańców), Czechy (178 szt. na 1000 mieszkańców) oraz Słowenia (258 szt. na 1000 mieszkańców). Średni wskaźnik chłonności dla krajów UE wyniósł w listopadzie 2020 roku (ostatnie dostępne dane) 217 zarejestrowanych samochodów na 1 000 mieszkańców.

Po uwzględnieniu dotychczasowych szacunków dotyczących tzw. reeksportu (w grudniu ub. r. ok. 4 700 sztuk) sytuacja na rynku aut osobowych wygląda inaczej. Liczba zarejestrowanych w tym miesiącu aut osobowych, które pozostały w kraju to około 46,8 tys. szt. Udział reeksportu w sprzedaży samochodów osobowych w tym miesiącu wyniósł ok. 9,12%, ale jego rzeczywisty udział po uwzględnieniu czynników wymienionych wcześniej będzie wyższy.

W grudniu 2020 roku udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 22,9%. Udział firm osiągnął poziom 77,1%.

W liczbach bezwzględnych oznacza to, że klienci instytucjonalni kupili 39 731 aut. Udział klientów firmowych w 2020 roku wyniósł 72,6%. Statystyka ta jednak nie uwzględnia osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz spółek cywilnych, które w CEPiK klasyfikowane są w grupie „osób fizycznych”. Ponieważ w grupie osób fizycznych mogą również znaleźć się firmy, rzeczywisty rozkład rejestracji pomiędzy obiema grupami klientów może się jeszcze bardziej zwiększyć.

Uwzględnienie reeksportu dodatkowo komplikuje obraz, gdyż jak już wspomniano, część z samochodów (ok. 4 700 szt.) wykazywanych jako kupione i zarejestrowane w kraju przez klientów instytucjonalnych oraz część klientów indywidualnych, w rzeczywistości krótko po rejestracji została lub zostanie wywieziona za granicę.

Kto liderem?

Jedna z pierwszych piętnastu marek klasyfikowanych na liście rankingowej (r/r) zanotowała wzrost liczby aut zarejestrowanych w 2020 roku w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku: Audi o 13,25%, pozostałe marki zanotowały spadek w tym największy - Opel, o 55,90%.

Tytuł lidera rynku uzyskała Toyota. W 2020 roku klienci kupili i zarejestrowali 61 330 aut tej marki, o 2,30% mniej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Udział Toyoty w rynku wyniósł 14,32%. Na pozycji wicelidera znalazła się Skoda, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 56 334 szt., o 17,94% mniej niż w 2019 roku. Udział marki wyniósł 13,15%. Na trzecim miejscu uplasował się Volkswagen. W 2020 roku klienci niemieckiego producenta zarejestrowali 37 207 samochodów, o 30,90% mniej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 8,69%. Na czwartej pozycji była KIA, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 24 113 szt., o 17,96% mniej niż w 2019 roku. Udział marki w polskim rynku wyniósł 5,63%. Na piątej pozycji znalazło się Renault. W 2020 r. zarejestrowano 21 024 auta tej marki, o 23,77% mniej niż w 2019 roku. Udział marki w rynku wyniósł 4,91%.

Najchętniej kupowane modele

Najczęściej kupowanym modelem w 2020 roku jest Skoda Octavia (18 667 szt.; -8,40% r/r), za którą uplasowała się Toyota Corolla (17 507 szt.; -11,14% r/r) oraz Toyota Yaris (15 379 szt. +9,30% r/r), następnie Dacia Duster (12 967 szt.; -15,48/r), a za nią Skoda Fabia (12 136 szt.; -29,01% r/r).

Najpopularniejszym modelem wśród klientów indywidualnych jest Toyota Yaris (7 967 szt.; +11,36%), na drugim miejscu - Dacia Duster (6 049 szt.; -33,82%), na trzecim Toyota Corolla – (4 132 szt.; -25,27%), na czwartym – Toyota RAV4 (3 330 szt.;+51,36%), a na piątym – Skoda Fabia (3 251 szt.; -39,32%).

Wśród klientów firmowych najczęściej rejestrowanym modelem jest Skoda Octavia (15 602 szt.; -5,84%). Na drugim miejscu jest Toyota Corolla (13 375 szt.; -5,62%), na trzecim Skoda Fabia (8 885 szt.; -24,30%), czwartym – Toyota Yaris (7 412 szt.; +7,17%), piątym – Dacia Duster (6 918 szt.; +11,54%).

Zobacz także: Nie pamiętasz o tej zasadzie? Możesz zapłacić 500 zł

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty