Rejestracje samochodów klasy premium w październiku

Stanisław Rochowicz/ SAMAR
Rynek samochodów z wyższej półki od kilku miesięcy odrabia straty poniesione podczas wiosennej pandemii. Czy jednak jej kolejna odsłona nie powstrzyma tego trendu?Fot. Daimler
Rynek samochodów z wyższej półki od kilku miesięcy odrabia straty poniesione podczas wiosennej pandemii. Czy jednak jej kolejna odsłona nie powstrzyma tego trendu?Fot. Daimler
Rynek samochodów z wyższej półki od kilku miesięcy odrabia straty poniesione podczas wiosennej pandemii. Czy jednak jej kolejna odsłona nie powstrzyma tego trendu?

Jak podaje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, mimo, że negatywny wpływ pandemii koronawirusa na rynek nowych samochodów klasy premium nadal jest odczuwalny, liczba zarejestrowanych w październiku aut była wyższa zarówno w stosunku do września tego roku, jak i do października roku ubiegłego. 

W dziesiątym miesiącu br. Polacy kupili i zarejestrowali 7 318 nowych samochodów klasy premium, o 9,22 proc. więcej w zestawieniu z wrześniem 2020 r. oraz o 3,73 proc. więcej niż w październiku ub. r. W ciągu dziesięciu 2020 r. krajowe wydziały komunikacji zapisały w swoich bazach danych 59 828 samochodów z wyższej półki, o 5,56 proc. (3 524 egz.) mniej w zestawieniu z takim samym okresem roku ubiegłego.

Klasa premium. Lepiej niż cały rynek

Październikowe wyniki rejestracji są na plusie w stosunku października 2019 r., tym niemniej wzrost jest znacznie mniejszy w porównaniu z sytuacją we wrześniu tego roku (+13,81 proc. rok do roku). Obserwowane wyhamowanie dynamiki wzrostu rejestracji to przede wszystkim efekt wysokiej bazy, (czyli rezultatu osiągniętego w październiku 2019 roku). Spora sprzedaż w dziesiątym miesiącu ubiegłego roku (a także w dwóch następnych miesiącach), wiązała się z nadchodzącą wówczas zmianą w wysokości limitu emisji CO2 dla nowych samochodów, która weszła w życie 1 stycznia 2020 roku.

Przepisy o zaostrzonych normach emisji CO2 (95 g/km) nakładają na producentów kary w wysokości 95 euro za każdy jej gram powyżej progu. Taka groźba spowodowała w ostatnim kwartale ubiegłego roku intensywną wyprzedaż samochodów, szczególnie tych, których poziom emisji przekraczałby od stycznia 2020 roku nową normę. Klienci kupowali więcej aut niż zwykle, bo obawiali się, że wraz z nowym rokiem część modeli nie będzie dostępna, a inne mogą zdrożeć.

Auta klasy premium mają się znacznie lepiej niż cały rynek nowych samochodów osobowych. W październiku 2020 r. zarejestrowano w Polsce łącznie 40 067 takich aut, o 14,57 proc.(6 834 szt.) mniej niż rok wcześniej i o 5,03 proc.(1 920 szt.) więcej niż we wrześniu 2020 r. Dane skumulowane wykazują spadek sprzedaży. W 2020 roku zarejestrowano w Polsce do końca października 335 187 samochodów osobowych, o 26,77 proc. (122 542 szt.).mniej (r/r).

Auta premium. Kto liderem?

Na koniec października 2020 r. liderem polskiego rynku samochodów premium był Mercedes. Koncern ze Stuttgartu zarejestrował 15 670 aut, o 2,97 proc. (479 szt.) mniej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Rezultat ten nie obejmuje osobowych wersji vanów Mercedesa (Citan, Vito, Marco Polo, Sprinter), uwzględnia natomiast klasę V. W gamie producenta najlepszy wynik uzyskała klasa A (2 286 sztuk), przed Mercedesem GLC (1 692 egz.) oraz GLC Coupe (1 539 sztuk).

Wiceliderem zestawienia na koniec października 2020 r. było BMW. W wydziałach komunikacji zarejestrowane zostały 13 972 auta tej marki, o 15,71 proc. (2 605 szt.) mniej w zestawieniu z takim samym okresem roku ubiegłego. Najczęściej rejestrowanymi modelami bawarskiego koncernu były: BMW serii 3 (2 700 szt.), X5 (1 696 sztuk) oraz BMW X3 (1 673 egzemplarze).

Brąz przypadł w udziale Audi. Producent z Ingolstadt zarejestrował od stycznia do października tego roku 12 236 samochodów, o 11,44 proc. (1 256 szt.) więcej niż w takim samym okresie 2019 roku. Spośród modeli z czterema pierścieniami na grillu, na koniec października 2020 r. najlepiej sprzedawała się Q5-tka (2 134 szt.). Drugie było Q3 z 1 843 rejestracjami, a trzecie miejsce zajął model A3 (1 583 sztuki).

W czołowej czwórce, do której należy nieco ponad 85 proc. rynku premium, znalazło się również Volvo. W ciągu dziesięciu miesięcy 2020 r. Polacy zarejestrowali 9 151 aut tej marki, o 2,34 proc. (219 egz.) mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Liderem w gamie szwedzkiego producenta był model XC60 (3 769 egz.), przed Volvo XC40 (2 179 szt.). Ostatnie miejsce na podium zajęło XC90 (865 sztuk).

Na koniec października 2020 r. dwie marki w TOP10 mogły pochwalić się wzrostem liczby rejestracji liczonych rok do roku. Były to: Audi (plus 11,44 proc.) oraz Lexus (plus 6,05 proc.). Z kolei największy procentowy spadek liczby rejestracji miał na swoim koncie Jaguar (-43,79 proc.). Największą stratę liczoną w sztukach poniosło w TOP 10 BMW (-2 605 egz.). W całym zestawieniu najlepszą dynamiką wzrostu ponownie może pochwalić się Tesla. Polacy kupili i zarejestrowali od początku roku 135 sztuk tego amerykańskiego elektryka, a wzrost rok do roku wyniósł 75,32 proc.

W zestawieniu modeli na pozycji lidera na koniec października 2020 roku znalazło się ponownie Volvo XC60 (3 769 rejestracji). Szwedzki SUV wyprzedził BMW 3 (2 700 sztuk) oraz Mercedesa klasy A (2 286 egzemplarzy).

Zobacz także: Dwa modele Fiata w nowej odsłonie

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty