Jak podaje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, mimo, że negatywny wpływ pandemii koronawirusa na rynek nowych samochodów klasy premium nadal jest odczuwalny, liczba zarejestrowanych w październiku aut była wyższa zarówno w stosunku do września tego roku, jak i do października roku ubiegłego.
W dziesiątym miesiącu br. Polacy kupili i zarejestrowali 7 318 nowych samochodów klasy premium, o 9,22 proc. więcej w zestawieniu z wrześniem 2020 r. oraz o 3,73 proc. więcej niż w październiku ub. r. W ciągu dziesięciu 2020 r. krajowe wydziały komunikacji zapisały w swoich bazach danych 59 828 samochodów z wyższej półki, o 5,56 proc. (3 524 egz.) mniej w zestawieniu z takim samym okresem roku ubiegłego.
Klasa premium. Lepiej niż cały rynek
Październikowe wyniki rejestracji są na plusie w stosunku października 2019 r., tym niemniej wzrost jest znacznie mniejszy w porównaniu z sytuacją we wrześniu tego roku (+13,81 proc. rok do roku). Obserwowane wyhamowanie dynamiki wzrostu rejestracji to przede wszystkim efekt wysokiej bazy, (czyli rezultatu osiągniętego w październiku 2019 roku). Spora sprzedaż w dziesiątym miesiącu ubiegłego roku (a także w dwóch następnych miesiącach), wiązała się z nadchodzącą wówczas zmianą w wysokości limitu emisji CO2 dla nowych samochodów, która weszła w życie 1 stycznia 2020 roku.
Przepisy o zaostrzonych normach emisji CO2 (95 g/km) nakładają na producentów kary w wysokości 95 euro za każdy jej gram powyżej progu. Taka groźba spowodowała w ostatnim kwartale ubiegłego roku intensywną wyprzedaż samochodów, szczególnie tych, których poziom emisji przekraczałby od stycznia 2020 roku nową normę. Klienci kupowali więcej aut niż zwykle, bo obawiali się, że wraz z nowym rokiem część modeli nie będzie dostępna, a inne mogą zdrożeć.
Auta klasy premium mają się znacznie lepiej niż cały rynek nowych samochodów osobowych. W październiku 2020 r. zarejestrowano w Polsce łącznie 40 067 takich aut, o 14,57 proc.(6 834 szt.) mniej niż rok wcześniej i o 5,03 proc.(1 920 szt.) więcej niż we wrześniu 2020 r. Dane skumulowane wykazują spadek sprzedaży. W 2020 roku zarejestrowano w Polsce do końca października 335 187 samochodów osobowych, o 26,77 proc. (122 542 szt.).mniej (r/r).
Auta premium. Kto liderem?
Na koniec października 2020 r. liderem polskiego rynku samochodów premium był Mercedes. Koncern ze Stuttgartu zarejestrował 15 670 aut, o 2,97 proc. (479 szt.) mniej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Rezultat ten nie obejmuje osobowych wersji vanów Mercedesa (Citan, Vito, Marco Polo, Sprinter), uwzględnia natomiast klasę V. W gamie producenta najlepszy wynik uzyskała klasa A (2 286 sztuk), przed Mercedesem GLC (1 692 egz.) oraz GLC Coupe (1 539 sztuk).
Wiceliderem zestawienia na koniec października 2020 r. było BMW. W wydziałach komunikacji zarejestrowane zostały 13 972 auta tej marki, o 15,71 proc. (2 605 szt.) mniej w zestawieniu z takim samym okresem roku ubiegłego. Najczęściej rejestrowanymi modelami bawarskiego koncernu były: BMW serii 3 (2 700 szt.), X5 (1 696 sztuk) oraz BMW X3 (1 673 egzemplarze).
Brąz przypadł w udziale Audi. Producent z Ingolstadt zarejestrował od stycznia do października tego roku 12 236 samochodów, o 11,44 proc. (1 256 szt.) więcej niż w takim samym okresie 2019 roku. Spośród modeli z czterema pierścieniami na grillu, na koniec października 2020 r. najlepiej sprzedawała się Q5-tka (2 134 szt.). Drugie było Q3 z 1 843 rejestracjami, a trzecie miejsce zajął model A3 (1 583 sztuki).
W czołowej czwórce, do której należy nieco ponad 85 proc. rynku premium, znalazło się również Volvo. W ciągu dziesięciu miesięcy 2020 r. Polacy zarejestrowali 9 151 aut tej marki, o 2,34 proc. (219 egz.) mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Liderem w gamie szwedzkiego producenta był model XC60 (3 769 egz.), przed Volvo XC40 (2 179 szt.). Ostatnie miejsce na podium zajęło XC90 (865 sztuk).
Na koniec października 2020 r. dwie marki w TOP10 mogły pochwalić się wzrostem liczby rejestracji liczonych rok do roku. Były to: Audi (plus 11,44 proc.) oraz Lexus (plus 6,05 proc.). Z kolei największy procentowy spadek liczby rejestracji miał na swoim koncie Jaguar (-43,79 proc.). Największą stratę liczoną w sztukach poniosło w TOP 10 BMW (-2 605 egz.). W całym zestawieniu najlepszą dynamiką wzrostu ponownie może pochwalić się Tesla. Polacy kupili i zarejestrowali od początku roku 135 sztuk tego amerykańskiego elektryka, a wzrost rok do roku wyniósł 75,32 proc.
W zestawieniu modeli na pozycji lidera na koniec października 2020 roku znalazło się ponownie Volvo XC60 (3 769 rejestracji). Szwedzki SUV wyprzedził BMW 3 (2 700 sztuk) oraz Mercedesa klasy A (2 286 egzemplarzy).
Zobacz także: Dwa modele Fiata w nowej odsłonie
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?