Wszystko
o samochodach

Porady / Warto wiedzieć

Rejestratory przejazdu na czerwonym świetle. Tu fotoradary robią zdjęcia. Lista lokalizacji

Data publikacji: Autor: Mariusz Michalak

Fot. Grzegorz Olkowski Nie wszystkie fotoradary rejestrują prędkość pojazdów. Na polskich drogach możemy znaleźć także urządzenia, które rejestrują fakt wjechania na skrzyżowanie na czerwonym świetle.

Sygnalizacja świetlna. Kierowcy nie zawsze się do niej stosują

Dzięki sygnalizacji świetlnej skrzyżowania stają się bardziej bezpieczne. Jest to jednak możliwe tylko pod warunkiem, że kierowcy stosują się do sygnałów, które widzą. Podstawową zasadą jest to, że tylko zielone światło pozwala przejechać przez skrzyżowanie.

- Gdy zapali się żółte światło, możemy jechać dalej wyłącznie wtedy, gdy znajdujemy się na tyle blisko sygnalizatora lub panujące na drodze warunki są na tyle trudne, że zatrzymanie wymagało od nas ostrego hamowania i mogło być źródłem zagrożenia. Niektórzy kierowcy traktują jednak żółte światło raczej jako sygnał do tego, by dodać gazu, ponieważ nie chcą czekać na następną zmianę świateł. W związku z tym często opuszczają skrzyżowanie już na czerwonym świetle – mówią trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Takie zachowanie jest niebezpieczne z kilku powodów. Zbyt późne opuszczenie skrzyżowania grozi kolizją z autami, które mają już zielone światło, lub potrąceniem pieszego. Jednocześnie często kierowca ostatecznie nie zdąży opuścić skrzyżowania i je blokuje.

 Zobacz także: Jak oszczędzać paliwo?

Niestety, zdarza się, że na kierowcach jadących przepisowo wywierana jest presja, aby nie zwalniać, gdy widzą żółte światło. Obawiają się, że jeśli pojadą zgodnie z prawem, może w nich wjechać kolejny pojazd poruszający się z nadmierną prędkością. Dlatego tak ważna jest skuteczna edukacja i dotkliwe karanie kierowców, którzy uważają, że mogą przejechać na „późnym zielonym.

Jaki mandat za przejazd na czerwonym świetle?

Obecnie na skrzyżowaniach w Polsce działa automatyczny monitoring przejazdu na czerwonym świetle. Policja również organizuje akcje, które mają na celu ukaranie kierowców dopuszczających się tego wykroczenia. Za niezastosowanie się do sygnalizacji świetlnej grozi mandat w wysokości 300-500 zł oraz 6 punktów karnych.

Jak działa rejestrator przejazdu na czerwonym świetle?

Rejestratory przejazdu na czerwonym świetle w odróżnieniu do fotoradarów czy odcinkowych pomiarów prędkości nie są oznakowane.

Rejestrator przejazdu na czerwonym świetle działa na zasadzie wideo detekcji. Kamery zamontowane są przed oraz na sygnalizatorze. Pierwsza sprawdza czy zaświeciło się czerwone światło, by następnie zarejestrować tył auta, jeśli pojazd wjedzie za ustaloną linię. Druga kamera uruchamiana jest w następstwie aktywacji tej pierwszej i sfotografuje twarz kierowcy oraz przednie tablice pojazdu. Stosowane są także zatopione w asfalcie pętle indukcyjne, umiejscowione tuż za linią zatrzymania, lub za sygnalizatorem.

Zdjęcia z kamer wysyłane są do centrali, gdzie funkcjonariusz podejmuje decyzję, czy doszło do złamania przepisów. Jeśli tak - wystawia mandat.

Rejestrator przejazdu na czerwonym świetle. Czy dostaniemy także mandat za prędkość?

Rejestrator przejazdu na czerwonym świetle stosowany przec Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD), rejestruje tylko wykroczenie polegające na przejeździe na czerwonym świetle. Przekroczenie prędkości odnotowują inne urządzenia. 

Lista lokalizacji urządzeń do kontroli przejazdu na czerwonym świetle

Miejscowość Przybliżona lokalizacja Powiat Województwo
Anielin S12/Anielin puławski lubelskie
Grębocin ul. Dworcowa / ul.Kowalewska toruński kujawsko-pomorskie
Jabłonna ul.Modlińska/ Brzozowa legionowski mazowieckie
Komorniki ul. Daimlera-Magazynowa / ul. Poznańska poznański wielkopolskie
Kowal ul.Wojska Polskiego / DK91 włocławski kujawsko-pomorskie
Luzino ul.Chłopska / ul.Wilczka wejherowski pomorskie
Łaziska Górne ul. Cieszyńska / Obwodnica mikołowski śląskie
Marki ul. Małachowskiego / ul. Wspólna wołomiński mazowieckie
Mikołajowice DK94 / Mikołajewice tarnowski małopolskie
Miszewo ul.Gdyńska / ul. Przodkowska kartuski pomorskie
Mosty ul. Witosa / Obwodnica lęborski pomorskie
Mroków Aleja Krakowska / ul.Rejonowa piaseczyński mazowieckie
Nakło nad Notecią DW 241 / DK10 nakielski kujawsko-pomorskie
Olkusz DK94 / ul. Pakuska olkuski małopolskie
Piła DK11 / Szosa Bydgoska pilski wielkopolskie
Polkowice ul.Legnicka / ul.Kopalniana polkowicki dolnośląskie
Pyskowice ul.Mickiewicza / ul.Toszecka gliwicki śląskie
Ropczyce DK94 / ul. 3 Maja ropczysko-sędziszowski podkarpackie
Stalowa Wola ul. Jana Pawła II / KEN stalowowolski podkarpackie
Zgierz al. Armii Krajowej / ul.Długa zgierski łódzkie

Zobacz także: Kierunkowskazy. Jak poprawnie korzystać?

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Bohdan (gość)

    W oznakowaniu skrzyżowań przy użyciu świateł panują prawa dżungli, żadnych reguł i porządku a twierdzenie autora artykułu, że światła zwiększają bezpieczeństwo na skrzyżowaniach to pusty z reguły frazes. Tylko prawidłowo zsynchronizowane i rozmieszczone światła, których jest za mało, zwiększają bezpieczeństwo a także inne regulacje np. bezkolizyjne skrzyżowania cz przejścia przez jezdnię poza pasem jezdni to czynią. Niestety wrzeszczący motłoch, urzędnicy czy sami piesi nie zachowujący ostrożności powodują, że tak nigdy nie będzie chyba, że zlikwiduje się wszystkie pojazdy a ładunki piechurzy w plecaczkach poniosą.

  • Robson (gość)

    A co ze skrzyzowaniem w Romanowie, ślaskie? Tam też foto na czerwonym, gmina ma dobrą kasę.

  • Mark (gość)

    W Polsce nagminnie żółte światło trwa 3 lub 3,5 sekundy. Jest bardzo trudno reagować mając świadomość tak krótkiego żółtego światła. Nigdy nie jestem pewien czy zbliżając się do świateł będę musiał ostro hamować czy ostro przyśpieszyć. Sytuacja niezmiernie niebezpieczna mając za sobą inny samochód a już arcy groźna podczas śliskiej nawierzchni. A wystarczy tylko dodać jeszcze 3 sekundy i mamy czas na bezpieczne zatrzymanie się. Nikt mnie z tyłu nie uderzy, ja nikogo nie uderzę no i mniej pyłu ze ścieranych hamulców fruwa w powietrzu. Ale niestety w tym kraju ważniejsze jest zdarcie z ludzi pieniędzy niż bezpieczne i cywilizowane poruszanie się po drogach. Trzeci świat.

  • Karol (gość)

    "Pseudo poprawiaczom" bezpieczeństwa poprzez instalowanie kamer na czerwone światło proponuję do takich świateł dołożyć sekundnik informujący o czasie trwania cyklu....ale przecież chodzi o kase

  • Karol (gość)

    "Pseudo poprawiaczom" bezpieczeństwa poprzez instalowanie kamer na czerwone światło proponuję do takich świateł dołożyć sekundnik informujący o czasie trwania cyklu....ale przecież chodzi o kase

  • Karol (gość)

    "Pseudo poprawiaczom" bezpieczeństwa poprzez instalowanie kamer na czerwone światło proponuję do takich świateł dołożyć sekundnik informujący o czasie trwania cyklu....ale przecież chodzi o kase

  • TIRowiec (gość)

    Jedyny warunek dla spełnienia bezpieczeństwa? Jeżeli na skrzyżowaniu z sygnalizacją jest kamera która rejestruje przejazd na czerwonym to: po pierwsze skrzyżowanie oznakowane jak przy radarze i odcinkowym, i po drugie OBOWIĄZKOWY LICZNIK CZASU!!! i w takim przypadku nie mam żadnych przeciwwskazań do takich zdjęć! Mam czas na reakcję a nie prowadząc 40ton nie wiem czy noga na gazie czy hamulcu. Szerokości

  • To ja (gość)

    Pomarańczowe powinno trwać chwilę dłużej i nie ma problemu. Np u sąsiadów z zza Odry. Trwa na tyle długo że spokojnie można opuścić skrzyżowanie i nikt nam nie wjedzie a i na czerwonym nie złapie. Tylko chyba w Pl wszystko musi być na tzw styk i oczywiście wina kierowcy....

  • Hahahahaha (gość)

    Noi po co o tym mówic. Polacy są bardzo mądrzy. Każdy fotoradar jest oznakowany znakami i żółtym kolorem. Pytanie tylko PO CO?

  • Otto (gość)

    Na sekundniki-wyświetlacze nie ma kasy ale na kamery są!!!!

  • Miszczyn (gość)

    Gdyby faktycznie chodziło o bezpieczeństwo to wystarczyłyby sekundniki. Wtedy gdy ktoś nie zastosuje się co świateł widać byłoby że zrobił to umyślnie i można go karać jak najsurowiej. Niestety przy obecnym stanie przejazd przy takich kamerach to jest loteria na kogo wypadnie na tego bęc.

  • Marcin (gość)

    Zaczęli montować sekundniki, ale jak zobaczyli że za mało kasy będzie to je pościągali, kasa musi się zgadzać a oni nie mają na celu polepszenia bezpieczeństwa lepiej wmawiać na siłę kierowcy że przejechał na późnym żółtym i juz 500 więcej, dlatego najważniejsze mieć w aucie kamerę a jak nie to hamować.

  • Rr (gość)

    20 na cały kraj. Żart.

  • Ramirez (gość)

    Po co sekundniki. W Rosjiktora jest stanem umysłu przejście z zielonego na żółte wyprzedzone jest trzykrotnym miganiem zielonego. Zgadzam się że podstawa jest wyegzekwowanie jak największej ilości monety, bezpieczeństwo na drugim planie.

  • dariuszg (gość)

    Też jestem za mruganie 3x zielone i dopiero żółte

  • Zibol (gość)

    Zgadzam się z przedmówcami, że kasa to priorytet, a nie bezpieczeństwo. Co to są za stwierdzenia światło "późno zielone"?! jeśli wyjeżdżam zza wzniesienia 40 tonowym zestawem a tu bach! żółte i czerwone, i co robić!? Gaz, albo ostre hamowanie z towarem który może się przemieścić pomimo mocowania! Niestety ale to jest masa towaru 24 T będąca w ruchu. A wystarczy niewielka przeróbka, by zielone przed zmianą co sekundę trzy razy pulsowało i dopiero żółte i czerwone. Tak jest w Austrii, w Rosji, na Białorusi są sekundniki. Późno zielone! Śmiech na sali w XXI wieku

  • Lukasz (gość)

    Sekundnik powinien być na każdych światłach już 10 lat temu albo jak we Włoszech żółte to tak na prawdę zielone :):):)

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości