Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36832 opinie. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Rekordzistka na skalę światową

Data publikacji: Autor: Maciej Pobocha

Fot. Maciej Pobocha Mazda MX-5 jest najlepiej sprzedającym się roadsterem. W tym roku obchodzi 20. urodziny

Fot. Maciej Pobocha Mazda MX-5 jest najlepiej sprzedającym się roadsterem. W tym roku obchodzi 20. urodziny.

 

Na początek małe wyjaśnienie. Roadster to samochód z otwartym nadwoziem o wyraźnie sportowym charakterze. Ma miękki lub twardy dach, który można składać. W odróżnieniu od klasycznego kabrioletu, przeznaczonego dla czterech lub pięciu osób, roadsterem mogą podróżować tylko kierowca i siedzący obok niego pasażer, bo auto ma dwa fotele.

 

Mazda MX-5 po raz pierwszy została zaprezentowana na targach motoryzacyjnych w Chicago w 1989 r. Wtedy jeszcze nosiła nazwę Miata. W roku 1998 wprowadzono do sprzedaży drugą generację, a siedem lat później pojawiła się trzecia, którą w 2009 r. poddano face liftingowi.

 

Fot. Maciej Pobocha Do dziś sprzedano ponad 850 tys. egzemplarzy tego modelu, co czyni z MX-5 najbardziej popularnego roadstera na świecie. Wynik ten został zresztą wpisany do Księgi Rekordów Guinnessa.

 

W Polsce MX-5 można kupić tylko z twardym składanym dachem (Roadster Coupe). Na innych rynkach do wyboru jest też odmiana z miękkim dachem. Twardy waży 37 kg, wliczając w to jego mechanizm. Chowając się nie zabiera przestrzeni bagażowej wynoszącej 150 l. Do dyspozycji są dwa schowki: przed pasażerem i z tyłu, pomiędzy fotelami. W tym drugim sprytnie ukryto przycisk do otwierania wlewy paliwa.

 

Aby złożyć dach, należy najpierw ręcznie zwolnić blokadę znajdującą się w okolicach lusterka wstecznego, po czym trzymając przycisk umieszczony na panelu centralnym poczekać 12 sekund, aż dach schowa się za naszymi plecami. Czynności tej nie można wykonać w trakcie jazdy – należy zatrzymać się, wrzucić luz, a silnik musi pracować, bo inaczej automatyczny system nie zadziała. Fot. Maciej Pobocha

 

Podczas podróży z wiatrem we włosach, podmuchy powietrza zaczynają być odczuwalne przy mniej więcej 110 km/h. Zbytniemu przewianiu zapobiega specjalna osłona za fotelami, którą podnosi się ręcznie.

 

Widoczność do tyłu na wprost jest ograniczona ze względu na niewielkich rozmiarów tylną szybę. Szerokie słupki dachu utrudniają też obserwowanie tego, co dzieje się z tyłu po skosie.

Do napędu oferowanej na naszym rynku MX-5 stosowany jest jeden silnik. 2-litrowa jednostka benzynowa ma moc  160 KM, dostępną przy 7000 obr./min. Dysponuje maksymalnym momentem obrotowym 188 Nm osiąganym przy 5000 obr./min.

 

Oznacza to, że chcąc jeździć dynamicznie, trzeba “trzymać” auto na wysokich obrotach (odcięcie paliwa następuje przy 7500 obr./min). Przy 6-stopniowej ręcznej skrzyni biegów przyspieszenie do setki trwa 7,9 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 218 km/h. Podczas naszego testu zużycie paliwa w mieście wyniosło 10,6 l/100 km, a w trasie 7,7 l i było niemal identyczne z podawanym przez producenta (+0,1 l/100 km).

 

Jak brzmi japoński silnik? Całkiem nieźle, tym bardziej, że konstruktorzy Mazdy zastosowali specjalny wzmacniacz dźwięków, które pojawiają się przy pełnym otwarciu przepustnicy. Dźwięki te kierowane w stronę deski rozdzielczej, konsoli środkowej oraz podszybia i przedniej części dachu, co ma odpowiednie wrażenia audio.

 

Napęd przekazywany jest na tylne koła, podczas gdy silnik znajduje się z przodu. W połączeniu z rozkładem masy między osiami wynoszącym 50:50 i mechanizmem różnicowym o zwiększonym tarciu, sportowe wrażenia z jazdy mamy zapewnione.

 

Przy mocniejszym wciśnięciu pedału gazu i skręceniu kół, MX-5 zgrabnie zarzuca tyłem. Na mokrej nawierzchni nie warto przesadzać z tego typu manewrami, chyba, że potrafimy sprawnie wychodzić z poślizgu.

 

Zawieszenie jest dość twarde, dzięki czemu samochód pewnie prowadzi się przy wyższych prędkościach i podczas dynamicznego pokonywania łuków. 6-stopniowa skrzynia pracuje precyzyjnie, ma krótki skok przełożeń, ale poszczególne biegi “wchodzą” z wyczuwalnym oporem.

 

Wspomaganie układu kierowniczego nie jest za silne, dzięki czemu kierowca ma wrażenie bezpośredniej kontroli nad tym, gdzie samochód jedzie.

Mazda MX-5 z 6-biegową przekładnią kosztuje 104 800 zł.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Komentarze

  • Roger

    oporny lewar to podstawa w sportowym samochodzie.. przynajmniej wg. mnie, bo zdaje się, że ta cecha jest raczej rzadkością już..

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl

Części dla marki Mazda

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

470 zł