Renault Arkana E-Tech. Wygląd zewnętrzny/Wnętrze
Renault Arkana nie jest kompletną nowością, bowiem jakiś czas temu model ten pojawił się na rynku rosyjskim. Teraz debiutuje zupełnie nowy, przeprojektowany od podstaw model na płycie podłogowej CMF-B, który zyskał nieco na długości oraz możliwości zastosowania napędu hybrydowego. Wizualnie auto prezentuje się świeżo, nowocześnie i oczywiście modnie. Ostatnio wielu klientów pożąda połączenia nadwozia typu coupe oraz SUV. Nie jest to oczywiście żadna nowość, bowiem już od wielu lat na rynku sporą popularnością cieszą się takie połączenia, choć do niedawna była to domena segmentu premium. Teraz również klienci z mniej zasobnym portfelem chcą jeździć takimi autami. Czy to się przyjmie i zagości na rynku na dłużej? Być może Arkana da nam odpowiedź na to pytanie.
Samochód ma płynną linię i wyraźnie opadający dach z lekko zaznaczonym tyłem i delikatnym spojlerem tuż za szybą tylną. Sylwetka ma kształt klina, co przekłada się na wrażenie dynamizmu i sportowego charakteru. Z przodu zastosowano znany już wszystkim grill, który płynnie łączy się ze światłami wyposażonymi w sygnaturę LED w kształcie litery C. Z tyłu zaś znajdziemy klosze lamp, które mocno przypominają te, które zastosowano w modelach Megane czy Talisman. Całość wygląda naprawdę nieźle, ma sportowy charakter, a w połączeniu np. z pomarańczowym lakierem metalik, prezentuje się bardzo dobrze. Poza tym producent zaznacza, że opór powietrza wg. współczynnika SCx to zaledwie 0,72, a to jest wynik o 25% lepszy niż w standardowych SUV-ach
Wnętrze również sprawia bardzo pozytywne wrażenie. Testowałem odmianę RS Line, która cechuje się sportowymi akcentami i były one widoczne na każdym kroku. Czerwone przeszycia i dodatki, wstawki imitujące włókno węglowe, okolicznościowe plakietki, czarna podsufitka, sportowe fotele – Arkana w tej odmianie może się podobać. Dodatkowo w połączeniu z pomarańczowym lub czarnym lakierem, francuska nowość wygląda po prostu świetnie. Oczywiście nie ma tu mowy o stylistycznej rewolucji, a raczej ewolucji i rozwinięciu modelu Megane, ale różnic jest sporo i nie można narzekać, że jest to kopia 1 do 1. Wnętrze jest komfortowe, fotele bardzo wygodne, choć trochę przeszkadzał ymi wysoki podłokietnik (z regulacją przód/tył) oraz okazjonalne odgłosy z boczków drzwi na dużych nierównościach. Imponuje pojemność bagażnika – 480 litrów w standardowej konfiguracji.
Renault Arkana E-Tech. Silnik i wrażenia z jazdy
Do napędu testowanego Renault Arkana służyła nowa jednostka hybrydowa 1.6 E-Tech o mocy 145 KM. Sercem układu jest silnik benzynowy o pojemności 1598 cm3, który generuje skromne 94 KM. Moc systemowa układu to 145 KM. Układ napędowy typu full-hybrid współpracuje z akumulatorem trakcyjnym 230V o pojemności 1,2 kWh. Zdaniem producenta, do 80% czasu jazdy po mieście może odbywać się w trybie całkowicie elektrycznym, co z kolei prowadzi do 40% niższego zużycia paliwa. Nie miałem okazji dłużej pojeździć po mieście, ale w trasie – głównie drogi wojewódzkie z ograniczeniem 70-90 km/h – auto zużyło niespełna 5 l/100km. Deklaracje o spalaniu na poziomie 4,8 l/100km nie są zatem przesadą. Teoretycznie zasięg na baterii to około 3 km, ale system cały czas płynnie i w pełni automatycznie dobiera tryb pracy układu.
Sama jazda jest bardzo przyjemna, płynna, w większości przypadków cicha i spokojna. Dynamika pojazdu nie jest jego domeną, bowiem przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje aż 10,8 sekundy, a prędkość maksymalna to 172 km/h. Nie jest to auto do sportowej jazdy i nie ma ku temu żadnych wątpliwości. Nie zachęca do tego również zawieszenie, które co prawda jest stabilne i nie nastręcza trudności podczas jazdy w trasie, ale ma zdecydowanie komfortowe nastawy i szybkie zakręty potrafią nieco rozbujać nadwozie Arkany. Francuski SUV Coupe ma spokojne usposobienie i tak należy traktować to auto. Zresztą dynamiczne przyspieszanie wiąże się z wkręcaniem jednostki spalinowej na wysokie obroty. Skrzynia Multi-mode nie jest co prawda przekładnią CVT, ale w niektórych przypadkach wydaje się mieć podobną charakterystykę.
Renault Arkana E-Tech. Ceny
Ceny francuskiej nowości z napędem 1.6 E-Tech o mocy 145 KM z automatyczną przekładnią Multi-mode startują od poziomu 119 900 złotych za wersję z wyposażeniem Zen. Za Intens zapłacimy 130 900 złotych, a za RS Line 142 900 złotych. Dla porównania, odmiany z silnikiem 1.3 TCE o mocy 158 KM są odrobinę tańsze – Intens za 126 900 i RS Line za 138 900 złotych.
Renault Arkana E-Tech. Podsumowanie
Dla kogo jest hybrydowa Arkana? Nie dla osób, które lubią dynamiczną jazdę, bowiem auto nie jest szybkie ani sportowe. Nie dla rodzin, które raczej wybiorą auto bardziej przestronne i praktyczne. Renault Arkana E-Tech to samochód dla młodych, którzy chcą jeździć oszczędnie, ale nie szybko. Być może również dla starszych, którzy chcą mieć auto modne, ale nie potrzebują sportowych emocji. Poza tym SUV z linią coupe w tym segmencie to rzadkość i właśnie tą indywidualnością francuska propozycja może zyskać w oczach potencjalnych klientów.
Renault Arkana E-Tech - zalety:
- Ładna, świeża i modna stylistyka
- Sporo przestrzeni mimo wyraźnie opadającego dachu
- Bardzo oszczędna jednostka napędowa
Renault Arkana E-Tech -wady:
- Bardzo przeciętna dynamika
- Brak udogodnień w bagażniku
Porównanie Renault Arkana 1.6 E-Tech 145 KM (Multi-mode) do wybranych konkurentów:
| Renault Arkana 1.6 E-Tech 145 KM (Multi-mode) | Kia Niro 1.6 GDI HEV 141 KM (AT6) | Toyota C-HR 1.8 Hybrid 122 KM (e-CVT) |
Cena (zł, brutto) | od 119 900 | od 97 990 | od 112 900 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | crossover/5 | crossover /5 | crossover /5 |
Długość/szerokość (mm) | 4568/1821 | 4355/1805 | 4390/1795 |
Rozstaw kół przód/tył (mm) | 1562/1556 | 1555/1569 | 1550/1560 |
Rozstaw osi (mm) | 2720 | 2700 | 2640 |
Pojemność bagażnika (l) | 480 | 356 | 377 |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Masa własna (kg) | 1510 | 1415 | 1420 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 39 | 45 | 43 |
Układ napędowy | hybrydowy | hybrydowy | hybrydowy |
Rodzaj paliwa | benzyna bezołowiowa | benzyna bezołowiowa | benzyna bezołowiowa |
Pojemność (cm3) | 1593 | 1580 | 1798 |
Liczba cylindrów | 4 | 4 | 4 |
Napędzana oś | przednia | przednia | przednia |
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń | automatyczna, Multi-mode | automatyczna, 6-biegowa | automatyczna, e-CVT |
Osiągi | | | |
Moc (KM) | 145 | 141 | 122 |
Moment obrotowy (Nm) | 205 | 170 | 163 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 10,8 | 11,5 | 11 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 172 | 164 | 170 |
Średnie spalanie (l/100 km) - dane fabryczne | 4,8 (wg. producenta) | 4,4 (wg. WLTP) | 4,8 (wg. WLTP) |
Emisja CO2 (g/km) | 108 | 87 | 109 |
Zobacz także: Jeep Wrangler w wersji hybrydowej
Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?