Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Renault. Dwa modele w wersji hybrydowej. Jakie to auta?

Wojciech Frelichowski
Renault Clio E-Tech Hybrid to pełna hybryda (HEV), zaś Renault Captur E-Tech Hybrid to hybryda typu plug in (PHEV). Fot. Renault
Renault Clio E-Tech Hybrid to pełna hybryda (HEV), zaś Renault Captur E-Tech Hybrid to hybryda typu plug in (PHEV). Fot. Renault
Na trwającym właśnie w Brukseli salonie samochodowym Renault zaprezentowało dwa zelektryfikowane modele z nowej serii E-Tech. To Clio E-Tech Hybrid i Captur E-Tech Hybrid.

Renault Clio E-Tech Hybrid to pełna hybryda (HEV), zaś Renault Captur E-Tech Hybrid to hybryda typu plug in (PHEV). Jak informuje producent, Clio E-Tech może poruszać się po mieście w trybie w pełni elektrycznym przez 80% czasu jazdy, a zużycie paliwa w cyklu miejskim może być nawet o 40% niższe niż w wersji z silnikiem spalinowym.

Zespół napędowy Renault E-Tech pochodzi z modelu koncepcyjnego EOLAB, który był pokazywany na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Paryżu w 2014 roku. Składa się ze specjalnie zmodyfikowanego silnika benzynowego 1,6 l nowej generacji. Pozostałe elementy układu to dwa silniki elektryczne, w tym jeden silnik typu HSG (High-Voltage Starter Generator, czyli wysokonapięciowy rozrusznik) oraz innowacyjna, wielostopniowa skrzynia biegów bez synchronizacji załączania biegów.

Renault wyjaśnia, że zastosowanie silników elektrycznych w połączeniu ze skrzynią biegów bez synchronizacji załączania biegów zapewnia optymalną, płynną zmianę przełożeń. Brak klasycznego sprzęgła pozwala na ruszanie z miejsca w trybie w elektrycznym, bez konieczności uruchamiania silnika spalinowego. Dodatkową zaletą jest natychmiastowa dostępność całego momentu obrotowego, dzięki czemu ruszanie z miejsca jest wyjątkowo dynamiczne.

Przy przekazywaniu mocy na poszczególne koła silniki mogą działać niezależnie lub wspólnie. Zespół napędowy steruje pracą silników i stopniem ich wykorzystania w zależności od potrzeb w zakresie przyspieszania i mocy oraz możliwości doładowywania akumulatora trakcyjnego. Zarządzanie odbywa się na podstawie 15 możliwych kombinacji pracy poszczególnych silników oraz w zależności od włączonego biegu.

Pojemność akumulatora trakcyjnego różni się w zależności od typu hybrydowego zespołu napędowego. W Clio E-TECH akumulator o pojemności 1,2 kWh (230 V) umożliwia znaczące obniżenie zużycia paliwa i emisji CO2, ponieważ nawet do 80% czasu jazdy po mieście odbywa się w trybie w 100% elektrycznym. W modelu Captur E-TECH Plug-in akumulator o pojemności 9,8 kWh (400 V) umożliwia pokonanie w cyklu miejskim do 65 km w trybie w 100% elektrycznym.

Hybrydowa jednostka montowana w Clio E-TECH ma moc 140 KM. Odzyskiwanie energii podczas hamowania (podobnie jak w samochodzie elektrycznym), duża pojemność akumulatora oraz wysoka sprawność zespołu napędowego E-TECH zapewniają zmniejszenie zużycia paliwa i energii. Nowy model może poruszać się po mieście w trybie w pełni elektrycznym przez 80% czasu jazdy, a zużycie paliwa może być nawet o 40% niższe niż w wersji z silnikiem spalinowym w cyklu miejskim. W trybie elektrycznym nowe Clio może osiągnąć prędkość 70-75 km/h.

W modelu Captur E-TECH Plug-in moc zespołu napędowego to 160 KM. Auto może przejechać w trybie elektrycznym 50 kilometrów z maksymalną prędkością 135 km/h w cyklu mieszanym (WLTP) oraz 65 kilometrów w cyklu miejskim (WLTP City).

Aby maksymalnie zwiększyć zasięg w trybie elektrycznym, samochód musi być regularnie podłączany do ładowania. W innych warunkach jazdy nowa jednostka E-TECH Plug-in działa podobnie jak standardowa, pełna hybryda E-TECH.

W określonych warunkach, jeśli akumulator jest wystarczająco naładowany, po maksymalnym wciśnięciu pedału gazu, trzy silniki mogą współpracować ze sobą dzięki szeregowo-równoległej konstrukcji napędu. W takiej sytuacji samochód w pełni wykorzystuje potencjał zespołu napędowego, co jest szczególnie ważne podczas wyprzedzania.

Renault zapowiada, że już niedługo rodzina E-Tech powiększy się o model Megane. Do 2022 roku Grupa Renault ma dysponować gamą 8 w pełni elektrycznych oraz 12 zelektryfikowanych modeli (hybryd i hybryd plug-in).

To tutaj jest produkowany Volkswagen ID.3

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty