Wszystko
o samochodach

Aktualności / Informacje

Renault ellypse - śmieciochód

Data publikacji: Autor: pim

 Producenci samochodów od lat chwalą się, że coraz większą ilość części ich samochodów można poddać recyklingowi. Rzadziej chwalą się tym, ile części samochodów jest wykonane z materiałów odzyskanych na drodze recyclingu.

Producenci samochodów od lat chwalą się, że coraz większą ilość części ich samochodów można poddać recyklingowi, czyli powtórnemu przetworzeniu. Rzadziej chwalą się tym, ile części produkowanych samochodów jest wykonane z materiałów odzyskanych na drodze recyclingu. Renault ellypse to prototyp wykonany w dużej części z materiałów pochodzących z odzysku.

Z "przechodzonego" aluminium zostały wykonane boczne drzwi, a główna część konstrukcji jest zrobiona ze stopu aluminium i stali, także odzyskanych ze złomu. Reszta elementów nadwozia - błotniki, pokrywa silnika, tylna część auta - są wykonane z polipropylenu, sztucznego tworzywa uzyskanego z recyklingu plastykowych części samochodowych. Kolor nadaje mu nie lakier, lecz nadająca się do przetworzenia barwna folia. Wnętrze także pochodzi "ze śmietnika". Podłogę pokryto syndermą, materiałem naturalnym i odnawialnym, produkowanym głównie z odpadów skórzanych. Materiały wygłuszające powstały z pochodzących z recyklingu włókien roślinnych (przetworzone stare ubrania, głównie bawełniane) i poliestrowych, uzyskanych po przetworzeniu butelek i opakowań.

Wnętrze jednak w żadnym wypadku nie sprawia wrażenia śmietnika. Wręcz przeciwnie - jest czyste, niemal ascetycznie "wysprzątane" z wielu elementów, które dziś wydają nam się w samochodzie nieodzowne. Największy wpływ na uczucie uporządkowania kabiny mają: oszczędna deska rozdzielcza i smukłe, zajmujące niewiele miejsca fotele. Pianka pokrywająca siedzenia zapamiętuje kształty i dopasowując się do kształtów ciała zapewnia komfort podróżowania. Fotele i podłoga są tak zaprojektowane i wyprofilowane, że naciskając jeden przycisk w przednich drzwiach można je złożyć w ciągu kilku sekund. Tworzą wówczas część podłogi, która staje się anatomicznie ukształtowaną, dwuosobową leżanką.

W prostej desce rozdzielczej są dwa ekrany - na jednym kierowca odczytuje informacje związane z jazdą i prowadzeniem samochodu, a na drugim, chowanym, pasażer znajdzie informacje dla siebie. W dolnej części deski jest wbudowany wielofunkcyjny pilot, którym steruje się m. in. klimatyzacją, nawigacją satelitarną, kalendarzem, radiem, a także informacjami o warunkach ruchu.

Skoro już jesteśmy przy porządku - części samochodu są oznaczone tak, by łatwo było zidentyfikować materiał, za jakiego zostały wykonane, posortować go i skierować do recyclingu. Materiały pokrywające siedzenia i podłogę łatwo zdjąć, by ułatwić przetworzenie materiału bazowego.

Nowatorskie są drzwi. Po stronie kierowcy otwierają się klasycznie (tyle, że nie ma środkowego słupka), ale po stronie pasażera tylne drzwi mogą się otwierać normalnie i "do tyłu", tworząc wraz z przednimi wielkie dwuskrzydłowe wrota.

Prototypowego ellypse napędza stukonny turbodiesel o pojemności 1,2 l. Nowinką jest także czterofunkcyjny katalizator. W silniku znajduje się alternator, który odzyskuje energię podczas hamowania i pełni funkcję dodatkowego silnika oraz startera.


Renault ellypse zaskakuje nowatorskim rozwiązaniem tylnych prawych drzwi, które mogą się otwierać do przodu i do tyłu, oraz fotelami, które w ciągu kilku sekund chowają się w podłodze, przekształcając samochód w dwuosobową leżankę. Nic tylko odpoczywać w czasie długich tras.


Chowane w desce rozdzielczej ekrany już nie zaskakują, ale składany panel sterujący na środkowej konsoli to już rzadziej spotykana nowinka. Kierownica i dźwigienki obok niej jest wzorowana na wcześniejszym prototypie talisman. W ellypse zrezygnowano z mechanicznych i hydraulicznych systemów - hamulce są sterowane elektrycznie, a układ kierowniczy i skrzynia biegów także zostały zautomatyzowane.

Do początku artykułu

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości