Renault Espace – luksus w nowoczesnym wydaniu

Bartłomiej Pobocha
Renault Espace - testInitiale Paris zawsze oznacza najwyższą wersję wyposażenia, jednak to co znalazło się na pokładzie nowego Renault Espace stanowczo przekracza wszelkie oczekiwania i wyobrażenia o tym co może posiadać rodzinne auto. W połączeniu z 200 konnym silnikiem benzynowym propozycja z Francji robi wrażenie. fot. Bartłomiej Pobocha
Renault Espace - testInitiale Paris zawsze oznacza najwyższą wersję wyposażenia, jednak to co znalazło się na pokładzie nowego Renault Espace stanowczo przekracza wszelkie oczekiwania i wyobrażenia o tym co może posiadać rodzinne auto. W połączeniu z 200 konnym silnikiem benzynowym propozycja z Francji robi wrażenie. fot. Bartłomiej Pobocha
Initiale Paris zawsze oznacza najwyższą wersję wyposażenia, jednak to co znalazło się na pokładzie nowego Renault Espace stanowczo przekracza wszelkie oczekiwania i wyobrażenia o tym co może posiadać rodzinne auto. W połączeniu z 200-konnym silnikiem benzynowym propozycja z Francji robi wrażenie.

Model Espace jest produkowany przez Francuzów od 1984 roku. Był pierwszym europejskim samochodem o nadwoziu tego typu. Stał się celną odpowiedzią na rosnący w Stanach Zjednoczonych rynek rodzinnych vanów, które mają być użyteczne zarówno w trakcie rodzinnych wycieczek jak i codziennych zakupów. W związku z rynkowymi zmianami oraz ewoluującymi oczekiwaniami klientów Espace wyewoluował w crossovera, jednak zachował swój rodzinny charakter, a wersja Initiale Paris pozwala aspirować mu do miana auta klasy wyższej zdolnego bez problemu przewieźć siedem osób i to w komfortowych warunkach.

Bardziej crossover czy van?

Renault Espace - testInitiale Paris zawsze oznacza najwyższą wersję wyposażenia, jednak to co znalazło się na pokładzie nowego Renault Espace stanowczo
Renault Espace - test

Initiale Paris zawsze oznacza najwyższą wersję wyposażenia, jednak to co znalazło się na pokładzie nowego Renault Espace stanowczo przekracza wszelkie oczekiwania i wyobrażenia o tym co może posiadać rodzinne auto. W połączeniu z 200 konnym silnikiem benzynowym propozycja z Francji robi wrażenie.

fot. Bartłomiej Pobocha

Pomimo że piąte wcielenie vana od Renault zostało oficjalnie zaprezentowane podczas targów motoryzacyjnych w Paryżu, aż trzy lata temu. Auto nadal prezentuje się świeżo, nowocześnie i w przeciwieństwie do swoich poprzedników wygląda muskularnie, a przy tym futurystycznie. Daleko mu do pudełkowatego kształtu znanego z poprzednich wcieleń Espace’a. Projektanci zastąpili go nowoczesnymi liniami, które sprawiają, że auto wyróżnia się na tle konkurencji.

Wraz ze zmianą wyglądu van od Renault zyskał wiele cech współczesnych crossoverów – podniesione zawieszenie i duże 19-calowe felgi z wysokim profilem opony 235/55 pozwalają bez problemu pokonywać również drogi gorszych kategorii, krawężniki i ze spokojnym sumieniem o układ zawieszenia, opony i felgi przejeżdżać przez nawet najgorzej zaprojektowane progi zwalniające. Warto zauważyć, ze testowany przez nas egzemplarz ze zmienną charakterystyką zawieszenia przypomina w prowadzeniu auta amerykańskie. Idealnie wybiera nierówności, lekkie kołysanie w trakcie jazdy gorszymi drogami przywołuje uczucie komfortu i bezpieczeństwa.

Egzemplarz, który mieliśmy okazję testować wyposażono w dynamiczny 200-konny silnik benzynowy o pojemności 1,6 l. Jednostka ta jest dostępna w każdej wersji wyposażeniowej. Jednak Espace Initiale Paris jest oferowany jedynie z najmocniejszym dieslem o mocy 160 koni mechanicznych oraz benzynowym TCe rozwijającym 200 KM. Zatem miłośnicy mniejszych mocy, będą musieli zdecydować się na wybór mniej bogatych wersji.

[page_break]

Francuski przepych

Renault Espace - testInitiale Paris zawsze oznacza najwyższą wersję wyposażenia, jednak to co znalazło się na pokładzie nowego Renault Espace stanowczo
Renault Espace - test

Initiale Paris zawsze oznacza najwyższą wersję wyposażenia, jednak to co znalazło się na pokładzie nowego Renault Espace stanowczo przekracza wszelkie oczekiwania i wyobrażenia o tym co może posiadać rodzinne auto. W połączeniu z 200 konnym silnikiem benzynowym propozycja z Francji robi wrażenie.

fot. Bartłomiej Pobocha

W związku z tym, że Renault za punkt honoru wzięło sobie wyposażenie Initiale Paris we wszystko co mają w swojej ofercie, najwyższa wersja wyposażeniowa francuskiego vana znaleźć można zarówno fotele kierowcy i pasażera z funkcją masażu czy monitory w zagłówkach, jak i ledowe podświetlenie o zmiennym kolorze. Co więcej – auto ma wiele możliwości personalizacyjnych. Każdy z kierowców ma szansę na zaprogramowanie swojego własnego profilu, po którego wybraniu zmieniają się ustawienia fotela, włącza określony tryb masażu, a także podświetlenie wnętrza, jego natężenie oraz dźwięk silnika. Ostatnia funkcja jest niezwykle ciekawą i niespotykaną w tego typu autach. Po ustawieniu dźwięku silnika w tryb sport, z głośników w trakcie dynamicznego dodawania gazu sączy się dźwięk, który pozwala pomyśleć, że pod maską wcale nie zamontowano czterocylindrowego 1,6, tylko soczyste V6. W połączeniu z 200. końmi mocy robi to naprawdę ciekawe wrażenie. Doświadczenie staje się szczególnie przyjemne w momencie włączenia trybu sport, który powoduje, że crossover staje się o wiele żwawszy, szybciej zmienia biegi i utrzymuje wyższe obroty silnika. Jednak czy jest to potrzebne właścicielowi rodzinnego vana? Odpowiedź na to pytanie pozostawimy wam.

Renault Espace - testInitiale Paris zawsze oznacza najwyższą wersję wyposażenia, jednak to co znalazło się na pokładzie nowego Renault Espace stanowczo
Renault Espace - test

Initiale Paris zawsze oznacza najwyższą wersję wyposażenia, jednak to co znalazło się na pokładzie nowego Renault Espace stanowczo przekracza wszelkie oczekiwania i wyobrażenia o tym co może posiadać rodzinne auto. W połączeniu z 200 konnym silnikiem benzynowym propozycja z Francji robi wrażenie.

fot. Bartłomiej Pobocha

Najwięcej problemu w trakcie jazdy Renault sprawia ustawienie trybu jazdy „eco”, gdyż Espace mimo 200-konnego napędu sprawia wrażenie ociężałego i nie pozwala na dynamiczne wykonywanie manewrów. Staje się to w pewnych momentach dosyć niebezpieczne. Podczas wyprzedzania, pomimo wciśnięcia gazu „do deski” auto nie zmienia swojej charakterystyki i nadal przyspiesza dość ospale. Warto pamiętać zatem, by przygotowując się do manewru powrócić do trybu normalnego lub przełączyć się na sport.

Nowoczesne wnętrze

Wsiadając do Espace’a pierwszym co rzuca się w oczy to futurystka jego wnętrza. Auto sprawia wrażenie, jak gdyby było obudową dla tabletu usytuowanego w konsoli środkowej. Materiały zastosowane we wnętrzu są wysokiej jakości, przyjemne w dotyku. To, że mamy do czynienia z Renault zdradzają niestety np. kratki wlotów powietrza, których najdelikatniej ujmując nie można określić mianem wysokiej jakości. 

Renault Espace - testInitiale Paris zawsze oznacza najwyższą wersję wyposażenia, jednak to co znalazło się na pokładzie nowego Renault Espace stanowczo
Renault Espace - test

Initiale Paris zawsze oznacza najwyższą wersję wyposażenia, jednak to co znalazło się na pokładzie nowego Renault Espace stanowczo przekracza wszelkie oczekiwania i wyobrażenia o tym co może posiadać rodzinne auto. W połączeniu z 200 konnym silnikiem benzynowym propozycja z Francji robi wrażenie.

fot. Bartłomiej Pobocha

Nowoczesny design jest widoczny w każdym aspekcie wnętrza nowego Espace’a. By ułatwić przewożenie przedmiotów o większych gabarytach, producent postanowił wyposażyć Initiale Paris w elektrycznie składane fotele obu tylnych rzędów. Można tego dokonać zarówno z bagażnika auta, jak i za pomocą ekranu dotykowego w konsoli środkowej. Szybki dostęp do ustawień foteli zapewnia specjalny przycisk zlokalizowany na bokach siedzeń kierowcy i pasażera, który jest również odpowiedzialny za aktywację menu sterującego masażem. Co ciekawe fotele umilają podróż jedynie przez kilka minut, po tym czasie funkcja masażu dezaktywuje się i jeśli kierowca lub pasażer chcą kontynuować relaksacyjną podróż, są zmuszeni ponownie wywołać funkcję z poziomu konsoli środkowej.

Za strefę connected auta odpowiada 8,7 calowy ekran dotykowy, który funkcjami przypomina tablet, a nie konsolę środkową auta. W wielu przypadkach kłopotliwe bywa odnalezienie poszczególnych funkcji bez wertowania większości zakładek. Funkcjami można sterować również korzystając z pokrętła umieszczonego pod skrzynią biegów, co w trakcie jazdy wydaje się być o wiele bezpieczniejszą i wygodniejsza opcją, jednak w praktyce wydłuża proces zmiany ustawień i odciąga uwagę kierowcy od drogi. Na szczęście auto wyposażono również a w szereg asystentów, w tym tempomat zbliżeniowy oraz aktywnego asystenta pasa ruchu, co wielokrotnie przydaje się w trakcie np. próby odnalezienia kolejnego folderu z muzyką w przepastnej pamięci systemu infotainment.

Duży też może skręcać

Renault Espace - testInitiale Paris zawsze oznacza najwyższą wersję wyposażenia, jednak to co znalazło się na pokładzie nowego Renault Espace stanowczo
Renault Espace - test

Initiale Paris zawsze oznacza najwyższą wersję wyposażenia, jednak to co znalazło się na pokładzie nowego Renault Espace stanowczo przekracza wszelkie oczekiwania i wyobrażenia o tym co może posiadać rodzinne auto. W połączeniu z 200 konnym silnikiem benzynowym propozycja z Francji robi wrażenie.

fot. Bartłomiej Pobocha

By ułatwić manewrowanie nawet w ciasnych uliczkach, najbogatsza wersja Espace posiada również skrętną tylną oś oraz system automatycznego parkowania, który wykorzystując czujniki i kamery pozwala ustawić pojazd zarówno prostopadle, jak i równolegle. Największym atutem rodzinnego Renault jest jego bagażnik. Przy rozłożonych wszystkich rzędach foteli właściciel zyskuje 247 litrów, przy 5 osobach na pokładzie 680 litrów osobach na pokładzie po 2101 litrów przy złożonych wszystkich fotelach.

Podsumowanie

Ceny Renault Espace w wersji Initiale Paris rozpoczynają się od 162 900 zł, czyniąc go jednym z najdroższych aut swojego segmentu. Dla porównania Seat Alhambra z dwulitrowym 220-konnym silnikiem benzynowym w najwyższej wersji wyposażeniowej kosztuje ok. 156 500 zł, a Ford Galaxy z 2,0 l benzyną i 240 końmi pod maską 158 100 zł. Nie zmienia to jednak faktu, że siadając za kierownicą Renault, właściciel może mieć przeświadczenie, że gdyby nie rąb w środkowej części kierownicy nikt nie powiedziałby, że nie jest to produkt marki premium. Auto prowadzi się bardzo dobrze, przyzwoicie przyspiesza. Jest komfortowe i przestronne, a nowoczesna stylistyka i dodatkowe funkcje poprawiają odczucia w trakcie jazdy. Monitory w zagłówkach mogą być świetnym rozwiązaniem dla rodzin podróżujących z małymi dziećmi. To idealny sposób by podróże nie dłużyły się nawet najmłodszym. Starsi zadowolą się masażem.

Plusy:

  • nowoczesne, komfortowe i przestronne wnętrze
  • duży bagażnik z wieloma możliwościami aranżacji przestrzeni
  • komfortowe zawieszenie i dynamiczny silnik
  • wiele możliwości personalizacyjnych

Minusy:
- skomplikowany system infotaiment, którego lepiej nie obsługiwać w trakcie jazdy
- „ociężały” tryb eco, który nie zmienia swojej charakterystyki nawet po mocniejszym wciśnięciu gazu

Renault Espace i konkurenci:

Marka/modelRenault Espace Initiale ParisSeat Alhambra  Style AdvancedFord Galaxy Titanium
Cena (zł)162 900156 500158 100
Typ nadwozia/liczba drzwivan / 5van / 5van / 5
Liczba miejsc555
Wymiary i masy   
Długość/szerokość/wysokość (mm)4 857/2 128/1 6774 854/2 081/1 7204 848/2 137/1 747
Rozstaw kół: przód/tył (mm)1 630/1 6211 569/1 6171 606/1 606
Rozstaw osi (mm)2 8842 9192 850
Masa własna (kg)1 6091 7151 658
Pojemność bagażnika (l)680955700
Pojemność zbiornika paliwa (l)587066
Układ napędowy   
Rodzaj paliwabenzynabenzynabenzyna
Pojemność (cm3)161819841 999
Liczba cylindrów444
Napędzana ośna przednią ośna przednią ośna przednią oś
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeńautomatyczna/7Automatyczna/6Automatyczna/6
Osiągi   
Moc (KM) przy obr./min200 KM przy 5 750220 KM przy 4 500240 KM przy 6 000
Moment obrotowy (Nm) przy obr./min260 Nm przy 2 500 350 Nm przy 1 500-4 400 345 Nm przy 1 900-3 500
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)8,910,99
Prędkość maksymalna (km/h)211226222
Średnie spalanie (l/100 km)6,27,27,9
Emisja CO2 (g/km) 167180
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty