Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Renault Kadjar 1.6 TCe Bose. Efektowny crossover za rozsądne pieniądze

Marcin Lewandowski
Renault Kadjar 1.6 TCe Bose - testGama modelu Kadjar, oferowanego od kwietnia 2015 roku, powiększyła się o najmocniejszą wersję benzynową. Znany z Qashqaia silnik trafił pod maskę crossovera Renault dając klientom kolejny powód, by zainteresowali się jego zakupem.fot. Marcin Lewandowski
Renault Kadjar 1.6 TCe Bose - testGama modelu Kadjar, oferowanego od kwietnia 2015 roku, powiększyła się o najmocniejszą wersję benzynową. Znany z Qashqaia silnik trafił pod maskę crossovera Renault dając klientom kolejny powód, by zainteresowali się jego zakupem.fot. Marcin Lewandowski
Gama modelu Kadjar, oferowanego od kwietnia 2015 roku, powiększyła się o najmocniejszą wersję benzynową. Znany z Qashqaia silnik trafił pod maskę crossovera Renault dając klientom kolejny powód, by zainteresowali się jego zakupem.

Jedna z teorii mówi, że samochody kupuje się oczami. Jeśli tak jest w rzeczywistości, to Kadjar ma potencjał na spory sukces rynkowy. Nie musi podobać się wszystkim, ale wielu doceni jego krągłości, ciekawy grill, duże koła i pozornie całkiem spore nadwozie. Wszystko razem wydaje się jeszcze atrakcyjniejsze, gdy przyjrzymy się metce z ceną i porównamy z konkurencją.

Renault Kadjar 1.6 TCe Bose - testGama modelu Kadjar, oferowanego od kwietnia 2015 roku, powiększyła się o najmocniejszą wersję benzynową. Znany z Qashqaia
Renault Kadjar 1.6 TCe Bose - test

Gama modelu Kadjar, oferowanego od kwietnia 2015 roku, powiększyła się o najmocniejszą wersję benzynową. Znany z Qashqaia silnik trafił pod maskę crossovera Renault dając klientom kolejny powód, by zainteresowali się jego zakupem.

fot. Marcin Lewandowski

Od strony technicznej w koncernie Nissan-Renault trwa już dość ściśle ustalony podział. Francuzi specjalizują się w samochodach miejskich i minivanach, Japończycy przed laty postawili na SUV-y, crossovery, pickupy i za nie właśnie odpowiadają. Nie powinno zatem dziwić że nowy Nissan Micra opiera się niemal w całości na technice Renault Clio, a Renault Alaskan to Nissan Navara NP300 z nieco odmienionym wyglądem.

Renault Kadjar pod żadnym pozorem nie wybija się z tej polityki, gdyż powstał na podzespołach drugiej generacji Nissana Qashqai. Oba samochody dzieją identyczną płytę podłogową, mają taki sam rozstaw osi wynoszący 2 646 mm oraz bardzo zbliżoną wysokość i szerokość. Kadjar mierząc 4 449 mm jest dłuższy od swojego japońskiego kuzyna o 55 mm, co jest nie tylko wynikiem odmiennej stylistyki, ale też nieco przedłużonego tyłu. W praktyce ma to nie lada znaczenie, bo Kadjar może pochwalić się o 15% większym bagażnikiem (472 l) od swojego japońskiego kuzyna (410 l).

Renault Kadjar 1.6 TCe Bose - testGama modelu Kadjar, oferowanego od kwietnia 2015 roku, powiększyła się o najmocniejszą wersję benzynową. Znany z Qashqaia
Renault Kadjar 1.6 TCe Bose - test

Gama modelu Kadjar, oferowanego od kwietnia 2015 roku, powiększyła się o najmocniejszą wersję benzynową. Znany z Qashqaia silnik trafił pod maskę crossovera Renault dając klientom kolejny powód, by zainteresowali się jego zakupem.

fot. Marcin Lewandowski

W stosunku do Nissana Renault postawiło na inną linię stylistyczną. Zamiast ostrych krawędzi i mocno zaznaczonych linii Kadjar oferuje delikatne krągłości. Całość jest okraszona typowymi dla marki elementami stanowiącymi spójny język z pozostałymi modelami francuskiej marki.

Podobnie jest we wnętrzu. Deska rozdzielcza zaprojektowana jest poprawnie, choć zabrakło jej nieco wyrazistości. Tunel środkowy ozdobiony jest rączką od strony pasażera, dla której ciężko odgadnąć zastosowanie, ale miejsce znalazło się też na półeczkę i dwa miejsca na kubki z napojami. Podłokietnik znajduje się na odpowiedniej wysokości, ale zabrakło mu regulacji.

Francuzi zadbali o wygodę pasażerów. Przednie fotele są dobrze wyprofilowane, a w długiej trasie wygodne. Z miejscem nie ma kłopotów także w drugim rzędzie, gdzie znajdziemy sporo miejsc na drobiazgi i składany podłokietnik. Brakuje jedynie nawiewu na zwieńczeniu tunelu. Kadjar ze względu na swoje wymiary oferuje wyłącznie nadwozie pięciomiejscowe.

Renault Kadjar 1.6 TCe Bose - testGama modelu Kadjar, oferowanego od kwietnia 2015 roku, powiększyła się o najmocniejszą wersję benzynową. Znany z Qashqaia
Renault Kadjar 1.6 TCe Bose - test

Gama modelu Kadjar, oferowanego od kwietnia 2015 roku, powiększyła się o najmocniejszą wersję benzynową. Znany z Qashqaia silnik trafił pod maskę crossovera Renault dając klientom kolejny powód, by zainteresowali się jego zakupem.

fot. Marcin Lewandowski

Renault zdecydowało się na produkcję Kadjara w swoich hiszpańskich zakładach w Palencji, co dawało pewną nadzieję na nieco wyższą jakość wykonania w stosunku do Qashqaia powstającego w Wielkiej Brytanii, ale nic z tych rzeczy. Choć na pierwszy rzut oka wszystko wydaje się poprawne, to bliższe przyjrzenie się plastikom ujawnia tendencje do skrzypienia w kilku miejscach. Fakt, że na co dzień mało kto dotyka np. obudowy wskaźników, ale przecież po pewnym czasie niechciane dźwięki mogą zacząć pojawiać się same. Świetne wrażenie robi elektroniczny wyświetlacz wskaźników, który tradycyjnie w Renault można sobie konfigurować w ramach kilku dostępnych schematów wyświetlania i kolorów.

Bagażnik, podobnie jak w Nissanie, ma wysoko umieszczoną podłogę, co ogranicza jego pojemność. Wynik 472 litrów jest niezły, ale np. Hyundai Tucson oferuje 513 l. Oparcie tylnej kanapy dzielone asymetrycznie na dwie części można składać z poziomu bagażnika, a otrzymana powierzchnia jest niemal płaska. Przy dwóch miejscach do wnętrza można zmieścić 1 478 litrów.

Najmocniejszy w gamie

Renault Kadjar 1.6 TCe Bose - testGama modelu Kadjar, oferowanego od kwietnia 2015 roku, powiększyła się o najmocniejszą wersję benzynową. Znany z Qashqaia
Renault Kadjar 1.6 TCe Bose - test

Gama modelu Kadjar, oferowanego od kwietnia 2015 roku, powiększyła się o najmocniejszą wersję benzynową. Znany z Qashqaia silnik trafił pod maskę crossovera Renault dając klientom kolejny powód, by zainteresowali się jego zakupem.

fot. Marcin Lewandowski

Nowy silnik benzynowy uruchamia się przyciskiem umieszczonym na desce rozdzielczej. Odgłosy jego pracy są dobrze wytłumione. Słychać, że komfort podróży jest tu najważniejszy. Dostępna moc 163 KM robi dobre wrażenie na papierze i gwarantuje bardzo przyzwoite osiągi. Sprint do setki może odbyć się w czasie 9,2 sekundy, ale Kadjar bynajmniej do tego nie prowokuje. Nie jest to samochód dla kierowców oczekujących sportowych wrażeń, a jedynie potrzebujących mocnego silnika w razie potrzeby. Niestety i tu nie jest idealnie, sześciobiegowa skrzynia wykonuje polecenia poprzez mało precyzyjny mechanizm.

Od strony mechanicznej ten model nie oferuje żadnych alternatyw. Nie można zamówić ani napędu obu osi, ani automatycznej skrzyni biegów. Trudno mieć to za złe Francuzom, bowiem Nissan Qashqai z tym samym silnikiem także pozbawiony jest takich możliwości. Ma to swoje dobre strony. Po pierwsze w tym segmencie układy 4x4 nie są często zamawiane, po drugie wyraźnie zwiększyłyby zużycie paliwa. A ekonomiczność nowej jednostki napędowej jest jedną z jej największych zalet. Podczas gdy u konkurencji niełatwo znaleźć porównywalną wersję silnikową, która w praktyce dałaby się skłonić do powściągliwości w opróżnianiu baku, to Kadjar ma do tego prawdziwy talent. Nawet tuż po uruchomieniu silnika średnie spalanie mieści się poniżej 10 l/100 km, a każdym przebytym kilometrem sukcesywnie maleje. Jeśli poddamy się charakterowi samochodu i nie będziemy przesadnie zmuszali silnika do wysiłku, to z łatwością uzyskamy niezłe rezultaty. W mieście realne spalanie nie powinno przekraczać ośmiu litrów, zaś w trasie można zejść poniżej siedmiu. Podczas jazd testowych Kadjar zażądał 6,8 l/100 km.

Renault Kadjar 1.6 TCe Bose - testGama modelu Kadjar, oferowanego od kwietnia 2015 roku, powiększyła się o najmocniejszą wersję benzynową. Znany z Qashqaia
Renault Kadjar 1.6 TCe Bose - test

Gama modelu Kadjar, oferowanego od kwietnia 2015 roku, powiększyła się o najmocniejszą wersję benzynową. Znany z Qashqaia silnik trafił pod maskę crossovera Renault dając klientom kolejny powód, by zainteresowali się jego zakupem.

fot. Marcin Lewandowski

Jak łatwo się domyślić reszta podwozia także ma przyjemne usposobienie. Zawieszenie zestrojono pod gusta posiadaczy tradycyjnych francuskich automobili, jest więc miękkie i dobrze wybiera nierówności nawierzchni. Ten element także nie toleruje prób ostrego traktowania i wszelkie próby zmuszenia go do ostrego pokonywania zakrętów szybko poskramia dużą dozą podsterowności.

Wersja Bose to najdroższa stała pozycja cennikowa modelu Kadjar. Oferuje w standardzie m.in. takie elementy, jak reflektory LED Pure Vision, system multimedialny R-Link 2 z nawigacją czy nagłośnienie firmy Bose. Jej cena z topowym silnikiem benzynowym wynosi 104 900 zł. Może wydawać się, że to dużo, ale konkurencja wcale nie jest tańsza. Hyundai Tucson z silnikiem o mocy 177 KM oferujący podobne osiągi już w średniej specyfikacji Style kosztuje (w promocji !) 120 990 zł. Peugeota 3008 (165 KM), także w środkowej wersji Active, wyceniono na 119 400 zł, ale jest dostępny wyłącznie z automatyczną przekładnią. Tiguan ze 150-konnym 1.4 TSI kosztuje 100 690 zł w bazowej wersji Trendline i 112 290 zł w Comfortline, przy czym nawet w tej drugiej trzeba dopłacać za reflektory LED czy nawigację. Jak widać poszukując crossovera segmentu C warto rozważyć zakup Kadjara. W podobnej cenie trudno będzie znaleźć wyraźnie lepszą ofertę.

Podsumowanie

Nissan Qashqai okazał się rynkowym przebojem w wielu krajach Starego Kontynentu, a Renault postanowiło wykorzystać sprawdzoną receptę, dodając coś od siebie. Jednych zachęcą obłe linie nadwozia, innych większy bagażnik, a teraz nikt już nie powinien narzekać, że w Kadjarze brak jest mocnego silnika benzynowego. Prawdą jest, że crossover francuskiej marki nie jest idealny, ale swoje zalety w postaci wygodnego podwozia, czy małego zapotrzebowania na paliwo podkreśla atrakcyjnym cennikiem.

Zalety:
- przyjemna dla oka stylistyka
- komfortowe zawieszenie
- niskie spalanie
- obszerne wnętrze

Wady:
- niska jakość montażu
- mało precyzyjny mechanizm zmiany biegów
- przeciętny bagażnik z wysokim progiem

Dane techniczne Renault Kajdar 1.6 TCe oraz wybranego konkurenta:

Marka/model

Renault Kadjar Bose

Nissan Qashqai N-Connecta

Cena

104 900 zł

106 850 zł

Typ nadwozia/liczba drzwi

SUV/5

SUV/5

Liczba miejsc

5

5

Wymiary i masy

 

 

Długość x szerokość x wysokość (mm)

4449 x 1836 x 1607

4394 x 1806 x 1590

Rozstaw kół: przód/tył (mm)

1556/1542

1560/1560

Rozstaw osi (mm)

2646

2646

Masa własna (kg)

1306

1369

Pojemność bagażnika (l)

472/1478

410

Pojemność zbiornika paliwa (l)

55

65

Układ napędowy

 

 

Rodzaj paliwa

benzyna

benzyna

Pojemność (cm3)

1618

1618

Liczba cylindrów

4

4

Napędzana oś

przednia

przednia

Skrzynia biegów: typ/liczba przełożeń

Ręczna/6

Ręczna/6

Osiągi

 

 

Moc (KM) przy obr./min

163 / 5200

163 / 5200

Moment obrotowy (Nm) przy obr./min

240 / 2000

240 / 2000

Przyspieszenie 0–100 km/h (s)

9,2

8,9

Prędkość maksymalna (km/h)

205

200

Średnie spalanie (l/100 km)

6,0-6,2

5,8

Emisja CO2 (g/km)

134-139

134

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty