Renault Laguna (1994 – 2001)

Jerzy Kozierkiewicz
Fot. Wojciech Kołatek: Potwierdzeniem udanej konstrukcji Laguny jest fakt że po latach ten model nadal wygląda dobrze.
Fot. Wojciech Kołatek: Potwierdzeniem udanej konstrukcji Laguny jest fakt że po latach ten model nadal wygląda dobrze.
Harmonijne kształty i funkcjonalność połączona z komfortem jazdy, to nadal mocne atuty Renault Laguna z lat 90. ubiegłego wieku.
Harmonijne kształty i funkcjonalność połączona z komfortem jazdy, to nadal mocne atuty Renault Laguna z lat 90. ubiegłego wieku.
Fot. Wojciech Kołatek: Potwierdzeniem udanej konstrukcji Laguny jest fakt że po latach ten model nadal wygląda dobrze.
Fot. Wojciech Kołatek: Potwierdzeniem udanej konstrukcji Laguny jest fakt że po latach ten model nadal wygląda dobrze.

 

Ranault Laguna zastąpiła w 1994 r. średnio udany model 21. Francuska firma wprowadziła całkowicie nowe auto o bardzo ciekawej linii nadwozia, z nowoczesnym wnętrzem i z najnowszymi w tamtych czasach rozwiązaniami związanymi z bezpieczeństwem. Potwierdzeniem udanej konstrukcji jest fakt iż Laguny z tamtych lat nadal wyglądają dobrze i nie rażą archaicznością linii. Przez pierwszy rok model występował tylko w jednej wersji nadwozia – liftback. Kombi, zwany w Renault - Grandtour, pojawił się w 1995 r.

 

Laguna ma bardzo przestronne wnętrze. Z przodu jest miejsce nawet dla wysokich osób, a cofnięcie przednich siedzeń nie zmniejsza komfortu z tyłu. Wadą przednich foteli jest bardzo słabe trzymanie boczne. Kokpit rozwiązano funkcjonalnie, z czytelnymi wskaźnikami i dobrze rozmieszczonymi dźwigienkami. W środkowym panelu, mieszczącym sterowanie nawiewem lub klimatyzacją zastosowano praktyczną przysłonę radia. Choć do wykończenia wnętrza użyto średniej klasy materiałów, są one na tyle trwałe, bo wytrzymują wieloletnią eksploatację. Ślady zużycia mogą być jedynie na welurowej tapicerce siedzeń.

Fot. Wojciech Kołatek: Przyjemność z jazdy gwarantuje w Lagunie dobrze zestrojone zawieszenie oraz bezpośredni i precyzyjny układ kierowniczy.
Fot. Wojciech Kołatek: Przyjemność z jazdy gwarantuje w Lagunie dobrze zestrojone zawieszenie oraz bezpośredni i precyzyjny układ kierowniczy.

 

Obydwie wersje nadwozia mogą się pochwalić dużymi bagażnikami: liftback – 450 l, a po złożeniu oparcia tylnej kanapy – 1335 l. W wersji kombi odpowiednio – 520 l i 1850 l.

Przyjemność z jazdy gwarantuje w Lagunie dobrze zestrojone zawieszenie oraz bezpośredni i precyzyjny układ kierowniczy. Auto dobrze trzyma się drogi. Na gorszej nawierzchni można usłyszeć stuki z układu jezdnego. Laguna nie lubi też pełnego obciążenia.

           

Silniki

 

Jak w wielu modelach produkowanych przez lata, silniki mają te same pojemności i rożne moce – z roczników starszych są na ogół trochę słabsze. Podobne zjawisko zachodzi także przy Lagunie. Do wyboru były cztery benzynowe i dwa wysokoprężne silniki.

Najpopularniejszymi jednostkami benzynowymi są 1,8 l o mocy 94-120 KM (w zależności od rocznika) oraz 2,0 l z mocą 114 i 139 KM. Z pozostałych silników benzynowych to: 1,6 l/ 107 KM oraz najmocniejsze 3,0 l V6/ 167 KM  i 3,0 l 24V V6 z mocą 190 KM. Trzylitrowe silniki są bardzo paliwożerne. W/g danych producenta zużycie benzyny w mieście przekracza 16 l/100 km, zaś w

Fot. Wojciech Kołatek: Choć do wykończenia wnętrza użyto średniej klasy materiałów, są one trwałe.
Fot. Wojciech Kołatek: Choć do wykończenia wnętrza użyto średniej klasy materiałów, są one trwałe.

wersji z automatyczną przekładnią ponad 17 l.

Z silników wysokoprężnych najmniej godnym zainteresowania jest wolnossący 2,2 l/ 83 KM – średnia ocena przede wszystkim z powodu osiągów i głośnej pracy. Lepiej prezentuje się tej samej pojemności turbo o mocy113 KM. Wartymi zainteresowania są natomiast diesle 1,9 dTi  w wersji z wtryskiem bezpośrednim  o mocy 98 KM oraz z wtryskiem typu Common Rail z mocą 107 KM.

Silniki regularnie serwisowane nie sprawiają kłopotów. Należy pamiętać o  wymianie paska rozrządu co ok. 100 tys. km, dbać o uszczelniacze wału i wałka rozrządu. Jednostki po modernizacji w 1998 r. są też chwalone za dynamikę.  

 

Eksploatacja

 

Renault Laguna jest przykładem auta rodzinnego – wygodny, przestronny z pojemnymi bagażnikami. A jakie ma wady? Pod względem awaryjności należy do aut przeciętnych. W badaniach niemieckiego TÜV regularnie plasuje się na początku drugiej pięćdziesiątki ocenianych modeli.

Laguna w 1998 r. przeszła face lifting. Dokonane zmiany nie są widoczne na pierwszy „rzut oka”. Bardziej opływowe stały się zderzaki, ulokowano w nich reflektory przeciwmgłowe. Nowy kształt dostały tylne lampy zespolone i przekonstruowano reflektory przednie, praktycznie nie

Fot. Wojciech Kołatek: Bagażnik o pojemności 450 l po złożeniu oparć tylnej kanapy można powiększyć do 1335 l.
Fot. Wojciech Kołatek: Bagażnik o pojemności 450 l po złożeniu oparć tylnej kanapy można powiększyć do 1335 l.

zmieniając ich zewnętrznego wyglądu. Wraz z modernizacją wprowadzono też mocniejsze, szesnastozaworowe silniki.

 

Chyba najsłabszym punktem Laguny jest zawieszenie, szczególnie w polskich warunkach. W przednim najszybciej zużywają się wieszaki stabilizatora, zaś z tyłu – poduszki tylnej belki. Inne problemy nękające właścicieli, to awarie elektroniki (bez powodu świecą się przypadkowe kontrolki, zawodzi immobiliser), elektryki (np. alternatora, rozrusznika, dmuchawy), układu wydechowego (korozja, szczególnie środkowego i końcowego tłumika), układu napędowego (wycieki z skrzyni biegów, spod osłon na półosiach napędowych). Model jest natomiast dobrze zabezpieczony antykorozyjnie gdyż ponad 60% blach karoserii jest ocynkowana (te najbardziej narażone mają nawet dwustronne ocynkowanie).

 

Na rynku najwięcej jest aut z silnikami 1.8 i 2.0, z dość średnim wyposażeniem, którego poziom w Lagunie ma oznaczenia RN, RT i RXE. Była także seria limitowana z bardzo bogatym wyposażeniem pod nazwą Baccara. Sporo aut tego modelu sprzedał polski importer Renault Polska. Rzadziej trafiają się Laguny z silnikiem 3.0 V6 i te najczęściej pochodzą z indywidualnego importu.  Spora cześć oferowanych aut ma instalacje gazową.

Części oryginalne są drogie i przy naprawach warto szukać tańszych zamienników. Renault Laguna nigdy nie był autem prestiżowym, co powoduje umiarkowane ceny na rynku wtórnym.

 

Wady:

- mało ekonomiczne silniki,

- przeciętna jakość wykonania,

- ograniczona widoczność z wnętrza.

 

Zalety:

- bardzo przestronne wnętrze,

- wysoki komfort podróżowania,

- dobre wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa.  

 

Ważniejsze daty z historii modelu:

1993 – premiera modelu: pokaz statyczny w grudniu

1994 – wprowadzenie Laguny na rynek w wersji liftback

1995 – ofertę wzbogaca Laguna w wersji kombi, nowy silnik 2.0 16V

1996 – gama silników powiększona o turbodiesla 2,2 l

1998 – face lifting modelu, nowe silniki

1999 – debiut silnika 1.9 dCi z wtryskiem typu Common Rail

2001 – pojawia się nowa Laguna (marzec), koniec sprzedaży poprzedniego modelu

 

Orientacyjne ceny wywoławcze (w tys. zł)*

 

 

1994

1995

1996

1997

1998

1999

2000

1.6

-

-

-

-

12,9-16,9

16,3-22,9

16,5-23,9

1.8

8,2-12,0

8,9-13,9

10,0-13,9

10,5-16,5

13,5-16,8

16,0-21,8

16,1-27,5

2.0

8,6-11,9

8,9-15,2

10,9-15,8

10,9-15,7

12,9-18,9

16,9-20,5

15,7-27,5

3.0

15,5

-

-

12,9-22,9

14,9-24,9

14,8-26,2

26,9

1.9dTi

-

-

-

-

17,3

19,7-22,3

22,4-24,9

2.2 dT

-

-

13,9

15,0-17,1

16,2-18,1

-

-

* na podstawie ofert internetowych, bez wersji wyposażenia

 

Dane techniczne wybranych silników wersji liftback*

 

Silnik

1.6 16V

1.8 16V

2.0 16V

3.0 24V V6

1.9dTi

2.2dT

Pojemność skokowa (cm3)

1598

1783

1948

2946

1870

2188

Moc (KM/obr/min)

107/5750

120/5750

139/6000

190/5750

98/4000

113/4300

Maks. mom. Obr. (Nm/obr/min)

148/3750

165/3750

182/4500

267/4000

200/2000

250/2000

Prędkość maks (km/h)

195

203

210

235

185

195

Przyspieszenie 0-100 km (s)

11,5

10,7

9,8

7,7

12,5

11,8

Zużycie paliwa: wg EU (l/100 km)

6/10,1

6,3/10,6

7,1/12,1

8,1/16,1

4,6/7,2

5.6/9,7

Opony

195/65 R15

205/60 VR15

195/65 R15

Zbiornik paliwa (l)

66

Objętość bagażnika (l)

450/1335

Rozstaw osi (cm)

267

Rozstaw kół przód/tył (cm)

148/146

Średnica zawracania (m)

11,5

Wymiary: dł/szer./wys (cm)

451/175/143

Masa własna (kg)

1230

1265

1310

1395

1310

1425

Masa całkowita (kg)

1840

1900

1930

1985

1900

2040

 

* dane z 1998 r.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty