Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Renault Laguna Grandtour kontra Peugeot 407 SW

Jarosław Zgirski
Fot. Jarosław Zgirski: Lagunę po liftingu poznamy głównie po nowym kroju przednich reflektorów
Fot. Jarosław Zgirski: Lagunę po liftingu poznamy głównie po nowym kroju przednich reflektorów
Nie każdemu odpowiada radość życia i szczypta wygodnictwa, prezentowana przez twórców z podparyskich biur projektowych. A jednak te dwa rodzinne kombi nie są sztampowymi przykładami takich pojazdów.

Francuskie samochody mają swoich zagorzałych zwolenników, jak i przeciwników. Nie każdemu odpowiada zaklęta w "czterech kółkach" radość życia i szczypta wygodnictwa, prezentowana przez twórców z podparyskich biur projektowych. A jednak te dwa rodzinne kombi nie są sztampowymi przykładami takich pojazdów.

Fot. Jarosław Zgirski: Lagunę po liftingu poznamy głównie po nowym kroju przednich reflektorów
Fot. Jarosław Zgirski: Lagunę po liftingu poznamy głównie po nowym kroju przednich reflektorów

 

Z grubsza wiadomo, że rodzinne kombi musi być obszerne, zapewnić wystarczający komfort i bezpieczeństwo podróży pięciu osobom. Laguna Grandtour i Peugeot 407 SW spełniają te warunki, ale każde na swój sposób. To auta dla ludzi o nieco odmiennych temperamentach.

 

Cechy szczególne

 

Z Laguną w takiej postaci przyjdzie nam się pożegnać jesienią, ponieważ w październiku wejdzie na rynek nowa generacja tego modelu. Obecna przed dwoma laty przeszła restyling, w którym retuszom poddano głównie

Fot. Jarosław Zgirski: Największym atutem Peugeot 407 w wersji kombi jest ogromny, przeszklony dach
Fot. Jarosław Zgirski: Największym atutem Peugeot 407 w wersji kombi jest ogromny, przeszklony dach

przód samochodu oraz nieznacznie deskę rozdzielczą. Bagażnik Laguny nie jest zbyt pojemny, to zaledwie średnia w segmencie, ale i tak wygrywa zdecydowanie w porównaniu z Peugeotem 407 SW.

 

Konstruując Peugeota 407 postawiono na wizerunek marki - lwa. Zarówno sedan , jak i kombi charakteryzuje się dynamiczną, wręcz agresywną linią nadwozia. Linia dachu, łagodnie przechodząca w tylną klapę oraz proporcjonalna sylwetka miały swoja cenę.

Fot. Jarosław Zgirski: W tym roku Renault Laguna doczeka się kolejnej, trzeciej generacji
Fot. Jarosław Zgirski: W tym roku Renault Laguna doczeka się kolejnej, trzeciej generacji

 

Większe wymiary zewnętrzne nie spowodowały rewolucji w środku pojazdu. Na tylnych siedzeniach miejsca jest zaledwie wystarczająco, a to jest zresztą także głównym minusem sedana. Bagażnik natomiast ma niespełna 450 l. W kombi to skromny wynik. Za to Peugeot może się poszczycić innymi atutami - ma ogromny, przeszklony dach, zasłaniany elektryczną żaluzją.

 

Wrażenie przestrzeni nad głową i rozświetlenie wnętrza jest znakomite, choć latem w takim przypadku klimatyzacja będzie miała co robić. Przestronność, to jednak tylko wrażenie, bo pasażerowie swobodniej poczują się w

Fot. Jarosław Zgirski: Sportowe linie modelu 407 – nisko poprowadzona linia dachu i dynamiczna sylwetka
Fot. Jarosław Zgirski: Sportowe linie modelu 407 – nisko poprowadzona linia dachu i dynamiczna sylwetka

Lagunie. W niej z tyłu nie będzie kłopotu z kolanami, a ilość praktycznych schowków zadowoli nawet skłonne do zabierania ulubionych zabawek dzieci. Deska rozdzielcza zadziwia swą prostotą i funkcjonalnością. Nie ma tu zbędnych przycisków, kokpit jest wręcz ascetyczny.

 

Odmienną koncepcję przyjęli inżynierowie Peugeota - deska rozdzielcza jest wykonana z bardzo dobrych materiałów, dobrze spasowana, lecz ilość przycisków w środkowym panelu zniewala. Zanim opanujemy rozplanowanie przycisków radioodtwarzacza i klimatyzacji, minie trochę czasu. Pod

Fot. Jarosław Zgirski: Kokpit sprawia wrażenie ascetycznego, ale za to ergonomicznego
Fot. Jarosław Zgirski: Kokpit sprawia wrażenie ascetycznego, ale za to ergonomicznego

względem kolorystyki wnętrza milej czuje się w Lagunie, choć wszechobecna czerń w Peugeocie nie przytłacza ze względu na obecność szklanego dachu.

 

Silniki

 

Obaj konkurenci mogą się pochwalić szeroką gamą jednostek napędowych, ale najczęściej wybierane przez nabywców są diesle. Francuzi nieźle przyswoili sobie tajniki technologii common rail, produkując żwawe i ekonomiczne silniki.

 

Pod maską Laguny znalazł się motor 2,0 l i mocy 150 KM. Jest ona wystarczająca, aby z zapasem

Fot. Jarosław Zgirski: Ciekawe wzornictwo deski rozdzielczej, ale zbyt dużo przycisków w środkowej konsoli
Fot. Jarosław Zgirski: Ciekawe wzornictwo deski rozdzielczej, ale zbyt dużo przycisków w środkowej konsoli

bezpieczeństwa wyprzedzać i bez problemów pokonywać dłuższe dystanse. Przy tym spalanie utrzymuje się na niskim poziomie, schodząc na trasie do 5 l/ 100 km.

 

Podobne zużycie paliwa ma nieco słabszy od konkurenta silnik Peugeota. Odbija się to na osiągach samochodu, ważącego prawie 1600 kg. Jego 2-litrowy motor o mocy 136 KM ma za to świetne wyciszenie. W aucie można rozmawiać bez podnoszenia głosu niezależnie od prędkości.

 

Wrażenia z jazdy

 

Odmienna stylizacja obu samochodów nie odpowiada ich zachowaniu podczas jazdy. Stonowana i spokojna Laguna mknie bardzo dynamicznie, podczas, gdy jadąc dość ciężkim 407 SW czuje się niedosyt. Sportowy design nie idzie w parze z osiągami. Za to znacznie lepiej radzi sobie z

Fot. Jarosław Zgirski: Bagażnik Laguny mieści się w średniej segmentu, ale wygrywa z Peugeotem
Fot. Jarosław Zgirski: Bagażnik Laguny mieści się w średniej segmentu, ale wygrywa z Peugeotem

nierównościami na drodze. Jego zawieszenie jest twardsze, dające lepsze wyczucie drogi.

 

Za to Laguna komfortowo pokona krótkie, poprzeczne nierówności, ale na ostrym zakręcie potrafi zarzucić tyłem.

 

Spasowanie poszczególnych elementów wnętrza jest lepsze w Peugeocie - nawet w czasie jazdy po bruku nie odczuwa się dyskomfortu. Pod tym względem Lagunie trochę brakuje do doskonałości, bo deska rozdzielcza i plastiki drzwi skrzypią na nierównościach.

 

Fot. Jarosław Zgirski: Bagażnik Peugeota 407 SW nie jest duży, choć ustawny
Fot. Jarosław Zgirski: Bagażnik Peugeota 407 SW nie jest duży, choć ustawny

Fotele w obu samochodach są wygodne, lepsze trzymanie boczne ma jednak Peugeot. Pod względem udogodnień i praktycznych drobiazgów obaj rywale są na tym samym poziomie.

 

Podsumowanie

 

Dla każdego coś miłego - Laguna Grandtour i Peugeot 407 SW spełniają rolę rodzinnego kombi, ale każde na swój sposób. Różnice między nimi są niewielkie, choć dostrzegalne. Poziomem wyposażenia, a nawet ceną udowadniają, że zwolennicy francuskich samochodów mogą sobie wybrać najodpowiedniejszy - niezależnie, czy do koloru torebki, czy osobowości.  

 

Wybrane dane techniczne

 

 

Renault Laguna Grandtour 2.0 dCi

Peugeot 407 SW 2.0 HDi

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

4/16/turbodiesel common rail

4/16/turbodiesel common rail

Pojemność skokowa (cm3
)

1995

1997

Moc maksymalna (KM/obr/min)

150/4000

136/4000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

340/2000

320/2000

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

8,9

11,5

Prędkość maksymalna (km/h)

212

203

Pojemność bagażnika (l)

475/1515

448/1365

Pojemność zbiornika paliwa (l)

68

66

Zużycie paliwa: trasa/miasto l/100 km)

5,0/7,8

5,0/7,9

Długość x szerokość x wysokość (cm)

471,5/177,5/144

476,5/181/144,5

Rozstaw osi (cm)

274,5

272,5

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

2/12

Cena katalogowa/promocyjna (zł)

106 850/94 850

101 800/97 800

 

Wybrane wyposażenie seryjne

 

 

Renault Laguna Grandtour Esperience

Peugeot 407 SW Premium

Poduszki powietrzne

6

7

Układ ABS

S

S

Układ ESP

S

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Centralny zamek

S

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S/S

S/S

Lusterka zewnętrzne sterowane / podgrzewane elektrycznie

S/S

S/S

Klimatyzacja automatyczna dwustrefowa

S

S

Radioodtwarzacz z CD

S

S

S- wyposażenie standardowe

 

Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

Renault Laguna Grandtour

Peugeot 407 SW

Przestronność wnętrza

+

 

Silnik

+

 

Poziom hałasu (odczuwalny)

 

+

Zużycie paliwa

                          Remis

Wyposażenie

Remis

Cena

Remis

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty