Renault Laguna I (1994-2001)

Grzegorz Burda
Fot. Grzegorz Burda: Nadwozie Laguny jest uniwersalne. Godne polecenia jest kombi z bagażnikiem o pojemności 520 litrów.
Fot. Grzegorz Burda: Nadwozie Laguny jest uniwersalne. Godne polecenia jest kombi z bagażnikiem o pojemności 520 litrów.
Laguna pojawiła się na rynku w 1994 r. i zastąpiła Renault 21. Pierwsza generacja tego modelu jest chwalona za komfort jazdy, a ganiona za liczne usterki.

Laguna pojawiła się na rynku w 1994 roku i zastąpiła wysłużone i niezbyt popularne Renault 21. Pierwsza generacja tego modelu jest chwalona za komfort jazdy, przestronne wnętrze, a ganiona za dość liczne usterki.

 

Laguna I jest jednym z nielicznych aut w tej klasie, które nie występuje w wersji sedan. Dostępne są tylko liftback i kombi. Było to dość odważne posunięcie, gdyż w tym segmencie 4-drzwiowy sedan jest nadwoziem niemal obowiązkowym. Jak się okazało i bez takiej odmiany można osiągnąć duży sukces.

Laguna od razu zyskała bardzo duże grono zwolenników. Model ten chwalony był za wysoki komfort jazdy, przestronne i uniwersalne wnętrze. Nadwozie, podobnie jak i wnętrze nawet po

Fot. Grzegorz Burda: Laguna dostępna jest tylko z nadwoziem typu liftback i kombi.
Fot. Grzegorz Burda: Laguna dostępna jest tylko z nadwoziem typu liftback i kombi.

12 latach nie wygląda na przestarzałe. W 1998 roku auto przeszło face lifting. Nadwozie niewiele się jednak zmieniło. Lagunę po liftingu poznamy z przodu po okrągłych halogenach, a z tyłu po nieco innych światłach zespolonych. Inne są również zderzaki, które od tego momentu były w każdej wersji lakierowane w kolorze nadwozia. Dużo zmian nastąpiło w podwoziu. Pojawiły się nowe silniki, wyposażenie standardowe było bogatsze i usunięto niektóre bolączki, które trapiły pierwsze egzemplarze. Również wnętrze odświeżono. Pojawiła się inna kierownica, zmieniona została deska rozdzielcza, która seryjnie mieściła poduszkę dla pasażera. We wszystkich wersjach w wyposażeniu standardowym były dwie poduszki, a w bogatszych również boczne.

 

Silniki

 

Na początku Lagunę napędzały silniki z dwoma zaworami na cylindrze. Do wyboru były trzy jednostki benzynowe 1.8/95 KM, 2.0/115 KM i 3.0 V6/167 KM. W 1995 roku pojawił się silnik 2.0 16V/140 KM, a dwa lata później silnik V6 otrzymał 4 zawory na cylinder i jego moc wzrosła do 194 KM. Po modernizacji w 1998 roku wycofano silniki dwuzaworowe i w ich miejsce pojawił się 1.6 16V/110KM i 1.8 16V/120 KM. Jednostki 2,0 l i 3,0 l pozostały bez zmian. Wybór silników

Fot. Grzegorz Burda: Nadwozie Laguny jest uniwersalne. Godne polecenia jest kombi z bagażnikiem o pojemności 520 litrów.
Fot. Grzegorz Burda: Nadwozie Laguny jest uniwersalne. Godne polecenia jest kombi z bagażnikiem o pojemności 520 litrów.

Diesla nie był duży. Na początku oferowano tylko wolnossący 2.2 12V/85 KM. W 1996 roku pojawiła się doładowana wersja o mocy 115 KM. Przy okazji modernizacji w 1998 roku silnik wolnossący został zastąpiony nową jednostką 1.9 dTi/100 KM. Silnik ten miał jeszcze klasyczną pompę, ale sterowaną elektronicznie. Niestety jego kultura pracy oraz osiągi pozostawiają wiele do życzenia. W 1999 roku debiutowała jednostka 1.9 dCi/110 KM z zasilaniem typu common rail. Na tle starszych konstrukcji wypada ona zdecydowanie lepiej.

Napęd na przednie koła przenoszony jest przez mechaniczne 5-biegowe skrzynie. W opcji był 4-stopniowy automat, który niestety odbierał dynamikę i zwiększał zużycie paliwa.

 

Zawieszenie

 

Zawieszenie przednie to klasyczne kolumny McPherson, natomiast z tyłu jest belka skrętna, a jako element resorujący drążek skrętny. Zaletą tego rozwiązania jest możliwość podniesienia tylnego zawieszenia. Operacja ta jest szczególnie zalecana po zamontowaniu instalacji gazowej. Komfort jazdy, jak przystało na auto francuskie, bardzo wysoki. Zawieszenie nie jest jednak za

Fot. Grzegorz Burda: Wnętrze jest wygodne i dobrze wyciszone. Deska rozdzielcza mimo upływu czasu nie zestarzała się bardzo.
Fot. Grzegorz Burda: Wnętrze jest wygodne i dobrze wyciszone. Deska rozdzielcza mimo upływu czasu nie zestarzała się bardzo.

miękkie i Lagunę prowadzi się bezpiecznie.

 

Eksploatacja

 

Laguna jest niestety autem dość usterkowym. Nagminnie występują wycieki oleju z silnika i skrzyni. W autach z początków produkcji często pojawiały się usterki łączników stabilizatora oraz luzy w układzie kierowniczym. W silnikach 16-zaworowych zdarzały się usterki cewek zapłonowych (firmy Sagem). W modelach z automatyczną klimatyzacją na skutek zalania wodą uszkodzeniom ulega silnik wentylatora. Jego wymiana kosztuje aż 1600 zł.

Woda pojawia się również pod anteną i zalewa podsufitkę. W autach z początku produkcji są problemy z korozją, zwłaszcza tylnych błotników. Na szczęście problem ten usunięto przy okazji modernizacji Laguny.

Zadziwiająco trwałe są amortyzatory, niestety tego samego nie można powiedzieć o łożyskach oporowych, które trzeba wymieniać po około 100 tys. km. Systematycznego czyszczenia wymagają przednie hamulce, które lubią się „zapiekać”. Niezbyt udany jest silnik 1.9 dTi. Powoduje duży hałas i nie zachwyca dynamiką. Duża jest usterkowość sterowanego elektronicznie układu wtryskowego, a naprawy są bardzo drogie. Jeśli koniecznie chcemy Diesla 1,9 l, to zdecydowanie lepiej wybrać wersję 1.9 dCi/110 KM, która dostępna była od 1999 roku.

Szczególną uwagę należy zwrócić przy zakupie auta sprowadzanego z zagranicy. Wiele z nich nie było systematycznie serwisowanych, co powoduje, że są w bardzo złym stanie technicznym. Koszty naprawy mogą być bardzo wysokie, nawet korzystając z zamienników.

 

Wady

- Wycieki oleju z silnika i skrzyni biegów

- Korozja w pierwszych latach produkcji

- Usterki instalacji elektrycznej

- Usterkowy i głośny silnik 1.9 dTi

 

Zalety

- Komfortowe i przestronne wnętrze

- Duży bagażnik, zwłaszcza w kombi

- Duża uniwersalność nadwozia

- Bogate wyposażenie

 

Ważniejsze daty

1994 – premiera Laguny I

1995 – premiera wersji kombi

1998 – face lifting nadwozia i nowe silniki

1999 – nowy silnik 1.9 dCi common rail

2001 – premiera Laguny II

 

Podstawowe dane techniczne (RM 2000)

Silnik

1.6 16V

1.8 16V

2.0 16V

3.0 24V

1.9 dTi

1.9 dCi

Pojemność skokowa (cm3)

1598

1783

1998

2946

1870

Moc (KM/obr.)

110/5750

120/5750

140/5500

194/5750

100/4000

110/4000

Maks. moment obr. (Nm/obr.)

148/3750

165/3500

188/3750

267/4000

200/2000

250/1750

Przyspieszenie 0-100 km/h

11,5

10,7

9,8

7,7

12,5

11,8

Prędkość max (km/h)

195

203

208

235

185

190

Zużycie paliwa (śr)

7,5

7,9

7,7

11

5,4

5,6

 

Wymiary

długość [mm]

4510

szerokość [mm]

1752

wysokość [mm]

1440

rozstaw osi [mm]

2670

bagażnik [l]

452 (520 kombi)

pojemność zbiornika paliwa [l]

 

66

masa własna [kg]

1230-1415

 

Orientacyjne ceny wywoławcze (w tys. zł) nadwozie 5D*

Wersja

Rok produkcji

1995

1996

1997

1998

1999

2000

2001

1.6 16V RXT

-

-

-

12,6

14,3

16,2

-

1.8 RN

9,2

10

10,8

11,7

-

-

-

1.8 16V

-

-

-

14

15,9

17

19,3

2.0 RT

9,5

10,3

11,1

12,1

-

-

-

2.0 16V RXE

-

10,6

11,5

12,4

-

17,7

20,2

3.0 V6

8,8

9,6

 

15,1

17,2

18

20,5

2.2 RT TD

-

11,5

12,4

13,5

-

-

-

1.9 dTi

 

 

 

13

14,7

16,7

19

1.9 dCi

 

 

 

 

16,1

18,3

21,2

*ceny wg Eurotax

 

 

 

 

 

 

 

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty