Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36542 opinie. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Porównania

Renault Laguna kontra Ford Mondeo

Data publikacji: Autor: Jerzy Dyszy

Renault Laguna, Fot: Renault Dwaj konkurenci w klasie średniej są często nazywani samochodami rodzinnymi, jednak ich producenci zabiegają dziś przede wszystkim o segment odbiorców flotowych.

Oba modele to przednionapędowe auta (układ napędowy ustawiony poprzecznie) o długości wyraźnie ponad cztery i pół metra.Ford Mondeo, Fot: Ford Renault Laguna zadebiutowała w roku 1993 jako następca również przednionapędowego Renault 21, natomiast Mondeo czyli „światowy" model Forda, pojawiło się zaledwie rok później i zastąpiło tylnonapędową Sierrę.

Obecne wersje Laguny i Mondeo to już trzecie ich generacje. Samochody pojawiły się na rynku w tym samym 2007 roku oraz przeszły pierwszą restylizację i uzupełnienie oferty w roku 2010, co jeszcze bardziej sugeruje bezpośrednią rywalizację. Wśród podobieństw można też wymienić zbliżoną ofertę silników, zarówno nowoczesnych jednostek benzynowych (część z turbodoładowaniem) jak i przede wszystkim wysokoprężnych.

Tyle o podobieństwach, a teraz różnice. Renault od samego początku za najwłaściwszy typ nadwozia dla auta tej klasy uznawało pięciodrzwiowego liftbacka. Także i dziś, w trzeciej generacji, w gamie Laguny nie ma czterodrzwiowego sedana, choć za taką odmianę można uznać minimalnie większe i bardziej luksusowe Latitude, które zaprezentowano w Europie w roku 2010. Powstało ono na tej samej platformie co Laguna (tak jak i koreański Samsung SM5 i Nissan Altima), ale ma inne, bardziej zaawansowane tylne zawieszenie. Latitude jest jednak uznawane przez producenta za inny model, wróćmy więc do Laguny.

Renault Laguna, Fot: RenaultDrugą jej wersją jest kombi o nazwie Laguna Grandtour. Powstało ono na płycie podłogowej o tym samym rozstawie osi 2755 mm, ale jest nieco dłuższe od liftbacka. Gamę uzupełnia trzydrzwiowe, inaczej stylizowane Coupe, oparte na nieco mniejszym rozstawie osi, jednak dzielące z Laguną wszystkie rozwiązania mechaniczne.

Dysponując takim wyborem nadwozi, Renault rozdzieliło też nieco ofertę silników. Najmocniejsze jednostki napędowe, czyli turbodoładowane benzynowe 2.0 R4 204 KM, oraz turbodiesel 2.0 dCi 180 KM oferowane są w Polsce tylko w Lagunie Coupe. W naszym kraju nie ma oferty silników V6. Laguny Liftback i Grandtour mają wybór silników czterocylindrowych: jeden benzynowy 2.0 1V 140 KM  i wysokoprężne o mocy od 110 KM (1.5 TdCi) do 130/150/173 KM (2.0 dCi). Skrzynie biegów są zawsze sześciobiegowe, manualne lub automatyczne.

Wszystkie trzy wersje nadwoziowe Laguny mają podobne zawieszenie.  Z przodu są to typowe kolumny MacPhersona, a z tyłuFord Mondeo, Fot: Ford prościutkie wahacze wleczone, połączone belką skrętną. To może dziwić, bo goniące często za nowinkami Renault pozostaje chyba jedyną firmą, która proponuje w aucie klasy średniej z ambicjami tanie zawieszenie, takie jak mają samochody segmentu B. Od strony technicznej rozwiązanie z belką skrętną sprawia, że samochód prawdopodobnie nie oferuje takiego kompromisu między prowadzeniem a komfortem jaki mógłby oferować. Z drugiej strony oszczędzono pieniądze, a prostota tylnego zawieszenia przynosi jego trwałość. W części mocniejszych odmian zaoferowano opcjonalnie nietypowe rozwiązanie - obsługiwany elektrycznie mechanizm skrętu także tylnych kół, oparty na zespołach Nissana/Infiniti. Tak wyposażone auta mają się odznaczać wyjątkowo bezpiecznym prowadzeniem i niewielkim promieniem skrętu przy małych prędkościach.

Ford dla swojego Mondeo już od pierwszej generacji przewidywał równolegle trzy rodzaje nadwozia - czterodrzwiowy sedan, liftback i kombi. Są one oparte na tej samej płycie podłogowej, mającej w trzeciej generacji naprawdę duży rozstaw osi, wynoszący 285 cm. Na tej platformie oparta jest także Mazda 6 oraz doskonały duży minivan, Ford S-Max.

Renault Laguna, Fot: RenaultWspółczesne Mondeo charakteryzuje się dynamiczną stylizacją o nazwie „Kinetic design” która dobrze skrywa jak duży jest to samochód. W rzeczywistości długość sedana (485 cm) i kombi (484 cm) to jedne z największych wartości w tej klasie. Skutkuje to pojemną kabiną i sporą przestrzenią ładunkową.

Mondeo od pierwszej generacji wyposażone jest w bardziej zaawansowane zawieszenie niż Laguna. Z przodu mamy oczywiście nieśmiertelne kolumny MacPhersona, ale z tyłu w pełni niezależne zawieszenie wielodrążkowe, z wahaczami poprzecznymi i długim płaskim drążkiem przenoszącym tylko siły podłużne. Układ ten, po rozwiązaniu początkowych problemów z trwałością, sprawuje się naprawdę dobrze i właśnie on jest powodem, że kierowcy chwalą Mondeo za własności jezdne. Co więcej, samochód ten obecnie charakteryzuje się wyjątkowo dużą ładownością wynoszącą w każdej wersji sporo ponad 600 kg - jest to średnio o ok. 100 kg więcej niż oferuje Laguna.

Silniki Mondeo to obecnie tylko jednostki czterocylindrowe (we wcześniejszych generacjach oferowano też mocne V6). Gama Ford Mondeo, Fot: Fordjednostek wysokoprężnych Mondeo jest też szeroka. Obecnie jednostek benzynowych jest pięć, od wolnossących 1.6 120 KM i 2.0 140 KM, przez turbodoładowane EcoBoost z bezpośrednim wtryskiem, 1.6 160 do EcoBoost 2.0 203 oraz 240 KM. Wysokoprężne silniki Mondeo stanowią o powiązaniu Forda z Francją. Wszystkie obecne TDCi, 1.6 116 KM, 2.0 140 oraz 163 KM, a także 2.2 200 KM produkowane są przez głównego konkurenta Renault, czyli PSA (Peugeot - Citroen). Gdy chodzi o skrzynie biegów, Ford tylko w najsłabszych wersjach benzynowych oferuje manualne pięciobiegowe, a w pozostałych dostępne są skrzynie sześciobiegowe, manualne, dwusprzęgłowe i klasyczny automat (z najmocniejszym turbodieslem).   

Gdy chodzi o wyposażenie, historia Laguny to dzieje kolejnych technicznych nowinek. Renault zastosowało w tym aucie np. jeden z pierwszych „mówiących” komputerów pokładowych, kluczyki  zbliżeniowe, czujniki ciśnienia w oponach itp. Częściowo z tej przyczyny poszczególne wersje zyskiwały nie najlepszą opinię jeżeli chodzi o awaryjność. Obecnie Renault w wyższych Renault Laguna, Fot: Renaultwersjach Laguny postawiło przede wszystkim na wyposażenie komfortowe, tworząc np. specjalne wersje z zaawansowanymi systemami audio i/lub nawigacją. Osią akcji reklamowych jest także wspomniany system automatycznego skrętu tylnych kół, oferowany jednak tylko w niektórych wersjach i kosztujący 6000 zł.

Mondeo historycznie też miało swoje problemy z awariami, jednak mniejsze niż Laguna. Natomiast oferowane dziś opcje wyposażenia, w  pięciu podstawowych wersjach i z licznymi dodatkowymi pakietami, są tak liczne i bogate w elementy znane z aut wyższej klasy, że nie sposób podawać przykłady.

Wnętrze Laguny jest może bardziej przytulne niż Mondeo, ale z kolei kabina Forda wydaje się stylistycznie nowocześniejsza. W sumie więc oba te samochody mają swych zwolenników i przeciwników.
   
Wybrane dane techniczne:

marka/model

Ford Mondeo  TDCi 2.0 163  KM man. 6b.  wersja Ghia

Renault Laguna 2.0 dCi 150 KM wersja Bose Edition

Cena

Od  114 000  zł

Od 112 200 zł

typ nadwozia/liczba drzwi

liftback (5d)

liftback (5d)

liczba miejsc

5

5

Wymiary i masy

długość/szerokość/wysokość (mm)

4785/1885/1500

4695/1810/1445

rozstaw kół: przód/tył(mm)

1590/1650

1555/1510

rozstaw osi (mm)

2850

2755

masa własna (kg)

od 1485

od 1410

pojemność bagażnika (l)

540 - 1460

450 - 1375

pojemność zbiornika paliwa (l)

70

66

Układ napędowy

rodzaj paliwa

olej napędowy

olej napędowy

typ silnika

wysokoprężny, doladowany,  bezp. wtrysk c. rail, DOHC 16V,

wysokoprężny, doładowany bezp. wtrysk c. rail, DOHC 16V, start/stop

pojemność (cm3)

1997

1995

liczba cylindrów

4

4

napędzana oś

przód

przód,

Skrzynia biegów

typ/liczba przełożeń

manual/6

manual/6

Osiągi

Moc maks. (KM/obr/min)

163/3750

150/4000

Moment obr. (Nm/obr/min)

340/2000 - 3250

340/2000

Czas przysp. 0-100 km/h (s)

8,9

9,5

Prędkość maks. (km/h)

220

210

Śr zuż. paliwa (l/100 km)

5,3

4,8

Średnia emisja CO2 (g/km)

139

126

Nasza ocena:

 

Ford Mondeo  TDCi 2.0 163  KM man. 6b.  wersja Ghia

Renault Laguna 2.0 dCi 150 KM wersja Bose Edition

Przestronność wnętrza

+++++

++++1/2

Silnik

+++++

++++

Poziom hałasu (odczuwalny)

++++

++++

Zużycie paliwa

++++

+++++

Wyposażenie

+++++

+++++

Cena

+++

+++

Wynik końcowy

++++

++++

Renault Laguna, Fot: Renault

Renault Laguna, Fot: Renault

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Komentarz usunięty.
  • Race&Rally (gość)

    Oba auta w dieslu są modelami wysokiego ryzyka. Tzn. jeśli silnik jest sprawny to jest przyjemnie, oszczędnie i cichutko, jeśli zaś padnie coś w układzie wtryskowym to najczęściej naprawa podwaja wartość samochodu ;-) stąd niskie ceny tych modeli. Więc jeśli diesel to wolałbym już starszego ale pewnego Passata TDI. Tu naprawy są rzadkie a jeśli już to tanie.

  • Komentarz usunięty.
  • sachs (gość)

    Stary jako tako pewny Passat TDI to tylko 1.9 a i on nie jest pozbawiony wad Ogólnie nie ma starych pewnych diesli niezależnie od marki

  • Jtd (gość)

    Są w miarę pewne-naprawdę stare diesle "klekoty",bez TD,ale nie ma radości z jazdy.

  • Race&Rally (gość)

    Silnik 1,9 TDI PD 105 KM występował jeszcze w Passacie B6 z roku 2008-2009, wprawdzie jest mało aut z tą jednostką ale są i były sprzedawane w Polsce. Z drugiej strony jeśli mowa o autach flotowych to jakoś w Polsce nie zawuażyłem żeby floty kupowały Lagunę. Najczęściej wybierają Mondeo, czasem śmigają też Passaty czy Insignie

  • xxxl (gość)

    Laguna to totalna porazka,na wyspach 2005 rocznik przy odrobinie szczescia mozna kupic za okolo 1000 euro,uwazany jest za kupe zlomu,Mondeo duzo popularnie3jsze ale na kolana tez nie powala,najlepsze i najpopularniejsze sa japonczyki i niemieckie auta

  • zxc (gość)

    RACE& RALLY MA NA MYSLI PASSATA b 4 90 KM...ALBO MAX. 110 KM..POWYZEJ 2005 ROKU PASSAT 2.0 PPD TDI TO DNO I WO-DOROSTY..WIECEJ TU: vwszrot.pl

  • zxc (gość)

    laguna 3 2.0 Dci np w wersji 150 KM to swietne auto..problematyczny jest natomiast 1.5 dci.. ale za ta kase mam 3-4 lata młodsze komfortowe i full wypass wyposazone auto.. niz np. passaat B6 z przebiegiem 500 000 km..i smiesznie awaryjnym i kosmicznie drogim w naprawach silnikiem 2.0 tdi pd... koszty naprawy pompowtryskiwaczy..pekajacej głowicy..zacierajacej sie pompy oleju!!! siadajcego dwumasowego koła zamachowego.. psujacej sie notorycznie pompy paliwa!! itd..itp.. moga w krotkim czasie PODWOIC cene zakupu takiego WYNALAZKU z Niemiec............... no i fakt iz w takim aucie moze np. zepsuc sie tak poprostu blokada kierownicy..(np. przy 140 km/h..na autostradzie?).. STRACH SIE BAC..HHEHEHEEE

  • gosc (gość)

    Mialem ze 5 passatow, A6, A4, superb, golfy, polo itd. Nie wspominajac o volvo i mondeo. Dzisiaj vectra SRI 150KM i nastepna bedzie wlasnie w/w laguna bo czemu nie, raz kozie smierc :) pozdrawiam.

  • dan (gość)

    Nie mylcie Renaulta Laguny III z Laguną II, silnik 2.0 dci udana jednostka, myślę że z trwałością tylko ustępuje 2.0 HDI. Laguna III jest dopracowanym samochodem.

  • sss (gość)

    Pewnego passata 2.0 TDI - koleś już więcej nie pisz, bo jesteś zielony. W fordzie siedzi silnik od PSA HDI. Najmniej awaryjny silnik na dzień dzisiejszy, zaś Renaulta 2.0 dCI, także bardzo dobra jednostka, niemyl z 1.9 dCI. 2.0 TDI to największa porażka Vaga obok TSI, FSI, TFSI. Daj sobie siana i nie pisz głupot.

  • jedrzej (gość)

    Od 5 lat posiadam lagune III nigdy nie miałem z nia jakiegokolwiek problemu przejechałem 77 tysięcy i teraz zamieniam na forda fkusa no trochę mniejszy ale już duzy mnie nie jest potrzebny

  • moskwa 80 (gość)

    dan (gość)2013-10-29 10:54 Nie myl­cie Re­naul­ta La­gu­ny III z La­gu­ną II, sil­nik 2.0 dci udana jed­nost­ka, myślę że z trwa­ło­ścią tylko ustę­pu­je 2.0 HDI. La­gu­na III jest do­pra­co­wa­nym sa­mo­cho­dem. swietne zakończenie: i ten własnie silnik (2,0HDI) ma mondeo mk4 po maską

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Ford Mondeo zdjęcia

Ford Mondeo dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Renault Laguna dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl

Ford Mondeo Cena

Części dla marki Ford

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

656 zł